Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

Fabian Fogelberg

Aktiv medlem
Fabian Fogelberg skrev:
Har lagt en beställning på EIZO M1950, så nu är det bara att vänta. Jag får väl återkomma och säga hur den ser ut i verkligheten. ;)
Fick den i måndags och har hunnit redigera en del bilder och det ser bra ut. Bättre än min förra skärm men ingen wow-upplevelse (samma upplösning och storlek, dock bättre panel). Angående utseendet så ser den bra ut, känns iofs onödigt med högtalare i skärmen.
 

ChiPs

Aktiv medlem
persept skrev:
Ok men risk att bli tjatig... Hårdvarukalibrering är ju "da shit"... Otroligt hur mycket bättre skärmen är jmf. med Eye-One Match. WOW!
Hur har det gått med din skärm?
Är själv lite sugen på en Lacie 324.

Köpte du till programvara i efterhand? Fungerar den med din Eye-one eller måste man köpa kitet med colorimeter?
 

persept

Aktiv medlem
Efter att ha fått en felaktig skärm som blev deklarerad "DOA" så valde jag att lämna tillbaka denna skärm. Att jag valde att inte ta tillbaka den utbytes skärm som jag blev tillsänd beror på att jag blev erbjuden den Nec 2690 SV som jag beställt ochså men hade tänkt avbeställa då leveranstiden (med stölder etc) såg ut att bli väldigt lång. Men så damp den ner just i samband med returen av Lacin så så blev det. Hade sneglat länge mot Nec skärmen och har en plasma hemma som jag enormt nöjd med.

Lacien verkade jätte trevlig med en del fördelar som tex. USB portar i skärmen etc. Begär programvaran från supporten, dom skickar en länk. Jag hade sedan innan en Eye one 3 och den funkade perfekt. Jag hade absolut kunnat leva med 324 men ville så gärna ha Nec. Sen vet jag inte om den är sååå mycket bättre men ändå - jag är nöjd nu.

/


ChiPs skrev:
Hur har det gått med din skärm?
Är själv lite sugen på en Lacie 324.

Köpte du till programvara i efterhand? Fungerar den med din Eye-one eller måste man köpa kitet med colorimeter?
 

ChiPs

Aktiv medlem
persept skrev:
Efter att ha fått en felaktig skärm som blev deklarerad "DOA" så valde jag att lämna tillbaka denna skärm. Att jag valde att inte ta tillbaka den utbytes skärm som jag blev tillsänd beror på att jag blev erbjuden den Nec 2690 SV som jag beställt ochså men hade tänkt avbeställa då leveranstiden (med stölder etc) såg ut att bli väldigt lång. Men så damp den ner just i samband med returen av Lacin så så blev det. Hade sneglat länge mot Nec skärmen och har en plasma hemma som jag enormt nöjd med.

Lacien verkade jätte trevlig med en del fördelar som tex. USB portar i skärmen etc. Begär programvaran från supporten, dom skickar en länk. Jag hade sedan innan en Eye one 3 och den funkade perfekt. Jag hade absolut kunnat leva med 324 men ville så gärna ha Nec. Sen vet jag inte om den är sååå mycket bättre men ändå - jag är nöjd nu.

/
Tack
Begära program från supporten? Men det kostar väl, eller e de bara kepsen man pyntar för?
Kanske du fick för att du hade problem?

Jag har en eye-one display 2, läste här: http://www.digitalartsonline.co.uk/reviews/index.cfm?reviewID=851 att det är samma som LaCie använder fast blå. Frågan är ju hur man gör med programvaran?
 

persept

Aktiv medlem
Det var innan "problemet".. har för mig att jag bara frågade vart/om man kunde få tag i programmet åsså kom det en länk :)

/


ChiPs skrev:
Tack
Begära program från supporten? Men det kostar väl, eller e de bara kepsen man pyntar för?
Kanske du fick för att du hade problem?

Jag har en eye-one display 2, läste här: http://www.digitalartsonline.co.uk/reviews/index.cfm?reviewID=851 att det är samma som LaCie använder fast blå. Frågan är ju hur man gör med programvaran?
 

ChiPs

Aktiv medlem
Kanske får bli en Lacie 324 då, om ingen har något att invända. Finns det något bättre som kostar samma eller mindre?
 

Andreas K

Aktiv medlem
En skärm som oftast förbises är HP LP2465.
Grymt prisvärd och samma panel, 24"WS Samsung S-PVA (LTM240M2), som sitter i den används också av Eizo i skärmar som kostar 3-4 gånger så mycket.

Har själv en och är väldigt nöjd med den.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Andreas K skrev:
En skärm som oftast förbises är HP LP2465.
Grymt prisvärd och samma panel, 24"WS Samsung S-PVA (LTM240M2), som sitter i den används också av Eizo i skärmar som kostar 3-4 gånger så mycket.

Har själv en och är väldigt nöjd med den.
Även om det är samma panel så är det inte samma elektronik som hos Eizo,skärmen går ej att hårdvaukalibrera vilket de flesta dyrare Eizo gör. Ej heller kalibreras ner mot 5000K utan förluster vad det gäller färgdjup, därför är Eizo dyrare.
 

