Annons

Direktfångstproblem i lightroom med 5D mk3

Produkter
(logga in för att koppla)

coleman45

Aktiv medlem
Hej!

Som sagt, lightroom 4.1 hittade inte min 5Dmk3 när jag skulle plåta och ta in bilderna via direktfångst.
Är det uppdatering som gäller?

Mvh// Alex
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Hej!

Som sagt, lightroom 4.1 hittade inte min 5Dmk3 när jag skulle plåta och ta in bilderna via direktfångst.
Är det uppdatering som gäller?

Mvh// Alex
Det kommer i version 4.3 som är på gång. Hämtas som vanligt via Help > Check for updates. Så kan du för övrigt också uppdatera din 4.1 till nuvarande 4.2. Om du vill? ;-)
 

dudek53

Aktiv medlem
Jag lyckas bara importera ett visst antal bilder innan kameran typ slocknar och feter ett tag kommer det upp en ruta om vika bilder jag inte kunde importera. Känns det igen? Jag kör på 4.2.
Ett annat problem är dock att jag ofta får korrupta rawfiler som inte går att föra över på datorn från minneskortet. Problemet kan se olika ut. Ibland går det inte ens att se filen i kameran, ibland går det att kika på bilden i kameran men inte föra över den? Asjobbigt! Det är ett silicon power 400x 64GB kort. nån som har nåt vettigt svar? Kortet eller kameran som bråkar?
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Jag lyckas bara importera ett visst antal bilder innan kameran typ slocknar och feter ett tag kommer det upp en ruta om vika bilder jag inte kunde importera. Känns det igen? Jag kör på 4.2.
Ett annat problem är dock att jag ofta får korrupta rawfiler som inte går att föra över på datorn från minneskortet. Problemet kan se olika ut. Ibland går det inte ens att se filen i kameran, ibland går det att kika på bilden i kameran men inte föra över den? Asjobbigt! Det är ett silicon power 400x 64GB kort. nån som har nåt vettigt svar? Kortet eller kameran som bråkar?
Jag gissar på kortet! Testa med annat kort är mitt tips, förslagsvis SanDisk.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag lyckas bara importera ett visst antal bilder innan kameran typ slocknar och feter ett tag kommer det upp en ruta om vika bilder jag inte kunde importera. Känns det igen? Jag kör på 4.2.
Ett annat problem är dock att jag ofta får korrupta rawfiler som inte går att föra över på datorn från minneskortet. Problemet kan se olika ut. Ibland går det inte ens att se filen i kameran, ibland går det att kika på bilden i kameran men inte föra över den? Asjobbigt! Det är ett silicon power 400x 64GB kort. nån som har nåt vettigt svar? Kortet eller kameran som bråkar?
Nej detta känns inte igen.

Även jag gissar på ett korrupt minneskort.

Testa med ett annat kort.

Testa också att i kameran formatera det du har och se om det blir någon skillnad.
 

dudek53

Aktiv medlem
Hoppas på att det är kortet. Har formaterat både via datorn och via kameran. Återkommer när jag har testat vidare.
Dock får jag inte överföringen att funka från kameran till lightroom oavsett vilket kort jag använder. Är det ngn som får 100% flyt från kamera till lightroom, version 4.2?
//D
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Hoppas på att det är kortet. Har formaterat både via datorn och via kameran. Återkommer när jag har testat vidare.
Dock får jag inte överföringen att funka från kameran till lightroom oavsett vilket kort jag använder. Är det ngn som får 100% flyt från kamera till lightroom, version 4.2?
//D
Jag har det! Peppar, peppar, ska kanske tilläggas.
Jag har en EOS 7D med SanDiskExtreme 16 GB, och ansluter kameran direkt i datorn. Jag alternerar mellan 4 st likadana kort och formaterar dem ALLTID i kameran, ALDRIG i datorn. Hittills har jag inte haft ett enda problem med importen till LR. Jag har använt denna konfiguration de senaste 2 åren, drygt. Jag fotar varje dag och importerar alltså bilderna varje dag, vanligen snarast efter det att jag kommit hem från dagens fotopromenad.
 

dudek53

Aktiv medlem
Tjena, jag tänker mig specifikt om det finns ngn som kör med 5d mark 3 och lightroom 4.2.
Testade att köra med det korrupta kortet och via en 7d på jobbet. Alltså filerna från min 5d mark 3 via en 7d kamera. Filerna dyker upp i browsern men de går inte att importera till lightroomkatalogen.

