Annons

Köpa ny Canon -vilken? Hobbyfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

ISDISD

Ny medlem
Hej! Nu känner jag mig som en 100%-ig nybörjare när det är dags att välja ny kamera.
Senaste jag köpte var en Canon Eos 1000d pga total student-snålhet.
Där har jag kört kitobjektiv och billigaste 50mm objektivet från Canon till.

Supernöjd med det men känner nu att kvalitén är skräp efter många års slit och släng.

Nu skulle jag vilja investera och uppgradera mig! Det jag mest fotograferar är personer, inomhusmiljö, porträtt och barnfotografering. Skulle vilja utvecklas och ha ett bra startkit nu för det.


Har ni något att rekommendera? Om jag ska lägga 10-12k på kamerahus & objektiv för dessa ändamål. Trivs verkligen med Canon.

Känns som att jag får en hjärnblödning när jag ska läsa på och undrar därför om någon fotograferar liknande och har en utrustning som du rekommenderar! Tack på förhand :)
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Hej! Nu känner jag mig som en 100%-ig nybörjare när det är dags att välja ny kamera.
Senaste jag köpte var en Canon Eos 1000d pga total student-snålhet.
Där har jag kört kitobjektiv och billigaste 50mm objektivet från Canon till.

Supernöjd med det men känner nu att kvalitén är skräp efter många års slit och släng.

Nu skulle jag vilja investera och uppgradera mig! Det jag mest fotograferar är personer, inomhusmiljö, porträtt och barnfotografering. Skulle vilja utvecklas och ha ett bra startkit nu för det.


Har ni något att rekommendera? Om jag ska lägga 10-12k på kamerahus & objektiv för dessa ändamål. Trivs verkligen med Canon.

Känns som att jag får en hjärnblödning när jag ska läsa på och undrar därför om någon fotograferar liknande och har en utrustning som du rekommenderar! Tack på förhand :)
Lugn i stormen! Kasta inte ut barnet med badvattnet. Börja med att ersätta ditt kitobjektiv som sannolikt är den svagaste länken.
Sedan du sett bilder med ditt nya objektiv, då kan du kanske fundera på ett nytt hus.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Åk gärna till en butik där du kan klämma och känna.
Känslan av kvalitet är ibland svår att beskriva i ord.

Vissa av oss vill bara ha hus i magnesium. Men även husen i plast skiljer i känsla.

Om det nu var den fysiska kvaliteten du tänkte på.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Lugn i stormen! Kasta inte ut barnet med badvattnet. Börja med att ersätta ditt kitobjektiv som sannolikt är den svagaste länken.
Sedan du sett bilder med ditt nya objektiv, då kan du kanske fundera på ett nytt hus.
Jag tycker att det finns god grund för att byta ut en kamera som har en så gammal sensor som 1000D. Bara modellen är över tio år gammal och sensorn ännu äldre. Och huset i sig är kanske inte heller superlustigt...

För övrigt har ju frågeställaren ett 50/1,8 och även om det finns objektiv som är bättre på stora bländare så är det ändå ganska bra. Sedan kanske det kan vara en god idé att titta på en bättre normalzoom än vad som sannolikt följde med 1000D.
 

jhaglund

Medlem
Hej! Nu känner jag mig som en 100%-ig nybörjare när det är dags att välja ny kamera.
Senaste jag köpte var en Canon Eos 1000d pga total student-snålhet.
Där har jag kört kitobjektiv och billigaste 50mm objektivet från Canon till.

Supernöjd med det men känner nu att kvalitén är skräp efter många års slit och släng.

Nu skulle jag vilja investera och uppgradera mig! Det jag mest fotograferar är personer, inomhusmiljö, porträtt och barnfotografering. Skulle vilja utvecklas och ha ett bra startkit nu för det.


Har ni något att rekommendera? Om jag ska lägga 10-12k på kamerahus & objektiv för dessa ändamål. Trivs verkligen med Canon.

Känns som att jag får en hjärnblödning när jag ska läsa på och undrar därför om någon fotograferar liknande och har en utrustning som du rekommenderar! Tack på förhand :)
Är lite mer pengar men rekommenderar ändå Eos Rp med 24-240 objektiv som funkar fint vid dåligt ljus, alternativt börjar du med bara huset och de objektiv du har:

https://www.scandinavianphoto.se/canon/eos-rp-kamerahus--adapter-ef-eos-r-1043179
 

PMD

Aktiv medlem
Supernöjd med det men känner nu att kvalitén är skräp efter många års slit och släng.
Supernöjd, men kvalitén är skräp?

Vad är du nöjd med och vad är det som är skräp?

Annorlunda uttryckt: vad är det du är missnöjd med när det gäller din nuvarande utrustning och vad tycker du att du inte kan göra med den?

