Annons

Canon eos r. Hur går det? Tankar?

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Med f1.2 kan man klara sig ganska bra utan ibis. Har kört massor med f1.4 handhållet på D800 och då skall det vara riktigt mörkt för att tiderna blir så långa att ibis gör någon verklig nytta vid fotografering.
Jag håller med och bra att du lägger till ganska . Det finns ju även fler f-stop på objektivet sägs det även om jag inte lyckats använda dom än;).
 

Bengf

Aktiv medlem
Vad jag inte riktigt förstår är varför Canon väntar med stabilisering i R-husen.
Jag antar att det är av marknadsmässiga skäl. De kanske räknar kallt med att de flesta konsumenterna nöjer sig med deras fina objektiv med IS än så länge.
Än så länge har väl Canon satsat på rätt hästar.
Ja man kan fundera på mycket kring Canon, kundkretsen är inte bara den största, den är nog också den allra mest trogna som generellt under åren varit nöjda vad än Canon levererat, lägre DR i lite äldre versioner har aldrig varit några problem för Canon ägarna tex, mängden ägare gav också flest vinster i stora tävlingar, bästa pressbild osv. Både Canon och Nikon har under många år hävdat att objektivstabillisering är det bästa, men så kom Z6/Z7 med IBIS så nu är det väldigt bra, man kombinerar optikstab med IBIS i dag så det händer en del där också, vad som händer nu är att det kommer nya fotonördar som har lättare för att ta till sig den nya tekniken, man gillar EVF, alla är inte konservativa yrkesfotografer där alla kameror skall se ut som dom vill ha dom.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Ja man kan fundera på mycket kring Canon, kundkretsen är inte bara den största, den är nog också den allra mest trogna som generellt under åren varit nöjda vad än Canon levererat, lägre DR i lite äldre versioner har aldrig varit några problem för Canon ägarna tex, mängden ägare gav också flest vinster i stora tävlingar, bästa pressbild osv. Både Canon och Nikon har under många år hävdat att objektivstabillisering är det bästa, men så kom Z6/Z7 med IBIS så nu är det väldigt bra, man kombinerar optikstab med IBIS i dag så det händer en del där också, vad som händer nu är att det kommer nya fotonördar som har lättare för att ta till sig den nya tekniken, man gillar EVF, alla är inte konservativa yrkesfotografer där alla kameror skall se ut som dom vill ha dom.
Så är det, man måste ta alla självutnämnda experter med en nypa salt.
 

Falumas

Aktiv medlem
f1.2 objektiv är jättekassa, vem i all sin dar behöver det! När dom kommer till Nikon Z kommer jag köpa ett och dom kommer helt plötsligt vara jättebra. :)

Inte heller avundsjuk
 

martinot

Aktiv medlem
Verkar som det kommit mer rykten om Canon EOS R MKII. Troligen kommer den ut i år.

been pretty vague for the most part.

However, we have received our first somewhat informative Canon EOS R Mark II specifications. A camera we have been told on more than one occasion will be coming in 2020.

Canon EOS R Mark II rumored specifications:

32mp
IBIS
DIGIC X (A different version than the EOS-1D Mark III)
12fps
ISO 100 – 51,200
1 SD card slot
1 CFexpress slot
No crop 4K video with DPAF
No RAW video
5mp EVF
May get a new naming scheme
Take any [CR1] specifications lists with a grain of salt, however, a few of these specifications have been mentioned by known sources over the last couple of weeks.
Gott att den äntligen får två kortplatser (som Fuji och Sony, och de flesta andra bättre spegellösa erbjuder som möjlighet). Mycket bra!

Detta är en punkt som både Canon och Nikon gjort mig besviken på gällande deras första generations spegellösa (vilket är märkligt med tanke på deras DSLR:er som varit mycket bra på den punkten).
 

martinot

Aktiv medlem
Konkurrens är bra för oss konsumenter, Canon tror jag inte haft så bråttom med spegelfria småbild i alla fall, deras spegelreflex säljer fortfarande bra, kundkretsen är störst i hela världen, spegelfria APS-C från Canon har ägare av DSLR-FF köpt tror jag då vanliga medborgare är nöjda med telefonen, tror inte Sony har varit något större hot faktiskt fast deras kameror är bra, Sony kom med A900 som var en mycket fin DSLR kamera, men det var lönlöst att tävla mot Canon inte en skugga av chans, vilket Sony snabbt insåg och bytte spår.
Håller med. Tycker inte det är så konstigt att det tagit tid och mycket teknikutveckling och investering med spegellöst.

