Annons

Sony Nex-7

PMD

Aktiv medlem
Jag är inte imponerad av Sonys objektiv (undantaget Sony Zeiss 24/1.8), det är sensorn som är bra och kameran är kapabel till så mycket mer och därför värd snabbare objektiv. Annars kan man lika gärna ha någon 4/3 e.dyl. och komma ner i pris, och få större utbud av långsamma objektiv, alla med AF.
Njae, senaste generationen av m4/3-objektiv har riktigt snabb AF om de monteras på senaste generationens m4/3-kameror.

Men du kanske menade ljusstarka? I så fall finns det nu en ganska bra samling m4/3-objektiv (som har AF) med ljusstyrkor mellan f/2 och f/1.4.

Och om man gillar att plåga sig med manuell fokusering så finns det adapters för sådana objektiv till m4/3 också. :)

Den enda riktiga nackdelen med m4/3 är sensorstorleken.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag tycker nog att Sonys "focus peaking" är helt överlägsen en traditionell sökare med snittbild och mikroprismor.
Jag har nu snöat in på en massa Konica Hexanon-objektiv. Underbart byggda med bra optisk kvalitet och smidiga på NEX tack vare det korta registeravståndet så adaptern blir väldigt kort och smidig, samt att det finns en trevlig manuell bländarring.

Objektiven är ju också förvånansvärt små och allihop ljusstarka faktiskt.
För normal har jag nu 50/1,7 och 52/1,8 , men det finns ju faktiskt ett 57mm f/1,2.

Tyvärr har jag ingen NEX då jag sålde den för ett tag sen.
Tänkte nu passa på och köpa en ny NEX-5 extra billigt på julrean för kanske 2500 kr med 16/2,8 räknar jag med.

Hur är det om man nu snålar till det och köper den gamla NEX-5?
Har den också focus peeking med den senaste fw-uppgraderingen, eller måste man gå upp till 5N?

Tänkte hoppa över den och ha en superbillig NEX nu och sen gå på 7an.


/Mats
 

Photocon

Aktiv medlem
Med risk för att ha fel så TROR jag mig ha läst att den vanliga 5:an ska kunna förses med peaking via ny FW, men kolla först! Har inte haft tid/lust att grotta ned mig i NEX på sistone. jag sålde min privata 5:a för att se framtiden an lite och se närmare på en 7:a.

//Lennart

Edit: har kollat nu. Den får peaking med MF efter FW-uppgradering enl Sonys supportsida.
 
Senast ändrad:

FlyerOne

Aktiv medlem
Japp. Samtliga NEX:ar har Focus Peaking-kapacitet - första generationen genom uppgradering till firmware V04, medan den nuvarande generationen förstås levereras med denna funktion färdiginstallerad.

I övrigt är det väl bara A65 och A77 som också har Focus Peaking bland världens alla stillbildskameror.


Dock har ju denna funktion sedan länge använts i provideokameror. Även av Canon, vad jag vet, som därför borde ha kunnat införa denna funktion långt innan Sony gjorde det, eftersom de hade liveview långt innan. Ifall Canon hade haft förmåga att titta utanför boxen, förstås, för att köra med Mats specialuttryck... :)

Men det är ju inte så många som har den förmågan precis, så vi får väl vara glada ifall det åtminstone finns nån inom kameravärlden som har den... :-O
.
 
Senast ändrad:

FlyerOne

Aktiv medlem
Snart kommer även NEX-VG10 (videokameran) att få Fokus Peaking genom en FW uppdatering. Här är den (läckta) PDF-manualen som beskriver vilka funktioner som adderats:
http://nexvg.info/VG10_fw_update.pdf

NEX-3/Nex-5/Nex-C3 får också lite fler funktioner via denna FW uppgradering. Bl.a. får de "AF micro adjustment" vid användning av LA-EA2 SLT-adaptern för Alpha-objektiv.
.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Tyvärr har jag ingen NEX då jag sålde den för ett tag sen.
Tänkte nu passa på och köpa en ny NEX-5 extra billigt på julrean för kanske 2500 kr med 16/2,8 räknar jag med.
---
En rejäl chansning! Ingen vet hur stort lager det finns kvar av dessa första generationens NEX:ar. Eftersom det är ont om den nya generationens, så finns det snarare en klar risk för att det inte kommer att finnas några billiga förstagenerations-NEX:ar kvar alls att köpa billigt.

Nåväl, den andra generationen är visserligen dyrare men också lite bättre, så det kanske jämnar ut sig.
.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
En rejäl chansning! Ingen vet hur stort lager det finns kvar av dessa första generationens NEX:ar. Eftersom det är ont om den nya generationens, så finns det snarare en klar risk för att det inte kommer att finnas några billiga förstagenerations-NEX:ar kvar alls att köpa billigt.

