Annons

Utrustning på MC

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars.F

Aktiv medlem
Vill kunna ta med mig delar av utrustningen på hojen, testat med fotoryggsäck och det funkar väl men helt optimalt, men funderar på tankväska. Är det nån som kan tipsa om lämpliga sätt att få med sig grejerna? Funkar tankväska?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vill kunna ta med mig delar av utrustningen på hojen, testat med fotoryggsäck och det funkar väl men helt optimalt, men funderar på tankväska. Är det nån som kan tipsa om lämpliga sätt att få med sig grejerna? Funkar tankväska?
Har kört mycket MC runt i Europa och i Sverige också förstås. Släpade ofta med mig mycket fotoprylar. Oftast på BMW av touringtyp. Hade oftast det mesta i toppboxen.
Ett par 5D hus och ganska många objektiv.
Fast jag hade alltid någon kamera lätt tillgänglig i tankväskan. Först var det ofta kompaktkameror som G9 eller andra Canonkameror. Fast var aldrig nöjd med kvalitén. Så det blev Fuji X-10 och sedan X-20 och slutade med X-PRO1.
Problemet är med en dSLR att det är svårt att fota med hjälmen på. Prismahuset tar i kanten på integralhjälmen. Svårt att se riktigt i sökaren. Ibland stoppar man där det är ett magiskt landskap med står dumt till och vill bara snabbt ta en bild.
Här fungerade Fuji X-PRO perfekt. Tog bilder som kunde matcha mina 5D kameror men samtidigt var mindre och fungerade med hjälmen på.
Hoppas det här hjälper dig en del.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, en tankväska tror jag är den bästa lösningen. Vid några resor hade jag en systemkamera (spegelreflex) och ett par objektiv i en fotoväska som jag stoppade in i tankväskan.

Tankväskan hade ett blixtlås runt om så att jag kunde fälla upp överdelen. Om man bara öppnade tankväskan lite grann baktill så kunde jag komma åt kameraväskan och dra ut kameran. Detta gjorde att det gick mycket snabbt att få ut kameran för att ta en bild utan att jag behövde kliva av hojen. Tankväskan var av märket Chase Harper.

Vid ett par andra resor hade jag bara en liten kompaktkamera med mig i en ytterficka på Gore-Tex-stället. Det var ungefär lika snabbjobbat, men en kompaktkamera har ju sina begränsningar.

Alla mina resor med motorcykel i Europa gjorde jag innan digitalkamerorna fanns, så det handlade alltid om småbildskameror vare sig det var en systemkamera eller en kompaktkamera med på resan.

Problemet med kamerasökare och hjälm som Mats nämnet löser man genom att skaffa en BMW-hjälm (en sån som man kan fälla upp hela nederdelen på).
 

Lars.F

Aktiv medlem
Har (tyvärr i det här fallet) en spegelreflex i fullformat med utrustning, ska kolla upp tankväska, har nog en gammal ska kolla om den passar. Annars får jag undersöka marknaden på tankväskor. Tänkte ta med mig kamera med 24-70 objektiv monterat + ett extra objektiv och lite småsaker. Ta av sig hjälmen inga problem, kan bara vara skönt. Mycket tack för era synpunkter, uppskattas mycket.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja, en tankväska tror jag är den bästa lösningen. Vid några resor hade jag en systemkamera (spegelreflex) och ett par objektiv i en fotoväska som jag stoppade in i tankväskan.

Tankväskan hade ett blixtlås runt om så att jag kunde fälla upp överdelen. Om man bara öppnade tankväskan lite grann baktill så kunde jag komma åt kameraväskan och dra ut kameran. Detta gjorde att det gick mycket snabbt att få ut kameran för att ta en bild utan att jag behövde kliva av hojen. Tankväskan var av märket Chase Harper.

Vid ett par andra resor hade jag bara en liten kompaktkamera med mig i en ytterficka på Gore-Tex-stället. Det var ungefär lika snabbjobbat, men en kompaktkamera har ju sina begränsningar.

Alla mina resor med motorcykel i Europa gjorde jag innan digitalkamerorna fanns, så det handlade alltid om småbildskameror vare sig det var en systemkamera eller en kompaktkamera med på resan.

Problemet med kamerasökare och hjälm som Mats nämnet löser man genom att skaffa en BMW-hjälm (en sån som man kan fälla upp hela nederdelen på).
Hade den typen av hjälm. Hjälper inte. Spegelhuset tar fortfarande för mycket plats med en dSRLR.
 

PMD

Aktiv medlem
Hade den typen av hjälm. Hjälper inte. Spegelhuset tar fortfarande för mycket plats med en dSRLR.
Jag använde en spegelreflexkamera för småbildsfilm och det var inga problem att använda sökaren på den. Det har nog inte så mycket att göra med om kameran är digital eller tar film. Det finns jättestora småbildskameror (spegelreflex) för film och det finns ganska små digitala spegelreflexkameror.

Hur som helst så kan man ju ta av sig hjälmen, som Lars påpekade.

