Annons

Canon Eos 5D Mark IV

Alve Henricson

Aktiv medlem
Dual Pixel Raw

Hur/var ser man i en bilds metadata att man tagit med inställningen Dual Pixel Raw aktiverad?

Tog några testbilder i en serie av andra bilder, men kan nu inte hitta de som är tagna med Dual Pixel Raw.
 

Jocce

Aktiv medlem
Kom på igår när jag lekte lite med Macrot:

Går det att köra "Tethered" till datorn via inbyggda Wifit i Mark IV?

Förstår att det troligen är slöare än med sladd, men väldigt mycket mer flexibelt.

Kan man kanske t.om. få upp Live-Viewbilden som i appen?


/Jocce
 

Tims

Aktiv medlem
Tänkte plocka upp hobbyfotograferandet på nytt, efter att ha legat i foto-dvala sedan 2012. Denna verkar intressant. Hade ett par 5D mk II som jag tyckte om, och det har väl hänt en del på kamerafronten sedan dess. Det blir detta hus med "standarduppsättningen" EF 24-70 f/2.8, EF 70-200 f/2.8 IS och så tänkte jag testa ett 85mm f/1.2 för första gången. Det finns väl inget en mk II kan som inte mk IV klarar av?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tänkte plocka upp hobbyfotograferandet på nytt, efter att ha legat i foto-dvala sedan 2012. Denna verkar intressant. Hade ett par 5D mk II som jag tyckte om, och det har väl hänt en del på kamerafronten sedan dess. Det blir detta hus med "standarduppsättningen" EF 24-70 f/2.8, EF 70-200 f/2.8 IS och så tänkte jag testa ett 85mm f/1.2 för första gången. Det finns väl inget en mk II kan som inte mk IV klarar av?

Den kan inte ge lika mycket bandning när man höjer lågdagrarna:)
 

Tims

Aktiv medlem
Den kan inte ge lika mycket bandning när man höjer lågdagrarna:)
Hehe, jag har läst någon recension här och där och huset är ju vad det är, själv tror jag glaset är viktigare än kamerahuset, men jag var nöjd med mk II så jag blir väl inte besviken av detta hus då, tänker jag. Använder inga fancy-grejer som gps, wifi eller så, utan vanliga stillbilder med bländarautomatik :)
Jag såg till min stora glädje den har USB 3. Det är nästan en dealbreaker då överföringar mellan mk II och datorn gick långsammare än påven.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hehe, jag har läst någon recension här och där och huset är ju vad det är, själv tror jag glaset är viktigare än kamerahuset, men jag var nöjd med mk II så jag blir väl inte besviken av detta hus då, tänker jag. Använder inga fancy-grejer som gps, wifi eller så, utan vanliga stillbilder med bländarautomatik :)
Jag såg till min stora glädje den har USB 3. Det är nästan en dealbreaker då överföringar mellan mk II och datorn gick långsammare än påven.
Jag har bara ägt 5D MKIII och sedan 5Ds r. De var båda ett stort steg framåt jämfört med 5D MKII.
Denna är väl ytterligare ett litet steg framåt om jag förstått det hela rätt.

själv har jag gått över till Fuji och är helt nöjd med det valet. Skälet är till stor de fantastiska objektiv de har.
Samt att jag numera ofta släpar på halva vikten och volymen.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jo, byta sökarskiva, har jag för mig. Å andra sidan har Mark IV ett LCD-skikt på sökarskivan som kan visa olika valbar information, rutnät osv.
Det var väl inte särskilt lätt att byta i 5D MKII heller om jag minns det rätt?
Bytte man fick man schimsa skivan så den hamnade precis rätt.
Vet att några här på fotosidan gjorde det men det var ganska bökigt.
 

Tims

Aktiv medlem
Jo, byta sökarskiva, har jag för mig. Å andra sidan har Mark IV ett LCD-skikt på sökarskivan som kan visa olika valbar information, rutnät osv.
Tack för info. Inget jag berörs av dock. Minns jag bytte sökarskiva på min gamla Nikon F3:a eller om det var F4:an, men det var 25 är sedan :)
 

Tims

Aktiv medlem
Jag har bara ägt 5D MKIII och sedan 5Ds r. De var båda ett stort steg framåt jämfört med 5D MKII.
Denna är väl ytterligare ett litet steg framåt om jag förstått det hela rätt.

