Annons

tips på bra fotoplatser för fågel/djur foto

Produkter
(logga in för att koppla)

2L8

Avslutat medlemskap
Kul att fler lägger in tips!

Jag sökte lite i forumet om Biotestsjön vid Forsmark! Det verkar inte som många har varit där!
Som jag fattar ska det vara en guldgruva på vintern!

Lars-Göran, har du varit där?

/mvh
Magnus
 

Taiga

Aktiv medlem
2L8 skrev:
Kul att fler lägger in tips!

Jag sökte lite i forumet om Biotestsjön vid Forsmark! Det verkar inte som många har varit där!
Som jag fattar ska det vara en guldgruva på vintern!

Lars-Göran, har du varit där?

/mvh
Magnus
Har aldrig varit där, men hört att det ska finnas havsörn där mm.Har precis gjort matsäck inför morgondagens sittning vid åteln, ska bli spännande !
 

Zimsson_1

Aktiv medlem
Spännande med så många förslag!

Vet ni något om Hjälstaviken, där ska finnas ett fågeltorn.Det ligger vid Grillby i närheten av Bålsta.
Funkar det att fotografera från fågeltorn eller är det mer för beskådning med kikare?
 

danh

Aktiv medlem
Hjälstaviken är riktigt trevlig att besöka, inte bara för att skåda utan även för att fotografera fåglar. Fågeltornet, som står på västra sidan, är strategiskt placerat och man kan här få fina fototillfällen.

Jag kan även rekommendera Kvarnberget, det ligger i östra delen och från det har man fin utsikt över Hjälstaviken. Kanske befinner sig de flesta fåglar lite väl långt bort, å andra sidan kretsar rovfåglar över berget emellanåt. Nere vid vassarna och strandskogen finns det mycket småfågel som man kan komma ganska nära.

Mest fågelliv är det förstås vår och höst, men nu under vintern kan en och annan kungsörn dra förbi. Havsörnar syns ganska ofta liksom fjäll- och ormvråk, har man tur också någon duvhök.

Hälsningar Danne
 

Birdman

Aktiv medlem
Zimsson_1 skrev:
Spännande med så många förslag!

Vet ni något om Hjälstaviken, där ska finnas ett fågeltorn.Det ligger vid Grillby i närheten av Bålsta.
Funkar det att fotografera från fågeltorn eller är det mer för beskådning med kikare?
Nja, fågeltorn är främst till för att från ett längre håll (oftast med tub) få överblick över ett bra område. Ofta blir det då längre avstånd. Tornet i Hjästaviken är mycket bra placerat, relativt långt ut mot de bra markena, men ändå för långt för att man ska kunna plåta från ett tillfredställande avstånd. Självklart kan det väl vara så att fåglar kommer nära, men tänk även att Hjälsta är mycket populärt och det är ofta många skådare i faggorna under högsäsong. Området är iofs relativt stort och lättåtkomligt och fågelmängden stor så en tur i markena genererar säkerligen en hel del skott.

Annars, speciellt när det gäller fågelfoto, så anser jag att södra delarna av landet (spec. Skåne, Öland och Halland) är mest intressanta och givande. När det gäller rovfåglar är Skåne outstanding året runt. Halland och Öland är finemang för vadare under höststräcket (juli-sept).

Några besöksvärda områden i Skåne:

- Fyledalen (bla. röda glador, vråkar etc).
- Området Näsbyholm-Börringesjön (allehanda rovfåglar).
- Falsterbo (höststräcket juli/aug-okt/nov).
- Revingehed med området kring Kranke- och Vombsjön (allehanda rovfåglar, gäss och våtmarksarter).
- Rönnen och Sandön (längst in i Skälderviken för bla. vadare).

Öland:

- Hela Ottenbyområdet.
- Sebybadet (vadare under senare delen av maj och juli/aug-sept).
- Eckelsudde (vadare främst under juli-sept). Beakta dock beträdnadsförbudet.


Halland:

- Getterön (allehanda våtmarksfåglar)
- Morups tånge (vadare framför allt juli-sept).

Håll till godo

// Daniel
 

Birdman

Aktiv medlem
Zimsson_1 skrev:
Hejsan jag har köpt ett Canon 100-400 och vill prova fotografera fåglar vid ev kusten.
Var i närheten av Stockholm finns det några bra fotoplatser för fågelfoto på en 10-15 mils radie?
För den intresserade fågelfotografen finns det en hel del intressanta platser i eller strax utanför "betongen".

