Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma Art-serien och fokusknappen

Produkter
(logga in för att koppla)

Sillstrybarn

Aktiv medlem
Jag har tre objektiv i sigmas art-serie. Nya.
Efter att jag införskaffade mig en holdfast gear-sele och således har kamerorna hängandes längs sidan på kroppen, så upptäckte jag på min senaste bröllopsfotografering att den som hänger på höger sida, med knappen mot kroppen, gärna ändrar fokus till manuell fokus.

Så nästan varje gång jag tog upp kameran hade den ändrats till manuell istället för auto. ganska jobbigt, första gången missade jag det och lyckades fota några bilder utan fokus...

mitt 24-70 är värst, där knappen är väldigt lätt att ändra. den har tom bytt fokusmetod när jag haft den i kameraväskan.

funderade på att lösa det med en ful-fix och tejpa över knappen. men det känns lite väl fult på nya dyra objektiv.

Någon annan med samma problem?
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Jag har haft liknande erfarenheter med Tamrons 70-200 2.8 VC. Men precis som du är inne på är det lätt löst med lite tejp. Det går lite olika trender i hur styva och/eller utstickande reglagen på objektiven är där jag tror det är svårt att vinna som tillverkare när användarnas, eller åtminstone de ljudligaste recensenternas, preferenser skiljer sig åt ganska kraftigt.

Kosmetiken bör inte spela så stor roll. Det finns ju något tufft med folk som sliter på utrustningen så den ser använd och inkörd ut. Själv tejpar jag ibland över en tunnare plastpåse kring min Nikon 105 1.4 när jag är ute och fotar i regnet. I dessa fall; funktion över form - att bilderna blir av är viktigare än hur utrustningen ser ut.
 

Sillstrybarn

Aktiv medlem
jag har ju hellre tejp och det ser fult ut, än att råka missa fokus. men tycker inte det ska behövas. det är en liten miss när "reglagen" är så otroligt lätta.
konstigt också när det är sån skillnad på nya objektiv i samma art-serie.

har ett canon 70-200 2.8 ii som har bättre knappar. inget som sticker ut och ingen risk för att råka ändra.
 

mickecrown

Aktiv medlem
AF-knapp

Hej,
Har hänt mig också. Med mitt Sigma 24-105 ART på Nikon D810.
Har även hänt med Sigma 17-70 2.8-4 OS HSM på min Nikon D7200.
Flera gånger när kameran hängt i sin rem eller när jag tagit upp den ur väskan.
Men har aldrig hänt med något av mina Nikon eller Tamron objektiv.
Man måste tydligen vara mer försiktig/uppmärksam med Sigma.
Mvh
Mikael
 

Astroscapist

Aktiv medlem
bäst tejp eller annat för att göra minsta möjliga åverkan på objektivet då?
Smal eltejp blir snyggast och/eller ha för vara att varje gång man har axelrem och tar upp kameran för att fota så dubbelkollar man alla knappar på sidorna. Det är nog "bara" när man går som knapparna ändras så är man ut och vandrar och är en sådan person att få fort man ser nåt man vill föreviga så drar man fram kameran som den vore en revolver och skjuter iväg en salva så är nog eltejp bäst.

/Stefan
 
ANNONS