Annons

Fotografera hund

Produkter
(logga in för att koppla)

EJM68

Aktiv medlem
Skulle inte tråden utgå från TS fråga?

typ, Sony RX100 eller Canon PowerShot G5 X, ge mycket, mycket bättre skärpa.
Åter ts skrev, jag citerar "Jag fotar idag med min IPhone 11 pro på min hund. Ni får gärna kika in på @mejathelabradoodle på Instagram där ni kan se hur jag tar mina foton idag. Har ni några bra tips? :)"

Kommer du med tips på en systemkamera utifrån de bilder hen tagit med en mobiltelefon?

Jag tycker att hen kan klämma ut lite mer ur sin mobiltelefon, som trots allt är bland det bättre som finns idag gällande foto/film i mobiltelefoner.
 

larsborg

Aktiv medlem
Fast nu citerade du lite väl snävt.

"Jag vill köpa en systemkamera." börjar det med.

Dina alternativ är väl inte direkt det?
Ja, kan tyckas snävt!
Men, - efter två sålda systemkameror, i texten av TS,
var dessa kanske för tunga/stora?
Första val igen, - systemkamera.
Andra val kan bli, - t.ex. avancerad kompakt kamera,
som ger mycket flera möjligheter till kreativ fotografering,
mycket bättre skärpa/dynamik, än vad en mobil ännu kan ge ….
 

larsborg

Aktiv medlem
Åter ts skrev, jag citerar "Jag fotar idag med min IPhone 11 pro på min hund. Ni får gärna kika in på @mejathelabradoodle på Instagram där ni kan se hur jag tar mina foton idag. Har ni några bra tips? :)"

Kommer du med tips på en systemkamera utifrån de bilder hen tagit med en mobiltelefon?

Jag tycker att hen kan klämma ut lite mer ur sin mobiltelefon, som trots allt är bland det bättre som finns idag gällande foto/film i mobiltelefoner.
Första val igen, - systemkamera.
Andra val kan bli, - t.ex. avancerad kompakt kamera, som ger mycket flera möjligheter till kreativ fotografering, mycket bättre skärpa/dynamik, än vad en mobil ännu kan ge ….
Valet är fritt, - du kan fortsätta "klämma ut lite mer ur din mobiltelefon",
jämför inte resultaten med en avancerad kompakt kamera eller en
systemkamera, mobilen är praktisk/nära till hands, det är allt ….
 

larsborg

Aktiv medlem
Finns jämförelser på youtube mellan Iphone11 och tex G7X Mk3 som har lika sensor som G5X.

https://youtu.be/Kg61Jt8VS_c

Skillnaden är inte så stor som du påstår och frågan är om tex en Iphone 11 inte är ett bättre komplement till en systemkamera.
Skillnaden är mycket stor, skärpa/dynamik, mellan en avancerad kompakt kamera och en mobil (-kamera), - det avgörs lätt med en förstoring,
t.ex. A4-A3, mobilen har inte en chans!
Din tro på mobilen, faller även om du laddar upp bilderna till en laptop,
med en skärm 15,6".
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej allihopa!

Jag vill köpa en systemkamera. Men det finns så många kameror och jag vet inte vilken som är bäst för mig så därför behöver jag er hjälp. Jag har fotat lite innan men inte alls på proffsnivå. Jag har tidigare haft Nikon D300, superbra men jag sålde den för många år sedan. Efter det hade jag en Nikon D3200, men sålde den också. Jag vill nu börja att fota min hund både inomhus och utomhus. Både porträttfoton och action-bilder. Mina önskemål hur kameran ska vara är att det ska vara en snabb autofokus så att man kan ta bra bilder på när objektet är i rörelse. Det ska också vara bra bildkvalité såklart. Prisklassen kan vara allt från 2000 till 12 000 kronor. Jag fotar idag med min IPhone 11 pro på min hund. Ni får gärna kika in på @mejathelabradoodle på Instagram där ni kan se hur jag tar mina foton idag. Har ni några bra tips? :)

Tack på förhand, Lova
Kanske skall vi gå tillbaka till Lovas fråga. Detta är trådskaparens första inlägg.
Som vi kan läsa vill hon skaffa sig en systemkamera. Inte mobil. Hon vill både kunna ta porträttbilder och aktionbilder.

Nu undrar jag över alla de som tycker en kompaktkamera duger.

Hur fotar man en hund som dundrar fram i cirka 50 km/t och befinner sig på 50 meters avstånd med en mobil? Springer ni baklänges i samma takt och fotar hunden ?
Debatten har tydligen tagits över av personer som aldrig fotat en snabb hund in aktion. Som vanligt kommer goda råd från personer som aldrig sysslat med det hela i den reella världen. Enbart tror sig veta i den virtuella världen.

Det är skillnad på att fota barn och barn som leker. Lekande barn är en utmaning för de flesta fotografer.

