Annons

Skärmkalibrator

Produkter
(logga in för att koppla)

Znutt

Aktiv medlem
Hej
Oj det lät svårt. Precis lite så jag upplevt med min HuePRO (fast den är ju gammal, men gav olika värden på olika skärmar) Kanske är något med programvaran?
Vad kör du för operativsystem ?
Jag är mycket intresserad av dina tester och upplevelser då jag står inför valet att köpa en kalibrator.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag läser på flera webbsidor av typen "så kalibrerar du din monitor" och där får man alla tips från "använd den inbyggda kalibreringen i windows 7" och "köp NN och tryck på kalibrera" till mera manuella åtgärder som , "tänk på att sätta gamma, kelvin och cd/m2". Tittat på instruktionsfilmer på youtube och tycker jag gör samma som dom på filmen.
Läste ett tips på att använda programmet "dispcalGUI" och det har jag såklart provat - det känns mindre nyckfullt än i1profiler, men helt konsekvent blir det inte, och aldrig bra/rätt heller.

Innan jag får allt "rätt" så tänkte jag att jag åtminstone kunde få samma vita färg på alla mina skärmar. De är helt olika i kvalitet och teknologi men om jag ställer in helt manuellt med mitt öga så lyckas jag mycket bättre än med kalibratorn för 2000kr och det känns inte som meningen. På bifogad bild (ursäkta skärpan) så har dispcalgui varit inställd på 6000K, 120cd/m2 och Gamma 2.2. Fönstret längst till vänster på alla skärmar är dispcalgui och sedan finns det med ett wordfönster med lite text på. Tja, vad ska man säga.
För det första, man kan aldrig få en kalibrering som är bättre än vad skärmen medger.

För det andra, med skärmar som är krångliga att kalibrera så använder jag gärna programmet Basiccolor tillsammans med din kalibrator. Jag vet inte varför, men med svåra skärmar får jag ofta bättre resultat med det programmet än med andra.

För det tredje, har du kalibrerat din skärm, det vill säga ställt in den så att den får den önskade ljusstyrkan och färgtemperaturen. Med Basiccolor och med i1Profiler kan du få hjälp av programmet att ställa in din skärms kontroller för att få fram rätt ljusstyrka och färgtemperatur.

För det fjärde, att ställa in skärmen själv till en vettig färgtemperatur och ljusstyrka är inte alls så särdeles dumt, tvärtom. Det är den teknik jag rekommenderar för enklare skärmar i den kommande bok om färghantering som kommer ut under 2015 på Fotosidan Akademi. Men det gör inte att du inte ska profilera skärmen. Det är bara att ställa in ditt program så att den inte försöker korrigera färgtemperatur och ljusstyrka. Det läget kan heta Native White Point och Native Colour Temperature, det kan heta Profiling only. Det programmet gör är att skapa en profil, en beskrivning över hur din skärms färgegenskaper ser ut. Om du bara skulle ställa in dina skärmar så att de ser bra ut, då har Photoshop ingen aning om hur din skärm ser ut. Det är profilen som berättar det för Photoshop.

För det femte, jag ska ha en kurs i skärmkalibrering under våren, kanske vore något för dig?

Med vänliga hälsningar

Stefan
 

boris.bonasin

Aktiv medlem
För det första, man kan aldrig få en kalibrering som är bättre än vad skärmen medger.

För det andra, med skärmar som är krångliga att kalibrera så använder jag gärna programmet Basiccolor tillsammans med din kalibrator. Jag vet inte varför, men med svåra skärmar får jag ofta bättre resultat med det programmet än med andra.

För det tredje, har du kalibrerat din skärm, det vill säga ställt in den så att den får den önskade ljusstyrkan och färgtemperaturen. Med Basiccolor och med i1Profiler kan du få hjälp av programmet att ställa in din skärms kontroller för att få fram rätt ljusstyrka och färgtemperatur.

