Annons

SRGB, Adobe RGB, RGB

Produkter
(logga in för att koppla)

xlxl67

Aktiv medlem
Läser lite om färgrymder men jag fattar inte mycket av det.
Man skall använda det en eller det andra men hur ställer man in detta?

Är det på kamerans grundinställningar och photoshops grundinställningar?
Var ställer man in rätt och vad är rätt?

Skall man ändra inställningen i Photoshop om man sparar för web eller sparar för annat bruk?
RGB skulle visst vara bäst för web?
 

Kijana

Aktiv medlem
Du kan göra din grundinställning både i kameran och i Photoshop. Fast när det gäller det senare så beror det i viss mån vilken profil du konverterade till senast.

Adobe RGB (vid sidan av många andra profiler) är bra för tryck, sRGB optimerar för webb och skärm.

Inte alla kameror har ett fotograferingsläge i Adobe RGB, men har du det så bör du använda det läget eftersom det är en fylligare färgrymd än sRGB. Förmodligen hittar du inställningen på samma ställe där du väljer raw.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Läser lite om färgrymder men jag fattar inte mycket av det.
Man skall använda det en eller det andra men hur ställer man in detta?

Är det på kamerans grundinställningar och photoshops grundinställningar?
Var ställer man in rätt och vad är rätt?

Skall man ändra inställningen i Photoshop om man sparar för web eller sparar för annat bruk?
RGB skulle visst vara bäst för web?
Färgrymder är inte helt lätt att sätta sig in i, det är fler än du som blir förvirrad över det :)

Men enkelt uttryckt handlar färgrymder om ett sätt att beskriva vilka färger och färgnyanser man har tillgång till och kan använda. Med andra ord är det i princip alltid en bra idé att arbeta med en så stor färgrymd som möjligt. Men, i många sammanhang behöver vi faktiskt inte största möjliga färgrymd.

Adobe RGB och Prophoto RGB är stora färgrymder som skall rymma (ungefär) alla de färger en kamera kan återge eller fånga in. sRGB är en mindre färgrymd som (mycket ungefärligt) motsvarar vad majoriteten av normala bildskärmar kan återge.

Det fram till nyligen varit både dyrt och svårt att bygga bildskärmar som på ett rimligt korrekt sett kan återge färgrymder större än (ungefär) sRGB, så ofta begränsar man sig med flit till den färgrymden så man kan vara rimligt säker på att olika människor vid olika datorer får se ungefär samma färger när de tittar på din bild. Det är det här som gör att när man lägger upp bilder på webben är det oftast en mycket bra idé att spara den i sRGB och inte i en större färgrymd. Man tappar lite av de färgnyanser som finns i bilden, men man kan vara hyfsat säker på att bilden ser ungefär likadan ut oavsett vem som ser den (eller rättare sagt: oavsett med vilken bildskärm den visas).

Skickar du däremot bilder på tryck brukar man ofta skicka som Adobe RGB, i den professionella tryckvärlden brukar de flesta mottagare vara medvetna om färgrymder och då vill man bibehålla så mycket färginformation som möjligt genom hela kedjan (kamera -> bearbetning i din dator -> tryck).

Tar du in råfiler från din kamera så behöver du inte fundera på vilken färgrymd kameran är inställd på - då innehåller filerna ändå alltid all tillgänglig färginformation. Däremot kommer råkonverteraren du kör att hålla sig till en arbetsfärgrymd (t.ex. Adobe RGB eller Prophoto RGB) medan du arbetar med bildfilen, och sedan väljer du själv om den skall exporteras ut som en stor färgrymd eller som en mindre som sRGB. Skall du t.ex. lägga upp bilder här på Fotosidan så är det en bra idé att göra om dem till sRGB.

Fotograferar du i jpeg så spelar inställningen för färgrymd i kameran roll, då får bildfilerna den färgrymd du ställt in. Vilket du då väljer beror mycket på vad du vill göra med bilderna. Vill du arbeta vidare med dem är det en bra idé att arbeta i en så stor förgrymd som möjligt.

Det finns mycket, mycket mer att säga om det här, men det här var i alla fall en liten inledning.