Svaret på den sista frågan skulle hjälpa mycket för att du ska kunna få bra tips.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Skall man fota med Canon och få ett bra utbud av objektiv man kan utnyttja fullt ut bör man satsa på FF.
Väljer man APS-C sensor så är utbudet på anpassade objektiv ganska smalt.

Ett begagnat 6D MKII hus är väl det billigaste man kan hitta. Själv skulle jag hellre välja en 5D MKIII som nog ligger inom din budget. Den är mer avancerad.
Sedan finns nu det ganska mycket objektiv som säljs därför att många vill gå över till spegellöst.

Vill du fota med en mindre men avancerad kamera bör du nog snegla på Fuji. De är de enda som har ett brett sortiment av både ljusstarka och dyra objektiv och billigare alternativ.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Skall man fota med Canon och få ett bra utbud av objektiv man kan utnyttja fullt ut bör man satsa på FF.
Väljer man APS-C sensor så är utbudet på anpassade objektiv ganska smalt.
Jag skulle nog påstå motsatsen: utbudet av objektiv är större till Canons aps-c-kameror än till FF. (Det enda som är svårt att lösa för aps-c är en raktecknande, extrem ultravidvinkel. Till FF finns ju Canon 11-24/4 för 30000 kr.)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag skulle nog påstå motsatsen: utbudet av objektiv är större till Canons aps-c-kameror än till FF. (Det enda som är svårt att lösa för aps-c är en raktecknande, extrem ultravidvinkel. Till FF finns ju Canon 11-24/4 för 30000 kr.)
Jag fotar också Canon men med FF. Att det skulle finnas så många APS-C objektiv att välja på är då inte min uppfattning. Däremot finns det väldigt många objektiv för FF som givetvis går att använda på en APS-C. Fast de blir då gärna större och tyngre.
 

Lrac

Medlem
Tänk på vikten

Ett tillägg till befintliga rekommendationer är också att tänka på vikten. Kommer du från en 1000d som är en liten smidig kamera så kan det kännas klumpigt att gå över till en 5dmk3 om du nu inte nödvändigtvis behöver någon specifik funktion på just den kameran.

Det finns begagnade 6d (5000kr på scandinavian) för en billig peng som ger otroligt mycket bild/kr och som håller en mindre fysisk storlek. Även RP/R, som nämnts ovan, är mindre och kan vara ett stort steg framåt. Så kommer du också in i fullformats världen vilket är trevligt.

Detta kommer från en som konkat runt på min egna 5dmk3 i många år men precis bytt till en Eos R som är så mycket trevligare att ha med sig överallt :)

Lycka till
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nu är vi där igen: alla ger rekommendationer utifrån egna preferenser medan trådskaparen inte lyckas beskriva sina behov.

Hallå TS, får vi veta lite mer?
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Ett tillägg till befintliga rekommendationer är också att tänka på vikten. ...
Rätt tänkt, jag har en 7d mk II med EF-s 15-85, och den tar jag gärna med mig, den ger fina bilder, men på en skidresa (där 7d mk II borde vara given pga sin effektiva autofokus och stabil konstruktion) är det min brors 100D med 18-55 plastobjektiv som följer med då mitt kombo är för stort och tungt att någon skulle vilja ha den i ryggsäcken eller i jackfickan.

Så det är viktigt både att bilderna blir bra samt att man kan ha utrustningen med sig.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Just för snöbilder är RAW formatet viktigt för man måste justera både vitbalansen och ljusstyrkan.

I detta fall frågade TS om en lämpligt Canon, så mobilkamera är inget svar.
Mobilkamera var svar på liten och lätt. Men det är sant, det framgår inte av TS fråga att kameran ska vara liten och lätt. Det framgår inte heller ifall det ska fotograferas snö.

Det jag mest fotograferar är personer, inomhusmiljö, porträtt och barnfotografering

Vi är helt lost i vår rådgivning utan mer information från trådskaparen.
 

Third eye

Aktiv medlem
ISDISD, om du kan tänka dig begagnat så får du ett jäkla paket i Canon 80D + ett Sigma 18-35/1.8.
Älskar mitt egna 18-35 och det sitter oftast på mitt ena APS-c hus.

Kollade snabbt några annonser och här på fotosidan finns ett 18-35 för 3999 och då får du sigmas usb-docka och ett B+W uv-filter med på köpet. Extremt skarpt.

På blocket finns ett semiproffs 80D-hus för 5000kr med 8000 i shuttercount. Bra sensor, hög dr och du får en slutare som klarar 1/8000 sek

Så för 9000 spänn får du en outstanding kombo som helt klart tar dig ett steg framåt i kreativitet och möjligheter och en peng över.

Har raw-filer kvar från min gamla 1000d och ett av mina hus är just 80d, synbar skillnad i kvalite så du bör tycka om resultatet. Dessutom är objektivet kontrastrikt och superbehaglig i sin färgton.
 
ANNONS