På samma sätt är det stor skillnad på att fota hundar eller katter eller andra djur som är still och när de är i full rörelse. En springande hund rör sig som sagt i cirka 50 km/t.
Det är inte farten i sig som är problemet. Det är att hundens huvud åker upp och ner i högre hastighet när den skuttar fram i språng.

Att ta aktionbilder på hundar är minst lika svårt som att fota fotboll. Jag vill nog påstå svårare.
 

Bilagor

EJM68

Aktiv medlem
Kanske skall vi gå tillbaka till Lovas fråga. Detta är trådskaparens första inlägg.
Som vi kan läsa vill hon skaffa sig en systemkamera. Inte mobil. Hon vill både kunna ta porträttbilder och aktionbilder.

Nu undrar jag över alla de som tycker en kompaktkamera duger.
Vad som behövs för action är väl redan avklarat? En 70-200 nämns av flera som ett säkert val till en rimlig budget.
Vet inte om du avser mig när du pratar om personer som "enbart tror sig veta i den virtuella världen" Jag har roat mig med att fotografera katter med Nikon 70-200/2.8 och det hinner oftast med, men tiden katten fyller ut lagom mycket av bildrutan är typ en sekund eller mindre.
Fungerar utmärkt till porträtt, men den är stor, tung och dyr.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vad som behövs för action är väl redan avklarat? En 70-200 nämns av flera som ett säkert val till en rimlig budget.
Vet inte om du avser mig när du pratar om personer som "enbart tror sig veta i den virtuella världen" Jag har roat mig med att fotografera katter med Nikon 70-200/2.8 och det hinner oftast med, men tiden katten fyller ut lagom mycket av bildrutan är typ en sekund eller mindre.
Fungerar utmärkt till porträtt, men den är stor, tung och dyr.
Katter är kul att fota. Fast de drar inte på i cirka 50 km /t. Där är skillnaden.
 

larsborg

Aktiv medlem
Kanske skall vi gå tillbaka till Lovas fråga. Detta är trådskaparens första inlägg.
Som vi kan läsa vill hon skaffa sig en systemkamera. Inte mobil. Hon vill både kunna ta porträttbilder och aktionbilder.

Nu undrar jag över alla de som tycker en kompaktkamera duger.

Hur fotar man en hund som dundrar fram i cirka 50 km/t och befinner sig på 50 meters avstånd med en mobil? Springer ni baklänges i samma takt och fotar hunden ?
Debatten har tydligen tagits över av personer som aldrig fotat en snabb hund in aktion. Som vanligt kommer goda råd från personer som aldrig sysslat med det hela i den reella världen. Enbart tror sig veta i den virtuella världen.

Det är skillnad på att fota barn och barn som leker. Lekande barn är en utmaning för de flesta fotografer.

På samma sätt är det stor skillnad på att fota hundar eller katter eller andra djur som är still och när de är i full rörelse. En springande hund rör sig som sagt i cirka 50 km/t.
Det är inte farten i sig som är problemet. Det är att hundens huvud åker upp och ner i högre hastighet när den skuttar fram i språng.

Att ta aktionbilder på hundar är minst lika svårt som att fota fotboll. Jag vill nog påstå svårare.
Har hund och barn, - en kompaktkamera duger, 1/2000 sek brukar vara
standard, som kortaste tid.
Systemkamera är utan tvekan, det bästa valet.
Men, trådskaparen hade tidigare sålt av 2 systemkameror, nu tycks
intresset för den typen av kameror vara tillbaka?
Har använt senast en mobil, för hundfoto, märkligt,
- kraven har tydligen sänkts, för att få bilder på hundar!
Om nu hundar och vältränade barn rusar fram i 50 km/tim (?),
ingen är tvungen att försöka fotografera under de förhållanden,
vem vill eller kan?
En glass underlättar, ger mycket lägre hastighet på motivet!
En modern utrustning, snabb AF, kort slutartid, är så självklar, - allt hänger
ändå mycket mera på fotografens erfarenhet, ta bilden i rätt ögonblick,
mycket svårt!
Trådskaparen önskar få råd, - utgår från en mobil (?), har haft tidigare 2 systemkameror (?), - ingen "feedback" från trådskaparen, den senaste tiden!
Nej, nej, detta kan vara en test, som då och då, läggs in på FS forum!
Mycket rundsnack, som svar, som vanligt!
 

