Annons

Grynig bild, hjälp!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

coleman45

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag fick för en tid sedan i uppdrag att fota några porträtt åt en kund som behövde dessa till en ny hemsida.
Bilderna blev bra och jag exporterade dem som vanligt från lightroom (tar alltid in bilderna i lightroom, exporterar dem till CS och sedan tillbaka till lightroom). Bilderna ser bra ut, MEN så fort de läggs ut på min kunds hemsida blir bilderna gryniga.
Jag har testat att exportera ut dem från både lightroom och CS, med olika storlekar och har tidigare aldrig haft problem med detta.

Någon som kan ha någon aning om vad det kan vara?

/ Alex
 

Lysmask

Avslutat medlemskap
Gör kunden nåt med bilden innan de lägger ut den på sidan? Ändrar storlek eller annat?
Kanske är verktyget de hanterar webben i som komprimerar bilderna?

Om du tittar på bilden i en webläsare efter att du exporterat, ser den ok ut då?
 

Janne H

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag fick för en tid sedan i uppdrag att fota några porträtt åt en kund som behövde dessa till en ny hemsida.
Bilderna blev bra och jag exporterade dem som vanligt från lightroom (tar alltid in bilderna i lightroom, exporterar dem till CS och sedan tillbaka till lightroom). Bilderna ser bra ut, MEN så fort de läggs ut på min kunds hemsida blir bilderna gryniga.
Jag har testat att exportera ut dem från både lightroom och CS, med olika storlekar och har tidigare aldrig haft problem med detta.

Någon som kan ha någon aning om vad det kan vara?

/ Alex
Låter som en klassisk variant där verktyget-personen som sparar om bilderna till hemsidan kör en på tok för hård jpg -komprimering.

/Janne
www.helikopterbild.se
 

coleman45

Aktiv medlem
Nej jag har beskurit och komprimerat bilderna. De läggs endast ut som de är alltså...
Kan det alltså vara hemsidan i sig som komprimerar bilden?
 

Tell

Aktiv medlem
Hm, vet att ibland när man låter webläsaren skala ner bilder så kan det bli extremt brusigt pga algoritmen som används, kan det vara nåt sånt kanske?
 
ANNONS