Annons

Fota folk som inte är bekväma med sitt utseende?

Produkter
(logga in för att koppla)

optimize

Aktiv medlem
Hej på er!
Jag undrar om era erfarenheter av att fota människor som inte är bekväma med sitt utseende, och om ni har några tips kring detta?

För att förtydliga lite kan jag beskriva ett persona, vi kan kalla henne Fia.
Fia anser sig inte vara ful, tvärtom. Hon tycker faktiskt att hon är ganska snygg. Hon tar gärna selfies och laddar upp dessa dagligen på diverse sociala medier.
Dock ser majoriteten av hennes bilder likadana ut då hon har 2-3 uttryck som hon alternerar mellan. Alla bilder där hennes ansiktsuttryck eller kroppshållning avviker från hennes egna repertoar avfärdar hon som hemska, och blir märkbart besvärad av.

Jag har fotat ett par personer som passar in på ovanstående persona. En gång var det i form av en porträttfotografering av ett par. Sessionen resulterade i 4 riktigt bra bilder och 3 helt ok porträtt. Jag och killen möttes upp när redigeringen var klar och valde ut vad som skulle printas. Han var mycket nöjd och köpte 6 bilder. Jag fick dock senare höra av gemensamma bekanta att tjejen inte alls var nöjd med bilderna, med främsta anledningen att "hon såg inte ut sådär i verkligheten".

Ett annat exempel var när jag fotade en tjej till en tematävling eller vad man ska kalla det. Sessionen resulterade i 5 spännande bilder i temat, men hon valde i slutändan att använda sig av egentagna mobilbilder med stela ansiktsuttryck och tydligt påklistrade leenden.

Den första historien lämnade en ganska bitter eftersmak om jag ska vara ärlig, och jag tappade sugen på porträttfoto ganska ordentligt en tid. Jag har dock sen dess utfört flera lyckade uppdrag med nöjda kunder, så jag kom snabbt upp på banan igen!

Har ni några liknande erfarenheter, och framförallt.. har ni några tips eller ideer på hur man bäst handskas med dessa personer? I båda fallen var det tveklöst vackra modeller det gällde, så deras kritiska självbild fann jag helt obefogad.
 

lonian

Aktiv medlem
Ett tips är att spegelvända bilden på personen.

Personen upplever det att, så ser jag inte ut i verkligheten dels pga att personen är van att uppleva sin spegelbild. Alla andra som ser bilden kommer dock tycka, att så där ser du visst ut.

Jag träffade en tjej på en fest som skulle visa upp sin instagram med enbart ego bilder på sig själv ur perfekt utvalda vinklar där alla såg likadana ut.
Och så gnällde hon.. kolla vad fuuuul jag är. (Hon var snygg). Man blir bara less. Det sitter i huvudet lilla vän. Tragiskt när enda bekräftelsen är att få selfie kommentarer på dessa bilder dag ut och dag in.

Svårt att veta riktigt hur man skall hantera situationen.
Grejen är att de gillar nog inte bilden man fotar just där och då, men om några år kommer de säkert älska bilderna.
 

rnyholm

Avslutat medlemskap
Jag är inget proffs. Brukar säga åt kvinnor, vilka till 99 % klagar på sitt utseende, att om 20 år tycker du att bilden är fin.

Edit: Såg först efteråt att lonian skrev samma sak. En gång har jag skapat ett potrett fotografi av en kvinna till hennes begravning. Hon satt bland andra i en soffa. Hade inte ett enda fotografi av sig själv annat än soff fotot.
 
ANNONS