EJM68

Aktiv medlem
Katter är kul att fota. Fast de drar inte på i cirka 50 km /t. Där är skillnaden.
Nja, katter som får springa utomhus har ganska bra sprutt när de sticker iväg. Svårigheten med att fotografera springande katter är att de springer bara några sekunder och de är svåra att dirigera. Vår katt är ganska ointresserad av leksaker och springer bara på impuls, jakt och när hon blir skrämd. Hon springer inte efter pinnar och bollar som de flesta hundar gör.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Prova nu att ta bilden jag laddade för några inlägg sedan. Visa mig en enda bild ni lyckats ta som är liknande.
Den här tråden har en massa inlägg av otroligt okunniga... Trådskaparen säger klart vad hon vill. Tydligen mycket mer kunnig än de som ger henne idiotiska råd.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Foto för hundar

Med en budget på 10-12 tusen så är jag väldigt övertygad om att det bästa som kan fås för ändamålet är en beggad canon 7D, 70D eller kanske en 1D-kamera (t.ex. 1d MK III eller IV) för en kostnad av 4-5 tusen. Därtill ett begagnat 100-400 IS mk I, 70-200/2,8 av någon äldre modell, eller 70,-200/4 med eller utan IS. Därtill en ny eller begagnad 50/1,8 för inomhusporträtt eller utomhus om ljuset tryter. Kan man hitta en begagnad 70-300 L för ca 6 tusen så är detta ett mycket bra objektiv också. Ofta går det utmärkt att fota snabba förlopp utomhus med halvhyfsat ljus på bländare f/5,6 men är det skitljus så är ändå f/2,8 att föredra. De flesta snygga actionbilder på hundar man ser på nätet verkar ju ändå vara tagna i hyfsat eller bra dagsljus och då klarar man sig utmärkt med f/5,6. (70-300 L och 100-400 har f/5,6 på längsta tele.)

Även hos Nikon kan man hitta några liknande kombinationer för ungefär samma pris men kanske inte lika många som hos Canon.

Är fullständigt övertygad om att ni inte hittar lika snabba kombos för action hos något annat kameramärke inom budget.
 

EJM68

Aktiv medlem
Prova nu att ta bilden jag laddade för några inlägg sedan. Visa mig en enda bild ni lyckats ta som är liknande.
Den här tråden har en massa inlägg av otroligt okunniga... Trådskaparen säger klart vad hon vill. Tydligen mycket mer kunnig än de som ger henne idiotiska råd.
Kan du berätta för oss okunniga vad som är märkvärdigt med din bild? Vad gör bilden speciell i dina ögon?
 

larsborg

Aktiv medlem
Kan du berätta för oss okunniga vad som är märkvärdigt med din bild? Vad gör bilden speciell i dina ögon?
Ja, - det kan Mats säkert svara på.
Jag ser, - ingen perfekt skärpa heller, endast nosen och tungan är någorlunda skarpa!
Jag skrev tidigare, - det är svårt, att fotografera ett motiv i snabb rörelse, oavset hund eller barn.
Ett tydligt oskarpt exempel!
Mats skrev tidigare, - " Den här tråden har en massa inlägg av otroligt okunniga... "
Va? :) :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja, - det kan Mats säkert svara på.
Jag ser, - ingen perfekt skärpa heller, endast nosen och tungan är någorlunda skarpa!
Jag skrev tidigare, - det är svårt, att fotografera ett motiv i snabb rörelse, oavset hund eller barn.
Ett tydligt oskarpt exempel!
Mats skrev tidigare, - " Den här tråden har en massa inlägg av otroligt okunniga... "
Va? :) :)
Det kan jag nog göra.
Den bilden är skarp oavsett vad ni anser. Den är tagen på bländare 8 och har skärpa långt bakom nosen och manken. Jag har raw-filen och kan nog bedöma det bättre.
Tror jag ser det bättre på min 27 IMAC än ni gör på en liten bild.


Ägna er istället åt frågan som trådksparen ställde. Allt annat år OFF-Topic
 

EJM68

Aktiv medlem
Det kan jag nog göra.
Den bilden är skarp oavsett vad ni anser. Den är tagen på bländare 8 och har skärpa långt bakom nosen och manken. Jag har raw-filen och kan nog bedöma det bättre.
Tror jag ser det bättre på min 27 IMAC än ni gör på en liten bild.
Motivering? Om du tycker att din bild är märkvärdig och orerar om den i flera inlägg får du finna dig i att folk frågar vad som är märkvärdigt med 3 plask och en svart klump.
 

Ahlm

Medlem
Jag fotar en hel del hundar och kör själv Sony A6500 och även Sony RX100M6, skulle vilja påstå att en Sony A6000 står sig fortfarande väldigt bra för att fota jyckar, skickar med en bild där jag körde med min då A6000 och ett helt manuellt objektiv så där finns ingen autofokus Samyang 135 men med den inbyggda fokuspeakingen så går det faktiskt med lite planering köra utan autofokus.. den kombon var faktisk kanon att köra med, en A6000 är billig idag och då får man en hög pengar över till en lins. Min lilla kompaktare RX100 tar faktiskt riktigt bra bilder vid agilitytävlingar om ljuset är bra och den är rapp i autofokusen har även testat den i min lilla studio ihop med 2 blixtar och softboxar och även där levererar den.
 

Bilagor

Ahlm

Medlem
Skickar med 2 bilder här från min lilla kompaktkamera som är riktigt vass, och den har motsvarande 24-200 objektiv, fördelen med en sådan kamera är att den pga sin lilla storlek oftast kommer med, jag gillar den skarpt men det finns såklart begränsningar.
 

Bilagor

ANNONS