Och: När man säger RGB (enbart de tre bokstäverna) så syftar det nog i allmänhet inte på en färgrymd, utan snarare på en färgmodell, alltså metoden med vilken färgerna beskrivs (i det här fallet som graden av rött (R), grönt, (G) och blått (B). Andra sätt att beskriva färger är LAB eller CMYK. Vill du läsa mer om färgmodeller:
http://learn.colorotate.org/color-models.html
 
Hej, jag ställer samma fråga här som i en annan tråd.
Är det verkligen nån ide att redigera i Adobe eller Pro om ens skärm inte kan visa dem?
Arbetar man inte i blindo då?

Fredde
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Stämmer detta?

"Tar du in råfiler från din kamera så behöver du inte fundera på vilken färgrymd kameran är inställd på - då innehåller filerna ändå alltid all tillgänglig färginformation"

Har läst i manualen till både 5DII å 7D men där står det inget om detta, däremot att i "gröna rutan" så väljs sRGB med automatik.

ThomasR
 

erro.se

Aktiv medlem
Färgrymden tilldelas först när du gör en konvertering från råformat till nåt "färdigt" som t.ex. JPG eller TIFF. Råfilen som sådan har ingen färgrymd. Den färgrymd du anger i kameran påverkar de JPG/TIFF som skapas i kameran, samt (kanske?) den tumnagel som skapas för råbilder.
 

stefohl

Aktiv medlem
Färgrymden tilldelas först när du gör en konvertering från råformat till nåt "färdigt" som t.ex. JPG eller TIFF. Råfilen som sådan har ingen färgrymd. Den färgrymd du anger i kameran påverkar de JPG/TIFF som skapas i kameran, samt (kanske?) den tumnagel som skapas för råbilder.
Nej, färgrymden tilldelas inte när du konverterar från råformat till jpeg/tiff. Du tilldelar kameraprofilen och konverterar till arbetsfärgrymden. Profiler kommer alltid i par, du går från en till en annan.

Stefan
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej, jag ställer samma fråga här som i en annan tråd.
Är det verkligen nån ide att redigera i Adobe eller Pro om ens skärm inte kan visa dem?
Arbetar man inte i blindo då?

Fredde
Eftersom bilder mycket sällan innehåller färger som är så intensiva som Prophoto RGB, så är det på en bra skärm oftast fullt möjligt att se alla färger korrekt när du arbetar i den färgprofilen. Om du har färger som ligger utanför omfånget ser färgerna något för bleka ut.
 

erro.se

Aktiv medlem
Nej, färgrymden tilldelas inte när du konverterar från råformat till jpeg/tiff. Du tilldelar kameraprofilen och konverterar till arbetsfärgrymden. Profiler kommer alltid i par, du går från en till en annan.

Stefan
Sant, misstag av mig. Kameran sätter ju sin profil redan i kameran. Och sedan konverteras det från den.
 

stefohl

Aktiv medlem
Tack. Som sagt, det är "work in progress" än så länge...
I dagsläget är det ganska enkelt att skicka efter en testbild från t.ex. Crimson så man kan jämföra sina bilder på skärm och papper...

Skriver du. Men det är ju inget alternativ till att kalibrera skärmen. Det är ett utmärkt sätt att kolla att profileringen blivit bra, men det skapar ju inte en korrekt profil för din bildvisning.

Så visst är det rätt att man inte behöver ha så väl kalibrerad och profilerad skärm om man är nöjd med det man har, men antagligen läser väl inte personer som inte ser detta med färghantering denna artikel.
 

erro.se

Aktiv medlem
Skriver jag ja. Som sagt, denna "artikel" är inte tänkt för proffs, utan för helt vanliga människor. Och det finns många sådana även här på Fotosidan. De som verkligen bryr sig om detta med färgprofiler och -hantering vet förhoppningsvis redan vad de gör. Men den stora massan bryr sig egentligen inte så mycket. De kommer inte att köpa en kalibrator, även om den skulle kosta 100 kr. Jag tror mycket på tesen "tillräckligt bra duger" och det blir oftast tillräckligt bra med ganska enkla medel. Har man högre krav så har man förmodligen också motsvarande högre kunskap. Eller så bör man se till att skaffa sig det.

