Annons

Sigma 2x APO EX DG vs TC-2001

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Någon som äger/ägt båda generationer av Sigmas extender/telekonverter?
Hur står sig bildkvalitén (inte AF) mellan Sigma 2x APO EX DG och TC-2001?

/Stefan
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har ingen erfarenhet av något av dessa. Jag använder d u enbart 1,4x TC om vi inte pratar om fasta telen då zoomar i regel sällan levererar med en 2x TC. Tänk på att bortsett från optiska prestanda lär den nyare vara ett säkrare köp vad gäller fokuskalibrering och kompatibilitet. Det är av denna anledning jag skulle köpa den nyare om jag inte fick den äldre till ett vrakpris.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Tack för svaret.
Är så att jag redan äger TC-1401 (1.4X) och Sigma 2X EX DG. Så min fundering var på att sälja 2X och köpa TC-2001. Blir ca 1400kr mellanskillnad.
Tyvärr befarar jag att den optiska kvaliteten inte är värt det utan mest fördelaktig för AF.

/Stefan
 

Falumas

Aktiv medlem
Den nya är säkert bättre, men det är inte säkert att du märker någon skillnad. Objektivet kan vara den begränsande faktorn.

Har du möjlighet att få prova den nya innan du köper den?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tack för svaret.
Är så att jag redan äger TC-1401 (1.4X) och Sigma 2X EX DG. Så min fundering var på att sälja 2X och köpa TC-2001. Blir ca 1400kr mellanskillnad.
Tyvärr befarar jag att den optiska kvaliteten inte är värt det utan mest fördelaktig för AF.

/Stefan
Ja, om du inte råkar ha just Sigma 300/2,8 eller möjligen Sigma 500/4 är en 2x TC nog inte värt det. Med alla andra obkektiv tjänar du nog inget på att köra 2X TC kontra att använda 1,4x TC så länge som du inte sitter på en väldigt gammal 6-8mp kamera kanske.
 

Falumas

Aktiv medlem
Ja, om du inte råkar ha just Sigma 300/2,8 eller möjligen Sigma 500/4 är en 2x TC nog inte värt det. Med alla andra obkektiv tjänar du nog inget på att köra 2X TC kontra att använda 1,4x TC så länge som du inte sitter på en väldigt gammal 6-8mp kamera kanske.
Det finns andra objektiv som också är väldigt skarpa från andra tillverkare. Adapter och objektiv behöver oftast inte vara från samma tillverkare.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Den nya är säkert bättre, men det är inte säkert att du märker någon skillnad. Objektivet kan vara den begränsande faktorn.

Har du möjlighet att få prova den nya innan du köper den?
Tyvärr inte och vill helst inte chansa. Mitt användningsområde är smalt och AF är inget som är av värde (eftersom det inte alls kommer funka med min utrustning.)
Här är vad konvertern skulle användas till. Det är med den äldre 2X. Jag tyckte mig att TC-2001 producerade bättre kvalité även om jag extrapolerade bilden, men pga en uppdatering i MC-11 så har den slutat fungera. Jag tror iaf det är den, men utesluter inte att elektroniken i den har dött pga okänd anledning.

Tack iaf för de svar jag fått än så länge. Uppskattar bollandet och funderingarna.

Bilden är tagen med en Sigma 150-600/5,6-6,3 C + Sigma 2X EX DG APO.

/Stefan
 

Bilagor

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Är de sämre?

/Stefan
Det säkraste generella kortet är kameratillverkarens egna. Om jag skulle köpa en allt i allo converter skulle jag köpa originaltillverkarens. Skall jag använda den på Sigmaobjektiv är sannolikt Sigmas dock bäst. Annars kör man med kamera av ett märke, objektiv av nästa och TC av tredje. Störst risk för kompatibilitetsproblem.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det säkraste generella kortet är kameratillverkarens egna. Om jag skulle köpa en allt i allo converter skulle jag köpa originaltillverkarens. Skall jag använda den på Sigmaobjektiv är sannolikt Sigmas dock bäst. Annars kör man med kamera av ett märke, objektiv av nästa och TC av tredje. Störst risk för kompatibilitetsproblem.
Ok, du menar så.
Tänkte det vore bäst med Sigma adapter -> Sigma extender -> Sigma objektiv.
Dessutom har det generellt att optiskt kvalité varit att föredra Sigma på sistone.
Auto focus är när nativt hela vägen att föredra.
I mitt fall är jag mest intresserad av bildkvalité.

/stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Sålde mitt gamla 2X och köpte TC-2001.
Tyvärr kan jag inte köra dom head to head, men kan nog ändå bilda uppfattning om dess prestanda när jag väl kommer använda den.

/Stefan
 
ANNONS