Annons

Lightroom-katalog på extern hårddisk att flytta mellan två datorer

Produkter
(logga in för att koppla)

oenfoto

Medlem
Hej! Jag behöver råd och hjälp inför köp av ny dator. Jag har idag en iMac 27” 5K med i7-processor och 32 GB ram och en Macbook Air 13” från 2013 som agerar surfdator i soffan. iMacen används huvudsakligen för Lightroom och jag tycker den är helt fantastisk att redigera bilder på. Men jag har insett att jag allt oftare är i behov av att arbeta med mina bilder utanför mitt kontor och funderar på att köpa ny bärbar dator då min Air inte håller måttet.

Det bästa vore kanske att göra mig av med båda datorerna och köpa mig en bärbar och en extern skärm, men jag har svårt att släppa iMacen. Min tanke är istället att införskaffa den nya Macbook Pro 13” (eller 15”) och flytta min Lightroom-katalog till en extern hårddisk (eller SSD) så att jag har möjlighet att arbeta med mina bilder från båda datorer. Jag har läst i några gamla trådar om detta på Fotosidan, men jag skulle gärna vilja höra från er andra vad ni rekommenderar och om det är några större skillnader i prestanda i jämförelse med att ha LR-katalogen på en intern SSD. Eller finns det några bättre alternativ för att arbeta med Lightroom på flera datorer?
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Katalogen i molnet är helt värdelöst. Sitter du på ett flyg eller mitt ute i ingenstans utan internet kommer du inte åt din data då. Som en extra backup är det bra men inte smidigt att ha som enda lagringsställe.

Min rekommendation är att köpa en Samsung T3 eller T5 extern hårddisk. Det är en SSD i den och den tar upp i princip ingen plats alls och kostar inte en förmögenhet. Slittålig som fan och nästan lika snabba läs o skrivhastigheter som dina interna hårddiskar.

Sen är det ju bara o skapa en ny lr catalog som vanligt fast på den nya hårddisken.
 

oenfoto

Medlem
Tack för de båda svaren!

Dropbox låter som det kan passa mig, jag tror jag kommer ha tillgång till internet oftast och med lite planering ska det inte vara något bekymmer om jag blir utan uppkoppling. Det återstår att se hur mycket som faktiskt behöver synkas varje gång. Det får inte ta allt för lång tid och många gigabyte. I annat fall känns en Samsung T5 väldigt intressant, jag kommer ju ändå behöva släpa med mig en extern disk för alla foton, och det vore rätt skönt att ha en så pass liten disk.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Lägg annars bara katalogen på samma disk som bilderna! Är betydligt lättare att hålla reda på allt då och poängen att ha katalogen i molnet försvinner om du ändå inte tänker ha några bilder i molnet.

En backup av katalogen i molnet kan vara smart, men din aktiva version bör vara där bilderna är för enkelhetens skull. Och att ha hela katalogen med bilder i molnet är jag skeptisk till om man inte har jävligt bra internet uppkoppling. Jag har 100/100 (~12mb/s ifall man får ut allt) själv o vet att det skulle jag inte va nöjd med för att redigera ifrån. En vanlig hårddisk skriver kanske 30-50mb/s som referens.

Vad jag försöker säga är att redigera ifrån molnet är antagligen något som kommer ske mer och mer i framtiden, men som det ser ut nu skulle inte jag anse att det är värt besväret, främst pågrund av långsamma hastigheter i jämförelse med en hårddisk via USB3. Jag gillar ideen och sättet att ha en backup i molnet som kanske görs varje dag eller en gång i veckan för att få en offsite backup men det kräver inte alls lika stora krav på internet. Finns en anledning till de som redigerar via NAS eller servrar oftast kör thunderbolt eller 10gbit uppkopplingar.
 

skalman-63

Aktiv medlem
Har själv en Macbook pro 15 och det är stor skillnad på fart mellan en extern disk och den lokala. Den lokala är 4-5 gånger snabbare. Jag skulle rekommendera att ha katalogen lokalt men bilderna på extern disk eller dropbox med smartsync. // Jörgen
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag sparar alla mina filer pa en extern harddisk. Jag gor aven en sakerhetskopia pa en andra harddisk samt backar upp i molnet.