Så här års är skulle nog Stockholms ström med omgivande vatten kunna vara en givande fototur, men det kanske inte är en allt för "naturlig" fotomiljö trots allt. Det är dock bra med möjligheter till fina fotolägen. Nu vet jag att det visserligen är förseningar med den klassiska matningsflotten nedanför Operan som inte har kommit på plats än.

Under vår-sommar-tidig höst skulle jag även kunna tänka mig en tur till Fjäderholmarna. Här häckar det flera arter med "skärgårdsanknytning". Här har även den i Sverige minskande silltrutspopulationen ett av Sthlms skärgårds starkaste tillhåll.

Hittar man ut till Djurgården så finner man där en våtmark som heter Isbladskärret. Här finns en hel del änder och andra simfåglar. Det mest tongivande är dock hägerkolonin mitt ute i träsket. Kan bjuda på fina fototillfällen.

När vi ändå pratar om hägrar så brukar det så här års övervintra ett antal i Solna, nämligen vid Råstasjön. I närheten ligger även Lötsjön som har öppet vatten genom en pump så här års. Det ger möjligheter till olika änder etc.

Ja det var iaf några närliggande platser till den Kongliga hufvudstaden. Vidgar man sökandet 10-15 mil får man in rätt mycket. Allt berodend på vad, när och hur du vill plåta.

// Daniel
 

2L8

Avslutat medlemskap
Taiga skrev:
Har aldrig varit där, men hört att det ska finnas havsörn där mm.Har precis gjort matsäck inför morgondagens sittning vid åteln, ska bli spännande !
OK tack! Vi är några st som funderar på att åka dit nu i vinter! Får se hur det blir!

Låter mysigt att sitta i örnkojjan med kaffe och fika:)
Tog själv en tur ut till Stora Mossen efter Gävlevägen idag! mest för att kolla läget! Mycket fin myr faktiskt!
Imorgon blir det och reka lite orre/tjäderplatser vid Ryggen.

/mvh
Magnus
 

ArneB

Aktiv medlem
Zimsson_1 skrev:
...
Var i närheten av Stockholm finns det några bra fotoplatser för fågelfoto på en 10-15 mils radie?
Det finns en bra bok för detta:
Fågellokaler i Uppland & Stockholms län
Utgiven av Stockholms Ornitologiska förening och Upplands ornitologiska förening.

Har för mig att jag köpte den i Naturbokhandeln i Stenåsa på Öland.
www.naturbokhandeln.com hittar jag den tyvärr inte.
 

foto totto

Aktiv medlem
Fota Ugglor i Sthlms området?

Är det någon som kan tipsa om var man kan fota ugglor i Sthlms området? Gärna norr om sthlm och dit man kan ta sig med kollektivtrafiken, att bli tvungen att promenera en bit är inget problem.

Har hört att Rosersbergs slottspark ska vara bra, är det någon som har varit där?
 

Andreas K

Aktiv medlem
Rosersbergs Slottspark är givande för Kattugglor.
Bara att gå sakta och titta i varje hålighet i träden.

Ulriksdals Slottspark är också givande för Kattugglor.

Mvh, Andreas
 

foto totto

Aktiv medlem
Andreas K skrev:
Rosersbergs Slottspark är givande för Kattugglor.
Bara att gå sakta och titta i varje hålighet i träden.

Ulriksdals Slottspark är också givande för Kattugglor.

Mvh, Andreas
Tack för tipset Andreas! Tänkte att det var lika bra att passa på när det var fint väder så jag åkte till Ulriksdals Slottspark imorse. Det lönade sig!
Jag hittade två st kattugglor och fick även se en Havsörn.

Tack för tipset!
 

Bilagor

odburt

Aktiv medlem
Fotolokaler i Sverige

Först och främst så vill jag poängtera att Sverige är ruskigt dåligt för fågelfoto och de få riktigt bra lokaler som finns är oftast ockuperade av skådare.

I varje fall, jag bor i Stockholm, men plåtar fågel kanske 15-20 gånger om året i Stockholms län, det säger en del om hur kasst det är.

November-mars:
Matningar och åtlar är vad som gäller. Jag brukar hålla mig på hemliga lokaler i Södermanland, generellt så väl väl Råstasjöns, Alhagens och Järvafältets det mest produktiva i Stockholms län.
Jag går nog hellre på hockey på vintern men det där är individuellt.

April-maj: Egentligen den enda tiden då det är någorlunda lönt att plåta i Stockholmstrakten. Den enda lokalen jag gillar där man ofta slipper skådare är Torö, då är det vardagar som gäller, annars är det klippt. Landsort kan vara skoj med ejdrar och tättingar, Angarn är väl okej och Ågesta likaså.

