Annons

Markins, RRS eller vilken kulled.

Produkter
(logga in för att koppla)

glugg

Aktiv medlem
Hej.

Nu är jag trött på min gamla (köpt början -90) Manfrottokulled som inte orkar hålla min Bladare med 250:an på.

Jag har läst flera gamla trådar om kulleder o snabbkopplingar men till slut blir det rörigt.

Martins, RRS BH-55 och Kirk har nämnts ofta likaså Arca men den är för dyr ( Kameradoktorn)

Ej för tung då blir troligen mitt trästativ ( Stabil tror jag det heter )med nya kulleden kvar hemma.

Vilken snabbkoppling och plattor skall man ha som passar både Bladaren och en Nikon F90X

Kan ni hjälpa mej att reda ut detta?

Mvh
Göran
 

boris.bonasin

Aktiv medlem
Jag tycker att du ska prata med Hans Ohlsson i Vintrosa som driver Optipod. Maken till fästsystem får man leta efter. Han lånar dessutom ut sina prylar så att man kan testa dem utan att köpa grisen i säcken.

Förutom att han byger om befintliga kulleder med sina egna snabbfästen så säljer han även Gitzo, RRS mm. Vilket kan vara bra att veta.

Hans på Optipod nås säkrast på tel. 019 29 40 60.
Websida: Optipod

Tänk bara på att man inte når Hans via mail eller kontaktformuläret. Till mig sa han att det absolut bästa är att ringa och det spelar ingen roll när man ringer så länge man inte ringer mitt i natten förstås.
 

glugg

Aktiv medlem
Jag läste tråden jag fick av dej Nicke, där fanns mycket att ta del av. Jag har fastnat lite för Markins, men om den är bättre än någon annan vet jag inte. Sen ringde jag till Hans i Vintrosa han gav sig tid att prata. Han rekommenderade Manfrottos nya kulled 468 MG, som han säljer.
Jag skall åka dit på fredag om en vecka o "känna på" kulleden.
Skulle vara intressant o höra om någon har erfarenhet av denna kula.

Göran
 

eon

Aktiv medlem
glugg skrev:
Jag läste tråden jag fick av dej Nicke, där fanns mycket att ta del av. Jag har fastnat lite för Markins, men om den är bättre än någon annan vet jag inte. Sen ringde jag till Hans i Vintrosa han gav sig tid att prata. Han rekommenderade Manfrottos nya kulled 468 MG, som han säljer.
Jag skall åka dit på fredag om en vecka o "känna på" kulleden.
Skulle vara intressant o höra om någon har erfarenhet av denna kula.

Göran
Jag har haft 468MG i ett år nu och det är en bra kulled, men jag är inte helt nöjd så när jag nu skaffade mig ett lite mindre resestativ så degraderades 468MG till andrakulled. Det är låsvredet som är mindre känsligt än jag önskar.

Då jag nu köpte en ny bättre kulled så siktade jag först in mig på Arca Swiss B1, men Hans på Optipod fick mig att ändra mig och köpa en Really Right Stuff 55. Den är grövre än 468MG och har bättre reglagekontroll. Det är lätt att justera friktionen vid öppning och stängning utan att behöva ändra friktionsvredet ideligen för att man byter mellan tunga och lätta objektiv.

Nu använder jag Optipods snabbfästen och då är det smidigt att köpa kulleden från Optipod också, eftersom båda behöver maskinbearbetas för att kunna montera snabbfäste med standardgränssnitt.

/Erik
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Jag nölar fortfarande med min investering.

Jag har spanat i ett par år nu och inget alternativ tycks (i mina ögon) rubba Arca B1g med FlippLock låsning.

Inte den leden med lägst profil eller lättast men varken eller betyder så mycket för mig, så.


MVH Niclas,
 

Bilagor

glugg

Aktiv medlem
Den kulan ser enormt stabil och läcker ut men kostar inte den en del pengar?

