Annons

Panasonic 25/1,7 vs Leica 25/1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Har en GM1 och GX7 med Leica 15/1,7 och Panasonic 20/1,7, men är lite sugen på en klassisk motsvarighet till 50mm för småbildskamera.

Är det mest värt att skaffa en Panasonic 25/1,7 eller en Leica 25/1,4?

Vill att de främst skall fungera någorlunda på mitt lilla GM1-hus.

Vad rekommenderar ni med bl.a. tanke på skillnaden i ljusstyrka?
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej!

Skillnaden i ljusstyrka är väl i princip försumbar, lika gäller väl nästan för skillnaden i brännvidd jämfört med 20/1,7 som du oxå har. Priset är det dubbla för det ljusstarka, den pengen hade sparat för att kunna skaffa ytterligare en glugg ist för en dyr som i mina ögon inte bidrar med värst mkt mer än det billiga
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Jag införskaffade 25/1,7 eftersom den inte kostade en förmögenhet. Mycket prisvärd, enligt mig. Tycker fotografering blir allt mer materialsport.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Att byta till eller att införskaffa även ett 25mm-objektiv verkar meningslöst.
20mm/1,7 är ett bra objektiv.

"En klassisk motsvarighet" till småbildsformatets 50mm kan tolkas hur som helst.
Den krassa verkligheten är att det ekvivalenta objektivet för 25mm/1,7 är 50mm/3,5. Det klassiska normalobjektivet har ljusstyrka från 1,4 till 2 någonstans.

En i mina ögon vettig kombination är 20mm/1,7 och Olympus 45mm/1,8. (man vinner marginellt på att satsa på dyrare gluggar)
 

martinot

Aktiv medlem
Låter bra. Har beställt ett 25/1,7 och skall testa det! :)

Var rimligt i pris, och såg dessutom att vikten var halva emot 1,4, vilket nog kanske balanserar lite bättre på lilla GM1, som är det hus jag är mest förtjust i (GX7 är ett grymt kompetent och finessrikt hus, men lite för nära mina små Fuji APS-C i storlek, så skall nog sälja av det).

Apropå 20/1,7, någon som vet om det finns något motljusskydd att sätta på det?

På andra m43-objektiv så brukar man kunna ta bort någon slags extraring längst fram (som inte verkar fylla någon direkt information), så att ett fästa för motljusskydd kommer fram. Kan dock inte se någon sådan ring eller fäste på 20/1,7?
 

BjornSv

Medlem
Låter bra. Har beställt ett 25/1,7 och skall testa det! :)

Var rimligt i pris, och såg dessutom att vikten var halva emot 1,4, vilket nog kanske balanserar lite bättre på lilla GM1, som är det hus jag är mest förtjust i (GX7 är ett grymt kompetent och finessrikt hus, men lite för nära mina små Fuji APS-C i storlek, så skall nog sälja av det).

Apropå 20/1,7, någon som vet om det finns något motljusskydd att sätta på det?

På andra m43-objektiv så brukar man kunna ta bort någon slags extraring längst fram (som inte verkar fylla någon direkt information), så att ett fästa för motljusskydd kommer fram. Kan dock inte se någon sådan ring eller fäste på 20/1,7?
En step down-ring 46mm till 37mm kör jag som motjusskydd. Som i det här exemplet;

http://m43photo.blogspot.se/2010/05/home-made-hood-for-lumix-20mm-f17.html

Fast jag köpte en svart ring på en gång - onödigt att krångla till saker i onödan med att behöva måla. Ett 37mm linslock behövs dessutom för att göra det hela komplett.
 

wirja

Aktiv medlem
Låter bra. Har beställt ett 25/1,7 och skall testa det! :)

Var rimligt i pris, och såg dessutom att vikten var halva emot 1,4, vilket nog kanske balanserar lite bättre på lilla GM1, som är det hus jag är mest förtjust i (GX7 är ett grymt kompetent och finessrikt hus, men lite för nära mina små Fuji APS-C i storlek, så skall nog sälja av det).

Apropå 20/1,7, någon som vet om det finns något motljusskydd att sätta på det?

På andra m43-objektiv så brukar man kunna ta bort någon slags extraring längst fram (som inte verkar fylla någon direkt information), så att ett fästa för motljusskydd kommer fram. Kan dock inte se någon sådan ring eller fäste på 20/1,7?
Kamda har ett utmärkt motljusskydd för 20/1.7 .
 

Hampafroe

Medlem
Jag valde att köpa Leican till min GX7 och är så sjukt nöjd. Det är ett fantastiskt objektiv i mina ögon, dock bör tilläggas att jag inte är ngn expert eller så. Har ej testat det andra heller men frågade själv runt och fick flest rekommendationer på Leica.
Kan bara ge mina varmaste rekommendationer för Leican.
 

PMD

Aktiv medlem
Har en GM1 och GX7 med Leica 15/1,7 och Panasonic 20/1,7, men är lite sugen på en klassisk motsvarighet till 50mm för småbildskamera.

Är det mest värt att skaffa en Panasonic 25/1,7 eller en Leica 25/1,4?

Vill att de främst skall fungera någorlunda på mitt lilla GM1-hus.

Vad rekommenderar ni med bl.a. tanke på skillnaden i ljusstyrka?
Jag har också ett Panasonic 20/1.7 sen ett tag. Trots det köpte jag ett Panaleica 25/1.4. Visserligen begagnat men i mycket bra skick (såg nytt ut).

Motiveringar (inte alla är helt rationella. :):
  1. 20/1.7 har rätt slö AF, medan 25/1.4 är hyfsat piggt.
  2. Det går att få ganska korta skärpedjup med 50/1.4. Det går förvisso med 20/1.7 också, men skillnaden märks.
  3. Det står "Leica" på 25/1.4

20/1.7 är rätt mycket mindre än 25/1.4 så det förra är det objektiv som får följa med när jag vill bära lätt.
Hemmavid så är det dock 25/1.4 som jag föredrar.

