Annons

Rikligt med RIS till Nikons usla serviceverkstad

Produkter
(logga in för att koppla)

Emil-G

Aktiv medlem
Kommer verkstan också lägga ner?

Vet du något mer? Jag förstår inte varför de skulle göra så, Lasses var ju bra.
Jag vet egentligen inte mer än vad jag läste i Howzers inlägg på Nikonforum, att de lägger ner. Om det sedan beror på att Nikon dragit in deras auktorisation (det var så AE Fotoservice i Gbg tvingades stänga), att de har ont om folk eller att Lasse vill gå i pension (?) vet jag inte. Enligt sista inlägget (av Thriller) så har Lasses också haft problem med personalbrist och svårt att hålla tiderna. NPS-medlemmar har väl rätt till service på 72h om jag inte minns fel?

http://www.nikonforum.se/index.php?/topic/33228-lasses-kameraservice-upphor-tyvarr/

Kanske något för Fotosidan redax att gräva lite i? Många här är nog nyfikna och undrar hur det skall gå.

Och ja, jag förstår faktiskt att Christoffer är rätt putt, det hade jag också varit. Jag har dock haft tur med mina prylar och inte behövt justera varken kamerahus eller objektiv. Det skall bli spännande att se om jag har samma tur med min nästa kamera, jag är väldigt nyfiken på om de kommer med någon D600 FX i höst.
 

snap01

Aktiv medlem
Fel och fel, jag skulle tagit det med en nypa salt och sedan ringt varannan dag tills de behagade få tummen ur och fixat grejerna. Nikon gör som de flesta andra företag med både proffs- och amatörgrejer, de prioriterar proffsen som får sin utkomst från dessa verktyg. Att börja prioritera D3000 framför D4 vore ett säkert sätt att irritera proffsen och få dem att byta märke.

Att centralisera servicen till en enda större verkstad för hela Europa tror jag inte en sekund på, den här typen av servicetekniker hittar man inte i vilket gathörn som helst så det skulle ta flera år att bygga upp en sådan organisation. Att dela upp servicen i ett land på flera verkstäder tycker jag vore mycket rimligare. Att Nikon Sverige drog in Lasses auktorisation var mycket tråkigt och det hade varit ännu bättre med ett par verkstäder till, t.ex. i Göteborg och Malmö, precis som Canon. Tyvärr verkar Nikons kvalitetskontroll ha fått större maskor i nätet på senare år men de har inte ökat på supportorganisationen i samma utsträckning.

Tagga ner lite nu va, jag har varken sagt att det är rimligt, varit med och skrivit villkoren eller puttat ner dig i kön. Ring, ring, ring och ring igen, visa dem att du inte kommer att ge dig. Jobbigt, javisst, men det är ju poängen att vara så obekväm att de inte orkar med ditt ringande längre.

Gnäll hos Nikon istället, det är de som fattar besluten och sitter på dina prylar. Ingen har hindrat dig från att ansöka om att bli NPS-medlem om det här är så viktiga grejer för dig.
jag som Nps medlem o som lämnar in kameror,objektiv ca 4 gånger per år har alltid fått snabb o bra service. Upplever den biten bättre än hos canon. Dom har dessutom varit justa o bytt gummi klädseln på kameran vid ett par tillfällen. Visserligen sitter Nikons gummi taskigt ;-)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Hmmm....

Någon som vet vad man behöver för utbildning för att repa Nikonkameror?

Det hade ju varit ett grymt fint jobb kan jag tänka mig! Kanske något att slå sig på, om det inte är så att Nikon rensar upp och bara tar hand om reparationerna själva.

:)
 

Sgart

Aktiv medlem
Hmmm....

Någon som vet vad man behöver för utbildning för att repa Nikonkameror?

Det hade ju varit ett grymt fint jobb kan jag tänka mig! Kanske något att slå sig på, om det inte är så att Nikon rensar upp och bara tar hand om reparationerna själva.

