Annons

Makroobjektiv till Canon 450D

Produkter
(logga in för att koppla)

Lazzze

Aktiv medlem
Bengt vi är flera som vid flera tillfällen efterlöst dessa tester med dåliga betyg, uppenbarligen måste du jublat när foto körde repris på sitt test.

Har fotat massor med Canons 60 som foto ger bra betyg och med 100 an som Foto ger sämre betyg. Tog idag med båda gluggarna och testade att fota samma motiv, jag kan då inte se det som beskrivs av foto. Kanske jag fått ett bra exemplar av Canons 100 och då är jag inte ensam om det, många ägare av objektivet höjer det till skyarna.

Enligt mig är Canons 100 snäppet vassare än Canons 60. Båda är väldigt bra gluggar, föredrar 100an.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Förlåt att jag hoppar in i tråden, men jag hittar inte svar på min fråga: Kan man använda Canons Life Size converter, avsedd för deras 50mm 2,5, till 100mm 2,8 makro??? Rent teoretiskt skulle väl resultatet bli skala 1:0,5?? Någon som haft möjlighet att testa?
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Tack för tipset, men jag äger redan en Life Size converter och funderar på att köpa ett 100 mm makroobjektiv. Har läst på DP-review att någon har använt life size convertern med just ett 100mm makro och att det fungerar så när som på autofokus, som jagar runt en hel del. Det lär bli 140mm bränvidd.

Om det bara är 2:1 du vill uppnå kan du använda en 2x converter.
Bilden nedan är tagen med EF 100/2,8 och Kenko 2x.
http://www.atotowi.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=1365826
 

Andreas K

Aktiv medlem
Sigma 150 f2.8 DG HSM. Bättre och billigare än Canons egna objektiv i många tester.
Dessutom så kommer det med en stativ-fot monterad på objektivet så du slipper betala extra för det.
Ägt det både för Nikon och Canon och resultaten är höga oavsett.

Många proffs här i USA väljer Sigmat före Canons egna.
 
ANNONS