Annons

Canon Eos 5D Mark IV

AFJ

Aktiv medlem
Ja, fokus i dåligt ljus är märkbart mycket bättre.

Jag får väl kolla de yttre punkterna också, använder dem ju ofta, inte minst till porträtt och där vill man verkligen ha fokus rätt!
 

AFJ

Aktiv medlem
Kollade några yttre punkter och jag tycker nog att fokus verkar sitta även där. Kanske inte riktigt lika 100%-igt skarpt men det kanske kan tillskrivas att objektivet inte är riktigt lika skarpt mot kanterna som i centrum.
 

AFJ

Aktiv medlem
Minnet är bra men selektivt....

På min mk3 har jag en liten "ring" mitt i sökaren. Enligt manualen så kallas den för "spotmätningscirkel". Denna cirkel visas i många (alla?) av manualens sökarbilder. Jag ser den i sökaren på min kamera.

I manualen för mk4 så finns det också i inledningen beskrivet att samma cirkel finns. Den saknas dock på illustrtationerna av sökarbilder i manualen. Jämför t ex sid 72 i manulaen för mk3 med sid 104 för mk4 (svenska versionen).

Jag kan inte heller se den i min sökare på mk4.

Jag fick för mig att det var någon inställning som styrde om cirkeln visas eller ej men kan inte hitta någon i manualerna. Någon som har bättre koll och kan förklara varför den syns i mk3 men inte mk4?
 

AFJ

Aktiv medlem
Förtydligande: På mk4 så visas alltså cirkeln endast om jag aktiverar spot-mätning men på mk3 visas den oavsett vilken mätmetod som är vald. Det verkar alltså vara "by design" eftersom manualernas sökarbilder reflekterar detta.

Så frågan är, varför har man ändrat? Har man insett att det är "fel" att visa den hela tiden som i mk3?
 

Jocce

Aktiv medlem
Hur är det med "ISO 50" som det går att expandera Mark IV till.

Googlat lite och verkar som det inte är ett "native" ISO, utan att den i princip använder ISO 100 men exponerar annorlunda/mäter exponeringen annorlunda.

I sådant fall, är det ens någon idé att använda ISO 50?


/Jocce
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
I sådant fall, är det ens någon idé att använda ISO 50?
Det stämmer att ISO 50 innebär en överexponering och att de ljusaste partierna därför klipps. Övergången i ljusa partier melaln täckning och utfrätt blir mer drastisk. Det är få som använder ISO 50-läget av detta skäl.

Men man kanske tänka sig fotografering med studioblixtar då det inte går att använda en kortare slutartid än ordinarie synktid och vill kunna använda en större bländaröppning. Det optimala då är att använda gråfilter, men det har man inte alltid till hands och när man fotograferar med studioblixtar har man ofta så bra kontroll över situationen att man kan ha kontroll så att inga kritiska partier av motivet blir utfrätt.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hur är det med "ISO 50" som det går att expandera Mark IV till.

Googlat lite och verkar som det inte är ett "native" ISO, utan att den i princip använder ISO 100 men exponerar annorlunda/mäter exponeringen annorlunda.
Så fungerar de utökade iso-lägena i alla kameror, det är inte unikt för 5D Mark IV.

I sådant fall, är det ens någon idé att använda ISO 50?
Det är mer av en bekvämlighet än något som ger någon vinst bildkvalitetsmässigt. Du kan se det ungefär som ett inbyggt ND-filter på ett steg.
 

Jocce

Aktiv medlem
Det stämmer att ISO 50 innebär en överexponering och att de ljusaste partierna därför klipps. Övergången i ljusa partier melaln täckning och utfrätt blir mer drastisk. Det är få som använder ISO 50-läget av detta skäl.