själv har jag gått över till Fuji och är helt nöjd med det valet. Skälet är till stor de fantastiska objektiv de har.
Samt att jag numera ofta släpar på halva vikten och volymen.
Ja, vikten var den enskilt största orsaken att jag föll i foto-koma. Sista året låg kamerautrusningen på hatthyllan 359 dagar av 365 just pga detta. mk III hade jag tyckt om, men vill hålla mig hyfsat uppdaterad, den har ju ett par år på nacken. Om det blir detsamma så får jag väl sälja av grejerna.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det finns ju en nackdel med att inte kunna byta mattskiva. De som sitter i dagens dSLR kammeror motsvara ungefär bländare 4-5,6 i skärpedjup.
Det gör att det inte är enkelt att se när skärpan sitter exakt på ögat när man använder ett 85/1,2.
Här har också en EVF-sökare en fördel. Man ser vad som hamnar på sensorn.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja, vikten var den enskilt största orsaken att jag föll i foto-koma. Sista året låg kamerautrusningen på hatthyllan 359 dagar av 365 just pga detta. mk III hade jag tyckt om, men vill hålla mig hyfsat uppdaterad, den har ju ett par år på nacken. Om det blir detsamma så får jag väl sälja av grejerna.
Jag har ofta mycket prylar med mig när jag reser. DEt har med åren blivit lite väl tungt. En kamerarygga på 10-12 kilo blir obekväm när man släpar runt den i en varm storstad och känns i ryggen efter några timmar.

- - -
 
Senast redigerad av en moderator:

Tims

Aktiv medlem
Jag har ofta mycket prylar med mig när jag reser. DEt har med åren blivit lite väl tungt. En kamerarygga på 10-12 kilo blir obekväm när man släpar runt den i en varm storstad och känns i ryggen efter några timmar.

Om jag var du skulle jag nog kika lite på lättare spegellösa kameror innan jag slår till.
Det var mycket vikten och storleken på prylarna som fich mig att gå i riktning Fuji.
Först bytte jag ut min andra kamera från 5D MKII till X-PRO1. Fast jag verkligen älskade att hantera den kameran så var den för slö.
Fst när jag sedan för ett år sedan uppgraderade till X-PRO2 så var det heureka, nu fungerar det. AF var mycket snabbare och den nya processorn får saker att hända direkt.
Efter att testkört en X-T2 under flera månader parallellt med min Canon 5Ds r så vågade jag ta steget helt över till Fuji.

Då hade jag testat på alla möjliga sätt. Jämfört utskrifter med samma motiv tagen med båda kamerorna. NÄr det gäller A" som är det största jag kan skriva ut är det knappt någon skillnad.
Fast visst avstår man något om man väljer APS-C. Det finns som exempel ingen motsvarighet till 85/1,2. Det närmaste man kan komma är 56/1,2 som då motsvara en 85/1,8 på fullformat.
Nu tog åtminstone jag väldigt få bilder på full glugg med min 85/1,2. Åtminsone på korta avstånd bländade jag eftast ner ganska ordentligt. Det blir lite konstiga porträtt när näsan och öronen är i oskärpa.
FF har definitivt vissa fördelar men det har APS-C också. MItt 100-400 är nu ett 150-620 mm tele som är superskarpt och som jag kan handålla ner till 1/60 s.

Så om du nu inte har en ryggsäck full av gamla Canonprylar så var öppen och kika på alternativen.
Oavsett vilket system man väljer så tvingas man till kompromisser. Hur den bästa kompromissen ser ut kan man bara själv avgöra.
Tack för en utförlig beskrivning och för tipsen.
Dock är väl FF något jag inte vill kompromissa bort. Jag vande mig snabbt från att ta klivet från en 40D APS-C till 5D mk II.
Mycket konsertfoto och på höga ISO var FF tacksamt. Alternativet jag kikar på lite lätt är Nikon 810, men den är väl också lite till åren om jag skall köpa nytt.
 

Jocce

Aktiv medlem
Tänkte plocka upp hobbyfotograferandet på nytt, efter att ha legat i foto-dvala sedan 2012. Denna verkar intressant. Hade ett par 5D mk II som jag tyckte om, och det har väl hänt en del på kamerafronten sedan dess. Det blir detta hus med "standarduppsättningen" EF 24-70 f/2.8, EF 70-200 f/2.8 IS och så tänkte jag testa ett 85mm f/1.2 för första gången. Det finns väl inget en mk II kan som inte mk IV klarar av?
Om du ändå skulle få för dig att köpa en Mark IV så har jag en oöppnad i kartong (självklart med kvitto!) till salu till bra pris just nu!

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=268643


/Jocce
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Here we go again ... :)

Det finns inlägg här på fotosidan av deras tekniska exsperter som påstår att FF ger så stor fördel att allt annat är sämre.
Det skulle vara kul om du länkade till något inlägg som faktiskt påstår det.

Det som finns är ganska gott om inlägg, en del skrivna av mig, som säger att det finns prestandavinster med större sensoryta. Vilket faktiskt inte är speciellt kontroversiellt. Att du sedan väljer att tolka det som någon slags angrepp på ditt val av kamerautrustning ... Tja, det blir liksom lite svårt att bemöta.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Here we go again ... :)



Det skulle vara kul om du länkade till något inlägg som faktiskt påstår det.