Snabbkopplingen på Arcan är den bra? Är det ett enkelt handgrepp.

Reglagen på 468 MG skall jag tänka på att kolla extra noga när jag träffar Hans på Optipod.
Säljer hans föresten RRS.

Göran
 

eon

Aktiv medlem
glugg skrev:
Den kulan ser enormt stabil och läcker ut men kostar inte den en del pengar?

Snabbkopplingen på Arcan är den bra? Är det ett enkelt handgrepp.

Reglagen på 468 MG skall jag tänka på att kolla extra noga när jag träffar Hans på Optipod.
Säljer hans föresten RRS.

Göran

Ja, Optipod har börjat sälja RRS.


Snabbfäste med snäpplås skaffar jag aldrig igen. Skruvlås ska det vara!
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
eon skrev:
Ja, Optipod har börjat sälja RRS.


Snabbfäste med snäpplås skaffar jag aldrig igen. Skruvlås ska det vara!
Jag har aldrig testat Arcas skruvlösning (Quick Release) och FlippLock... Jag tycker bara den på bilden ser så diskret och nätt ut,, Skruven sticker ju ut säkert ett par cm vilket ser mindre bra ut på den traditionella Quick Release...

Ngn som testat båda?

MVH Niclas,

EDIT:
Lägger till en bild på samma kula med skruvlösningen.
Nede på denna sida beskrivs FlippLock,låsningen..
http://precisioncameraworks.com/Pages/monoball_core.html
 

Bilagor

steinick

Aktiv medlem
Jag har Arca med skruv och RRS med snäpplås. Båda låser absolut säkert, så det är ingen skillnad på funktionalitet. RRS har den fördelen att man kan sätta fast kameran "uppifrån" när den är helt öppen. När låset är halvöppet fungerar den som Arca, dvs man skjuter in kameran eller objektivet från sidan. Originalskruven till Arca är rätt stor, men RRS säljer en mindre och elegantare. Bägge är absolut förstklassiga produkter, priset är tyvärr därefter.
 

bug

Aktiv medlem
Så vitt jag vet funkar alla snabbfästen av Arcatyp (skruv) ungefär likadant. Man kan antingen glida ut plattan åt sidan när man har lättat på trycket, eller öppna skruven litet mer och då lyfta kameran rakt upp. Det kräver litet vana, men efter en dag sitter handgreppen. Själv har jag en Markins kulled på ett Feisol kolfiberstativ. Det är en trevlig och lätt kombination för jämförelsevis litet pengar. I och för sig tappar man perspektivet på pengar när det gäller fotoprylar, men leden kostar ca tre tusen och stativet två tusen. Jag jämför med Arca-Swiss och Gitzo som kostar mycket mer.
 

glugg

Aktiv medlem
bug skrev:
Så vitt jag vet funkar alla snabbfästen av Arcatyp (skruv) ungefär likadant. Man kan antingen glida ut plattan åt sidan när man har lättat på trycket, eller öppna skruven litet mer och då lyfta kameran rakt upp. Det kräver litet vana, men efter en dag sitter handgreppen. Själv har jag en Markins kulled på ett Feisol kolfiberstativ. Det är en trevlig och lätt kombination för jämförelsevis litet pengar. I och för sig tappar man perspektivet på pengar när det gäller fotoprylar, men leden kostar ca tre tusen och stativet två tusen. Jag jämför med Arca-Swiss och Gitzo som kostar mycket mer.
Vad tycker du annars om din Markins-kulled, är det svårt att ställa in trögheten på kulan? Jämfört med RRS är det någon avgörande skillnad.

