Annons

Fuji X100 (!)

Joi

Aktiv medlem
Måste ha

DEN MÅSTE JAG KÖPA, om den får bra betyg i tester som jag räknar med. Har haft tre stycken fujifilm digital kameror så jag tror att den här kommer att vara den bästa som de har gjort, de gjorde fina mellanformats kameror för så de är inga nybörjare.
 

Sebastian Skarp

Aktiv medlem
1000 USD = 6955 kr. Så den kommer väl kosta sisådär 10000kr då... Men ändå, bättre ändå än de ca 1400-1750 USD det ryktades om. Jag är helt klart intresserad iaf! :)
 

Makten

Aktiv medlem
Det finns ett litet problem, som vi får hoppas att de tänkt på. Vad händer när man får damm på sensorn? Så länge objektivet rör sig vid fokusering är det bara en tidsfråga innan det händer, trots att det inte är demonterbart. Det blir däremot desto värre att få bort dammet när man inte kan ta bort objektivet.
Att problemet är mindre på kompaktkameror beror på att sensorn är mindre och inte blir lika statiskt laddad, antar jag. Dessutom brukar faktiskt kompakter drabbas av damm på sensorn ändå, förr eller senare.

Priset är helt rätt! Riktigt lågt, kan jag till och med tycka.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Det finns ett litet problem, som vi får hoppas att de tänkt på. Vad händer när man får damm på sensorn? Så länge objektivet rör sig vid fokusering är det bara en tidsfråga innan det händer, trots att det inte är demonterbart. Det blir däremot desto värre att få bort dammet när man inte kan ta bort objektivet.

/.../
Intressant tanke. Jag har klarat mig på mina kompaker och på systemkameran så stör det sällan, de få gånger jag använder tillräckligt liten bländare för att smådammet ska synas så kan jag tänka mig att snygga till det i efterbehandlingen. De större kluddarna jag fått in (som börjar synas redan runt f8) har jag blåst bort... frågan är om man får in något så stort i ett slutet system.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det finns ett litet problem, som vi får hoppas att de tänkt på. Vad händer när man får damm på sensorn? Så länge objektivet rör sig vid fokusering är det bara en tidsfråga innan det händer...
Brukar du ha stora problem med damm på sensorn i dina kompaktkameror? Känner du nån annan som har det? Kompaktkameror har ju mycket mindre sensorer och objektiv som expanderar både när man startar kameran och när man zoomar, så problemet på dem borde vara hundrafalt värre än det nånsin kan bli på X100.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Brukar du ha stora problem med damm på sensorn i dina kompaktkameror? Känner du nån annan som har det? Kompaktkameror har ju mycket mindre sensorer och objektiv som expanderar både när man startar kameran och när man zoomar, så problemet på dem borde vara hundrafalt värre än det nånsin kan bli på X100.
Jag har haft stora problem med damm i min IXUS 100 IS. Jag har fått plocka ner den för rengöring flera ggr.

M
 

Joi

Aktiv medlem
har aldrig haft problem med damm på mina kompaktkameror men på min DSLR har jag behövt rensa sensorn, värst att den kommer inte förr än nästa år. Märkligt att de stora tillverknarna som Canon/Nikon inte har kommit med en sån för läge sedan, om Canon G11-12 hade haft en APS sensor då hade den varit kanon Canon kamera :) Sen e de risk att Canon hade pressad 18MP på sensorn som jag tycker är
over kill med risk för sämre dynamik o mer brus på högt ISO.
 

Makten

Aktiv medlem
Brukar du ha stora problem med damm på sensorn i dina kompaktkameror?
Nej.

Känner du nån annan som har det?
Ja.

Kompaktkameror har ju mycket mindre sensorer och objektiv som expanderar både när man startar kameran och när man zoomar, så problemet på dem borde vara hundrafalt värre än det nånsin kan bli på X100.
Som sagt så är sensorn mindre vilket innebär mindre laddning och därmed mindre statisk elektricitet.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Alltså...det är år 2010 och man har efter över 100 år en ganska klar uppfattning hur en kamera ska se ut och fungera. För ex. gatufoto eller cafefotografering ska kameran se ut som X-100 ungefär, punkt slut. Bara att gilla läget!
Det saknas inte ideer. Sonys NEXmodeller är bra exempel, men de har oerhört mycket att bevisa vad gäller resultat över tiden. Sannolikheten att de floppar är nästan 100% Tro mig -MÅNGA har försökt 'modernisera' kamerors design och ungefär 99% av koncepten har fet-floppat.
Dessutom anser jag att zoomar är överskattade, men det är bara en åsikt :)
 

Joi

Aktiv medlem
I Metro står det att den ska kosta 15 000 kr, de låter högt om de stämmer att den ska kosta max 1000 USD i USA.
 
ANNONS