Annons

Markins, RRS eller vilken kulled.

Produkter
(logga in för att koppla)

jhk

Aktiv medlem
Jag har Arcas snabbfäste, men tycker inte alls om det. Det kräver att de plattor man har är väldigt exakt lika stora. Mycket enklare med skruv då. Dessutom tycker jag plattan har en tendens att vilja glida ur om man inte spänner hårdare än de rekommenderar. Och spänner man så hårt blir spärren definitivt inte lättarbetad.

Det allra enklaste snabbfästet tycker jag är Novoflex MiniConnect. Effektivt, smidigt och snabbt. Inga problem med enhandsgrepp. Bra om man skiftar mellan handhållet och stativburet eftersom man har en mycket mindre störande plopp istället för plattan. Stora nackdelen är att man missar fördelarna med RRS:s svindyra L-platta.

Acratechs ballhead är suveränt lätt och smidigt, men jag tycker det är svårt att ställa in det riktigt rätt när man tar bilder snett nedåt eller uppåt med lite tunga grejor, där är ARCA:n suverän (undrar hur RRS-huvena är i det läget?).
 

Zoso

Aktiv medlem
Själv tänker jag köpa Manfrotto Hydrostatic 468MGRC4, den har fått fin kritik och bör klara din Bladare galant.

kent.
 

Damocles

Aktiv medlem
Anders, du minns rätt. Har fortfarande kvar och är jättenöjd med min Acratech också. Framförallt kommer UBH till sin rätt på kolfiberstativ då ett hela ekipaget bara väger 1.69 kg och är stadigare än en bra mycket tyngre kombo i aluminium. Sedan får man iofs tynga ner sakerna med kameraväskan för att det inte ska blåsa bort, men det kan jag ta.
 

glugg

Aktiv medlem
Jag kastar fram frågan igen om det är någon som kan tycka till om Linhoffs kulled med snabbkoppling.

Göran
 
ANNONS