Annons

Mystiskt datorproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Jag har fått ett mystiskt problem. Jag kör w7 pro och har 2 diskar i datorn för förvaring av bilder och dokument. )+ extern backup. Jag rensade disk E som används för backup av disk D för några veckor sedan och allt var frid och fröjd med ca 300-400 Gb ledigt utrymme på E. Nu idag är det bara 100 Gb kvar trots att jag med synctoy bara backuppat ca 2 GB sedan dess. Mapparna på E innehåller bara ca 1 TB enligt windows (högerklick och egenskaper) men disken innehåller ca 1,7 TB + 0.1 TB ledigt utrymme. Vad kan ha hänt.? Detta var så när jag startade datorn idag. Använder inte lightroom.
Hur kan jag se vad det är som tar upp plats på disken? Inget syns när jag klickar på den förutom de ca 1 TB som är backup och det verkar stämma. Diskrensning gav inget (endast 10 MB som låg i papperskorgen).
 

Falumas

Aktiv medlem
Har du filehistory konfigurerat till E?

Du kan ju alltid klicka i att du vill se dolda filer och mappar, så ser du vad det är.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Mera problem

Nu fick jag ännu mera problem. Jag hittade en ruta som hette dold. Nu är även alla mina backup-mappar dolda och kan inte ses varken i utforskaren eller i något bildprogram. Skulle väntat tills någon förklarat hur man gjorde...
Går det att återställa och i så fall hur? Gärna steg för steg annars raderar jag väl hela disken;)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Inget sådant

Nu har jag bytt till Win 10
Men försök med
kontrollpanelen; Alternativ för utforskaren.

Eller helt enkelt sök på Start efter "dolda filer"
Hittar inget sådant i kontrollpanelen och lyckas inte hittar något sätt att söka dolda filer vid start. Men det måste väl finnas något sätt att visa dolda filer och göra dem "vanliga" igen? Tänker nu på alla mina backupmappar som jag lyckades dölja.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hittar inget sådant i kontrollpanelen och lyckas inte hittar något sätt att söka dolda filer vid start. Men det måste väl finnas något sätt att visa dolda filer och göra dem "vanliga" igen? Tänker nu på alla mina backupmappar som jag lyckades dölja.
Googla ”win 7 show hidden files” så får du instruktioner med både bild och text
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
I utforskaren går du till den aktuella disken. Klicka sedan på Verktyg, Mappalternativ och till sist Visning. Under Avancerade inställningar hittar du Dolda filer och mappar där du kan välja Visa eller Visa inte.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Försökt

Alla verkar vi ha olika versioner av W7. Det enda verktyg jag hittar är de här (och då efter att jag gått in på egenskaper.

Jag lyckades återfå mina backupmappar i alla fall men kan inte får fram något annat som skulle ligga på disken.
 

Bilagor

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hittade

Jag hittade via en annan väg. W7 visar inte några andra filer än de som är på ca 1 TB tillsammans. Tillbaka på ruta 1. Nu är det frågan om någon vet vad som kan ha hänt eftersom det bara är 100 GB ledigt på denna 2 TB-disk (1,84 TB lagring enligt windows). En massa utrymme verkar ha försvunnit. Har kört både diskrensning och defrag behövdes inte enligt W7.???
 

azx077

Ny medlem
Det är skillnad mellan egenskaper för mappen och alternativ.
gå in i mappen(hårddisken)
välj visa i menyn och sedan alternativ.
du ska få upp en annorlunda dialogruta än den du fick upp där på bilden.
välj sedan fliken visning och leta upp dolda filer samt systemfiler. markera och verkställ.
glöm inte att ta bort det igen sen för det är inte meningen att man ska ha tillgång till detta som användare så att man inte förstör något.
berätta gärna vad du hittar.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Inget alternativ

Jag har redan lyckats på annan väg att aktivera visa dolda filer (som inte ville visa sig). Så här ser det ut om jag gör enligt ditt sätt.
 

Bilagor

Tonyeagle

Aktiv medlem
Märkligt

Helt plötsligt är det som vanligt igen. Nu finns det nästan 400 GB ledigt utrymme på E utan att jag hittat eller tagit bort någonting. Jag fattar nada.
Tack för hjälp och engagemang men datorn verkar ha lagat sig själv?! Det återställde sig samtidigt som den schemalagda säkerhetskopieringen av A satte igång.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Kan det ha legat rester av en avbruten backup-körning på disken. Som försvann nu när programmet startade igen.

En vild gissning
 

Hujeta

Aktiv medlem
Tror det kan ha med sk shadow backup att göra, dvs Windows använde ledigt utrymme för backup inför uppdateringen med bla systemåterställningspunkter.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Uppdateras Win 7 fortfarande?
Det skulle väl upphöra efter årsskiftet.
Det kanske fortfarande går att uppgradera till Win 10 utan kostnad om supporten inte har upphört.
 

Johan_G

Aktiv medlem
Uppdateras Win 7 fortfarande?
Det skulle väl upphöra efter årsskiftet.
Det kanske fortfarande går att uppgradera till Win 10 utan kostnad om supporten inte har upphört.
Nej stödet för Windows 7 upphörde den 14 januari i år.
Det finns vissa företagslicenser som kommer att hållas med uppdateringar under ytterligare ett par år men för privatpersoner är det slut.

Officiellt går det inte att uppgradera gratis längre, men det verkar fortfarande i många fall gå att installera Windows 10 och aktivera med den gamla Windows 7-nyckeln.
Dock viktigt att välja rätt version av Windows 10 så att det motsvara Windows 7 home/pro eller ultimate.
 
ANNONS