Annons

Capture One Pro 12

Produkter
(logga in för att koppla)

nikitin

Aktiv medlem
Är det möjligt i Capture One att blanda ihop två eller flera bilder?

Vid svåra ljusförhållanden brukar jag exponera olika (för att få detaljer i himlen och förgrunden) och blanda ihop dem med olika lager i Photoshop - är detta möjligt i Capture One? Jag funderar på att byte ut PhotoShop mot Capture One...
 

alfin

Aktiv medlem
Vid svåra ljusförhållanden brukar jag exponera olika (för att få detaljer i himlen och förgrunden) och blanda ihop dem med olika lager i Photoshop - är detta möjligt i Capture One? Jag funderar på att byte ut PhotoShop mot Capture One...
Nej det går inte med Capture One, så behåll PS till sådant.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag uppgraderade min CO 11 till CO 12 för någon dag sedan för nu var det verkligen billigt. Jag har ju Sony-versionen som bara stöder Sony-kameror och den kostade nu med en tidsbegränsad kampanj 64 Euro inkl. moms. De gör ju ofta så här i slutet av produktcykeln så väntar man ett tag så sjunker ju priserna ofta ordentligt.
Capture One 12 släpptes 30 november förra året, så det är knappast slutet av produktcykeln. Nog bara en drive att få folk med gratisversionerna för Sony och Fuji att köpa in sig, så de också får betala dyrt i slutet på detta år! ;)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vid svåra ljusförhållanden brukar jag exponera olika (för att få detaljer i himlen och förgrunden) och blanda ihop dem med olika lager i Photoshop - är detta möjligt i Capture One? Jag funderar på att byte ut PhotoShop mot Capture One...
Det enda som finns är möjligheten att lägga ihop två bilder som vid en dubbelexponering och det är nog kanske inte det du är ute efter. I den modul som heter Capture (kamerasymbilen) finns en möjlighet att använda en annan bild som overlay. Efter importen verkar de inte kunna hanteras i olika lager utan de verkar hamna i samma. Fick leta ordentligt efter detta som jag vistte skulle finnas. Borde inte detta finnas som option i lagren? Lite ologiskt tycker jag och inte särskilt användarvänligt.

Du får väl testa. Capture One räcker väldigt långt och det är länge sedan jag ens tänkte tanken att jag behöver Photoshop - men det räcker inte till allt, så det funkar inte för alla. Men varken LR eller DxO är ju i närheten av den kontroll man kan få med lagerhanteringen och maskverktygen i CO.

En annan tanke jag fick är ju att detta med overlay-funktionen gör ju att man snabbt bara kan importera en enda bild ad hoc med drag and drop och bara snabbt fixa till denna utan att överhuvudtaget skapa en session om man nu använder sessioner. Har man riktigt bråttom så finns det ju även en "auto adjust" att grunda med och utgå från. Börjar man pilla med CO och bygga en hög med lager så blir det ju ofta väldigt bra men då tickar ju även tiden ofta iväg ...
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Capture One 12 släpptes 30 november förra året, så det är knappast slutet av produktcykeln. Nog bara en drive att få folk med gratisversionerna för Sony och Fuji att köpa in sig, så de också får betala dyrt i slutet på detta år! ;)
Nä den har en tid kvar att leva så det var inte helt korrekt i detta fall men de har ju gjort på liknande sätt med tidigare versioner så det finns ofta pengar att tjäna efter att de tidiga uppgraderarna skördats. Nu kan de få en våg till som uppgraderar som inte skulle gjort det annars. Det är säkert ekonomiskt smart av Phase One men retar säkert en del stammisar som har visst fog för att känna sig lite blåsta. 50% på några månader är ju rätt mycket.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nån som uppgraderat från 11 till 12 och kan säga nåt om prestandan? Tycker 11:an är så seg när man har en stor katalog. Det tar t.ex lång tid att starta programmet och cachen äter upp en jäkla massa utrymme.

Du får väl göra som en del gjort i alla tider med Lightroom - använda mindre högupplösta previews :-(.