Jag redigerar filer pa upp till 3 olika macdatorer. Jag har lagt Lightrooms katalogfil i en mapp pa den externa harddiskan. Jag kan sluta halvvags genom en redigering och flytta till en annan dator.

Det ar troligen sant att de gar lite langsammare, men om du skaffar en snabb harddisk ar det nog inga problem.

Off topic: Jag har haft problem med harddiskar fran Seagate (flera haverier och glapp i kontakterna) och Western Digital (losenordet hangde upp sig och enligt support ar det omojligt att lasa upp den). Numera anvander jag Toshiba och allt fungerar tip top.
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Jag sparar alla mina filer pa en extern harddisk. Jag gor aven en sakerhetskopia pa en andra harddisk samt backar upp i molnet.

Jag redigerar filer pa upp till 3 olika macdatorer. Jag har lagt Lightrooms katalogfil i en mapp pa den externa harddiskan. Jag kan sluta halvvags genom en redigering och flytta till en annan dator.

Det ar troligen sant att de gar lite langsammare, men om du skaffar en snabb harddisk ar det nog inga problem.

Off topic: Jag har haft problem med harddiskar fran Seagate (flera haverier och glapp i kontakterna) och Western Digital (losenordet hangde upp sig och enligt support ar det omojligt att lasa upp den). Numera anvander jag Toshiba och allt fungerar tip top.
Bitlocker?
 
Det bästa vore kanske att göra mig av med båda datorerna och köpa mig en bärbar och en extern skärm, men jag har svårt att släppa iMacen. Min tanke är istället att införskaffa den nya Macbook Pro 13” (eller 15”) och flytta min Lightroom-katalog till en extern hårddisk (eller SSD) så att jag har möjlighet att arbeta med mina bilder från båda datorer. Jag har läst i några gamla trådar om detta på Fotosidan, men jag skulle gärna vilja höra från er andra vad ni rekommenderar och om det är några större skillnader i prestanda i jämförelse med att ha LR-katalogen på en intern SSD. Eller finns det några bättre alternativ för att arbeta med Lightroom på flera datorer?
Jag har under många arbetat med både bilder och katalog på extern hårddisk. Det fungerar väldigt bra. Vad gäller prestandaförluster finns de säkert men jag det är inget jag tänker på när jag arbetar.

Att ha både bilder och katalog på samma enhet gör att jag kan arbeta direkt på vilken dator som helst med Lightroom installerat.



www.bilderavmig.se
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Yes, men min Seagate diskar holl kortare tid an ett ar. Jag har fortfarande en kvar, men jag maste snart byta den for usb-kontakten glappar...
Spelar ingen roll vilket märke du väljer.
Men det finns diskar som är bättre än andra med militära specar. Problemet är att du inte vill betala för dem. O jag skriver bättre men det är ingen garanti.
Vi har haft diskar på jobbet som pajat efter en vecka.
Förlorade en gg 5 mans jobb under 3 månader, men som tur var så var det tester av ny teknologi o kunskapen hade vi kvar i huvudet. Vi var tillbaka på banan på en halv vecka.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Spelar ingen roll vilket märke du väljer.
Men det finns diskar som är bättre än andra med militära specar. Problemet är att du inte vill betala för dem. O jag skriver bättre men det är ingen garanti.
Vi har haft diskar på jobbet som pajat efter en vecka.
Förlorade en gg 5 mans jobb under 3 månader, men som tur var så var det tester av ny teknologi o kunskapen hade vi kvar i huvudet. Vi var tillbaka på banan på en halv vecka.
Jag tror du har ratt. Alla marken ar lika daliga, sarskilt Seagate!
 

bjorso

Aktiv medlem
Jag tror du har ratt. Alla marken ar lika daliga, sarskilt Seagate!
Seagate har alltid haft dåligt rykte, om det är välförtjänt eller inte vet jag inte? Men känner man sig osäker finns det andra att välja på.

