Annons

Objektivtest.se - En sajt för dig som vill läsa tester av och nyheter om objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

nikitin

Aktiv medlem
Christian Nilsson som utförde de tekniska testerna på den numera nedlagda tidningen Foto, har tillsammans med Per Nordlund, optisk designer på Victor Hasselblad AB, startat sajten Objektivtest.se.

Objektivtest.se kommer bland annat att innehålla den nyligen nedlagda tidningen FOTOs jättelika arkiv av objektivtester. Men nya tester tillkommer också. Precis som FOTO utnyttjar vi MTF-mätutrustningen hos Victor Hasselblad i Göteborg.

Dessutom blir det intervjuer, bilder och annat smått och gott för teknik- och fotointresserade!
 

PMD

Aktiv medlem
Bravo Christian! Det hade varit lite tråkigt om ingen fortsatte med FOTOs MTF-mätningar.

På nåt vis hade jag på känn att något i den här stilen skulle dyka upp. :)

Dagens bästa nyhet!
 

PFH

Avslutat medlemskap
"Sajten är fortfarande under konstruktion. Men den som väntar på något gott…!
 

transalp-01

Aktiv medlem
De kanske skulle väntat att släppa tills det fanns något på sajten. Finns risk nu att folk hittar den men inte lägger den som favorit eftersom det inte fanns någon där.

En tom sajt gör ingen glad.

Jag hoppas de börjar fylla på med tester innan jag glömmer bort den. Det vore trevligt om de lyckades men början känns fel tänkt.
 

HenryB

Aktiv medlem
Trevligt!

Mitt tips är att försök göra sidan även på engelska för en bredare publik.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Härligt Krille, en modern version av Lars Kjellbergs Photodo
MTF tester och artiklar tillsammans Per Nordlund, vilken combo
 

PFH

Avslutat medlemskap
Redan inlagd bland favoriter, ett jättefint initiativ.
Just tester var en av tidningen Fotos starka sidor. Tydliga och lättförståeliga.
 

Bengf

Aktiv medlem
Kan det möjligtvis slinka med någon upplösningstest längre fram när sidan börjar att ta form, i och med att 50Mp kameror kommer att dyka upp, flera än dom nya Canon modellerna vad jag förstår. Det var väl också i samarbete med Hasselblad Center.


Foto var ju enda tidning som visade på dessa förnämliga tester, olika objektiv provades och man fick en faktamässig klar uppfattning om hur bra kamerans sensorn kunde teckna detaljer. Var det inte så att ni hann med att testa Pentax 645 eller var det ett annat märke, minns inte riktigt hur det nu var, men resultatet var imponerande så det förslår.


Har också för mig att det var makroobjektiv som gav dom bästa siffrorna för både Nikon D300 och Canon 7D, man fick liksom ett mätbart svar som man inte kan diskutera bort, att sedan skillnaden om någon modell visade på 2-300 linjer mindre eller högre inte alltid var så lätt att se i verkligheten, så fick man ändå en uppfattning.


Vänligen.
//Bengt.
 

Krille

Aktiv medlem
Hej Bengt

Tyvärr blandar du ihop sakerna lite grand. Upplösningstestet vi hade i FOTO var ämnat att visa kamerans förmåga att utnyttja sensorupplösningen. Så att konsumenten skulle få en uppfattning om hur stor (oftast liten) skillnad det är mellan modeller med olika pixelantal. Och det testet gjorde jag i FOTOs ateljé och med programvaran Imatest från Norman Koren. Hasselblad var inte inblandade.

Och det är objektiv vi kommer att koncentrera oss på. Inte kameror. Det säger sig nog lite grand av domännamnet. ;-)

Vänliga hälsningar

Christian

www.objektivtest.se


Kan det möjligtvis slinka med någon upplösningstest längre fram när sidan börjar att ta form, i och med att 50Mp kameror kommer att dyka upp, flera än dom nya Canon modellerna vad jag förstår. Det var väl också i samarbete med Hasselblad Center.


Foto var ju enda tidning som visade på dessa förnämliga tester, olika objektiv provades och man fick en faktamässig klar uppfattning om hur bra kamerans sensorn kunde teckna detaljer. Var det inte så att ni hann med att testa Pentax 645 eller var det ett annat märke, minns inte riktigt hur det nu var, men resultatet var imponerande så det förslår.


Har också för mig att det var makroobjektiv som gav dom bästa siffrorna för både Nikon D300 och Canon 7D, man fick liksom ett mätbart svar som man inte kan diskutera bort, att sedan skillnaden om någon modell visade på 2-300 linjer mindre eller högre inte alltid var så lätt att se i verkligheten, så fick man ändå en uppfattning.


Vänligen.
//Bengt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Hej Bengt

Tyvärr blandar du ihop sakerna lite grand. Upplösningstestet vi hade i FOTO var ämnat att visa kamerans förmåga att utnyttja sensorupplösningen. Så att konsumenten skulle få en uppfattning om hur stor (oftast liten) skillnad det är mellan modeller med olika pixelantal. Och det testet gjorde jag i FOTOs ateljé och med programvaran Imatest från Norman Koren. Hasselblad var inte inblandade.

Och det är objektiv vi kommer att koncentrera oss på. Inte kameror. Det säger sig nog lite grand av domännamnet. ;-)

Vänliga hälsningar

Christian

www.objektivtest.se

Tackar för svar, okej jag blandar nog i hop det, det var ett tag sedan man läste dessa tester. men som sagt det skillde mellan vilket objektiv som satt på kameran också, där tror jag att jag mins rätt. Hur som helst så är det trevligt att objektivtesterna rullar vidare.

Vänligen.
//Bengt.
 
ANNONS