För det fjärde, att ställa in skärmen själv till en vettig färgtemperatur och ljusstyrka är inte alls så särdeles dumt, tvärtom. Det är den teknik jag rekommenderar för enklare skärmar i den kommande bok om färghantering som kommer ut under 2015 på Fotosidan Akademi. Men det gör inte att du inte ska profilera skärmen. Det är bara att ställa in ditt program så att den inte försöker korrigera färgtemperatur och ljusstyrka. Det läget kan heta Native White Point och Native Colour Temperature, det kan heta Profiling only. Det programmet gör är att skapa en profil, en beskrivning över hur din skärms färgegenskaper ser ut. Om du bara skulle ställa in dina skärmar så att de ser bra ut, då har Photoshop ingen aning om hur din skärm ser ut. Det är profilen som berättar det för Photoshop.

För det femte, jag ska ha en kurs i skärmkalibrering under våren, kanske vore något för dig?

Med vänliga hälsningar

Stefan
Var kommer kursen att hållas?
 

stefohl

Aktiv medlem
Fönstret längst till vänster på alla skärmar är dispcalgui och sedan finns det med ett wordfönster med lite text på. Tja, vad ska man säga.
Word är inte färghanterat, det vill säga det läser inte in en färgprofil och använder den för att justera bildens utseende. Ska du kolla på hur bra din profilering lyckats, öppna en bild i Photoshop eller Lightroom eller andra färghanterade program och jämför bilden du får där på de olika skärmarna.

Macs Finder är färghanterat, men hur det är med Windows idag vet jag inte. Vet att det inte fungerade i XP och att det var sisådär i W7. W8 har jag inte jobbat med än så länge.

Stefan
 

filip71

Aktiv medlem
Hej
Kanske är något med programvaran?
Vad kör du för operativsystem ?
Något med programvaran är det säkert eftersom de två olika programmen jag använt ger olika resultat. Min spontana tanke kring det är att rimligtvis borde programmet som följer med kalibreraren borde alltid göra rätt utan någon som helst konkurrens.
Jag tvivlar starkt på att det har med OS att göra, men eftersom du frågar så har jag kört det på Win7 32-bit, Win7 64-bit och Win8.1

För det första, man kan aldrig få en kalibrering som är bättre än vad skärmen medger.

För det andra, med skärmar som är krångliga att kalibrera så använder jag gärna programmet Basiccolor tillsammans med din kalibrator. Jag vet inte varför, men med svåra skärmar får jag ofta bättre resultat med det programmet än med andra.

För det tredje, har du kalibrerat din skärm, det vill säga ställt in den så att den får den önskade ljusstyrkan och färgtemperaturen. Med Basiccolor och med i1Profiler kan du få hjälp av programmet att ställa in din skärms kontroller för att få fram rätt ljusstyrka och färgtemperatur.

För det fjärde, att ställa in skärmen själv till en vettig färgtemperatur och ljusstyrka är inte alls så särdeles dumt, tvärtom. Det är den teknik jag rekommenderar för enklare skärmar i den kommande bok om färghantering som kommer ut under 2015 på Fotosidan Akademi. Men det gör inte att du inte ska profilera skärmen. Det är bara att ställa in ditt program så att den inte försöker korrigera färgtemperatur och ljusstyrka. Det läget kan heta Native White Point och Native Colour Temperature, det kan heta Profiling only. Det programmet gör är att skapa en profil, en beskrivning över hur din skärms färgegenskaper ser ut. Om du bara skulle ställa in dina skärmar så att de ser bra ut, då har Photoshop ingen aning om hur din skärm ser ut. Det är profilen som berättar det för Photoshop.

För det femte, jag ska ha en kurs i skärmkalibrering under våren, kanske vore något för dig?
Stefan
Tack Stefan för du tar dig tid att snitsla mig genom denna djungel. Hade ingen aning om att det här kunde vara så svårt så du får verkligen ursäkta om det låter som jag vill skjuta budbäraren (dig) eller bara är störigt gnällig.

