Annons

Nikon D850 eller Canon EOS 5D MK IV?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska återuppta fotograferingen igen efter ett par års bortatid, och står i valet och kvalet mellan dessa 2 fullformatare. Körde tidigare Canon, så den känns mest tryggast för mig, men är inte bangen att byta märke heller!
 

thommym

Aktiv medlem
Ska återuppta fotograferingen igen efter ett par års bortatid, och står i valet och kvalet mellan dessa 2 fullformatare.
Håll dig till Canon (säger jag som Nikonfantast). Mest för att du är van vid dem. Men glöm inte att kolla på EOS R och Nikon Z spegellösa eftersom det är dit utvecklingen går (säger jag som handlade D850 för ett år sedan).
 

pdahlen

Aktiv medlem
Vill man nörda ner sig riktigt på djupet så kan man börja med att se vilka objektiv/brännvidder man helst vill ha så börjar man läsa tester på dessa. Tex så är min uppfattning att 16-35/4 är ett riktig bra och populärt objektiv hos Canon, medan hos Nikon lär det vara populärt men inte så bra. Nikon har en väldigt prisvärd serie f/1,8 objektiv, 20, 24, 28, 35, 50 och 85, tror inte att Canon har någon motsvarande. Nikon har ett 200-500/5,6, 300pf och 500pf, vet inte vad Canon har där, de har ett populärt 100-400.
 

horvendile

Aktiv medlem
I valet mellan dessa, och sett enbart till kameran, skulle nog de flesta säga att D850 är den vassare för stillbildsfoto (jag håller inte så bra koll på filmning). Men jag håller också med om att vad man är van vid spelar roll, och objektivutbudet är tokviktigt.
 

Falumas

Aktiv medlem
Mina fingrar tycker inte alls om Canon och jag har kompisar som har fingrar som inte alls tycker om Nikon. Bägge kamerorna är bra, tycker du att du kan använda bägge är pdahlens tips att utgå från objektiven bra.
 

unoengborg

Aktiv medlem
D850 är den jag hade valt, men är det så att du vill ha spegellöst och är beredd att byta märke titta även på Sony A7r iv som väl förmodligen är den bästa spegellösa i den här klassen för närvarande.
 
ANNONS