Panasonic 25/1.7 (och Olympus 25/1.8) fanns inte (tror jag) när jag köpte Panaleica 25/1.4. Jag tror dock att det inte hade påverkat jättemycket. Båda de lite ljussvagare 25mm-objektiven tycks i allmänhet få lite sämre betyg än Panaleicaobjektivet i tester (även om de lite ljussvagare inte alls är dåliga - tvärtom). Ibland känns det bra att kosta på sig lite lyx.
 

Utvandraren

Aktiv medlem
PanaLeica 25/1.4 var det första objektivet jag köpte efter kittet med Panasonic G7 och PanaLeica 15/1.7 när jag nu återvände till m43 efter två års paus.

Jag hade tidigare både 25/1.4 och 20/1.7 och anser att 25/1.4 är helt överlägset. Bilden blir bara så snygg med en fin bokeh. 20/1.7 har ju en riktigt störande bokeh redan ett halvt steg nedbländad.
 

HeaL

Aktiv medlem
Jag går själv i samma funderingar som OP, men överväger istället Olympus M.Zuiko 25mm 1.8. "Bra" att det finns många alternativ för MFT... ;-)
 

PMD

Aktiv medlem
Mirrorlessons.com har ett jämförande test, i slutet notera skillnaden i bakgrundsoskärpan......otippat utfall!
Inte så otippat, tycler jag. 25/1.4 har lite högre ljusstyrka och ger därför lite snyggare suddcirklar (givet samma fotograferingsavstånd). Fotograferar man vid närgränsen så blir bakgrundsoskärpan suddigare med 25/1.7 eftersom det kan fokusera närmare.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Inte så otippat, tycler jag. 25/1.4 har lite högre ljusstyrka och ger därför lite snyggare suddcirklar (givet samma fotograferingsavstånd). Fotograferar man vid närgränsen så blir bakgrundsoskärpan suddigare med 25/1.7 eftersom det kan fokusera närmare.
Självklart men det är väl typiskt att det dyra objektivet missar på det man anser ska vara en av paradgrenarna för ett objektiv med stor bländare, att suddigt bakgrund motverkas av den i det här fallet lilla men ack tillräckligt stora skillnad i närgräns, det gäller att läsa på innan köp om man söker vissa specifika egenskaper
 

PMD

Aktiv medlem
Jag går själv i samma funderingar som OP, men överväger istället Olympus M.Zuiko 25mm 1.8. "Bra" att det finns många alternativ för MFT... ;-)
Alla tre 25:eek:rna ser lite obalanserade ut på en GM1. Panaleica 25/1.4 ser rejält klumpiigt ut på den kameran, medan Olympus 25/1.8 inte ser så hiskeligt malplacerat ut. Panasonic 25/1.7 hamnar någonstans mittimellan, men i storlek är det närmare sin Panaleicakusin än Olympuset.

den här websidan kan man simulera hur det ser ut med olika kombinationer av kamerahus och objektiv för m4/3.
 

PMD

Aktiv medlem
En step down-ring 46mm till 37mm kör jag som motjusskydd. Som i det här exemplet;

http://m43photo.blogspot.se/2010/05/home-made-hood-for-lumix-20mm-f17.html

Fast jag köpte en svart ring på en gång - onödigt att krångla till saker i onödan med att behöva måla. Ett 37mm linslock behövs dessutom för att göra det hela komplett.
Panasonic 20/1.7 tycks vara rätt okänsligt för överstrålning, så man klarar sig nog med något i den stilen du har istället för ett "riktigt" motljusskydd.

Man bör dock vara noga med att inte montera något i filtergängan som kan ta i kanten på objektivet när strömmen bryts till det. Då dras nämligen linscylindern in i den yttre objektivcylindern. Om det som sitter i filtergängan inte går fritt då riskerar man att ha sönder indragningsmekanismen (och kanske fokuseringsmotorn).

"RIktigt" motljusskydd finns här (bl.a.).
 

PMD

Aktiv medlem
Självklart men det är väl typiskt att det dyra objektivet missar på det man anser ska vara en av paradgrenarna för ett objektiv med stor bländare, att suddigt bakgrund motverkas av den i det här fallet lilla men ack tillräckligt stora skillnad i närgräns, det gäller att läsa på innan köp om man söker vissa specifika egenskaper
Jo, man bör kanske inte impulsköpa objektiv för flera tusen kronor. :)

Att 25/1.4 "missar" tycker jag inte riktigt stämmer. Man måste ju gå lite närmare med 25/1.7 för att få mer bakgrundsoskärpa, och då kanske man får ett för snävt utsnitt. Åtminstone jag tar de flesta av mina bilder på betydligt längre avstånd än närgränsen.
 

j3n5

Aktiv medlem
Jag vet att detta är ytterst subjektivt MEN jag upplever 25/1.4 som trevligare i färg och kontrast. Lite mer "pop" också som Steve Huff ibland uttrycker det!
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Jo, man bör kanske inte impulsköpa objektiv för flera tusen kronor. :)

Att 25/1.4 "missar" tycker jag inte riktigt stämmer. Man måste ju gå lite närmare med 25/1.7 för att få mer bakgrundsoskärpa, och då kanske man får ett för snävt utsnitt. Åtminstone jag tar de flesta av mina bilder på betydligt längre avstånd än närgränsen.
Jo men nu tycker faktiskt jag det visst.......bla bla......;-) är det inte kul att man kan hänge sig åt sådant här tidsfördriv och nästan få det att bli ett problem att välja objektiv. Lyx.
 
ANNONS