Annons

Canon slutar att utveckla EF-objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det tror jag säkert, men jag tror också att Nikons utbud på existerande objektiv på den fronten är rätt ok. Vad jag förstått är väl 120-300/f2.8 mer eller mindre ett "OS-Objektiv"
Med tanka på priset är det knappast ett "Svensson"-objektiv.

Canon/Nikon borde ha mer pengar att hämta hem på nya fattningen där möjligheterna är fler och utbudet betydligt skralare än på gamla fattningen.
Jo, så kan det bli, beroende på hur stor försäljningen av RF/Z-hus blir.
 

martley

Aktiv medlem
Jag tänker på nya objektiv. För att undvika adapter och kanske IS som väsnas mm.
Kameran blir lättare och smidigare.
Nä, adapterringen får väl ses som nån slags temporär övergångslösning. Det finns ju en del R- och RP-paket där de skickar med en sån ring. Ryktades det inte nånstans om ett Canon-kamerahus med nån slags hybridfattning som skulle klara både EF och RF?
 

PMD

Aktiv medlem
Canon provade först med att ge autofokus till FD-systemet. De började med en gigantisk 35-70/4 med extra stereoglasögon för autofokusen. Det objektivet kan monteras på vilken kamera som helst med FD-fattning. Sen kom autofokuskameran T80 med tre olika objektiv.
Alla de stora kameratillverkarna (utom kanske MInolta?) experimenterade med AF-system för sina befintliga objektivfattningar under första halvan av 1980-talet. De brukade bestå av en kamera med PDAF-sensor och objektiv med "påhängsmotor" för AF. Jag tror inte att någon tillverkare gjorde mer än ett par, tre AF-objektiv av den här typen innan Minolta presenterade sitt helintegrerade system (men med AF-motor i kamerahuset).

Jag tror att Pentax ME-F var den första av den här sortens experimentsystem.

Kuriosa: den första spegelreflexkameran med autofokus var Polaroid SX-70.
 

Falumas

Aktiv medlem
Dual IS är inte så dumt.
Optisk stabilisering i objektivet kombinerat med antiskak i sensorn.
Det fungerar utmärkt i t.ex Lumix kameror.
Det är trevligt, är fortfarande lite imponerad över hur dom får systemen att jobba ihop. Finns i andra kameror än Lumix också. Måste läsa på hur dom får till det. Ett system är ju enkelt, då behöver man bara försöka kompensera för alla vibrationer, har du två skall det ena kompensera för dom vibrationerna det andra inte kunde kompensera.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag tror att Pentax ME-F var den första av den här sortens experimentsystem.

Kuriosa: den första spegelreflexkameran med autofokus var Polaroid SX-70.
Något som gått många förbi är att Leica presenterade en slags autofokus 1972. De hade gjort en Leicaflex som elektroniskt kunde indikera när skärpan var optimalt inställd. Har för mig att systemet hette Correfot eller något liknande, men det kom aldrig i produktion.
 

EJM68

Aktiv medlem
De lägger inte ner EF-systemet. De har bara inte några planer på att utveckla fler EF-objektiv för närvarande.
Så länge de har full support av prylarna behöver de inte producera något nytt utan bara sälja av de lager de har, eller?

Olympus slutade sin 4:3 tillverkning flera år innan de officiellt skrotade den.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Så länge de har full support av prylarna behöver de inte producera något nytt utan bara sälja av de lager de har, eller?