Andreas K

Aktiv medlem
Skillnaden är marginell. Ej värd 4x prisskillnad.
För några hundralappar så har man en extern färgkalibrerings utrustning och kan göra det den vägen istället.

Den kan dessutom använda på andra skärmar mm.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Andreas K skrev:
Skillnaden är marginell. Ej värd 4x prisskillnad.
För några hundralappar så har man en extern färgkalibrerings utrustning och kan göra det den vägen istället.

Den kan dessutom använda på andra skärmar mm.
[/QUOTE

att profilera skärmen är en sak, att försöka få skärmen att fungera i ett lägre kelvintal än ca 6700-7000K som är native för den skärmen medför försämring i färgåtergivningen.Exv runt 5000K
Ta gärna rede på vad som skiljer mellan Eizos elektronik och den billigare skärmen
och till sist testa och jämför skärmarna.
 
Senast ändrad:

davidbicho

Aktiv medlem
Klämmer in en liten fråga om kontrastomfång. Någon som vet vad det betyder egentligen? Betyder t.ex 1:1600 att det finns 1600 steg från mörkaste till ljusaste? Så är det väl inte. Men vad betyder det egentligen?
 

wsaar

Aktiv medlem
davidbicho skrev:
Klämmer in en liten fråga om kontrastomfång. Någon som vet vad det betyder egentligen? Betyder t.ex 1:1600 att det finns 1600 steg från mörkaste till ljusaste? Så är det väl inte. Men vad betyder det egentligen?
Troligen att skärmen på sin ljusaste punkt med bakgrundsbelysningen på max styrka är 1600 gånger ljusare än den mörkaste punkten med bakgrundsbelysningen på svagaste styrkan... oled-skärmar marknadsförs ju med oändlig kontrast eftersom dess pixlar kan stängas av helt.
 

Henrik_L

Aktiv medlem
Jag gjorde en impulsgrej igen. Jag ringde scandinavian photo och fick snacka med den som var insatt i skärmar och sa att jag ville ha en bra skärm för att bildbehandla. Någon minut senare köpte jag en 20 tum NEC skärm inklusvie kalibreringsverktyg för 8000 kr. Den ligger på posten och väntar nu och jag har inte en aning om vad jag köpt.
 

serenity

Avslutat medlemskap
Såg en varning rörande Samsungs 226BW

Beställde igår en ny skärm från Eizo (se min blogg för mer info) men ett alternativ som jag funderade på pga min lilla budget var Samsungs Synchmaster 226BW som en säljare rekommenderade. Nu när jag var ute och googlade hittade jag följande varning: http://www.bloggliv.se/en-varning-om-samsung-226bw-lcd/

Enligt "bloggliv" så levereras alltså skärmen med tre olika paneler. Den från Samsung ska vara bra men dom andra två sämre..

Ytterligare en sak att hålla koll på m a o...
 

johan.morck

Aktiv medlem
Hur är det nu med Eizo FlexScan S2231WSE? Har dels läst om de fina omdömena man fått i tester, samtigt läst om missnöja kunder. ÄR det flera som köpt skärmen nu? Finns det några positiva erfarenheter? Var egentligen inne på en 24-tummare men nu finns S2231WSE att köpa i kit tillsammans med Spyder 3 Pro till ett förmånligt pris (ca 5700kr). Av testerna att döma är det en strålande skärm men vad säger ni "end users"? Är den så bra som testerna säger eller indikerar erfarenheterna på något annat. Är det värt att spara till en bra 24-tummare istället? 1050 pixlar på höjden är ju liiite klent faktiskt. Får verkligen en stående bild plats vid 25% granskning i PS?
 
Senast ändrad:

Zotamedu

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en riktig skärm nu när jag äntligen ska köpa mig en riktig dator. Jag har letat och läst massa recensioner och just nu står det mellan tre olika.
LaCie 324 - Dyrast och därmed bäst?
BenQ FP241W - Lite billigare som fått bra kritik
Dell UltraSharp 2408WFP - Billigast med lite roliga funktioner men någon klagade på att färgerna inte var så bra direkt från lådan.

Så finns det någon här som kan ge lite tips? Någon som testat skärmarna eller som kan bidra till kaoset med fler rekommendationer? Jag vill ha en stor skärm för under 10000kr.
 

spotmatic

Aktiv medlem
Efter att ha läst denna alldeles utmärkta tråd i några dagar. Så blev jag så inspirerad att jag bestämde mej för att pensionera min 3 år gamla 17 tums flatronskärm. Till förmån för en Eizo CG222 som nu är beställd med en eye-one mätare.
Bara att hoppas man blir nöjd med uppgraderingen.
 

tomten_alle

Aktiv medlem
Hej,
Har läst lite i denna tråd men inte kommit fram till någonting. Finns det någon skärm, minst 22", ej tn, bra färgåtergivning, ca 3000kr?
 
ANNONS