Huvudproblemet för vilket en lösning söktes var hur man förvarar kamerautrustningen under färd, och jag tror att en tankväska definitivt är den bästa lösningen om det handlar om en kamera som är större än en liten kompaktkamera. Att ha kameran i en ryggsäck eller i en packväska är klart sämre om man vill komma åt kameran snabbt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Kan man ha bra lås på en tankväska, eller hur gör ni om ni lämnar hojen för att gå in i en butik eller så?
 

martley

Aktiv medlem
På den tiden jag körde motorcykel följde alltid min "analoga" EOS 650 med i en beredskapsväska hängande runt halsen, eller diagonalt över axeln så att kameran snarare hamnade under ena armen eller på ryggen, utom den gången den glömdes kvar hängande på ena backspegeln. Den hängde där i kanske 5 mil, men var helt oskadd där den hängt utanpå 1100EF-kåpan på kurviga "single track road with passing places"-vägar i norra Skottland.
Såvitt jag minns så funkade det inte nåt vidare att fota med integralhjälmen på. Moderna digitalkameror med live view skulle säkert fungera bättre. Eftersom kameran mestadels hängde runt halsen fick den alltid följa med när jag lämnade motorcykeln och övrig packning.
Jag hade ett tag kameran i en av packväskorna men slutade med det när jag efter att ha kört ombord på en båt kom på att jag ville ha med mig kameran, men packväskan var så illa packad att när jag öppnade locket så föll packpåsen med kameran ut och kraschade ned i durken, ett fall på ca en halvmeter. Kameran höll dock, och inte heller Canons service hittade nåt fel när jag senare lämnade in den för kontroll. Däremot tvärdog min lilla Olympus XA som föll ut samtidigt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det finns fördelar och nackdelar med att köra MC istället för bil. Bland nackdelarna är att det är svårt att lämna en MC obevakad om man vill titta på något. Tjuvar finns det överallt. Både i sverige och utomlands.

Det är många platser jag gärna skulle tagit en närmare titt på. Fast då måste MC-stället av när det är över 30 i skuggan. Sedan är det tankväskan som går att koppla av på några sekunder.
Medan man är på väg med allt bagage är det svårt att säkra allting. Man får nästan se till att hålla sin MC inom synhåll.
Har man checkat in på ett hotell med det mesta och bara har sidoväskor och toppbox är det lugnt. När de är tomma har man plats för både MC-ställ. MC-stövlar hjälm mm.
Sedan kan man i shorts och T-shirt njuta av stället utan att svettas ihjäl även om det är 30 i skuggan. Under de många turer jag tagit i sverige och utomlands har jag inte hittat någon lösning på det. Ser hur en del använder cykellås och låser fast klädet och hjälm.
Blev av med min integral hjälm 1980 när vi besökte Dubrovnik. Var tvungen köra nästan 100 mil utan hjälm till vi kom till Italien. De hjälmar man kunde köpa i Jugoslavien på den tiden var gjorda av papp.

MC:n närmast kameran är min K1200 GT. Min näst sista MC.
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
På den tiden jag körde motorcykel följde alltid min "analoga" EOS 650 med i en beredskapsväska hängande runt halsen, eller diagonalt över axeln så att kameran snarare hamnade under ena armen eller på ryggen, utom den gången den glömdes kvar hängande på ena backspegeln. Den hängde där i kanske 5 mil, men var helt oskadd där den hängt utanpå 1100EF-kåpan på kurviga "single track road with passing places"-vägar i norra Skottland.
[...]

Jag hade ett tag kameran i en av packväskorna men slutade med det när jag efter att ha kört ombord på en båt kom på att jag ville ha med mig kameran, men packväskan var så illa packad att när jag öppnade locket så föll packpåsen med kameran ut och kraschade ned i durken, ett fall på ca en halvmeter. Kameran höll dock, och inte heller Canons service hittade nåt fel när jag senare lämnade in den för kontroll. Däremot tvärdog min lilla Olympus XA som föll ut samtidigt.
Tuff kamera! :)

Jag undvek i det längsta att ha något hängande runt halsen när jag körde MC. Jag tyckte att det utgjorde en onödig risk för att något obehagligt skulle kunna hända.

Jag är även tveksam till att ha en ryggsäck med hårda grejer i på ryggen vid MC-färd, om inte ryggsäcken har en inbyggd ryggskyddsplatta.

På min tid fanns inte ryggsäckar med skyddsplatta så jag vet inte om sådana finns nu eller om de skyddar bra.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
[...]


Tuff kamera! :)

Jag undvek i det längsta att ha något hängande runt halsen när jag körde MC. Jag tyckte att det utgjorde en onödig risk för att något obehagligt skulle kunna hända.

Jag är även tveksam till att ha en ryggsäck med hårda grejer i på ryggen vid MC-färd, om inte ryggsäcken har en inbyggd ryggskyddsplatta.