Känner att jag har för lite på benen ännu men det kan vara nåt med filstrukturen som inte lightroom klarar när man går genom kameran.
Återkommer.
//D
 

dudek53

Aktiv medlem
En fråga till(kanske dum). Kan elstolpar påverka läsningen till kortet? Just där jag hade mest problem med kortet var jag vid kraftigt aktiva elstolpar. Det är också där som jag fått korrupta filer som ej gått att föra över?
//D
 

AFJ

Aktiv medlem
Tjena, jag tänker mig specifikt om det finns ngn som kör med 5d mark 3 och lightroom 4.2.
Testade att köra med det korrupta kortet och via en 7d på jobbet. Alltså filerna från min 5d mark 3 via en 7d kamera. Filerna dyker upp i browsern men de går inte att importera till lightroomkatalogen.

Känner att jag har för lite på benen ännu men det kan vara nåt med filstrukturen som inte lightroom klarar när man går genom kameran.
Återkommer.
//D
Jag använder alltid kortläsare i normala fall men jag testade nu att koppla upp min 5Dmk3 mot Lightroom 4.2 och importen gick förstås klanderfritt.

Men jag fattar inte vad du är ute efter. Du skriver att du har testat med kortet i en 7D och det funkar inte heller. Då är det väl uppenbart att det är något knas med kortet!?

Byt kort till ett välkänt märke, typ Sandisk, och pröva igen!

När du formaterar kortet - formatera alltid i kameran, inte i datorn.
 

dudek53

Aktiv medlem
Jag använder alltid kortläsare i normala fall men jag testade nu att koppla upp min 5Dmk3 mot Lightroom 4.2 och importen gick förstås klanderfritt.

Men jag fattar inte vad du är ute efter. Du skriver att du har testat med kortet i en 7D och det funkar inte heller. Då är det väl uppenbart att det är något knas med kortet!?

Byt kort till ett välkänt märke, typ Sandisk, och pröva igen!

När du formaterar kortet - formatera alltid i kameran, inte i datorn.

Vad jag försöker säkerställa är eventuella fel med kameran. Jag testade nämligen med annat kort och kamera till lightroom. Funkade ej. Tydligen funkar det för dig. Prövade du även med fullstora rawfiler?
 

coleman45

Aktiv medlem
Alltså att importera filer från 5Dmk3 funkar väl, men direktfångst fungerar inte. Lightroom 4.2 hittar kameran men sen är det dött...
Måste ha missat något!
 

dudek53

Aktiv medlem
Med direktfångst syftar du på att överföra bilder från kameran till lightroom? För det är där jag har problem också. Med kortläsare går det bra.
//D
 

AFJ

Aktiv medlem
Vad jag försöker säkerställa är eventuella fel med kameran. Jag testade nämligen med annat kort och kamera till lightroom. Funkade ej. Tydligen funkar det för dig. Prövade du även med fullstora rawfiler?
OK, du har alltså provat med ett annat minneskort av annat märke? Ja då verkar det ju vara något knas. Ja, jag kör RAW.

Använder du original USB-kabeln till kameran?

Har du tillgång till en minneskortläsare? Vad händer om du plockar ur kortet ur kameran och läser det i kortläsaren?

EDIT: Ser att det funkar med kortläsare.

Vilket operativsystem använder du?
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Med direktfångst syftar du på att överföra bilder från kameran till lightroom? För det är där jag har problem också. Med kortläsare går det bra.
//D
Direktfångst är väl det samma som Tethered Capture i den engelska versionen? Alltså att koppla kameran till datorn/Lightroom och "sköta" kameran från LR. Jag skrev "sköta" eftersom det bara går att använda avtryckaren i LR. Det går inte att göra några ändringar på kameran såsom exp.tid, bländare, ISO m.fl.
Kortläsare är väl inte inblandad vid direktfångst/Tethered Capture?
 
ANNONS