Sett till hela Sverige så är Tåkern, Hornborgarsjön, Kvismaren, Krankesjön och Falsterbo att rekommendera. Öland har jag gett upp nu då man inte får andas utan att bli tillsagd. Gotland kan nog vara skoj däremot, det är klart underskattat.

Juni: Brukar undvika att plåta i juni då det är så mycket häckningar. Blir det något så är det väl Nynäshamn som gäller för lite doppingar eller annat smått & gott.

Lokaltipsen blir Flatruet i Härjedalen samt Stenkenjokk i Lappland.

Juli-september:
Nu kommer tiden när min kamera går varm, eftersom jag plåtar 60-70% vadare. Nu är det verkligen läge att lämna stan.

Gotland, Öland, Blekinge och Skåne har alla god potential, bästa lokalerna är väl Västergarnsviken, Norsholmen, Västerstadsviken, Sebybadet, Ölands Södra Udde, Torhamns Udde, Äspet, Skanörs revlar, Nabben, Farhult, Rönnen och Sandön.
I princip alla lokaler kräver portabelt gömsle.

I september - oktober dalar min aktivitet igen i takt med att vadarna försvinner och hockeyn startar igen. Bästa lokalerna i Stockholm är väl Torö, Sandemar (som nu kan beträdas) och Angarn.

Generellt gäller det väl att hitta sina egna guldkorn där man får vara ifred och plåta ostört. Såna lokaler publicerar jag inte av förklarliga skäl. :)
 

2L8

Avslutat medlemskap
Re: Fotolokaler i Sverige

Intressant läsning Daniel!
Jag har förstått att Sverige är lite B för fågelfoto:)

Du nämner att man slipper fågelskådare på vissa platser! plus att du hade gett upp Öland för att du inte kan andas utan att bli tillsagd!
Jag har inte haft så mycket kontakt med fågelskådare än, men vad är det som är problemet? tycker dom inte om att man kryper runt och fotar fåglarna? tycker dom att man stör eller hur reagerar dom!?

Jag har inte så bra erfarenhet av fågelskådare, då jag vart smutskastad förra året av min lokala fågelklubb. Jag råkade av misstag upptäcka deras örnåtel på 700m håll och frågade dom via mail om jag kunde få hjälpa till och erbjöd även betalning! Men dom hängde ut mig och en kompis på fågelklubbens sida att vi hade förstört deras vetenskapliga studie m.m. Lite olyckligt då jag inte hade avsikt att störa fåglarna!
trots detta var förra året det bästa örnåret vid denna åtel;)

/mvh
Magnus

odburt skrev:
Först och främst så vill jag poängtera att Sverige är ruskigt dåligt för fågelfoto och de få riktigt bra lokaler som finns är oftast ockuperade av skådare.

I varje fall, jag bor i Stockholm, men plåtar fågel kanske 15-20 gånger om året i Stockholms län, det säger en del om hur kasst det är.

November-mars:
Matningar och åtlar är vad som gäller. Jag brukar hålla mig på hemliga lokaler i Södermanland, generellt så väl väl Råstasjöns, Alhagens och Järvafältets det mest produktiva i Stockholms län.
Jag går nog hellre på hockey på vintern men det där är individuellt.

April-maj: Egentligen den enda tiden då det är någorlunda lönt att plåta i Stockholmstrakten. Den enda lokalen jag gillar där man ofta slipper skådare är Torö, då är det vardagar som gäller, annars är det klippt. Landsort kan vara skoj med ejdrar och tättingar, Angarn är väl okej och Ågesta likaså.

Sett till hela Sverige så är Tåkern, Hornborgarsjön, Kvismaren, Krankesjön och Falsterbo att rekommendera. Öland har jag gett upp nu då man inte får andas utan att bli tillsagd. Gotland kan nog vara skoj däremot, det är klart underskattat.

Juni: Brukar undvika att plåta i juni då det är så mycket häckningar. Blir det något så är det väl Nynäshamn som gäller för lite doppingar eller annat smått & gott.

Lokaltipsen blir Flatruet i Härjedalen samt Stenkenjokk i Lappland.

Juli-september:
Nu kommer tiden när min kamera går varm, eftersom jag plåtar 60-70% vadare. Nu är det verkligen läge att lämna stan.

Gotland, Öland, Blekinge och Skåne har alla god potential, bästa lokalerna är väl Västergarnsviken, Norsholmen, Västerstadsviken, Sebybadet, Ölands Södra Udde, Torhamns Udde, Äspet, Skanörs revlar, Nabben, Farhult, Rönnen och Sandön.
I princip alla lokaler kräver portabelt gömsle.