På min tid fanns inte ryggsäckar med skyddsplatta så jag vet inte om sådana finns nu eller om de skyddar bra.
Vet inte om man någonsin är säker om man kör MC. Visst finns det mycket bättre skydd idag. Fast man är fortfarande som ett ägg bland alla tegelstenar till bilar.
Jag har bestämt mig för att sluta med MC. Har gått tillbaka till segelbåtar.
En storm på atlanten kan kännas skrämmande men är nog bättre än köra MC i Milano.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag kan bara tala för mig själv och mina erfarenheter. När jag befann mig på en Europa Odysse 2014, åkte allt jag hade i kameraväg med (i packväskorna) och där blev det för det mesta liggandes. Att knalla omkring i (bl.a) Schweiziska alperna med full Mc-utrustning på kroppen (exklusive hjälm) är inte optimalt, om man säger så. Så, de flesta bilderna blev tagna med mobilen.

Inför min resa till Marocko 2017 gjorde jag samma sak, men denna gången kompletterade jag med en Nikon 1 AW 1 som fick ligga i tankväskan eller hänga över axeln på ryggen i diagonalen, s a s. Att den har en skärm på baksidan gör att det är barnsligt enkelt att ta bilder med den, förutom när ljuset ligger på (skärmen). Tyvärr dog den för några månader sedan då jag bestämde mig för att bada med den, den skulle ju vara vattentät ner till 15 meter under en timme. Jag kom nog inte djupare en 1 1/2 meter under ~ 30 minuter, innan den var obrukbar. I vart fall som helst, jag skulle föreslå att du har kameran i tankväskan, det är det allra smidigaste, men betänk att inte lasta i för mycket i tankväskan, då ett FF kamerahus + glugg (ar) väger en del.

Alternativt investerar du i en liten och smidig kompakt som enligt utsaga tar utomordentliga bilder (Sony RX100, förslagsvis Sony RX100 Mark 5. ) och lämnar systemkameran hemma, alternativt lägger den i någon av packväskorna. Jag tänker ev. satsa på en sådan själv, i o m att min Nikon 1 AW 1 numera är en tegelsten.

Avslutningsvis föreslår jag att du går in och ställer din fråga på detta forum, då kommer du säkert att få et bra svar från många som har erfarenhet av det du just efterfrågar.

Trevlig resa !
 

martley

Aktiv medlem
Jo, den fick vara med en hel del och fick veta att den levde. Tyvärr har den avsomnat på äldre dar, när jag senast satte i ett nytt batteri i den hände ingenting när jag vred om strömbrytaren.

[...]

På min tid fanns inte ryggsäckar med skyddsplatta så jag vet inte om sådana finns nu eller om de skyddar bra.
Det måste varit länge sen då. "min" mc-tid inföll för drygt 30 år sen, och då minns jag att jag köpte en SMC-rygga med inbyggd ryggplatta i nåt plastmaterial. Inte det allra bästa kanske, men för sin tid var det bra.
 

gladers

Aktiv medlem
spegelfri

Har (tyvärr i det här fallet) en spegelreflex i fullformat med utrustning, ska kolla upp tankväska, har nog en gammal ska kolla om den passar. Annars får jag undersöka marknaden på tankväskor. Tänkte ta med mig kamera med 24-70 objektiv monterat + ett extra objektiv och lite småsaker. Ta av sig hjälmen inga problem, kan bara vara skönt. Mycket tack för era synpunkter, uppskattas mycket.
Även jag har kört mc runt Europa och Sverige många år. Bästa lösningen idag är en spegelfri systemkamera som du kan hantera/fotografera från displayen bak. Jag har valt en Nikon Z6 med kompakta 24-70/4 monterad. Tar väldigt lite plats, mycket kompetent och du behöver inte ta av hjälmen heller i snabba lägen. Att ta med mer utrustning än så är oftast obehövligt, i vart fall för allmänfotografering.
 

martley

Aktiv medlem
En helt annan lösning skulle kunna vara nån sorts minikamera monterad på hjälmen, med fjärrutlösning. Då skulle man inte ens behöva stanna. Jag vet inte om det finns nån sån kamera förstås. Jag känner till GoPro, men den filmar kanske bara och kvaliteten kanske inte räcker till.
 

Lars.F

Aktiv medlem
planen just nu är iaf inga längre resor, bara "stigfinnarresor" och då tänkte jag kameran skulle få följa med
 

PMD

Aktiv medlem
Det måste varit länge sen då. "min" mc-tid inföll för drygt 30 år sen, och då minns jag att jag köpte en SMC-rygga med inbyggd ryggplatta i nåt plastmaterial. Inte det allra bästa kanske, men för sin tid var det bra.
Din tid var ungefär samtida med min. Jag hade också en SMC-ryggsäck, men jag vill nog inte kalla plastplattan som satt i den för skydd.
 

martley

Aktiv medlem
Din tid var ungefär samtida med min. Jag hade också en SMC-ryggsäck, men jag vill nog inte kalla plastplattan som satt i den för skydd.
Nej så värst mycket skydd var det kanske inte men tanken var väl att den skulle hindra ett stort föremål som t.ex. ett kamerahus att gå in i ryggen genom att plattan skulle fördela trycket. I ryggen på skinnstället satt en skena i plexiglas som skydd, vilket ansågs väldigt säkert. Men det är ju långt från de exoskelett i kevlar man kan se numera.
 
ANNONS