Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Saknar optisk zoom

Produkter
(logga in för att koppla)

LarsBJ

Medlem
Hej.
Saknar man optisk zoom kan man antingen använda digital zoom. I mitt fall 8 x med en 12 megapixel kamera.
Eller så tar man en vanlig bild som man beskär.
På min Galaxy S8+ kan inget av detta förstås mäta sig med optisk zoom.
Men skulle det bli bättre om man hade 48 eller fler MP? (utan opt. zoom)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Hej.
Saknar man optisk zoom kan man antingen använda digital zoom. I mitt fall 8 x med en 12 megapixel kamera.
Eller så tar man en vanlig bild som man beskär.
På min Galaxy S8+ kan inget av detta förstås mäta sig med optisk zoom.
Men skulle det bli bättre om man hade 48 eller fler MP? (utan opt. zoom)
Generellt så kan man beskära mer hur fler pixlar man har, men sedan så beror ju mycket på den optik som finns, hur mer man beskära desto lättare syns samtliga brister som finns i optik och kameran i övrigt
 

LarsBJ

Medlem
Generellt så kan man beskära mer hur fler pixlar man har, men sedan så beror ju mycket på den optik som finns, hur mer man beskära desto lättare syns samtliga brister som finns i optik och kameran i övrigt
Tack☺
Och digital zoom är väl i princip samma sak som att beskära. Men ok, mobilkameror är ju som dom är, så att beskära med måtta är nog en bra idé som du säger.
(Får komma ihåg att ta med kompakten med 20 x opt. zoom)
 

Falumas

Aktiv medlem
Det beror på. En liten mobilsensor kräver ganska ordentligt med ljus får att prestera bra på pixelnivå på en 48MP-sensor.
Ju mer du beskär desto längre skärpedjup får du dessutom.

Sensorer är lite grann som hinkar och glas som står ute i regnet. Hinken kommer fånga mer regn. Samma gäller sensorer, ju större desto mer ljus fångar den.
Sedan är en sensor en hink med massa snapsglas i botten. Gör du snapsglasen mindre får du plats med fler, men ju mindre snapsglas desto mindre regn i varje glas.
En mobilsensor är ett dricksglas med väldigt små snapsglas i. :)

Mellanformatsfotograferna säger samma om oss som fotograferar fullformat, dom som gör sensorer till astroteleskop säger nog samma om mellanformatsfotograferna.
Mobiltelefonfotografer är nog inte drömfotografen för kiropraktorn, så det finns fördelar med allt.
 

LarsBJ

Medlem
Det beror på. En liten mobilsensor kräver ganska ordentligt med ljus får att prestera bra på pixelnivå på en 48MP-sensor.
Ju mer du beskär desto längre skärpedjup får du dessutom.

Sensorer är lite grann som hinkar och glas som står ute i regnet. Hinken kommer fånga mer regn. Samma gäller sensorer, ju större desto mer ljus fångar den.
Sedan är en sensor en hink med massa snapsglas i botten. Gör du snapsglasen mindre får du plats med fler, men ju mindre snapsglas desto mindre regn i varje glas.
En mobilsensor är ett dricksglas med väldigt små snapsglas i. :)
Tack☺
Samsung ökar MP's från 12 till 48. Samtidigt ökar de sensorstorleken från 1/2,55" till 1/2. Så det är nog bra.
Men en sak förstår jag inte. Min kompakt kamera Sony WX350 har en sensorstorlek på 1/2,3". Bara i klass med mobilerna trots att dess objektiv ser klart större ut?!
 
ANNONS