1, Självklart hade jag inga höga förväntningar på att det skulle bli någon superbild på mina bärbara datorer, men lite bättre än vad det blev trodde jag nog att det skulle bli

2, 100 Euro för ett program som kanske kan göra saker lite bättre... nu tvekar jag verkligen...

3&4, Jo det fanns ett ganska sjysst läge i dispcalgui där man ställde in RGB till att dra helt jämnt - funkar bra på DELL-skärmen men inte på de bärbara som saknar helt denna typ av inställningar... såvida man inte skulle ta och göra det mjukvarumässigt. Och så ställer man precis som du säger in kalibreringsprogrammet i "native mode" så att profileringsprogrammet inte pillar sönder mina inställningar. Ska prova. Det svåra är att ställa in "rätt". Som novis har jag ingen koll på vad en bra/rätt ljusstyrka är utan får bara gå på min helt oförstörda och okunniga smak.

5, Kurs? Oj, ännu mera pengar... känns verkligen som overkill. Som ren amatör som fotar lite makro vid sidan om heltidsarbete, fyra barn och eget hus så känns en skärmkalibreringskurs väldigt lyxigt. Snudd på ilandsproblem (för en amatör alltså, för proffs betvivlar jag inte frågans viktighet) .

Men problemet kanske härstammar i att jag har för enkla skärmar och det blir därmed svårt. Ungefär som att jag köpte en sticksåg på Rusta för 199 kronor inklusive 5 blad. Den sågade skitdåligt, snett och var helt ostyrbar och jag hade 10 år efter det cirkelsåg, bandsåg, fogsvans, figursåg m.m. men ingen sticksåg för sådana är kassa - rakt av - allihopa. Så köpte jag trots allt en ny rejäl sticksåg och den var ju jättebra. Jag hade fått en helt felaktig bild av vad det hela handlade om bara för att jag hade billigt skräp. Hade jag haft en skärm som kostade mer än mina tre senaste datorer tillsammans så hade min kalibrering förmodligen gått i ett huj utan minsta frågetecken.

En bekant till mig fick nog något i halsen när han hörde att jag köpt en kalibrator för 2000 spänn. En mojäng som han inte hade en aning om behövdes eller ens fanns. En annan bekants (som faktiskt jobbar som konstnär delvis på datorer) reaktion var "Men det där behöver ju inte jag för jag kör på Mac." och i nästa mening sa att idioterna på tryckeriet aldrig fick rätt färger i trycket. Okunnighet kan verkligen vara en frälsning och reducera mängden problem man har i livet.

Hur som helst tack för tipsen. Det här är en ögonöppnare för mig och säkert för flera andra som följer denna tråd.
 

filip71

Aktiv medlem
Word är inte färghanterat, det vill säga det läser inte in en färgprofil och använder den för att justera bildens utseende. Ska du kolla på hur bra din profilering lyckats, öppna en bild i Photoshop eller Lightroom eller andra färghanterade program och jämför bilden du får där på de olika skärmarna.
Ja se där visar okunnigheten sitt ansikte igen. Och det förklara varför skärmens inställningar blev lite ryckiga och ändrades beroende på vilket program jag körde. Tack det här förklarar SÅ mycket. Men mitt minne av den kalibrerare jag lånade för många år sedan (en Pantone hueyPRO tror jag) så ställde skärmen om sig när jag startade datorn, efter strax efter inloggningen på windows). Då och endast då. Och det funkade faktiskt hyggligt bra, men det var riktigt dåliga CRT-skärmar.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej !
Varför inte köra dispcal direct ?
Utan GUI.

förutsättning:
Agryllcms installerat.
Viss vana vid dator.

ex från W8, W7 XP blir likadant, andra os finns det säkert
de som beskriver bättre an mej.

