Annons

Kodak lens cleaning paper

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag älskar detta rengöringspapper, använde det när jag började fota i mitten av 70-talet och har haft turen att hitta det lite här och där i gamla fotoväskor på loppisar och liknande. Finns det något liknande idag, alltså inte tygdukarna som man har för glasögon och liknande? Denna rengöringsprodukt var och är verkligen suverän, tänk när jag inte hittar några fler, klarar mig nog ett år till!
 

Bilagor

boris.bonasin

Aktiv medlem
Jag älskar detta rengöringspapper, använde det när jag började fota i mitten av 70-talet och har haft turen att hitta det lite här och där i gamla fotoväskor på loppisar och liknande. Finns det något liknande idag, alltså inte tygdukarna som man har för glasögon och liknande? Denna rengöringsprodukt var och är verkligen suverän, tänk när jag inte hittar några fler, klarar mig nog ett år till![/QUOTE


Tiffens papper har jag använt och det är nog samma som Kodaks papper. Jag märker ingen skillnad iallafall.
http://www.atphototech.se/tiffen-lens-cleaning-paper-p-673-c-154.aspx
 

Monty

Aktiv medlem
Papper finns det, men om det finns något som är lika bra som Kodaks kan jag inte lova
(Jag har haft en förpackning och kan hålla med om att det var grymt bra).

Har en förpackning Hama på jobbet som jag har för mej är rätt OK.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=5915

Köpte nåt på eBay också en gång, har för mej att det var Tiffen. Inte riktigt samma klass som Kodak, men det funkar. Finns ju en del att ta hem och testa.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=lens+cleaning+paper&rt=nc&LH_FS=1

Och titta här! Det finns ju Kodakpapper kvar. Bara att bunkra upp :)
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=lens+cleaning+paper&_from=R40&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xkodak+lens+cleaning+paper.TRS0&_nkw=kodak+lens+cleaning+paper&_sacat=0
 

easyrider

Aktiv medlem
Detta är det bästa du kan använda för att rengöra objektiv anser jag. Frågade på elgiganten, mediamarkt och siba utan framgång. Skulle tro att det är något man beställer på nätet idag.
 

easyrider

Aktiv medlem
Kodak. Mitt meddelande hamnade efter pga av att den förra postade ungefär samtidigt så jag kunde inte läsa inlägget innan. Men sedan menade jag också paper generellt kontra microfiberduk. Varför orkar jag inte gå in på nu ;-) Ber om ursäkt om jag var otydlig.
 

Christer2

Aktiv medlem
Jag älskar detta rengöringspapper, använde det när jag började fota i mitten av 70-talet och har haft turen att hitta det lite här och där i gamla fotoväskor på loppisar och liknande. Finns det något liknande idag, alltså inte tygdukarna som man har för glasögon och liknande? Denna rengöringsprodukt var och är verkligen suverän, tänk när jag inte hittar några fler, klarar mig nog ett år till!
Använde de sista två Kodak rengöringspappren förra veckan. Kvar på skrivbordet står nu sista flaskan "Kodak Lens Cleaner 50cc" Inköptes vid samma tillfälle tidigt 70-tal.

De nya rengöringspapper jag chansköpte idag ser ut och känns som tunt smörpapper. Håhå jaja.
 

Sabud

Aktiv medlem
Jag älskar detta rengöringspapper, använde det när jag började fota i mitten av 70-talet och har haft turen att hitta det lite här och där i gamla fotoväskor på loppisar och liknande. Finns det något liknande idag, alltså inte tygdukarna som man har för glasögon och liknande? Denna rengöringsprodukt var och är verkligen suverän, tänk när jag inte hittar några fler, klarar mig nog ett år till!
Samma här, har aldrig använt något annat. Har 10 ark kvar och en halv flaska Kodak lens cleaner 37ml.
På mitt Kodakpapper står: Made in U.S.A. by Tiffen LLC. Linsvätskan är däremot tillverkad av Eastman Kodak Company. Borde väl gå att hitta på ebay om man ger det lite tid.

/Stephan
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Jag älskar detta rengöringspapper, använde det när jag började fota i mitten av 70-talet och har haft turen att hitta det lite här och där i gamla fotoväskor på loppisar och liknande. Finns det något liknande idag, alltså inte tygdukarna som man har för glasögon och liknande? Denna rengöringsprodukt var och är verkligen suverän, tänk när jag inte hittar några fler, klarar mig nog ett år till!
vad är så suveränt med det pappret?
du kan köpa eye pads i ren bomull som inte flockar sig för rengöring som är bättre och repar inte tex känsliga gamla Leica gluggars påblåsta coating på linsytan som detta papper gör och har gjort
 

easyrider

Aktiv medlem
vad är så suveränt med det pappret?
du kan köpa eye pads i ren bomull som inte flockar sig för rengöring som är bättre och repar inte tex känsliga gamla Leica gluggars påblåsta coating på linsytan som detta papper gör och har gjort
Jag tycker att bomull luddar. Naturligtvis använder jag papret med vätska (isopropyl ex)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Min erfarenhet efter att jag provat med mikrofibertrasor, pennor or whatever, är att de är mycket effektiva, men att de är ännu mer effektiva när det gäller att producera en förskärckande mängd av mikrorepor (något man kan börja misstänka redan av vad de kallas)... Gäller SAMTLIGA rengöringsgrejer av denna typ som just JAG har provat. Inte värt risken.