Men man kanske tänka sig fotografering med studioblixtar då det inte går att använda en kortare slutartid än ordinarie synktid och vill kunna använda en större bländaröppning. Det optimala då är att använda gråfilter, men det har man inte alltid till hands och när man fotograferar med studioblixtar har man ofta så bra kontroll över situationen att man kan ha kontroll så att inga kritiska partier av motivet blir utfrätt.


Så fungerar de utökade iso-lägena i alla kameror, det är inte unikt för 5D Mark IV.



Det är mer av en bekvämlighet än något som ger någon vinst bildkvalitetsmässigt. Du kan se det ungefär som ett inbyggt ND-filter på ett steg.

Jag kan med andra ord i princip bara använda exponeringskompensationen istället?
(Alt justera exponeringen i RAW-filen sen?)


/Jocce
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag kan med andra ord i princip bara använda exponeringskompensationen istället?
(Alt justera exponeringen i RAW-filen sen?)
Ja du kan överexponera och justera i råkonverteringen i efterhand istället, men varför? Räcker inte ISO 100 till kan man lika gärna köra ISO 50 läget. Det spar ju jobb.
 

mmakr

Aktiv medlem
5dsr bättre.

Ja det är mycket som kan bli fel inte minst inställningsmässigt. Lite för lång slutartid kan ju vara boven istället för autofokusen även om jag inte tror jag gått i just den fällan. Jag tycker dock min 5dsr känns generellt säkrare gällande af gentemot 5dmkiii och så borde det väl inte vara förutom vid itr?
5dsr har samma fokuseringsmekanism i stort sett som 1xd och även jag märkte en viss skillnad jämfört med 5DIII när jag bytte upp mig. Mvh Åke
 

gamleJ

Aktiv medlem
5dsr har samma fokuseringsmekanism i stort sett som 1xd och även jag märkte en viss skillnad jämfört med 5DIII när jag bytte upp mig. Mvh Åke
Jag tror min mkiii hade problem med fokus på längre brännvidder och inte minst med extender. När jag tänker tillbaka så minns jag att den nu och då markerade att den låst fokus fast det var uppenbart att så inte var fallet. När jag fokuserade om tog den mer som ett skutt till fokus istället för en mjuk åkning. Borde lämnat in den men eftersom den fungerade bra vid de brännvidder jag oftast använde så blev det inte av. Det är också svårt att veta vad bra autofokus är innan man provat en kamera där det fungerar perfekt. Min 5dsr får bli rättesnöret för autofokus framöver. Med motsvarande objektiv+extenderkombo har den konsekvent satt fokus säkert. Synd att det inte finns uthyrning till privatpersoner. Jag hade gillat att kunna hyra tex ett likadant hus för att göra jämförelser om misstanke fanns att någon funktion inte levde upp till förväntan.

Passar på att gratulera till ditt ägande av 5dsr. Jag har bara haft min en kort tid men den överraskar positivt inom alla områden, alla farhågor innan köp har kommit på skam😃. Vågade tillslut köpa tack vare Magnus Fröderbergs sakliga genomgångar i de tester han gjorde. Det var många missuppfattningar kring hur en 50mp sensor skulle påverka fotograferingen.
 

apersson850

Aktiv medlem
Förtydligande: På mk4 så visas alltså cirkeln endast om jag aktiverar spot-mätning men på mk3 visas den oavsett vilken mätmetod som är vald. Det verkar alltså vara "by design" eftersom manualernas sökarbilder reflekterar detta.

Så frågan är, varför har man ändrat? Har man insett att det är "fel" att visa den hela tiden som i mk3?
Förr gick det inte att ändra, för cirkeln satt i mattskivan.
Numera skapas cirkeln av den transmissiva LCD som skapar allt annat krafs som kan visas i sökarbilden, så nu går det lätt att sätta på/stänga av spotmätningscirkeln också. Den funktionen finns redan i 7D.
 

