Annons

Lightroom-katalog på extern hårddisk att flytta mellan två datorer

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Menar du att

är fel? Det låter som du säger emot.
Ja det är ett felaktigt påstående att serienumret skvallrar om de tillhör samma batch eller inte.
EN batch har en uppsättning. NÄSTA batch har samma uppsättning MEN...
maskinerna är olika slitna
fick material från olika sändningar
fick material från olika leverantörer
osv

o det påverkar resultatet.
 

iSolen.se

Guest
Ja det är ett felaktigt påstående att serienumret skvallrar om de tillhör samma batch eller inte.
EN batch har en uppsättning. NÄSTA batch har samma uppsättning MEN...
maskinerna är olika slitna
fick material från olika sändningar
fick material från olika leverantörer
osv

o det påverkar resultatet.
Det skrev jag inte. Jag skrev att ju mer serienumret skiljer mellan två diskar desto bättre.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det skrev jag inte. Jag skrev att ju mer serienumret skiljer mellan två diskar desto bättre.
Det påståendet förutsätter att tillverkaren sätter serienummer konsekutivt.
O det behöver man inte alls göra.
Serienummer 1 och 2 kan ha en miljon emellan.

O om nu kiselmaterialet råkar ha fel densitet (eller vad som nu betyder ngt) i nästa batch.
Säg att det går 5000 i en batch.
Då är skillnaden lika stor mellan 5000 och 5001, som 5000 och 10 000.
# 5000 funkar det gör inte de nästa 5000 stycken.
 

iSolen.se

Guest
Det påståendet förutsätter att tillverkaren sätter serienummer konsekutivt.
O det behöver man inte alls göra.
Serienummer 1 och 2 kan ha en miljon emellan.

O om nu kiselmaterialet råkar ha fel densitet (eller vad som nu betyder ngt) i nästa batch.
Säg att det går 5000 i en batch.
Då är skillnaden lika stor mellan 5000 och 5001, som 5000 och 10 000.
# 5000 funkar det gör inte de nästa 5000 stycken.
Ren statistiskt är det solklart att chansen att det är olika batchar ökar ju mer olika serienumren och datumen är.

Eller vill du säga emot det också?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ren statistiskt är det solklart att chansen att det är olika batchar ökar ju mer olika serienumren och datumen är.

Eller vill du säga emot det också?
datum ja.
serienummer nej.
Det händer att man INTE vill sätta konsekutiva serienummer.
Datum skriver vi aldrig ut på apparater. Det är ointressant. (Men det står på tillverkningsordern när den startades) Men den har inte kunden.
Däremot ett leveransdatum skrivs i leveranspapperna.
 

iSolen.se

Guest
datum ja.
serienummer nej.
Det händer att man INTE vill sätta konsekutiva serienummer.
Datum skriver vi aldrig ut på apparater. Det är ointressant. (Men det står på tillverkningsordern när den startades) Men den har inte kunden.
Däremot ett leveransdatum skrivs i leveranspapperna.
I allra värsta fall är serienumret helt slumpmässigt...men varför måste du gissa, du kan väl också titta på dina diskar därhemma så ser du?

Jag tog två diskar ur högarna här, två exakt lika 8TB, serienumren är inte slumpmässiga, de skiljer på sista fyra tecknen. De har datum som skiljer och de har något som heter "PN som skiljer 1". De är köpta med någon månads mellanrum. De har också något som heter WWN nummer som skiljer med de sista 5 siffrorna.
Site och modellnummer är exakt samma.

Om "ni" inte skriver ut datum, vilka ni nu är, vad spelar det för roll, det är inte ni som tillverkar hårddiskarna vi pratar om.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
I allra värsta fall är serienumret helt slumpmässigt...men varför måste du gissa, du kan väl också titta på dina diskar därhemma så ser du?

Om "ni" inte skriver ut datum, vilka ni nu är, vad spelar det för roll, det är inte ni som tillverkar hårddiskarna vi pratar om.
Nej, de får nog allt sitta kvar på sin plats i desktop.

Vi = Saab

Men som jag skrev, du får gärna titta på serienummer när du köper diskar.
Jag gör inte det.
 

iSolen.se

Guest
5

Nej, vi diskuterade hur man bör sprida risker om man köper diskar.
Nej jag använder ingen NAS.
Jag drar kopior när jag behöver manuellt, det räcker för mig.
Jag tog upp NAS. I en NAS brukar man ha ett raidsystem. Jag tog upp vikten av att sprida risker. I raidsystem är det väldigt viktigt att sprida riskerna så att så få diskar som möjligt går sönder samtidigt.

Det problemet har du inte i en vanlig desktop och nu säger du att du inte har en NAS och som det verkar inte ens ett backupsystem.

Du som är expert får gärna peka ut de märken där stora steg i serienumret och datum samt köp från olika leverantörer vid olika tidpunkter inte minskar risken för dubbeldiskhaveri.

Annars tror jag du bara tjafsar för att göra en poäng som bara finns i teorin. Om du vill fortsätta tjafsa om serienummer, sitemaila, det får räcka i tråden nu.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Annars tror jag du bara tjafsar för att göra en poäng som bara finns i teorin. Om du vill fortsätta tjafsa om serienummer, sitemaila, det får räcka i tråden nu.
Det har jag tyckt länge.

Men som jag skrev, du får gärna titta på serienummer när du köper diskar.
Jag gör inte det.

Var o en är salig i sin tro.
 

iSolen.se

Guest
Det har jag tyckt länge.

Men som jag skrev, du får gärna titta på serienummer när du köper diskar.
Jag gör inte det.

Var o en är salig i sin tro.
Använd gärna sajtmail för tjafs. Nu vet jag att om du i en butik köper två diskar och de har numret intill varandra så tolkar inte du det som att det är hög risk för att de är i samma batch. Men ja just det, du har ju inget raidsystem eller NAS så det spelar ju ingen roll för dig trots alla dina inlägg.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Förstår inte varför det skulle vara trevligare att diskar kraschar samtidigt i en desktop än i en NAS.

Du köper dem på serienummer o datum. Jag köper dem på batchnummer.
Var o en är salig i sin tro.
 
ANNONS