:)
Om man går efter vad som står i denna tråden låter det inte som ett grymt fint jobb i mina öron :)
 

j2^

Aktiv medlem
Sen en annan sak som man kan bli lite störd på, som jag även läste i en recension här på fotosidan av D800 är att man får stå för frakten till Nikon och det är orimligt i min mening.
Det har de inte laglig rätt att kräva om köparen är en privatperson (förfarandet regleras i SFS 1990:932, Mer känd som konsumentköplagen) om köparen är en juridisk person så får de dock kräva ungefär vad som helst.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Om man går efter vad som står i denna tråden låter det inte som ett grymt fint jobb i mina öron :)
Tjaa, det verkar ju räcka med att sköta sig bättre än Nikons egen verkstad för att få berömmet öst över sig, det verkar ju inte så ansträngande ;-)

Undrar om man får köpa loss Lasses utrustning och flytta den till Göteborg? Emil, 50/50? Vi får lära Cissi och Hanna att kalibrera objektiv! :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det har de inte laglig rätt att kräva om köparen är en privatperson (förfarandet regleras i SFS 1990:932, Mer känd som konsumentköplagen) om köparen är en juridisk person så får de dock kräva ungefär vad som helst.
Fast nu ska ju köparen i det läget vända sig till butiken där denne köpt kameran och inte direkt till Nikon. Det framgår också av lagen. Har den säljande näringsidkaren t ex gått i konkurs kan dock kraven riktas till tidigare led.

(Det här har jag redan påpekat tidigare i tråden i andra ordalag.)
 

Palletheking

Aktiv medlem
Den ena partens syn på saken har ju framkommit med stor klarhet, men motpartens syn lyser med sin frånvaro. Kanske inte något man behöver ta i beaktande när man utdelar sin dom?
Ja men det är ju du igen, som även ville sprida tvivel över sanningshalten i mitt ärende. Jag upprepar det jag skrev då. Nikon Sverige är i som de alltid varit, välkomna att ge respons direkt i forumtrådar. Men det verkar som om de kategoriskt vägrar att föra saklig diskussion inför allmänheten. Därför är det ju inte så konstigt att man aldrig få ta del av mer än en sida av myntet.

Tilläggas skall att jag finner inga skäl till att TS skulle fara med osanning. Känns som en rätt bra redogörelse från hans sida. Dessutom har ju skäl framkommit till varför det tagit så lång tid vilket också TS verkar ha förståelse för. Det Ts är förgrymmad över är att han redan innan inlämnandet av sina nyligen inköpta grejer försökte ta reda på beräknad servicetid. Han fick ett svar som Nikon varit långt ifrån att uppfylla. utifrån det kan jag förstå hans besvikelse.

Vill också passa på att varna TS för att det inte alls är säkert att grejerna är ok när de kommer tillbaka. Jag fick skicka tillbaka de två ggr, dvs tre verkstadsbesök innan jag och MM Norrköping kunde konstatera att Nikon var oförmögna att åtgärda fokusfelet på mitt objektiv. Fast Nikon själva menade på att de gjort det. Dessutom hävdade de i mitt fall att det var min kamera som var orsaken, så de åtgärdade kameran och tog betalt för fokusjustering av den. De pengarna fick jag tillbaka senare av MM som good will för lång väntetid. Kan nämna att de dessutom bytte fokusmotor i mitt objektiv vid tredje o sista verkstadsbesöket, men det hjälpte inte ändå.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Det har de inte laglig rätt att kräva om köparen är en privatperson (förfarandet regleras i SFS 1990:932, Mer känd som konsumentköplagen) om köparen är en juridisk person så får de dock kräva ungefär vad som helst.
Vad gäller frakt så undrar man hur Nikon tänker. eftersom de till en börjag envist hävdade att mitt kamerahus var orsaken till fokus error så fick jag betala frakten själv och den kostnaden landade på över 750 kr, efter första inskicket till vrekstaden. Har inte orkat kolla upp hur de kunde motivera den oerhörda fraktavgiften, eftersom MM Norrköping tog på sig den kostnaden.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Nedprioriterad pga många NPS-ärenden?

Jag vet inte helt säkert, men jag har för mig att Nikon Solna endast servar NPS-kunder och att övriga ärenden skickas utomlands. Om det stämmer som jag minns har jag svårt att tro att prioriteringar av NPS-medlemmar är problemet.
Vet att min utrustning skickades till Norge första vändan, men de andra två ggr tror jag den servades i Sverige. Det är Nikon själva som brukar ge NPS-reparationer som orsak till långa väntetider för oss vanliga dödliga.
 

