Annons

Aktivisters mobiltelefoner beslagtogs med stöd av brottsrubricering som inte finns

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Jag har inte bott i Sverige sen längre än 10 år, men så fungerar det i de flesta länder, utom Frankrike. Sverige brukar vara harmoniserad med internationell lagstiftning.
I propositionen till kränkande fotografering tas skillnader upp mellan de nordiska länderna. I Finland finns olovlig observation och i Danmark likaså när man använder kikare eller kamera till att titta på folk som befinner sig i t.ex. hem.
Tyskland ska ha någon absurd lag redan vid fototillfället av folk ute på allmän plats.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Varning för BS.

Offentlighetsprincipen gäller för den gemensamma sektorn.

Den privata sektorn behöver inte berätta någonting för dig annat än saker de måste anmäla som skatter, miljö osv.
Jag har öht inte nämnt offentlighetslagstiftningen. Du får gärna precisera vad du tycker är ”BS”.

(Det står förstås var och en fritt att tycka att den öppna, liberala demokrati och/eller marknadsekonomi som jag beskriver är något misshagligt. Men det är en annan sak.)
 

PeterWem

Aktiv medlem
Ringt och hört nu. Kunde inte sägas mer än att det kommer ta lång tid eftersom mobilerna ska lämnas i väg och tömmas, förhör ska hållas osv.

En mobil har enligt aktivisten inte använts, den andra har använts och redan laddat upp allt till molnet.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Inga ord om hur de motiverade beslagtagandet?
Nej. Hon hade fått ärendet på sitt bord och hon hänvisade till förundersökningssekretess när jag frågade om man kanske beslagtagit mobilerna p.g.a. intrånget. Ledande fråga, men det blev inte svar på den ändå.

Jag har fått ta del av en film från djurrättsaktivisten och första polisbemötandet, men inget som visar något om olovlig filmning eller dylikt. Enkom att polisen inte önskar bli filmad men att polismannen sen inte bryr sig eller ägnar mer tid åt det. Mobilerna ska ha beslagtagits efteråt, men där saknas film eller rättare sagt, jag har inte fått ta del av nån.
 

PMD

Aktiv medlem
Ringt och hört nu. Kunde inte sägas mer än att det kommer ta lång tid eftersom mobilerna ska lämnas i väg och tömmas, förhör ska hållas osv.
Av inlägget här ovanför ser jag att du inte fick någon förklaring till varför mobiltelefonerna ska undersökas. Det måste väl till åtminstone ett åklagarbeslut om det med en motivering om brottsmisstanke som har med bild- och/eller ljudupptagning att göra?

När förundersökningen är klar blir väl protokollet offentligt? Det kan bli intressant.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
...
Det måste väl till åtminstone ett åklagarbeslut om det med en motivering om brottsmisstanke som har med bild- och/eller ljudupptagning att göra?
...
1. Grovt olaga intrång kanske är tillräckligt för att beslagta telefonerna för att säkra bevis?
2. Direktsändningar på internet, riktade till "allmänheten" ska registreras hos Myndigheten för press radio och TV, alternativt behöver det finnas ett utgivarbevis.
(Källa: https://www.mprt.se/sv/att-sanda/tv/webb-tv/ )

I övrigt så har det ju skrivits en del om "anskaffarfrihet" tidigare i tråden.
Den gäller enligt TF (Tryckfrihetsförordningen) enbart om det finns utgivarbevis.
Och även då finns det begränsningar/undantag.
Som gör att det t.ex. inte är tillåtet med olaga intrång.

Annorlunda uttryckt. "Aktivisterna" kan inte hävda anskaffarfrihet för bilder/filmer i det här fallet.
 

PeterWem

Aktiv medlem
1. Grovt olaga intrång kanske är tillräckligt för att beslagta telefonerna för att säkra bevis?
2. Direktsändningar på internet, riktade till "allmänheten" ska registreras hos Myndigheten för press radio och TV, alternativt behöver det finnas ett utgivarbevis.
(Källa: https://www.mprt.se/sv/att-sanda/tv/webb-tv/ )

I övrigt så har det ju skrivits en del om "anskaffarfrihet" tidigare i tråden.
Den gäller enligt TF (Tryckfrihetsförordningen) enbart om det finns utgivarbevis.
Och även då finns det begränsningar/undantag.
Som gör att det t.ex. inte är tillåtet med olaga intrång.