Även detta är ett skäl att köra sessionsbaserat istället även om det inte är det tyngsta skälet för mig.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vid svåra ljusförhållanden brukar jag exponera olika (för att få detaljer i himlen och förgrunden) och blanda ihop dem med olika lager i Photoshop - är detta möjligt i Capture One? Jag funderar på att byte ut PhotoShop mot Capture One...
Förmodar du menar att skapa en HDR bild. Det kan nog flera program men inte C1PRO.
De jag har som klarar det är LR/PS, On1 raw 2019. De klarar också panoramor samt fokusstacking men på lite olika sätt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Varje år tänker jag att jag skall göra mig av med åtminstone ett raw-program. Helst då LR/PS. Fast varje år blir det kvar. Jag har i alla fall lyckats minska 4 till 3. Iridient har jag slutat använda eftersom andra program blivit lika bra på att hantera Fuji X-trans. Om man pixelpeepar riktigt ordentligt har kanske fortfarande Iridient ett lite bättre resultat.
Nu hade jag också tänkt att inte uppgradera Capture One Pro. Ett program jag haft längre än LR funnits ens som beta. Skälet är att jag inte gillar arbetsflödet i C1PRO.

Det finns mycket man kan tycka om LR/PS och Adobe. För min egen del är det klart det program jag kört mest bilder i. Numera fungerar även Fuji X-Trans tillfredsställande för det mesta. De är nu lite sämre än de bästa och har problem med vissa bilder där det är störande. Detta är endast ett problem för de som kör Fuji X-Trans. LR får hantera min vardagsframkallning av raw-filer. Fast skall jag skriva ut en bild så vill jag optimera den så gott jag kan.

Här blir mitt första val gärna ON1 raw 2019. Det programmet har haft en skumpig resa sedan deras första beta. Fast de gör varje år stora framsteg. En liknande resa som LR gjorde för ganska länge sedan. Nu fungerar det mesta i On1 bra och jag kan oftast få fram bättre resultat än jag klarar i LR. Det gäller både min Canon 5D MKIV och för Fuji X-Trans. On1 har fler och bättre verktyg än LR. Detta leder ofta till ett bättre slutresultat. On1 är en mix av LR det nödvändigaste av PS och Nik Collection. Lite svårt att föreställa sig utan att provat ON1. Om det nu inte vore för Fuji skulle jag enbart haft LR och ON1.

Men i September och Oktober så släppte Phase One första betan av version 12. Någon gång i slutet av beta-testerna kom stöd för Fuji X-trans och profiler byggda på Fujis profiler i kamerorna. Det verkar ha funnits en hel del samarbete mellan Phase One och Fuji. När jag beta-testat detta under en tid förnyade jag min version 10 licens till version 11 fast så sent att även version 12 ingick. C1PRO är för närvarande bäst för Fuji X-Trans och skälet till att jag använder det även om jag inte gillar arbetsflödet. Tycker programmet är tungjobbbat. Nu får jag igen traggla mig igenom en mängd tutorials för att nog för 3 eller 4 gången förstå hur deras masker och verktyg fungerar. Kanske slutar det som tidigare att när On1 eller LR kommer nära resultatet av C1PRO kommer jag jobba i dessa och glömma C1PRO.

Så varför denna långa drapa om något så ointressant som raw-program. Jo därför att efterbearbetning är en viktig del av vårt slutresultat. Jag gick på flera presentationer av kända fotografer från National Geographic som hölls på svenska mässan i Göteborg.
Mattias Klum var en av dem men det var flera andra. Inte sällan visade de raw-filen som sedan slutade som ett omslag. Det var hos alla dessa fotografer slående hur duktiga de var på bildbehandling och hur mycket det betyder för slutresultatet.

Jag har beskrivit mitt eget sökande efter en programvara som tillfredsställer alla mina behov men ännu utan större framgång. LR/PS är nog fortfarande det som bäst täcker allt. Fast endast till 90%.

Vi verkar vara många som trevar oss fram efter något bättre. Numer har LR/PS fler utmanare än någonsin. Fast ingen av de jag testat kan ännu täcka saker som slideshow, biblioteks modulen med nyckelord, sökningen av metadata på ett smart sätt. Hanteringen av av nästan alla filformat och kameramodeller.

C1PROS hantering av DNG är en sådan begränsning som retar mig. C1PRO har ingen egen hantering av fokusstacking, HDR eller Panorama. LR och PS har det och skapar en dng-fil av resultatet. On1 raw kan ta hand om detta och jag kan redigera resultatet i det programmet om jag vill.
C1PRO läser inte ens in dessa filer. Tekniskt kan det inte vara något problem. De har av någon princip begränsat stödet av DNG.

I mitt fall fortsätter sökandet efter det perfekta raw-progammet. Förmodligen kommer det precis som sökandet efter den perfekta kameran aldrig uppnås.
 
ANNONS