Om jag får göra en liten utvikning av ämnet från LR's katalog. På ett företag där jag jobbade tidigare gjordes ett inköp av ett antal servrar, naturligtvis hade de hårddiskar av samma fabrikat och serie och oturligt nog gick ett större antal sönder under ungefär samma tid.

Lärdomen av detta är att ska man köpa flera diskar för att stoppa i ett nytt NAS kan det vara idé att inte välja alla ur samma serie, är oturen framme kan de rasa nära varandra i tid och i värsta fall förstöra RAID-systemet. Att kombinera diskar från olika tillverkare är inget problem för systemet.

Är man nervöst lagd och vill ha flera USB-diskar kan man köpa dem vid olika tillfällen och fabrikat och sprida riskerna.
 

iSolen.se

Guest
Seagate har alltid haft dåligt rykte, om det är välförtjänt eller inte vet jag inte? Men känner man sig osäker finns det andra att välja på.
Nej Seagate var bäst ett tag.

Om jag får göra en liten utvikning av ämnet från LR's katalog. På ett företag där jag jobbade tidigare gjordes ett inköp av ett antal servrar, naturligtvis hade de hårddiskar av samma fabrikat och serie och oturligt nog gick ett större antal sönder under ungefär samma tid.

Lärdomen av detta är att ska man köpa flera diskar för att stoppa i ett nytt NAS kan det vara idé att inte välja alla ur samma serie, är oturen framme kan de rasa nära varandra i tid och i värsta fall förstöra RAID-systemet. Att kombinera diskar från olika tillverkare är inget problem för systemet.

Är man nervöst lagd och vill ha flera USB-diskar kan man köpa dem vid olika tillfällen och fabrikat och sprida riskerna.
En nära kompis jobbar med hårdvara, ofta med lagring. När han köper en packe diskar köper han från olika leverantörer och vid så olika tidpunkter som möjligt.

Jag köpte 4st likadana 3TB till min nas för några år sedan. Samma leverantör, ett inköpstillfälle och samma batch. Efter någon månad gick en disk och jag ersatte den. NASen återbyggde systemet med nya disken och ett par dagar efter att den var klar gick en disk till. Jo det var nervöst, var "säker" på att en disk till skulle paja men de andra två klarade sig, använder dem fortfarande.
 

bjorso

Aktiv medlem
En nära kompis jobbar med hårdvara, ofta med lagring. När han köper en packe diskar köper han från olika leverantörer och vid så olika tidpunkter som möjligt.

Jag köpte 4st likadana 3TB till min nas för några år sedan. Samma leverantör, ett inköpstillfälle och samma batch. Efter någon månad gick en disk och jag ersatte den. NASen återbyggde systemet med nya disken och ett par dagar efter att den var klar gick en disk till. Jo det var nervöst, var "säker" på att en disk till skulle paja men de andra två klarade sig, använder dem fortfarande.
Bra politik! Man måste ha alldeles enormt oflyt om det ändå skulle haverera trots bra förberedelser. Jag har också bytt disk i mitt NAS och då är man tacksam att systemets RAID är intelligent nog att reparera sig själv.
 

iSolen.se

Guest
Bra politik! Man måste ha alldeles enormt oflyt om det ändå skulle haverera trots bra förberedelser. Jag har också bytt disk i mitt NAS och då är man tacksam att systemets RAID är intelligent nog att reparera sig själv.
Ett problem är att återställningen sliter hårt på diskarna. Så om en disk till är på gränsen är risken stor att den går när systemet återställs.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Är man nervöst lagd och vill ha flera USB-diskar kan man köpa dem vid olika tillfällen och fabrikat och sprida riskerna.
Du begär att diskarna skall vara från olika tillverkningsbatcher....
Då kan de flesta återförsäljare som vet vad de pysslar med fixa det.
o kan de inte det så säger dem det.
 
ANNONS