Olympus slutade sin 4:3 tillverkning flera år innan de officiellt skrotade den.
Canon kommer nog tillverka en hel del av sina EF-objektiv under flera år framöver. Det här handlar bara om att de inte tycker att de behöver utveckla fler EF-objektiv.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
De lägger inte ner EF-systemet. De har bara inte några planer på att utveckla fler EF-objektiv för närvarande.
Tror inte det spelar så stor roll. Mitt senaste inköp Tär amron 35/1,4 . Ett objektiv jag tycker är bättre än vad Canon kan leverera.
Så länge det finns en efterfrågan kommer det konstrueras och produceras objektiv för EF.
Visst vill Canon vi skall springa fötter av oss för att köpa enklare kameror till dubbla priset.
Har fortfarande ine sett något spegellöst från dem som till samma pris motsvrar en 5 D MKIV
En sådan borde kosta mindre i produktion. Allt handlar om vinst. Canon och alla andra vill tjäna lika mycket pengar även när deras marknad går i botten.
Det bör vi som konsumenter vägra.
Den kamera vi redan har är inte mycket sämre än den de försöker de försöker sälja till oss
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Okej jag förstår. Jag tycker endå att dom har för brottom med det.
jag är säkert konservativ, men jag har aldrig haft planer på att byta till spegellöst.
Lika galet som att Volvo la ner 700-serien och övergick till framhjulsdrift!

Utveckling kräver ibland lite modiga beslut. Följer kunderna med eller får man tillräckligt många nya?

För egen del kan jag väl också tycka att det är lite sorgligt. Finns mycket fint med EF-systemet som borde kunna hänga med länge än.
Men jag sitter inte på Canons produkt- eller marknadsavdelning och behöver inte fatta de strategiska besluten för långsiktig överlevnad.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Lika galet som att Volvo la ner 700-serien och övergick till framhjulsdrift!

Utveckling kräver ibland lite modiga beslut. Följer kunderna med eller får man tillräckligt många nya?

För egen del kan jag väl också tycka att det är lite sorgligt. Finns mycket fint med EF-systemet som borde kunna hänga med länge än.
Men jag sitter inte på Canons produkt- eller marknadsavdelning och behöver inte fatta de strategiska besluten för långsiktig överlevnad.
Hrmm... Volvos första framhjulsdrivna bil kom i mitten av 80-talet och den sista (?) bakhjulsdrivna slutade tillverkas i slutet av 90-talet. Vi kan notera att det finns ett antal tillverkare som fortfarande tillverkar mest bakhjuldrivna eller fyrhjulsdrivna bilar. Och Teslas tvåhjulsdrivna bilar driver bak, inte fram, om vi nu ska prata om märken som är omhuldade för att vara särskilt moderna och framstående.

Vad det här snarare handlar om i nuläget är nog att, om huvudkontoret i Japan ställer upp på uttalandets form, är att resurserna helt enkelt behövs till RF om sortimentet av objektiv ska nå någon slags fullödighet. Kapaciteten för att ta fram nya objektiv är begränsad hos alla tillverkare. Egentligen är det inte heller något nytt jämfört med det som tidigare sades där 2019 skulle vigas åt RF, utan snarast en förlängning. Vad som händer med EF i längden, och när, är i grunden en fråga om vad marknaden efterfrågar, i kombination med huvudkontorets attityd till befintliga kunder.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Finns mycket fint med EF-systemet som borde kunna hänga med länge än.
Kanske är det EF-S som hamnar i kläm. Förmodligen utvecklar Canon M i stället för EF-S när det gäller APS-C formatet.
Kanske fasar man ut spegelreflex APS-C kamerahus innan fullformatet ryker.

Det fina med EF/EF-S är väl att det finns så många olika objektiv att välja mellan samt att Tamron, Sigma mm. har fyllt på med prisvänlig bra optik.
Annars är väl RF-optiken bättre eller "finare"
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Hrmm... Volvos första framhjulsdrivna bil kom i mitten av 80-talet och den sista (?) bakhjulsdrivna slutade tillverkas i slutet av 90-talet. Vi kan notera att det finns ett antal tillverkare som fortfarande tillverkar mest bakhjuldrivna eller fyrhjulsdrivna bilar. Och Teslas tvåhjulsdrivna bilar driver bak, inte fram, om vi nu ska prata om märken som är omhuldade för att vara särskilt moderna och framstående.

Vad det här snarare handlar om i nuläget är nog att, om huvudkontoret i Japan ställer upp på uttalandets form, är att resurserna helt enkelt behövs till RF om sortimentet av objektiv ska nå någon slags fullödighet. Kapaciteten för att ta fram nya objektiv är begränsad hos alla tillverkare. Egentligen är det inte heller något nytt jämfört med det som tidigare sades där 2019 skulle vigas åt RF, utan snarast en förlängning. Vad som händer med EF i längden, och när, är i grunden en fråga om vad marknaden efterfrågar, i kombination med huvudkontorets attityd till befintliga kunder.
Kunderna kommer att märka att spegellöst är bättre.
Mycket tack vare andra fabrikat än jätten Canon.
 