------------

--Miljö--
1: Instalera Argyllcms på något lämpligt ställe
jag har valt att göra en katalog direkt under C:

Lägg till sökvägen till argyllcms bin- biblotek sist i windows path, använd semikolon som avskiljare.
Gå till binbibloteket, kopiera sökvägen, ( den ändrar visning när man kopierar )
-
Gör en ny katalog, min blev kallad "Init_screen", leta rätt på cmd.exe,
kopiera, klistra in genväg i denna katalog, detta för att slippa hålla reda på
var man är.

starta cmd via genvägen, nu bör det visas en > med namnet på valt bibl.
Ge ett argyll commando, ex scanin, är allt rätt så ska ett program starta och ropa
efter parametrar.

avsluta.

--Kalibrering------

Ställ skärmen i något bra läge som ger en så bra bild som möjligt, dra ev
ner ljusstyrkan för att spara skärmen lite.

starta cmd igen, kör:
dispcal -v -yl -o -d1 -t 5400 -b 85 -a 80 filnamn

Jag har valt
-a omgivningsljus 80 lux
-t färtemp 5400K
-d 1 dvs skärm 1
-v visa
-yl lcd-skärm, alla som inte är crt.
-b skärmens ljushet 85 lux

Har man sen en kalibreringsfil för sitt insrtrument
så hänger man dit den med:
-X file.ccss

filnamn är vad utfilerna blir, lämplig dator eller skärm.

Hoppa över skärminställningarna, kör fortsätt.

( Sätt på kaffe, det tar en stund )

------

Går nu allt som förväntat så fås två filer,
filnamn.cal resp filnamn.icm

ladda in dessa med:

dispwin -d1 -v filnamn.cal
dispwin -d1 -v -I filnamn.icm


Radera befintlig LUT kan göras med:
dispwin -d1 -c -v

-d1 är skärm 1.

-----

När allt fungerar gör man lämpligen en
batfil som sköter inladdningen, placerar
en genväg till denna i autostarten.

Gör en textfil med ex notpad, skriv in kommandot, spara,
byt namn från xxxx.txt till xxxx.cmd

---------

Jag har två skärmar, laddar alltså in båda.
Anger ingen skärmprofil i PS mfl, de verkar då
ta rätt profil beroende på vilken skärm bilden
visas på, vet inte om detta är optimalt,
väntar här på svar från Stefan . :)


----

Obs, mycket av detta är taget ur minnet.
värdena funkar just nu bra för mej men är inte på något
sätt statiska.
Verkar något virrigt så är det säkert så, återkomm då.

Finns bra guider och instruktioner på Argyllcms hemsida
( http://www.argyllcms.com )


Bbilderna är lite hullerombuller.


//MW
 

Bilagor

stefohl

Aktiv medlem
Tack Stefan för du tar dig tid att snitsla mig genom denna djungel. Hade ingen aning om att det här kunde vara så svårt så du får verkligen ursäkta om det låter som jag vill skjuta budbäraren (dig) eller bara är störigt gnällig.
Det är helt OK, jag vet hur svårt det var för mig i början. Bara att förstå skillnaden mellan att kalibrera en skärm och profilera den, det tog mig år att fatta. Och då jobbar jag med detta.


1, Självklart hade jag inga höga förväntningar på att det skulle bli någon superbild på mina bärbara datorer, men lite bättre än vad det blev trodde jag nog att det skulle bli
De flesta skärmar till bärbara datorer är, eller åtminstone var, TN-skärmar. De är väldigt svåra att få någon ordning på.

2, 100 Euro för ett program som kanske kan göra saker lite bättre... nu tvekar jag verkligen...
Förstår det, men det finns en demoversion som man ta ner och testa med. Om det inte blir bättre, då är ju €100 rätt mycket pengar.