Annorlunda uttryckt. "Aktivisterna" kan inte hävda anskaffarfrihet för bilder/filmer i det här fallet.
Jag har försökt fiska efter om intrånget var anledningen till att beslagta telefonerna, men utan napp. Man tog telefonerna efteråt och enbart från den som filmat polis (och den som var med honom men inte filmat). Han hade dessutom inte varit den mest aktive då han inte var med den grupp som gick in för att dokumentera utan höll sig på baksidan och gårdsplanen. På direkt fråga om inte intrånget i sig skulle kunna ha varit anledning nog fick jag till svar:
"Nej, eftersom vi togs på bar gärning med många vittnen och lämnade legitimation och var öppna med vårt agerande. Dessutom var det inte skälet som angavs."

Angående direktsändningen får man väl säga att detta går under samma undantag som Helsingborgs tingsrätt kör med när tingsrätten sänder live. Tanken slog nämligen även mig.

Samme aktivist har varit med tidigare vid Bofors. Förvånad jag blev, men hur som helst så friade tingsrätten en i gänget från avbildningsförbudet men fällde för intrånget. Friandet hänvisades till NJA 2015 s. 298 trots att utgivningsbevis saknades. Örebro tingsrätt B 5132-15 för den intresserade, annars en längre sammanfattning under rubriken skyddsobjekt här. Kort sammanfattat var syftet att publicera och skapa debatt och det funkade trots avsaknad av tryckt skrift.
 
Senast ändrad:

SportSkjutaren

Aktiv medlem
...
Angående direktsändningen får man väl säga att detta går under samma undantag som Helsingborgs tingsrätt kör med när tingsrätten sänder live. Tanken slog nämligen även mig.
...
Samme aktivist har varit med tidigare vid Bofors. Förvånad jag blev, men hur som helst så friade tingsrätten en i gänget från avbildningsförbudet men fällde för intrånget.
...
Tack för svar!
Lärde mig något nytt idag.

Gällande Bofors, och hänvisningen till "Ubåtsjaktsfallet" så blir jag lite förvånad.
Inte minst då HD slår fast att det ligger bortom allt rimligt tvivel att fotografen ifråga s.a.s arbetade "under utgivarbevis".
(För övrigt så fälldes en journalist från DN för själva intrånget, gällande DN-fotografen så han den delen preskiberas, och har därför inte tagits upp av HD).

Ägnade gårdagen åt en mer nogrann genomläsning av TF.
Och är inte helt säker på att domen skulle bli densamma vid en prövning i högre instans.
Därtill så finns det ett annat prejudikat från HD. Gällande en journalist på Expressen, som införskaffade ett vapen illegalt. Och i det fallet ansågs det inte föreligga "anskaffarfrihet", trots utgivarbevis.

Ser med intresse fram emot vad åklagaren kommer fram till framöver.
God helg!
 

PMD

Aktiv medlem
1. Grovt olaga intrång kanske är tillräckligt för att beslagta telefonerna för att säkra bevis?
Enligt artikelreferensen i urinlägget upprättades an anmälan om olaga intrång. Har det ändrats till grovt olaga intrång?

Att det skulle behövas ytterligare bevis, som eventuellt skulle finnas i mobiltelefonerna, än att aktivisterna togs på bar gärning och att de då erkände olaga intrång tycker jag verkar osannolikt. Vittnen fanns också på platsen.

2. Direktsändningar på internet, riktade till "allmänheten" ska registreras hos Myndigheten för press radio och TV, alternativt behöver det finnas ett utgivarbevis.
(Källa: https://www.mprt.se/sv/att-sanda/tv/webb-tv/ )
Motiverar avsaknad av utgivningsbevis att mobiltelefonerna beslagtogs? Det som har direktsänts är ju redan sänt.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tack för svar!
Lärde mig något nytt idag.

