Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! vad har hänt med objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hiku

Medlem
Köpte ett Sigma Teleobjektiv 70-300 till min Sony för snart ett år sen. Helt plötsligt börjar den föra ett fruktansvärt oväsen (durrar och vibrerar nåt kopiöst) och vägrar autofokusera. Det är som att den vägrar röra sig. Trycker man ner avtryckarknappen igen för att fokusera så kan den börja göra det.

Det värsta av allt är väl att kvittot kommit bort i flytten.
 

F1n

Aktiv medlem
Köpte ett Sigma Teleobjektiv 70-300 till min Sony för snart ett år sen. Helt plötsligt börjar den föra ett fruktansvärt oväsen (durrar och vibrerar nåt kopiöst) och vägrar autofokusera. Det är som att den vägrar röra sig. Trycker man ner avtryckarknappen igen för att fokusera så kan den börja göra det.

Det värsta av allt är väl att kvittot kommit bort i flytten.

Har för mig att det är nå´n gummirem till af-motorn som brukar spöka i Sigmagluggarna, borde ju i så fall gå på garantin men kvittot är ju bra att ha förstås.

Mvh Björn
 

Hiku

Medlem
Har för mig att det är nå´n gummirem till af-motorn som brukar spöka i Sigmagluggarna, borde ju i så fall gå på garantin men kvittot är ju bra att ha förstås.

Mvh Björn
Tack för ditt svar. Jag får leta vidare imorgon efter kvittot. I värsta fall får man väl ringa netonnet och höra om de kan plocka fram nån kopia.
 

F1n

Aktiv medlem
Tack för ditt svar. Jag får leta vidare imorgon efter kvittot. I värsta fall får man väl ringa netonnet och höra om de kan plocka fram nån kopia.
Tror att NetonNet är rätt schyssta, det borde ju finnas någon orderkopia i deras databas någonstans. Hoppas att du får ordning på din glugg, man blir inte glad när det strular.

Hälsar Björn
 

screamin-daemon

Aktiv medlem
Oftast är det kuggarna i objektivet som vrids sönder av Sony´s starka AF motor. Det är ett mycket känd problem på just Sigma. (billigt platsskit i objektivet).

Hoppas det löser sig med Netonnet.
 

Hiku

Medlem
Oftast är det kuggarna i objektivet som vrids sönder av Sony´s starka AF motor. Det är ett mycket känd problem på just Sigma. (billigt platsskit i objektivet).

Hoppas det löser sig med Netonnet.
Tack!
Kom på att kvittot slängde vi pga att det hade blivit helt blankt. Menmen, har varit i kontakt med Netonnet som skulle leta efter köpet.

"billigt plastskit i objektivet" haha det låter illa det. Här sitter jag o sörjer ett objektiv som jag köpte för 1800 spänn. Egentligen är det ju inte mkt pengar för ett objektiv. Man får väl vad man köper antar jag ;)))
 

bengt-re

Aktiv medlem
det är inte priset som avgör graden av saknad - jag saknar mitt ena (bästa) helios-44 där ett kugge blivit tandlös så att det inte går att focusera med - objektivet betalade jag 55 SEK för...
 

Hiku

Medlem
det är inte priset som avgör graden av saknad - jag saknar mitt ena (bästa) helios-44 där ett kugge blivit tandlös så att det inte går att focusera med - objektivet betalade jag 55 SEK för...
nej du har rätt, och man känner sig rätt handikappad utan teleobjektivet.

Men,
jag gick o köpte mig en ny kamera + teleobjektiv i väntan på att netonnet ska hitta kvittot. :))
Kan alltid vara skönt att ha två kameror när man är två fotointresserade i familjen.
 
ANNONS