Annons

Eos R -> Nikon Z adapter?

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Har någon sett till den fungerande adapter med autofokus för eos r objektiv på Nikon z mount?

Har resonerat fram och tillbaka om vilket märke jag ska satsa på och det blir nog Nikon då jag kan anpassa övriga tillverkares objektiv till den framöver. Enda frågetecknet är eos r för man släpper en hel del objektiv med vettiga brännvidder/bländare då den är så lik nikons Mount storleksmässigt (diameter och flange distance).

Tyvärr gillar jag inte alls z6 eller z7 och z50 är dx så får ge mig till tåls och vänta på något bättre, men fungerar eos adapter är det en no brainer att köra Nikon framöver.
 

martinot

Aktiv medlem
Inte heller så tagen av varken Z6 eller Z7. Hoppas också på nya mer välgenomtänkta modeller lite längre fram.

Känns som om varken Canon eller Nikon riktigt lyckats väl med deras första generations FF-spegellösa.

Ingen dålig start för att vara just start, men de har en liten bit kvar till nivån på deras välgenomtänkta DSLR:er eller Sonys spegellösa FF som blivit riktigt bra (även om också de fortfarande har några mindre brister, i både ergonomi och mjukvara).

Skall även kika på vad Panasonic kommer med på L-mountsidan, men är som du inne på att den bästa fattningen (iaf. potentiellt) sitter nog kanske Nikon på.
 

Falumas

Aktiv medlem
Tror Z och eos R är lite för lika för att det skall gå att göra vettiga adaptrar.

Finns ju adaptrar till dom flesta äldre varianter (sony, canon) till Z. Dom adaptrarna är betydligt enklare att få till, då det skiljer mer.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Har blivit erbjuden en EF till Nikon Z från Comlite. Deras EF till EOS-R är riktigt bra, typ lika bra som Canons egna. Har dessvärre tackat nej då jag inte har någon Nikon att testa den på.

Men håll utkik efter den på eBay etc, blir säkert inte så dyr.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har sneglat lite på en sådan också och kollat lite reviews. EF -> Z verkar fungerar otroligt bra. Men EF->Z har 24mm att spela på och det är fullt tillräckligt för att göra en adapter.
 

PMD

Aktiv medlem
Har någon sett till den fungerande adapter med autofokus för eos r objektiv på Nikon z mount?
Finns det en sån? Det är inte möjligen EOS EF-objektiv på Nikon Z-kameror du syftar på?
Det skiljer 4mm i registeravstånd mellan Canon RF-fattning och Nikon Z-fattning så det tycks mig lite knepigt att lyckas göra en adapter som är så tunn.
 

martinot

Aktiv medlem
Finns det en sån? Det är inte möjligen EOS EF-objektiv på Nikon Z-kameror du syftar på?
Det skiljer 4mm i registeravstånd mellan Canon RF-fattning och Nikon Z-fattning så det tycks mig lite knepigt att lyckas göra en adapter som är så tunn.
En rent mekanisk adapter (utan elektronik) är garanterat inger problem, då det finns adaptrar från objektiv med Nikon F-mount till kamerahus med Canon EF-mount, och om jag räknar och minns rätt så skiljer det endast 2,5 mm mellan de (46,5 vs 44,0).

Med 4 mm (nästan dubbelt så brett) så borde det dessutom även finnas en god chans att det går att få till en adapter innehållandes kontakter/elektronik (det knepiga är nog att översätta mjukvaruprotokoll och fixa en mjukvara som både felfritt och snabbt hanterar två helt olika AF-system - alltid en stor utmaning mellan olika tillverkares system, och ofta även för tredjepartsobjektiv).

https://www.bhphotovideo.com/c/product/995120-REG/fotodiox_nk_eos_p_pro_canon_eos_camera.html

https://photographylife.com/use-nikon-lenses-canon-dslr

Så tror faktiskt att TS är en högst verklig och praktisk möjlighet på spåren där.