PMD

Aktiv medlem
Något som gått många förbi är att Leica presenterade en slags autofokus 1972. De hade gjort en Leicaflex som elektroniskt kunde indikera när skärpan var optimalt inställd. Har för mig att systemet hette Correfot eller något liknande, men det kom aldrig i produktion.
Jag vet att Leica var mycket tidigt ute med AF-teknik i prototyper (och förmodligen patent), men jag syftade enbart på kameror som producerades och såldes.

Det kan vara kul att spekulera om vad som hade hänt om Leica hade gjort en produkt av sitt AF-system i en kamera av något slag. :)
 

Falumas

Aktiv medlem
Kunderna kommer att märka att spegellöst är bättre.
Mycket tack vare andra fabrikat än jätten Canon.
Canons sensorer är faktiskt dom som lämpar sig bäst för spegellöst nu. Om dom skulle vara järva skulle dom kunna släppa första spegellösa fullformataren utan slutare nu. Elaka testare skulle kunna skapa scenarios där dom skulle kunna visa upp en nackdel att köra slutarlöst, men för dom flesta skulle resultatet vara mer än tillräckligt. Problemet är väl kanske att lagringsmedierna inte är riktigt klara än för hastigheterna det skulle möjliggöra, möjligtvis är även processorerna till viss del också en bromskloss.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag vet att Leica var mycket tidigt ute med AF-teknik i prototyper (och förmodligen patent), men jag syftade enbart på kameror som producerades och såldes.

Det kan vara kul att spekulera om vad som hade hänt om Leica hade gjort en produkt av sitt AF-system i en kamera av något slag. :)
Ja, att spekulera är en av favoritgrenarna här på FS :)

Jag tror det var sent sjuttiotal när Volvo byggde en 164 på Jenssen FF chassit (fyrhjulsdrift) och ställde upp i ett antal rallytävlingar. Vann varenda en överlägset. Men man la ner experimentet, tävlingar och olyckor kunde skada säkerhetsimagen.
I mitten på åttiotalet kom Audi med sin quattro och fullständigt dominerade rally under lång tid. Effekten på försäljningen av bilar till folket ser vi fortfarande resultatet av.
Vad hade hänt om Volvo inte plötsligt fegat ur sin satsning?

Men för att komma tillbaka till vår favoritbransch för spekulationer, och ämnet i tråden:

Någon gång borde EF gå i graven. Eller är det ett så fulländats system att det faktiskt överlever allt och bara fortsätter?

När RF börjar ta större plats i portföljen, finns det då plats i fabriker att köra även EF? När RF är det roliga att marknadsföra, hur mycket krut lägger då marknadschefen på EF? När RF är lättare att sälja, hur många kommer att anstränga sig för några säljpinnar på EF?
Det börjar nu med utvecklingssidan. Men samma situation kommer nog att slå igenom hela företaget.

Men visst kan EF ändå leva länge. Hur länge levde inte VW bubblan, med en sista produktionsanläggning i Brasilien, långt efter att företaget gått vidare med nya modeller.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hrmm... Volvos första framhjulsdrivna bil kom i mitten av 80-talet och den sista (?) bakhjulsdrivna slutade tillverkas i slutet av 90-talet. [...].
Ja. Jag kan mycket väl tänka mig att vissa EF med en motsvarande utfasning kommer att tillverkas uppemot femton år efter introduktionen av RF. Men någon dag är den sista.

1992 körde Volvo sin koncept-elhybrid byggd på en S80 (var det väl?). Men det är inte förrän nu man på riktigt börjar se spåren av satsningen i varumärket Polestar.
Fossilbrännarbilarna kommer att finnas parallellt på marknaden och produceras länge än. Men någon dag är den sista.
 
ANNONS