Gällande Bofors, och hänvisningen till "Ubåtsjaktsfallet" så blir jag lite förvånad.
Inte minst då HD slår fast att det ligger bortom allt rimligt tvivel att fotografen ifråga s.a.s arbetade "under utgivarbevis".
(För övrigt så fälldes en journalist från DN för själva intrånget, gällande DN-fotografen så han den delen preskiberas, och har därför inte tagits upp av HD).

Ägnade gårdagen åt en mer nogrann genomläsning av TF.
Och är inte helt säker på att domen skulle bli densamma vid en prövning i högre instans.
Därtill så finns det ett annat prejudikat från HD. Gällande en journalist på Expressen, som införskaffade ett vapen illegalt. Och i det fallet ansågs det inte föreligga "anskaffarfrihet", trots utgivarbevis.

Ser med intresse fram emot vad åklagaren kommer fram till framöver.
God helg!
Om du känner för att få fler frågor än svar:
http://juridiskpublikation.se/wp-content/uploads/2019/01/Mikael-Ruotsi.pdf
 

iSolen.se

Guest
Enligt artikelreferensen i urinlägget upprättades an anmälan om olaga intrång. Har det ändrats till grovt olaga intrång?

Att det skulle behövas ytterligare bevis, som eventuellt skulle finnas i mobiltelefonerna, än att aktivisterna togs på bar gärning och att de då erkände olaga intrång tycker jag verkar osannolikt. Vittnen fanns också på platsen.


Motiverar avsaknad av utgivningsbevis att mobiltelefonerna beslagtogs? Det som har direktsänts är ju redan sänt.
Folk ändrar sig.

Teknisk bevisning är alltid bättre.
 

PMD

Aktiv medlem
Folk ändrar sig.

Teknisk bevisning är alltid bättre.
Vilken slags teknisk bevisning skulle telefonerna kunna innehålla?

Räcker det inte med att polis på plats registrerade legitimationshandlingar som aktivisterna visade upp?

NB också att en av aktivisterna har uppgett att polisen hävdade ett annat skäl för beslaget än intrånget i sig.

Nåväl, det ska bli intressant att så småningom se vad FUP innehåller.
 

Makten

Aktiv medlem
Vilken slags teknisk bevisning skulle telefonerna kunna innehålla?
Att de gjorde intrång kanske? *facepalm*

--------

Angående tidigare diskussion så bryr jag mig inte längre om rättsstaten eftersom den inte bryr sig om hederliga medborgare. Lås in grobianerna. Om det sker med påhittade brottsrubriceringar eller inte skiter jag fullständigt i.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag och troligen många med mig är glada över att du inte lever upp till ditt namn.
Samhället hade blivit ett ganska otrevligt sådant då. :)

--------

Angående tidigare diskussion så bryr jag mig inte längre om rättsstaten eftersom den inte bryr sig om hederliga medborgare. Lås in grobianerna. Om det sker med påhittade brottsrubriceringar eller inte skiter jag fullständigt i.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag och troligen många med mig är glada över att du inte lever upp till ditt namn.
Samhället hade blivit ett ganska otrevligt sådant då. :)
Jag och många andra dömer inte folk efter deras namn, utan efter deras handlingar. Samhället kommer ofelbart gå mot "skjut, gräv, tig" just för att fler och fler inser att rättsstaten har havererat och inte skyddar medborgarna längre.

Tacka alla som varit "naiva". Och ja, det kommer att bli otrevligt. Det hade man kunnat räkna ut mer arslet, men kan man inte räkna så blir det förstås svårt.
 

erdeljan

Aktiv medlem
Angående tidigare diskussion så bryr jag mig inte längre om rättsstaten eftersom den inte bryr sig om hederliga medborgare. Lås in grobianerna. Om det sker med påhittade brottsrubriceringar eller inte skiter jag fullständigt i.
Du borde ställa upp i val tycker jag! *facepalm*
 

PMD

Aktiv medlem
Att de gjorde intrång kanske? *facepalm*
Men det var ju inte anledningen till beslaget.

--------

Angående tidigare diskussion så bryr jag mig inte längre om rättsstaten eftersom den inte bryr sig om hederliga medborgare. Lås in grobianerna. Om det sker med påhittade brottsrubriceringar eller inte skiter jag fullständigt i.
Jag har kommenterat din åsikt om rättstaten i en ny tråd .
 
ANNONS