Göran
 

bug

Aktiv medlem
Jag har ingen erfarenhet av RRS, men det är lätt att ställa in trögheten på Markins. Man spänner tills man hittar ett läge som känns löst nog för att ha som rörligt läge, men ändå trögt nog att inte vara slappt. Det läget fixerar man som minsta motstånd med en skruv. I praktiken använder jag sedan det läget för att komponera, och fixerar sedan med en enkel vridning för att få läget helt stumt.
 

glugg

Aktiv medlem
Tack för de tipps och kommentarer jag fått av er hittills.
Jag var hos Hans i Vintrosa i förra veckan, ett trevligt möte. Tyvärr hade han ingen RRS hemma just då, hade sålt 5 st, men jag kände på Manfrotto 468 MG. Mycket skönt låsvred som är gummerat och ger bra grepp. Låsningen var mycket distinkt och man behövde inte vrida på vredet så mycket för att låsa. Jag tyckte däremot inte om att man var tvungen hålla i låsvredet när man ställde in trögheten med det andra vredet. Det går säkert att med tiden lära sig att göra detta med en hand.
På RRS är ju dessa vred skilda åt vad jag har förstått. Jag vill oxså tillägga att Hans snabbkoppling med plattor var mycket trevliga. ( men även de kostar en del).
Skall åka till Fotomässan i Jönköping till helgen, hoppas få se en RRS då.

Göran
 

Staffan

Aktiv medlem
Man får nog vad man betalar för och sen får man ställa det i relation till behovet. Jag har en Arca som jag älskar och en Markins M20 som är ganska bra, men friktionen är sämre i sidled än höjdled.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
MartinDell skrev:
vad tror ni Benro då
Låter ju bra på beskrivningen i alla fall :)
  Every type head is designed clearly , the quanlity is excellent,it is nutty and the orientation is nicety,every one is made of Aluminium alloy,.high strength,durable。BENRO heads have many kinds for choice ,just like ball—heads ,three-way heads and quick reverse plate and so on .
Undrar vad nutty betyder. Det låter som en bra kulledsegenskap :) Kul också med ett företagsnamn som låter som Benbo med en logotyp som färgmässigt ser ut som Manfrotto.

Fast det vore ju intressant att höra någon som testat det. Till det yttre ser den ju hyfsad ut och det är inte helt fel med AS-snabbfäste på köpet.
 

myrslok

Aktiv medlem
Feisol har även en ny kulled sedan någon månad tillbaka med skapliga specifikationer, mer info finns på http://www.feisol.com/english/cb70h.htm

Verkar gå loss på $245.00, klara +30kg och väga ca 1050 gram + snabbplatta om jag förstår det rätt, dock har jag inte hittat någon oberoende review ännu som ger lite mer klarhet i om den faktiskt levererar det specifikationerna antyder.

// Mats
 

glugg

Aktiv medlem
På fotomässan kände jag på en Linhoff-kuled Profi II. Den var helt underbar, kulan gick att "vrida" utan att den hackade. Det var som att " skära i smör". Likaså snabbkopplingen är smidig.

Provade oxså RRS och Manfrotto 468 MG men dessa tyckte jag hackade oavsett hur mycket man spännt trögheten.
Det kanske inte märks så mycket när man har kameran på. Eller vad tycker ni?

Är det någon som har erfarenhet av Linhoff.
Det var svårt att låsa detta exemplaret helt. Orkar denna kulled verkligen hålla en bladare med en 250?

Göran
 

AnWi

Aktiv medlem
så lägger man näsan i blöt igen...

Har du kollat in Acratech?!
Deras Ultimate Ballhead är smått fantastiskt och du kan hänga i snabbfästet utan att kulan rubbas. Kulan har stor diameter och omfamnas av friktionsringen. Detta ger mycket stor anliggningsyta och en härlig gång.

Har du vägarna förbi Norrköping får du gärna se och prova mitt. Peter Werner har också en sådan kula om jag inte minns fel.

Att sedan designen går utanpå det mesta gör ju ingenting. På huset har jag sedan RRS L-bracket. Kombinationen är helt underbar. Vet dock inte hur det ser ut med RRS för stora hus.

Det finns väl lika många åsikter som det finns kombinationer av stativ, kulor och snabbfästen.

/AnWi
 
ANNONS