3&4, Jo det fanns ett ganska sjysst läge i dispcalgui där man ställde in RGB till att dra helt jämnt - funkar bra på DELL-skärmen men inte på de bärbara som saknar helt denna typ av inställningar... såvida man inte skulle ta och göra det mjukvarumässigt. Och så ställer man precis som du säger in kalibreringsprogrammet i "native mode" så att profileringsprogrammet inte pillar sönder mina inställningar. Ska prova. Det svåra är att ställa in "rätt". Som novis har jag ingen koll på vad en bra/rätt ljusstyrka är utan får bara gå på min helt oförstörda och okunniga smak.
Jo, det är det som gör det så svårt med dessa skärmar. Också Apples skärmar saknar dessa inställningar, men de har en rätt vettig vitpunkt redan från början, så där behöver man inte ändra så mycket.



5, Kurs? Oj, ännu mera pengar... känns verkligen som overkill. Som ren amatör som fotar lite makro vid sidan om heltidsarbete, fyra barn och eget hus så känns en skärmkalibreringskurs väldigt lyxigt. Snudd på ilandsproblem (för en amatör alltså, för proffs betvivlar jag inte frågans viktighet) .
Lyx är det som ger krydda i livet ;-) Men visst kan jag förstå att annat kan få högre prioritet.

Men problemet kanske härstammar i att jag har för enkla skärmar och det blir därmed svårt. Ungefär som att jag köpte en sticksåg på Rusta för 199 kronor inklusive 5 blad. Den sågade skitdåligt, snett och var helt ostyrbar och jag hade 10 år efter det cirkelsåg, bandsåg, fogsvans, figursåg m.m. men ingen sticksåg för sådana är kassa - rakt av - allihopa. Så köpte jag trots allt en ny rejäl sticksåg och den var ju jättebra. Jag hade fått en helt felaktig bild av vad det hela handlade om bara för att jag hade billigt skräp. Hade jag haft en skärm som kostade mer än mina tre senaste datorer tillsammans så hade min kalibrering förmodligen gått i ett huj utan minsta frågetecken.
Tycker du beskriver problemet väldigt bra. Jag förundras ju alltid över alla trådar där man ska ta fram en värstingdator och sedan snålar in på skärmens prestanda, som är det viktigaste tycker jag. Även jag som är proffs tycker mig ha tid att vänta några sekunder på att datorn ska göra en bearbetning, men om jag inte vet att min skärm visar färgerna korrekt, då vet jag ju inte vad jag ska ändra på.

En bekant till mig fick nog något i halsen när han hörde att jag köpt en kalibrator för 2000 spänn. En mojäng som han inte hade en aning om behövdes eller ens fanns. En annan bekants (som faktiskt jobbar som konstnär delvis på datorer) reaktion var "Men det där behöver ju inte jag för jag kör på Mac." och i nästa mening sa att idioterna på tryckeriet aldrig fick rätt färger i trycket. Okunnighet kan verkligen vara en frälsning och reducera mängden problem man har i livet.
Visserligen använder jag oftast Mac själv, men denna naivitet om att Mac inte behövs kalibreras och att allt är rätt från början, den kan jag inte fatta.

Lycka till med din profilering och kom ihåg att kalibrera först skärmen, antingen bara genom att ställa in den så det ser bra ut, eller genom att mäta den med din kalibrator. Sedan är det lika viktigt att profilera den. Det är det inte så många som fattat.

Stefan
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag har två skärmar, laddar alltså in båda.
Anger ingen skärmprofil i PS mfl, de verkar då
ta rätt profil beroende på vilken skärm bilden
visas på, vet inte om detta är optimalt,
väntar här på svar från Stefan . :)
Photoshop går in i dina inställningar och kollar vilken profil du använder för din skärm. Under W7 och W8 ska det fungera att ha två profiler laddade, en för respektive skärm och Photoshop förstår vilken skärm som bilden ligger på och korrigerar bilden därefter. Om du drar den från skärm till skärm ska den till och med byta profil korrekt. Så du har helt rätt, detta är optimalt.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej
Min skärmkalibrator verkar ha fått spatt. Den justerar skärmana fel Det är en HueyPRO. Den har några år på nacken. Läste på nätet att vissa har fått problem efter ett tag pga filter i den ändrats? Tonen blr lite blåaktigt....
Kan det var detta som är felet eller är det mjukvaran som felar? kör senaste versionen på en w7 dator

