Annons

D7500 hoppande ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Troligaste orsaken hittills.
Jag har upplevt något liknande med min EOS-1D X. Att exponeringen varierar mellan bilder i en serie på stillastående motiv.
Ställde en fråga här på FS och fick en förklaring som jag inte hittar nu.

Men om jag minns rätt:
Växelspänningen i vårt elnät skapar ett visst flimmer som gör att ljuset faktiskt varierar 50 ggr/sekund.
Modernare kameror än min har inbyggd funktion för att mäta och kompensera flimret. Men för min del är det bara att acceptera. I praktisk tillämpning har det mindre betydelse.

Kan det vara lika med trådens kamera, att den inte heller kompenserar för flimmer.

Eller snarare: det är ju kompenserar den gör om den ändrar ISO.
Finns det något menyval om ”Flickr compensation” eller liknande att slå på eller av?
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Det funktionen gör är alltså att, om möjligt, försöka vänta med att ta bilden tills ljuset är på toppen av sinusvågen. Att variationen mellan bilderna som frågeställaren laddade upp i sin profil är större på de med kortare slutartid tyder mycket på att det är lampans variation i ljusstyrka med nätfrekvensen eller elektronikens frekvens (beroende på lamptyp) som är boven.
 

HåG

Aktiv medlem
Ni har nog löst det.
Ute fick jag inte denna effekt.
Nere i gillesugan fick jag enorm effekt.
Slog på Fliker reduction (en funktion jag faktiskt har hör talas om men alldrig använt) och tog flera bilder och bilderna ser bra ut allihopa och alla har samma ISO värde.

Konstigt att jag inte fått den effekten med mina andra kameror men de är ju betydligt enklare så där kanske Nikon har valt att alltid ha på funktionen (tror inte jag sett att det går att välja på dem).

Grymt att ni löste det här åt mig!
Stort tack för allt engagemang!
 

apersson850

Aktiv medlem
De andra kamerorna är kanske inte snabba nog att hinna mäta variationerna. Då det finns en topp på vardera håll i varje period varierar belysningen med 100 Hz. Det är riktigt att exempelvis 1DX inte har flimmerkompensation, men 1DX Mark II har det. Jag har en av varje. Funktionen gör stor skillnad, särskilt med ljus som alla blinkar i samma takt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hur blir det på allsvensk nivå? De har ju konstljuset igång fast det är full dag. Blir det märkbart flimmer och synlig effekt i bilderna (med en gammal EOS-1D X)?
 

Falumas

Aktiv medlem
TV-sänds inte sådant? Har svårt att tänka mig att det skulle vara flimrande ljus om så är fallet. Eller att det i så fall flimrar med samma takt som TV-kamerornas slutartid.

Glödlampor kan också flimra.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Ni har nog löst det.
Ute fick jag inte denna effekt.
Nere i gillesugan fick jag enorm effekt.
Slog på Fliker reduction (en funktion jag faktiskt har hör talas om men alldrig använt) och tog flera bilder och bilderna ser bra ut allihopa och alla har samma ISO värde.

Konstigt att jag inte fått den effekten med mina andra kameror men de är ju betydligt enklare så där kanske Nikon har valt att alltid ha på funktionen (tror inte jag sett att det går att välja på dem).

Grymt att ni löste det här åt mig!
Stort tack för allt engagemang!
Det här är när FotoSidan är som allra bäst.
Det är inte bara du som har fått hjälp med ditt problem, utan även jag som "tjyvläsare" har lärt mig en hel del.
Därför vill även jag framföra ett Stort Tack - till dig som ställde frågan och gjorde testerna, och till er som engagerar er, och så generöst delar med er av era kunskaper.
Det har varit en spännande och givande läsning.
Tusen Tack!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
TV-sänds inte sådant? Har svårt att tänka mig att det skulle vara flimrande ljus om så är fallet. Eller att det i så fall flimrar med samma takt som TV-kamerornas slutartid.

Glödlampor kan också flimra.
Ja, det är helt säkert TV som ställer krav på belysning trots fullt solsken. Dels minskar det väl skuggor, men ger också ett starkt ljus som underlättar allt som har med foto att göra.
 

HåG

Aktiv medlem
Svaret från Nikon var riktigt konstigt.
Har funderat på om jag var dålig på att förklara men tycker inte det.
Jag misstänker att de har stressigt och han mistänkte kanske att jag skrev om "bracketing" trotts att jag inte skrivit det alls i min text.

Gissar att det i 9 av 10 fall är klåparen bakomk kameran som gör fel och att det är jobbigt att förklara för alla som köpt en alldeles för avancerad kamera. vad de gör fel.

Det var ju klåparen bakom kameran som felade även i detta fall ;)
 
ANNONS