Min "artikel" på temat tillräckligt bra duger: http://sprng.me/ch8lv
 

stefohl

Aktiv medlem
Men den stora massan bryr sig egentligen inte så mycket. De kommer inte att köpa en kalibrator, även om den skulle kosta 100 kr. Jag tror mycket på tesen "tillräckligt bra duger" och det blir oftast tillräckligt bra med ganska enkla medel.

Jag håller med dig om detta. Men den stora massan tycker att det ser bra ut och börjar inte fundera över detta med färghantering och går inte ut och söker info på nätet om varför deras bilder ser olika ut när de tittar på den på en skärm och annorlunda när de ser den på en annan skärm. Inte heller varför deras bild ser annorlunda ut när de skrivit ut den.

Det är ju först när man börjar ställa sig dessa frågor som man börjar jaga information om färghantering.
 

erro.se

Aktiv medlem
Jag håller med dig om detta. Men den stora massan tycker att det ser bra ut och börjar inte fundera över detta med färghantering och går inte ut och söker info på nätet om varför deras bilder ser olika ut när de tittar på den på en skärm och annorlunda när de ser den på en annan skärm. Inte heller varför deras bild ser annorlunda ut när de skrivit ut den.

Det är ju först när man börjar ställa sig dessa frågor som man börjar jaga information om färghantering.
Precis. Och då skapar de en tråd här på FS. Och så rapas alla "sanningar" upp igen. I en ny tråd. Och därför försöker jag skriva ner min version av sanningen så att jag kan länka till den, så jag slipper skiva all text gång på gång.
 

PeterK

Aktiv medlem
Hej, vore tacksam om kommentarer om detta när det gäller svartvita bilder som konverteras från raw (färg) och bearbetas. Jag använder "Silver Efx Pro 2" (http://www.niksoftware.com/silverefexpro/usa/entry.php) som inte stöder CMYK och jag skall publicera i bokform. Skall jag sluta att använda Efx oxh gå över till PS kanske för att kunna editera i CMYK eller leverera i annat format.

Tacksam för svar och tips.


ps. Försökte läsa artikeln och håller med att du bör dela upp den i fler stycken.
 

stefohl

Aktiv medlem
Precis. Och då skapar de en tråd här på FS. Och så rapas alla "sanningar" upp igen. I en ny tråd. Och därför försöker jag skriva ner min version av sanningen så att jag kan länka till den, så jag slipper skiva all text gång på gång.
Och då gör du ju ett grundläggande fel. Det går inte att få en bra profil genom att titta på en utskriven bild och jämföra den med vad du ser på skärmen. Ju fortare som man inser att man behöver en skärmkalibrator, desto bättre är det. Och idag kostar en riktigt bra kalibrator under 2000 kr. Om man nu skickar bilder till utskrift och har några krav på bildkvaliteten tycker jag det är en rimlig investering på sin hobby jämfört med många andra prylar som man skaffar sig.

Stefan
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej, vore tacksam om kommentarer om detta när det gäller svartvita bilder som konverteras från raw (färg) och bearbetas. Jag använder "Silver Efx Pro 2" (http://www.niksoftware.com/silverefexpro/usa/entry.php) som inte stöder CMYK och jag skall publicera i bokform. Skall jag sluta att använda Efx oxh gå över till PS kanske för att kunna editera i CMYK eller leverera i annat format.

Tacksam för svar och tips.
Svaret beror helt på hur du gör dina böcker. Många som gör digitala böcker kan ta emot bilder i RGB och konvertera dem till CMYK automatiskt.

Använder du ett program som skapar en PDF (som InDesign) kan du göra konverteringen till CMYK när du skapar din bok.

Stefan
 

PeterK

Aktiv medlem
Svaret beror helt på hur du gör dina böcker. Många som gör digitala böcker kan ta emot bilder i RGB och konvertera dem till CMYK automatiskt.

Använder du ett program som skapar en PDF (som InDesign) kan du göra konverteringen till CMYK när du skapar din bok.

Stefan
Hej, tack för ditt svar Stefan. Jag har testat detta men kvalitén på bilden försämras markant jmf. med min bearbetning. Har precis fått profilen från tryckeriet och skall testa med det, vet dock ännu inte hur det går till.
 
ANNONS