Annons

Kass autofokusmotor? Eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

benake

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har det vanliga problemet med att autofokus inte längre funderar på mitt 50mm 1,4 (manuell fokus funkar utan problem). Finns ju flera reparationsvideos på nätet över problem med att fokusen kärvar men jag vill inte börja på och sist av allt upptäcka att felet är att själva motorn är död.
Från objektivet hörs inte ett ljud. Tyder det på att motorn är slut?

Mvh
Olle
 

benake

Avslutat medlemskap
Det är bara detta objektiv som inte funkar. Som sagt, manuell fokusering funkar felfritt men inte autofokus. Tänker mig att om motorn fungerar så borde den väl åstadkomma något ljud?
 

AWid

Aktiv medlem
Vad är det för kamera?
Men frånsett det - börja med att rengöra kontakterna som finns i bajonettfattningen på huset resp. bakkanten på objektivet. Har du t ex isopropanol och tops hemma så är det till bra hjälp.
(Onödig fråga kanske, men har du slagit på AF på både objektiv och kamera?)
 

benake

Avslutat medlemskap
Tja, alltså kameran spelar ingen roll för det ÄR objektivet som är felaktigt men för infons skull så har jag kört objektivet på bla. en Canon 70d och en Canon 6dmkll. Kontakter rengjorda på både kameror och objektiv.
Det hela handlar om motorn i objektivet är trasig eller inte och om det går att ta reda på det utan att öppna upp objektivet.
Mvh Olle
 

apersson850

Aktiv medlem
Det enda du vet säkert nu är att det inte är kameran. Kommunicerar den med objektivet? Det kan ju vara obkektivets CPU, motorns drivkretsar eller själva motorn. Men troligen inte växellådan, för då hade den nog låtit när motorn försökt fokusera.
Har du haft motljusskydd på alltid? Det är väsentligt för att de objektiven ska överleva.
 

Pekka M

Aktiv medlem
Det behöver inte alls vara motorn som är trasig. USM-motorn låter ju inte så mycket i vanliga fall heller. Det är nog de andra rörliga delarna i objektivet som låter mest när AF jobbar.
Ett mycket vanligt fel på detta objektiv är att en slags "släde" av aluminium blir skev inuti objektivet. Det kan fortfarande gå bra att fokusera manuellt, men motståndet (friktionen) blir för stort för motorn.
Jag har själv haft detta problem. Det är lite pillrigt, men ändå en enkel sak att åtgärda, bara du är någorlunda händig.
 
ANNONS