Det som finns är ganska gott om inlägg, en del skrivna av mig, som säger att det finns prestandavinster med större sensoryta. Vilket faktiskt inte är speciellt kontroversiellt. Att du sedan väljer att tolka det som någon slags angrepp på ditt val av kamerautrustning ... Tja, det blir liksom lite svårt att bemöta.
Jag kan alla de fakta du läggger fram Martin. Jag köper dem alla.
Nu råkar inte alla dessa spela så stor roll när vi pratar om normala resultat.
Koenniggsegg är inte bilen för oss alla eller en Porsche.
De tekiniska värdena är en sak. Att få till bra bilder i vär vardag en annan.

Det är inte så enkelt som att bara jämföra värden och se til det tekniska. Sedan dra sin egen vas för vad man jämför. Varför inte sätta basen vid MF och den senaste och bästa 2100 MP sensorn?
I så fall faller ju FF eftersom en MF kamera har mer av allt av det nu hävdar är så mycket bättre.
Visst ifrågasätter jag de nuvarande myterna. För jag har testat och jämfört MF kameror, ägt och fotat med Canon 50 MP och sett att det inte gett mig särslit mycket bättre bilder.
Så vi är igen där ni börjar liikna katolska kyrkan, NI sätter gränserna för vad vi får och skall diskutera.
Det är lite för mycket Trump för mig.
Så jag gör nog som Mikael Risedal och H. Bengtsson och lämnar fotosidan.
<några av de bästa som numera inte finns hos er.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Så vi är igen där ni börjar liikna katolska kyrkan, NI sätter gränserna för vad vi får och skall diskutera.
Först påstod du att vi som jobbar mer FS förordade småbild, vilket varken jag eller Martin känner igen.

Nu påstår du att vi bestämmer vilka åsikter som är tillåtna. Vi har inga synpunkter på vad du tycker, bara att du yttrar dina åsikter på rätt plats. Lååååånga utläggningar om Fujifilm har inte i en tråd om en specifik Canon-modell att göra.

Riesedal lämnade oss inte direkt. Han återkom under pseudonym otaliga gånger.

Bengtsson hjälper oss en hel del, men skriver sällan i forumet.

Är det inte bara så att du precis som MR har lite svårt att få en tillrättavisning?
 

AFJ

Aktiv medlem
Kom på igår när jag lekte lite med Macrot:

Går det att köra "Tethered" till datorn via inbyggda Wifit i Mark IV?

Förstår att det troligen är slöare än med sladd, men väldigt mycket mer flexibelt.

Kan man kanske t.om. få upp Live-Viewbilden som i appen?


/Jocce
Jag har just börjat fippla med wi-fi på min mkIV. Jag fick det att funka att ladda upp från kameran till min NAS (ftp-server).

Innifrån Lightroom kan jag inte köra tethered med wifi - men det var väl väntat eftersom min dator inte har wifi. Det borde ju egentligen kunna funka via IP-numret men det gör det i alla fall inte från Lightroom.

Hur det är om man installerar EOS-utility vet jag inte. Har just köpt en lång USB 3 kabel så jag kommer nog köra på den de få gånger jag behöver tethered.

Eftersom min telefon kör Windows så kan jag heller inte kolla vilka fiffiga funktioner jag kan få via telefonen.
 

Martin F

Aktiv medlem
Så vi är igen där ni börjar liikna katolska kyrkan, NI sätter gränserna för vad vi får och skall diskutera.
Det är lite för mycket Trump för mig.
Så jag gör nog som Mikael Risedal och H. Bengtsson och lämnar fotosidan.
<några av de bästa som numera inte finns hos er.
Och det är precis den här sortens tjafs och ältande i trådar som fått mig och flera andra att vara mer och mer sällan på Fotosidan. Har man synpunkter på moderering tar men det i rätt forum. Vill man diskutera Fuji gör man det i en egen tråd. Det är oerhört tröttsamt att behöva sålla bland inläggen när man vill läsa om något specifikt, i det här fallet 5D mkIV.

För min del kan modererandet gärna styras upp ytterligare.

Nu vill jag poängtera att följande inte alls gäller dig Mats, eftersom jag inte känner till dig och dina tidigare inlägg. Men det är inte alltid en jätteförlust när de som gapar mest och högst väljer att lämna ett forum. Även om de är stora profiler på samma forum. Jag menar inte heller att detta gäller tidigare nämnda Riesedal eller Bengtsson men jag är och har varit medlem på flera stora forum där liknande stormar rasat och det har oftast blivit lugnare och mer konstruktiva trådar när vissa väldigt offensiva användare tar en paus därifrån.
 
ANNONS