I september - oktober dalar min aktivitet igen i takt med att vadarna försvinner och hockeyn startar igen. Bästa lokalerna i Stockholm är väl Torö, Sandemar (som nu kan beträdas) och Angarn.

Generellt gäller det väl att hitta sina egna guldkorn där man får vara ifred och plåta ostört. Såna lokaler publicerar jag inte av förklarliga skäl. :)
 

Birdman

Aktiv medlem
Ja, det låter ju inte som en reaktion som man vill ha när man frågar om lov. Det är nästan så man undrar vad, hur och i vilket syfte de gör en vetenskaplig undersökning vid/på en åtel.

Sedan vet jag att just ämnet åtlar är känsligt, speciellt eftersom det kan bli onödiga störningar och "fel" folk kan få tag i informationen var de finns.

Sedan, generellt, vad det gäller fotografering av fåglar kontra ren fågelskådning finns det nog en hel del kontroverser, sedan är just Öland mycket speciellt då det är ett landskap som har många besökande skådare under högsäsong.

Den största grejjen är nog att den ickefotande skådaren tycker att fotografen stör och skrämmer iväg fåglarna (vilket ibland även kan vara fallet). Fågelskådaren i Sverige är oftast utrustad med tubkikare (ofta med ett 20-60x zoomokular) som gör att man kan njuta av fåglar på långt håll. De förstår ofta inte att för att få bra bilder måste man komma mycket nära, även med 500-600 mm. Jag tror dock toleransen för fotografen ser bättre ut idag än vad det gjorde för 10-15 år sedan.

// Daniel
 
Senast ändrad:

odburt

Aktiv medlem
Birdman skrev:
De förstår ofta inte att för att få bra bilder måste man komma mycket nära, även med 500-600 mm. Jag tror dock toleransen för fotografen ser bättre ut idag än vad det gjorde för 10-15 år sedan.

// Daniel
Det är en väldigt laddad fråga det här som man kanske inte ska dalta för mycket med men generellt så råder det brist på förståelse, speciellt ifrån skådare men också ifrån fotografer.

Jag har helt enkelt gett upp. Jag kan inte plåta rödspovar, höksångare eller myrsnäppor som jag vill på Öland, och varför ska jag då sitta och åka 110 mil för att åka dit?
 

Tjädern

Medlem
Intressanta diskussioner om störningar etc. För mig som naturfotograf, måste alltid naturen (djuren, fåglarna, terrängen) sättas främst. Inga onödiga störningar alltså. Sedan går det aldrig att komma ifrån att naturfotografer (och alla andra för den delen) stör det vilda. Även om vi inte sett djuret eller fågeln, har vår närvaro satt igång stresshormonerna och lett till flykt. Jag har tyvärr några mindre goda erfarenheter av att visa personer känsliga platser som t ex orrspel eller tjäderspel. Några utländska bekanta råkade sprida ett tystnadsbelagt orrspel, och några år senare stod 16 (!) fotogömslen runt spelplatsen. Jag stod på långt håll och kunde konstatera att orrarna inte ens kunde landa på sin spelplats. Jag tog naturligtvis tag i detta med "järnhand" (en annan historia). Men för mig gäller också att alla människor måste respektera varandra i naturen (t ex fågelskådare visavi fågelfotografer och jägare visavi djurfotografer).
 

odburt

Aktiv medlem
Det jag pratar om handlar nog mera om att eliminera fotograferna helt och hållet. Jag vet skådare som inte tycker att vi har rätt att ens existera.

En bekant till mig satte upp ett fotogömsle vid en vadarstrand, varpå en skådare sedan går fram och skrämmer varenda fågel medvetet och sedan säger "Rätt åt dig fotografjävel!".

Det du nämner är så självklara saker så det tror jag ingen ifrågasätter.

Vissa naiva skådares uppförande däremot är rent bedrövligt. Man borde kanske dra till USA på heltid..
 

Tjädern

Medlem
Tråkigt med sådana erfarenheter, men dom måste nog höra till undantagen (hoppas jag i alla fall). För mig är det bara att nonchalera sådana människor. Sådana finns över allt i samhället. Jag tänker på ord som avundsjuka, tomhet och ibland också ren självdestruktivitet. Eller tidigare, negativa upplevelser som påverkar. Hoppas verkligen inte att du upplever att detta är en trend, bara. Jag tycker vare sig du eller andra ska vara hindrade av att besöka fina fågelplatser eller naturområden bara för att det finns enstaka glädjeförstörare i närheten.
 
ANNONS