Så inte så märkliga beslut av Canon och Nikon (förutom att de låtit andra tillverkare som Sony (framför allt FF) och Fuji (APS) ta stora marknadspositioner och etablera sig seriöst inom spegellöst).

En sak som jag dock förvånar mig med Canon, förutom kanske lite deras val att skippa IBIS på spegellöst (Sony, Nikon, Panasonic, mflr. kan ju, så varför inte Canon med alla deras pengar och tekniska resurser kan man eventuellt fundera på), är att de gått för två helt olika fattningar för spegellöst, ett för APS och ett för FF.

Nu ser jag det inte personligen som något större praktiskt problem, då jag anser att man (normalt) skall främst ha APS-optimerad optik på APS-hus, och FF-optik på FF-hus, för bästa bildkvalitet.

Men man undrar ju ändå varför i hela friden gjorde de så?

Kunde de inte haft lite längre framförhållning när de lanserade sin APS-spegellösa, dvs. ha en vetskap om att det i framtiden även blir aktuellt med spegellöst för också FF-hus?

Mycket märkligt och (IMO) kortsiktigt tänkt av Canon.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Håller med. Tycker inte det är så konstigt att det tagit tid och mycket teknikutveckling och investering med spegellöst.

Så inte så märkliga beslut av Canon och Nikon (förutom att de låtit andra tillverkare som Sony (framför allt FF) och Fuji (APS) ta stora marknadspositioner och etablera sig seriöst inom spegellöst).

En sak som jag dock förvånar mig med Canon, förutom kanske lite deras val att skippa IBIS på spegellöst (Sony, Nikon, Panasonic, mflr. kan ju, så varför inte Canon med alla deras pengar och tekniska resurser kan man eventuellt fundera på), är att de gått för två helt olika fattningar för spegellöst, ett för APS och ett för FF.

Nu ser jag det inte personligen som något större praktiskt problem, då jag anser att man (normalt) skall främst ha APS-optimerad optik på APS-hus, och FF-optik på FF-hus, för bästa bildkvalitet.

Men man undrar ju ändå varför i hela friden gjorde de så?

Kunde de inte haft lite längre framförhållning när de lanserade sin APS-spegellösa, dvs. ha en vetskap om att det i framtiden även blir aktuellt med spegellöst för också FF-hus?

Mycket märkligt och (IMO) kortsiktigt tänkt av Canon.
Canon och Nikon har haft några tuffa år med många svåra beslut. Canon säger att de ska fortsätta med ef-m men samtidigt händer ingenting spännande inom det objektivprogrammet. Jag skulle gissa att det kommer aps-c hus med RF-fattning vad det lider. RF objektiven har ju glas för det. Eller har du läst något som talar emot?

Förhoppningsvis blir kommande högupplösta hus mångsidigt som a7riv. Det har ju ryktats om 83 eller 75mp och då blir det ju många pixlar kvar i aps-c läge. Priset för huset lär dock inte hålla aps-c nivå :).
 

martinot

Aktiv medlem
Jag skulle gissa att det kommer aps-c hus med RF-fattning vad det lider.
Har inte hört något alls om det, ens i ryktesvägen, men isf. helt klart som ett vettigt beslut av Canon (om det visar sig bli verklighet).

Som det är nu så är det väldigt rörigt med tre mekaniskt komplett olika bajonetter/fattningar.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Har inte hört något alls om det, men verkar helt klart som ett vettigt beslut av Canon (om det stämmer).

Som det är nu så är det väldigt rörigt med tre mekaniskt komplett olika bajonetter/fattningar.
Även om EF fortfarande känns aktuell så slutar ju all utveckling från och med nu. På sikt kommer vi inte räkna in den fattningen och då finns det bara två aktuella. EF objektiven kommer såklart hänga med länge ändå inte minst med adaptrar till ef-m och RF. Det är ju mer bara en bonus att bra och billigare alternativ finns.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tycker nog att RF-fattningen (54mm) är lite väl stor för APS-C så det kan finnas anledning för Canon att behålla EF-M (47mm).

Frågan är dock om det går att göra en adapter för RF-objektiv på EF-M-kameror. RF har registeravståndet 20mm medan EF-M har 18mm.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag tycker nog att RF-fattningen är lite väl stor för APS-C så det finns anledning för Canon att behålla EF-M.
Jag tänker att fullstora hus för fågelfoto som tål tuffa tag och som passar ihop med tunga objektiv blir perfekt för RF. Ef-m får stå för de lätta alternativen med gatufoto/resefoto/familjefoto som målgrupp. Med ibis och några bra vädertätade fasta 2.8 objektiv kan det bli riktigt intressant.
 
ANNONS