Annons

Stöd för RAW till datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

91an

Aktiv medlem
Har haft flertalet systemkameror och fört över RAW-filerna till Macen ( MacOS Mojave) via Lightroom 6. Köpte nu Canon M50 och då hittar Lightroom bara om jag tar jpg-filer men inte RAW-filer. Vad göra? Funkar det om man skaffar minneskortläsare? Kan man vänta sig att Lightroom kommer uppdatera och ta med M50, den är ju en ny kamera? Eller behöver man ett annat program för att föra över bilderna?
 

iSolen.se

Guest
Har haft flertalet systemkameror och fört över RAW-filerna till Macen ( MacOS Mojave) via Lightroom 6. Köpte nu Canon M50 och då hittar Lightroom bara om jag tar jpg-filer men inte RAW-filer. Vad göra? Funkar det om man skaffar minneskortläsare? Kan man vänta sig att Lightroom kommer uppdatera och ta med M50, den är ju en ny kamera? Eller behöver man ett annat program för att föra över bilderna?
Har du kollar att LR 6 stödjer M50?

Du måste nog uppdatera.
 

mac60

Aktiv medlem
Har haft flertalet systemkameror och fört över RAW-filerna till Macen ( MacOS Mojave) via Lightroom 6. Köpte nu Canon M50 och då hittar Lightroom bara om jag tar jpg-filer men inte RAW-filer. Vad göra? Funkar det om man skaffar minneskortläsare? Kan man vänta sig att Lightroom kommer uppdatera och ta med M50, den är ju en ny kamera? Eller behöver man ett annat program för att föra över bilderna?
Billigast är nog att hämta hem dng omvandlare och göra om dina raw filer till dng, då kan ditt Lightroom läsa dom
Vet inte om darktable ( tror jag att det heter och stavas) har stöd men kolla om det har stöd för din kamera ( detta är billigt med eftersom det är open source)
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Det går ju att ta omvägen via Canons Digital Photo Professional och exportera DNG/tiff för att sen ta in i Lightroom
 

PeterWem

Aktiv medlem
Billigast är nog att hämta hem dng omvandlare och göra om dina raw filer till dng, då kan ditt Lightroom läsa dom
Vet inte om darktable ( tror jag att det heter och stavas) har stöd men kolla om det har stöd för din kamera ( detta är billigt med eftersom det är open source)
darktable eller andra fria råkonverterare stödjer ännu icke CR3.
 

91an

Aktiv medlem
Såg dessutom att Lighhtroom 6 inte kommer att uppdatera fler kameramodellers raw-format. Blir till att kolla program som kan konvertera. Får köra med jpg i stället tills det löser sig. Tack för alla svar.
 

iSolen.se

Guest
Såg dessutom att Lighhtroom 6 inte kommer att uppdatera fler kameramodellers raw-format. Blir till att kolla program som kan konvertera. Får köra med jpg i stället tills det löser sig. Tack för alla svar.
Kör med Canons raw-konverterare istället, den borde ge bättre bilder.
 

91an

Aktiv medlem
Jag kollade Canons Digital Photo Professional - M50 fanns med men det stödde inte mitt operativsystem MacOS Mojave.

Laddade hem Adobe DNG Converter men det går inte att importera från kameran, filerna måste finnas på datorn redan. Är inte programmet egentligen till för importerade färgnegativ?

Det går troll i det här...
 

iSolen.se

Guest
Jag kollade Canons Digital Photo Professional - M50 fanns med men det stödde inte mitt operativsystem MacOS Mojave.

Laddade hem Adobe DNG Converter men det går inte att importera från kameran, filerna måste finnas på datorn redan. Är inte programmet egentligen till för importerade färgnegativ?

Det går troll i det här...
Du kan väl flytta filerna själv. Jag gillar inte importprogramvaror, jag vill ha koll på placering, utrymme, antal osv.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
JLaddade hem Adobe DNG Converter men det går inte att importera från kameran, filerna måste finnas på datorn redan. Är inte programmet egentligen till för importerade färgnegativ?

Det går troll i det här...
"Importera" är ett begrepp i LR. Används för att utöka databasen med nya bilder.
Adobe DNG Converter konverterar endast filformat och har inget med LR att göra.
Sen att det finns en sådan äldre version av Adobe DNG Converter inbyggd i LR6 är en annan sak.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Hämta den som finns för 10.13.
Efter att du installerat den och startar den för första gången kommer datorn att fråga dig om du vill tillåta att DPP gör ändringar i Finder.
Det ska du svara Ja på.

Därefter bör allt fungera.

Jag kollade Canons Digital Photo Professional - M50 fanns med men det stödde inte mitt operativsystem MacOS Mojave.

Laddade hem Adobe DNG Converter men det går inte att importera från kameran, filerna måste finnas på datorn redan. Är inte programmet egentligen till för importerade färgnegativ?

Det går troll i det här...
 

91an

Aktiv medlem
Jag måste ju ha ett program som hittar kameran och raw-filerna när jag ansluter kameran? Kameran dyker inte upp på Macen som hårddiskar, usb-minnen eller mobilen gör när jag ansluter kameran.
 

91an

Aktiv medlem
Kopplar jag kameran till min PC kommer den däremot upp med raw-filerna och frågar efter program att öppna med.
Kortläsare, ja...får grunna vidare hur jag ska göra. Vill ju ha det så enkelt som möjligt och slippa omvägar så kanske får jag ta och skaffa Lightroom classic ändå och betala månadsvis. Tycker ju att det är bökigt när jag till exempel behöver komprimera bilder och via extern hårddisk måste föra över dem till PC, där jag har programmet Easy Thumbnails som jag trivs med, och sen samma väg föra tillbaks dem till Macen.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt vitsen med att ansluta kameran till datorn för att få tag i bilderna istället för att plocka ut minneskortet och stoppa in det i macen beroende på modell eller en minneskortläsare.

Sedan kan du ställa in macen på vad den ska göra när en kamera eller skivenhet ansluts.
Du kan också ställa in om skivenheten ska synas på skrivbordet och sidolisten eller inte synas.
 
ANNONS