Annons

Framkallning Tri-X

Produkter
(logga in för att koppla)

Tigerpelle

Ny medlem
En gång i tiden framkallade jag och kopierade jag tusentals Tri-X rullar. Efter en lång digital vinter vill jag dock nu ge mig in i det svartvita analoga träsket igen. Tyvärr kan jag ännu inte bygga mitt mörkrum så då kommer frågan: Vem framkallar Tri-X nuförtiden?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
En gång i tiden framkallade jag och kopierade jag tusentals Tri-X rullar. Efter en lång digital vinter vill jag dock nu ge mig in i det svartvita analoga träsket igen. Tyvärr kan jag ännu inte bygga mitt mörkrum så då kommer frågan: Vem framkallar Tri-X nuförtiden?
Det brukar bli dåligt och ojämna resultat om du låter någon framkalla svartvit film. Du behöver inget lab. Det går fint att soppa i köket.
 

Andy_Green

Aktiv medlem
Crimson tex, framkallar svartvit film för 100 spänn. Det går tom att få den pressad ett par steg. Har svårt att tänka mig att dom skulle leverera nåt dåligt eller ojämnt resultat.
 

ja-foto

Aktiv medlem
Crimson tex, framkallar svartvit film för 100 spänn. Det går tom att få den pressad ett par steg. Har svårt att tänka mig att dom skulle leverera nåt dåligt eller ojämnt resultat.
Alldeles för dyrt, men bekvämt.

Du har ju dessutom erfarenhet av att soppa själv, kör på det.
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Alldeles för dyrt, men bekvämt.

Du har ju dessutom erfarenhet av att soppa själv, kör på det.
Handlar det bara om nån rulle om året kanske det inte lönar sig att köpa nya färska vätskor.
Annars borde det funka att ladda dosan i badrummet såvida man tätar dörrspringorna efter behov.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag uppfattar hela poängen med att använda normal negativ svartvit film är att ta kontroll över processen för att få de resultat man önskar.

Är man inte intresserad av det föreslår jag att använda en film som Ilford XP2 Super som framkallas i en standardiserad C41 process hos vilket lab som helst.
 

Tigerpelle

Ny medlem
Jag uppfattar hela poängen med att använda normal negativ svartvit film är att ta kontroll över processen för att få de resultat man önskar.

Är man inte intresserad av det föreslår jag att använda en film som Ilford XP2 Super som framkallas i en standardiserad C41 process hos vilket lab som helst.
Så är det så klart men då det är över 30 år sedan jag fotade, framkallade och kopierade film så känns det rimligt att börja i någon ände och inte gå all-in direkt.
 

Mamaya

Aktiv medlem
Jag soppar

Roligt att du vill ägna dig åt det fina hantverket igen. Jag framkallar Tri-X och alla andra svartvita fabrikat. Har företag och ett nytt, stort och fint mörkrum.
 

Ventures

Aktiv medlem
Efter att ha framkallat den första rullen går det av bara farten. Då har man alla prylarna på plats som behövs. Det tar lite tid att samla ihop allt, fundera på var man kan fixa mörker när man har fönster i exakt alla utrymmen i huset, om man inte investerar i en mörkrumssäck för 500 kr.
Jag har dessutom mina gamla grejer på annan ort så jag fick skaffa allt på nytt. Patersondosa på tradera för 42 kr, mätglas på jula, trattar på Clas Olsson, vätskor hos Brunos osv. En praktisk trippeltimer hittade jag som gratisapp till telefonen. Min fru trodde jag startat ett methlab i köket.
 

Peeter Reep

Aktiv medlem
Jag har sedan ca två år tillbaka skickat mina filmer till Odenlab för framkallning, och jag är väldigt nöjd med resultaten.
 
ANNONS