AFJ

Aktiv medlem
Förr gick det inte att ändra, för cirkeln satt i mattskivan.
Numera skapas cirkeln av den transmissiva LCD som skapar allt annat krafs som kan visas i sökarbilden, så nu går det lätt att sätta på/stänga av spotmätningscirkeln också. Den funktionen finns redan i 7D.
OK, jag antar att du menar 7D2 för på på 5D3 går det väl inte att slå av?

Men går det att slå av/på cirkeln som man önskar? Det följer väl numera vald mätmetod, eller?
 

Ingju

Aktiv medlem
OK, jag antar att du menar 7D2 för på på 5D3 går det väl inte att slå av?

Men går det att slå av/på cirkeln som man önskar? Det följer väl numera vald mätmetod, eller?
Jodå det fungerar på första versionen av 7D, så apersson 850 har ,som alltid, helt rätt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jodå det fungerar på första versionen av 7D, så apersson 850 har ,som alltid, helt rätt.
Att Persson brukar har rätt håller jag med om! :)

Men jag får inte riktigt ihop det. Om det gick att deaktivera visningen på 7D så borde det väl gå på 5Dmk3 (som är senare)? Jag kan inte se att det är möjligt på 5Dmk3, har jag missat något?

På 5Dmk4 - kan jag verkligen styra visningen efter egen önskan? Jag förstår det som att cirkeln endast visas när spotmätning är aktiv.

Varför jag yrar om det här är för att jag gillar att ha den här cirkeln helt enkelt som en hjälp för var "mitten" av bilden ligger.
 

Ingju

Aktiv medlem
Visserligen är 5DIII senare än 7D men för den skull är det inte givet att allt som finns på någon modell tidigare kommer på alla andra modeller senare.

Jag har en 7D och en av mina bröder en 5DII, 5DII kom ju året innan 7D, De är ganska lika i mycket, men den enda fördelen med 5DII är sensorformatet annars är 7D mer avancerad i stort sett i allt, efter. vad vi kunnat jämföra.
Så Canon har nog prioriterat olika när det gäller de olika modellserierna.

Cirkeln kan nog vara bra för centrering, det får jag klara mig utan om jag inte
kör punktmätning, men har istället rutmönstret aktiverat, det hjälper också till att hålla horisonten i våg på bilden.
 

Jocce

Aktiv medlem
Hur upplever ni "spot focus" på Mark IV?

Inte använt det så mycket på min Mark III, men provade lite igår, dels genom ett stängsel (försökte få ögat på en häst skarpt) men även lite småfåglar mellan grenar.
Körde både AI Focus och AI Servo och tyckte den ändå hela tiden ville låsa på staketet eller grenarna...


/Jocce
 

martin991

Aktiv medlem
Hur upplever ni "spot focus" på Mark IV?

Inte använt det så mycket på min Mark III, men provade lite igår, dels genom ett stängsel (försökte få ögat på en häst skarpt) men även lite småfåglar mellan grenar.
Körde både AI Focus och AI Servo och tyckte den ändå hela tiden ville låsa på staketet eller grenarna...


/Jocce
Jag använder det en hel del, på bägge kamerorna du nämner. Fungerar mycket bra men det man skall tänka på är att själva punkter där kameran letar fokus är lite större än vad som presenteras.
Jag använder one-shot till 95% av alla bilderna jag tar så jag kan inte uttala mig om hur AI Focus och Servo fungerar, annat än att jag inte upplevt några problem på de 5% jag använt AI Servo.
 

apersson850

Aktiv medlem
Med Spot AF brukar den verkliga AF-punkten vara lite större än vad den visas i sökarbilden. Med vanlig enpunktsfokus kan punkten utan vidare gå en bra bit in på det som ser ut att vara grannpunktens domän.

Canon 7D var den första EOS med s.k. transmissiv LCD i sökaren. Därför gick det att göra fler tricks på den än på någon annan dåvarande, och några senare, EOS-modeller.
Nu har man tagit i mycket mer på exempelvis 7D Mark II och 5D Mark IV.
 
ANNONS