(Sedan anser jag personligen, att det normalt oftast fungerar bäst och är lämpligast med "native-objektiv i så hög utsträckning som möjligt. Detta då alla former av adaptrar ofta mer eller mindre innebär en viss risk för krångel, eller att man riskerar att få en inte helt optimerad kombination av objektiv/kamerahus)
 

Bilagor

ztenlund

Aktiv medlem
En rent mekanisk adapter (utan elektronik) är garanterat inger problem, då det finns adaptrar från objektiv med Nikon F-mount till kamerahus med Canon EF-mount, och om jag räknar och minns rätt så skiljer det endast 2,5 mm mellan de (46,5 vs 44,0).
Att detta går beror rimligen på att Nikon F har klart mindre diameter.
 

martinot

Aktiv medlem
Att detta går beror rimligen på att Nikon F har klart mindre diameter.
Stämmer!

Kan ju helt klart bli mycket knepigare när de gäller spegellöst då de är så väldigt lika i innerdiameter mellan Z och RF (55 mm vs 54 mm när jag googlade nu snabbt, om det stämmer).

Men kanske ändå inte en absolut total omöjlighet. Om man skall vara något lite optimistisk så är ju 4 mm "nästan" en halvcentimeter att jobba med. Finns en hel del moderna starka material och legeringar/kompositer. Vi får se om det går att få till både praktiskt och ekonomiskt (eller inte).
 

PMD

Aktiv medlem
En rent mekanisk adapter (utan elektronik) är garanterat inger problem
I fallet adapter för RF-objektiv på Z-kameror krävs det elektronik för att det ska bli användbart. Annars kommer man att behöva fotografera på full öppning, minsta öppning eller den bländare som objektivet råkade vara inställd på när det avmonterades från en R-kamera (beroende på hur bländarmekanismen fungerar på en R-kamera).
 

ztenlund

Aktiv medlem
I fallet adapter för RF-objektiv på Z-kameror krävs det elektronik för att det ska bli användbart. Annars kommer man att behöva fotografera på full öppning, minsta öppning eller den bländare som objektivet råkade vara inställd på när det avmonterades från en R-kamera (beroende på hur bländarmekanismen fungerar på en R-kamera).
Värre än så, objektiven har inte mekaniskt kopplad fokusring.
 

martinot

Aktiv medlem
Värre än så, objektiven har inte mekaniskt kopplad fokusring.
Helt riktigt (både av dig, och PMD).

Elektronik och rätt mjukvara för översättning av protokollen för saker som bländare och fokus/AF är absolut nödvändigt, och förmodligen det allra svåraste att få till både snabbt och tillförlitligt, speciellt AF-C (det har ju Sigma och andra fått erfara tex. gällande deras adapters mellan EF- till E-mount).

(Tror att det rent praktiskt faktiskt kan vara mycket svårare att få fram en 100% mjukvarumässigt välfungerande adapter, än att lösa själva mekaniken på 4 mm.)
 

cardazio

Aktiv medlem
Helt riktigt (både av dig, och PMD).

Elektronik och rätt mjukvara för översättning av protokollen för saker som bländare och fokus/AF är absolut nödvändigt, och förmodligen det allra svåraste att få till både snabbt och tillförlitligt, speciellt AF-C (det har ju Sigma och andra fått erfara tex. gällande deras adapters mellan EF- till E-mount).

(Tror att det rent praktiskt faktiskt kan vara mycket svårare att få fram en 100% mjukvarumässigt välfungerande adapter, än att lösa själva mekaniken på 4 mm.)
Intressanta synpunkter. Tänkte inte på det där med bländarstyrningen. Jag sätter mig och väntar in "OS-kamerorna" så får vi se om det blir köp innan Brexit verkställs till 100% dvs. innan importmomsen. Var oerhört nära att köpa en Z7 efter att jag märkte att oändlighetsfokus på min "nya" Helios 44-2 ligger 1.5 meter bort, men efter att ha märkt att de tagit ett kliv fram ergonomimässigt med Z50 blir det intressant att se vad de släpper i år.

Så nu är det bara att vänta - kommer det inga bra nyheter kanske jag köper en Z7 ändå i slutänden.
 
ANNONS