Gullberg89

Aktiv medlem
Nedprioriterad pga många NPS-ärenden?

Jag vet inte helt säkert, men jag har för mig att Nikon Solna endast servar NPS-kunder och att övriga ärenden skickas utomlands. Om det stämmer som jag minns har jag svårt att tro att prioriteringar av NPS-medlemmar är problemet.

Tog mig faktiskt friheten och frågade Nikons representant om hur deras service verksätder är placerade och enligt denne så repareras allt av Nikon Solna, frågade tydligt om produkterna kommer skickas utomlands eller till tredje parts verkstad och fick då svaret nej.

Dem kanske har ändrat sina rutiner men enligt denne så sker allting hos Nikon Solna och då inkluderar det även NPS så jag tror det är mycket möjligt att jag blivit nerpetad i listan ett antal gånger.
 

F1n

Aktiv medlem
Det vore onekligen intressant att få en kommentar från någon Nikonrepresentant här...´eftermarknaden´ på kameror är minst lika viktig som för t.ex bilar, hur bra produkten än är och med många sålda enheter följer ju tydligen problem därvidlag...även som ´simpel´ hobbyfotograf borde man kunna förvänta sig en rimlig servicenivå. Kör med Nikon men inget är hugget i sten :) Vore också intressant att läsa om hur andra märken hanterar sina kunder vid strul..
 

Gullberg89

Aktiv medlem
Här kommer en länk till tråden med mitt ärende, som liknar TS ärende. Långrandigt och jäkla tråkig läsning.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=144573
Läste igenom din tråd och nochalanden som jag upplever verkar även du fått genomlida. Tror i ärlighetens namn att skiten åker upp på blocket och byter helt enkelt märke till Canon istället, börjar tappa förtroendet helt för Nikon om man skall vara ärlig och skall man bortse från mina bekymmer och bara läsa andras, ja då förstår man vilket lamt och dåligt skött företag Nikon egentligen är. Har nog inte blivit sämre behandlad någon annanstans.
 

iSolen.se

Guest
Läste igenom din tråd och nochalanden som jag upplever verkar även du fått genomlida. Tror i ärlighetens namn att skiten åker upp på blocket och byter helt enkelt märke till Canon istället, börjar tappa förtroendet helt för Nikon om man skall vara ärlig och skall man bortse från mina bekymmer och bara läsa andras, ja då förstår man vilket lamt och dåligt skött företag Nikon egentligen är. Har nog inte blivit sämre behandlad någon annanstans.
Innan du gör det kanske du ska läsa på om Canons (eller Sonys för den delen) service och så kan du återkomma här om du tycker det verkar bättre eller sämre. Googla på intervision.
 

Palletheking

Aktiv medlem
t
Innan du gör det kanske du ska läsa på om Canons (eller Sonys för den delen) service och så kan du återkomma här om du tycker det verkar bättre eller sämre. Googla på intervision.
Tråkigt men sant. Servicen är nog dessvärre inget vidare bättre även om du byter märke. Med spegellösa modeller tror jag dock fokusbekymren är mindre.

Kände precis som TS för 2 månader sedan.
 

Wilhelm

Aktiv medlem
Fördelen med Canon är att man även som privatperson kan CPS-service. Är prylarna som avgör inte att man arbetar som fotograf.
 

Gullberg89

Aktiv medlem
t

Tråkigt men sant. Servicen är nog dessvärre inget vidare bättre även om du byter märke. Med spegellösa modeller tror jag dock fokusbekymren är mindre.

Kände precis som TS för 2 månader sedan.
Då får man kolla upp det lite mer och det kanske är detsamma när det kommer till eftermarknads servicen men att inte ens kunna anordna någon form av tex. frakt good will är enligt min mening inget större än fet face palm… Där vet jag att Canon är medgörligare och kan tumma på det där med frakten vilket skänker än lite hopp i alla fall.

Men som jag tidigare poängterat i tråden, är grymt nöjd med Nikon som produkt men dessvärre mindre nöjd som eftermarknads köp… Kasst om jag skall säga det rakt, känns ändå skönt att du träder fram med din erfarenhet också, i och med den kan man ju ganska snabbt klura att Nikon för tillfället har väldiga problem med servicen. :/
 
ANNONS