Måste kanske köpa en ny?
Ska man satsa på en Kalibrering Spyder 4 Pro eller ColorMunki Display. Har ingen hårdvarukalibrerbar skärm utan två vanliga IPS skärmar.
Läst lite känns som om programvaran till ColorMunki Display är sämre men den har "glas" filter vilka ej ändras med tiden. Spyder 4 Pro vet jag inte om den har plast eller glasfilter men programvaran verkar bättre
Det som jag tyckte om var att man verkar kunna kolla sin skärm efter kalibrering. Då vet man ju i alla fall att mjukvaran ändrat grafikkortets inställning :). Den måste klara kalibrera två skärmar. Och inte vara för dyr....

Har också en Huey, inte min favorit, den är av någon anledning
känslig för skärmens polarisering.

Vilket innebär att värdena varierar med vinkelläge på
skärmen, vet inte vilket som det mest riktiga men brukar
använda ett par polariserade solglasögon och sätter den vinkelrätt mot
skärmens polariserade horisontlinje, vilken kan skilja avsevärt från
skärmens fysiska horisont.

//MW
 

stefohl

Aktiv medlem
Har också en Huey, inte min favorit, den är av någon anledning
känslig för skärmens polarisering.

Vilket innebär att värdena varierar med vinkelläge på
skärmen, vet inte vilket som det mest riktiga men brukar
använda ett par polariserade solglasögon och sätter den vinkelrätt mot
skärmens polariserade horisontlinje, vilken kan skilja avsevärt från
skärmens fysiska horisont.

//MW
Kanske därför jag aldrig fått ett bra resultat med den kalibratorn. Ska testas nästa gång jag tvingas använda en sådan, vilket jag hoppas slippa.
 

Smw

Aktiv medlem
Photoshop går in i dina inställningar och kollar vilken profil du använder för din skärm. Under W7 och W8 ska det fungera att ha två profiler laddade, en för respektive skärm och Photoshop förstår vilken skärm som bilden ligger på och korrigerar bilden därefter. Om du drar den från skärm till skärm ska den till och med byta profil korrekt. Så du har helt rätt, detta är optimalt.
Hej !

Fungerar så även under XP, viket idag kanske är lite onödigt vetande.

//MW
 

afe

Aktiv medlem
Profilering gör du uteslutande i programvara genom att mäta din skärms egenskaper och berätta för Windows och de program du använder dig av hur den beter sig.

Kalibrering innebär att du ändrar skärmens inställningar så de blir så rätt som möjligt först, och sedan gör du en profilering. Kalibreringen kan antingen göras manuellt genom att pilla på skärmens inställningar (i de fall det är möjligt) eller automatiskt av programmet som också gör profileringen, s.k. hårdvarukalibrering.

Stefan har säkert någon bättre förklaring :)
 

stefohl

Aktiv medlem
Tycker det var en bra förklaring av skillnaden. Enda tillägget jag vill göra är att med flera program kan man få hjälp av kalibratorn och programmet att ställa in skärmen. Så du får själv skruva på skärmen, men du kan se i programmet när du nått fram till önskad ljusstyrka och färgtemperatur.
 

afe

Aktiv medlem
Ja, så är det ju. Det är inte alltid helt enkelt att få det som programmen vill ha det, beroende på hur grova eller fina justeringar som går att göra i skärmen tyvärr.
 

Znutt

Aktiv medlem
Finns det någon bra lathund hur bästa vägen är att gå till väga för att ställ in sin skärm?
T.ex vad ska jag ställa skärmen på har ett meny läge där jag kan välja sRGB eller 6500K eller annat K tal?
Gamma värdet 2,2 ?
 
ANNONS