Har kvar diverse sådana grejer fortfarande inplastade, som jag aldrig kommer att öppna.
 

easyrider

Aktiv medlem
Kanske lite ot men vad är det som gör papper bättre än mikrofiber?
Microfiber samlar på sig smuts som sedan repar glasset. Jag är dåligt på att förklara sådant då jag saknar kunskap. Men om jag har förstått det rätt så har microfiberdukar en yta som skrapar av smuts som sedan samlas och träffar den yta man rengör.
 

easyrider

Aktiv medlem
Min erfarenhet efter att jag provat med mikrofibertrasor, pennor or whatever, är att de är mycket effektiva, men att de är ännu mer effektiva när det gäller att producera en förskärckande mängd av mikrorepor... Gäller SAMTLIGA rengöringsgrejer av denna typ som just JAG har provat. Inte värt risken.

Har kvar diverse sådana grejer fortfarande inplastade, som jag aldrig kommer att öppna.
När jag var i Indien använda alla fotografer jag träffade och fotahandlare läderdukar, Dessa användar jag själv på filter då där fantastiska för att få bort exempelvis fettfläckar. Vet du om dessa är lämpliga för frontlinsen eller kan de också skapa små repor.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Microfiber samlar på sig smuts som sedan repar glasset. Jag är dåligt på att förklara sådant då jag saknar kunskap. Men om jag har förstått det rätt så har microfiberdukar en yta som skrapar av smuts som sedan samlas och träffar den yta man rengör.
Ja, och dessutom verkar mikrofibrerna vara ganska styva i sig, så även om fibrerna är små började de repa direkt även när jag använde en helt ny mikrofiberduk på en yta som jag tidigare rengjort på annat sätt (vet förstås inte ifall detta gäller för alla mikrofiberrengöringsprodukter).
 

Sabud

Aktiv medlem
Kanske lite ot men vad är det som gör papper bättre än mikrofiber?
Jag är övertygad om att mikrofiberdukarna är överlägsna när det kommer till rengörningseffekt. Har du sett när de demonstrerar Turtels rosa-gröna och blå dukar på mässorna. En med läppstift insmetad spegel blir skinande efter ett par drag med trasan;)

Det talas mycket om hur bra mikrofiber är för linsrengörning och jag ser ofta dessa dukar som billiga reklamprodukter. Är det inte märkligt att dessa underverk aldrig bifogas när vi köper dyr optik. Kan dom vara för bra??

Beträffande linspappret från Kodak/Tiffen så det nog gjort av textilfibrer och inte cellulosa som i billigt papper. Jag är ofta ute i grönskan och fotar och får ibland etsande avsöndringar från insekter på linsen, ungefär som fågelskit fast mindre;) Då fungerar pappret med lite vätska förträffligt.

Har inget behov av att `missionera´ så man får göra som man vill.

/Stephan
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag är övertygad om att mikrofiberdukarna är överlägsna när det kommer till rengörningseffekt. ---
Det kan jag hålla med om. Vilket jag också skrev i mitt första inlägg. Men deras "biverkningar" är lika överlägsna, åtminstone för vissa användningsområden...


--- Det talas mycket om hur bra mikrofiber är för linsrengörning och jag ser ofta dessa dukar som billiga reklamprodukter. Är det inte märkligt att dessa underverk aldrig bifogas när vi köper dyr optik. Kan dom vara för bra??
---
Tror snarare det motsatta. Objektivtillverkarna skulle förmodligen få garantibyta massor av dyra objektiv, så fort användarna efteråt började titta på linsytorna med en lupp. Har du kollat de där speglarna efteråt med en BRA lupp? Speglar är ju inte heller som objektiv belagda med ett flertal lager av supertunna antireflexskikt, som man inte villa ha söndertrasade.

Efter rengöringen såg jag ingenting med blotta ögat (är gammal så andra kanske ser), men med en lupp fick jag en chock av alla repor jag såg (vågade förstås aldrig prova på objektiv - det var en gammal mobiltelefonsdisplay). Även om i och för sig det mesta av alla de gamla fett- och fingerfläckarna gick bort... Men att använda fiberrengöringsgrejer på objektiv, okular etc - ALDRIG! Åtminstone inte för min del.
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag är övertygad om att mikrofiberdukarna är överlägsna när det kommer till rengörningseffekt. Har du sett när de demonstrerar Turtels rosa-gröna och blå dukar på mässorna. En med läppstift insmetad spegel blir skinande efter ett par drag med trasan;)
Att få en rejält nedsmetad spegel att se presentabel ut på en mässa är nog betydligt enklare än att ett objektivs frontlins att se perfekt ut i en pixelpeepares ögon.

Det talas mycket om hur bra mikrofiber är för linsrengörning och jag ser ofta dessa dukar som billiga reklamprodukter. Är det inte märkligt att dessa underverk aldrig bifogas när vi köper dyr optik. Kan dom vara för bra??
Jag fick faktiskt en mikrofiberduk av Nikon på fotomässan i en lite påse med logga och allt, så Nikon ser nog också det som en billig reklamprodukt. Om inte så hade Nikon sålt mikrofiberdukar som tillbehör.

Mina personliga erfarenheter är att mikrofiberduk funkar bra första gången man använder den. Andra gången så sitter allt som man torkade av linsen förra gången kvar i trasan tillsammans med fingerfettet som den också är fenomenal på att suga åt sig. Jag använder vanligt hushållspapper i stället. Jag tycker att det fungerar bättre trots risken för att det innehåller hårda partiklar.
 
ANNONS