Nåväl, den andra generationen är visserligen dyrare men också lite bättre, så det kanske jämnar ut sig.
.
Ingen chansning alls, bara att se om det finns och i så fall köpa, annars inte. man missar ju inget för det. Verkar tvärtom vara välfyllt med sådant i alla lador som inte säljs för alla vill ju ha den nya.

Vissst är 5N bättre, men den saknar ändå blixthantering och annat jag vill ha, så jag tänkte gå på 7an men ha nåt billigt under tiden.

/Mats
 

Björn-v

Aktiv medlem
Nex-7 såld för 21000 kr

Såg att det fanns en Nex-7:a på eBay som hamnade på ett slutpris på 3245 US dollar. Det ser ut som det är efterfrågan på kameran
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det är lätt att uttrycka sig tvetydigt på nätet...

Jo, det går förstås att styra de blixtar man sätter på NEX-5N. Förmodar att det Mats menar är att till skillnad från NEX-5N så är NEX-7 försedd med en iISO-blixtsko, så att samtliga Sony Alpha-blixtar och alla Minolta blixtar fr.o.m. år 1988 kan användas. Dock fungerar inte blixtautomatiken med digitala kameror (endast med analoga) vid användning av Minoltas blixtar förrän fr.o.m. år 2000, då de blev digitalanpassade.

NEX-7 har alltså en iISO-blixtsko, medan de övriga NEX-kamerorna har en egen liten blixtsko (de är ju smalare än standardblixtskons längd, så en sån fick helt enkelt inte plats). Till dessa finns f.n. två blixtar som passar, dels den lilla externa HVL-F7S blixten som ingår i priset, och dels HVL-F20S som är cirka tre EV-steg ljusstarkare. Behövs ju lite mera krut om man vill reflektera blixten i taket. *)


De original-digitalanpassade blixtar som hittills utkommit från Minolta är:
2500(D), 3600HS(D), 5600HS(D), Macro Ring Flash 1200, Macro Twin Flash 2400.

Samtliga Sony Alpha-blixtar är digitalanpassade:
HVL-F20AM, HVL-F36AM, HVL-F42AM, HVL-F43AM (miljöskyddad), HVL-F56AM, HVL-F58AM, Macro Twin Flash Kit HVL-MT24AM.

Ring Light HVL-RLAM är också digitalanpassad, men observera att detta inte är en blixt utan LED-ljus i form av en ring. Konstantljus tenderar att skrämma bort flygande insekter, men bör funka på det mesta av allt annat.

Sedan finns det förstås också digitalanpassade blixtar med iISO-sko från tredjepartstillverkare som Metz, Sigma m.fl. Metz funkar bra och är omtyckt. Sigma är det inte.


Nedanstående är tekniskt identiska:
------------------------------------------------
Minolta 3600HS(D) = HVL-F36AM HVL-F36AM.
Minolta 5600HS(D) = Sony HVL-F36AM.
Minolta Macro Twin Flash 2400 = Sony Alpha Macro Twin Flash Kit HVL-MT24AM

En sak skiljer de båda makrobilxtarna ovan åt - Sony har tagit bor kontakten till blixthuvudet (en kontakt som Minolta Macro Twin Flash 2400 alltså hade) från sin HVL-MT24AM (vilket innebär att man inte kan använda HVL-MT24AM:s Controller för att driva ringblixthuvudet från gamla Minolta Ring Flash 1200AF). Sony levererar inte heller med adapterringen för objektiv med 72 mm filtergänga. Men ifall något saknas i Sonys eget program så dyker det förstås genast upp ett antal ivriga tredjepartstillverkare och fyller ut tomrummet... :)
Pete Ganzel levererar olika adapterringar för Minolta och Sonys makrobilxtar (såna kommer ju ibland på driven), inklusive den "saknade" AR-T72.


*) Ett tips - just nu säljs Sony HVL-F20S-blixten av Japan Photo för bara 1.199 kr. Ska själv gå och köpa en imorgon... :)

PS Sonys HVL-F43AM och HVL-F58AM är de enda blixtar i världen som har “Quick Shift Bounce”, dvs en praktisk porträtt/landskapslägesled så att man kan behålla blixthuvudet med sina vinklingar, reflektorer etc. i samma läge oavsett om man håller kameran i horisontal eller vertikalläge. Men nu måste jag nog sluta innan Off-Topic-anklagelserna blir alltför högljudda...
.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Ring Light HVL-RLAM är också digitalanpassad, men observera att detta inte är en blixt utan LED-ljus i form av en ring. Konstantljus tenderar att skrämma bort flygande insekter, men bör funka på det mesta av allt annat.
Starkt ljus brukar snarare dra till sig insekter enligt min erfarenhet, men den där kanske har ett riktigt elakt ljus som insekter inte tycker om ...?
:)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Haha! Nä, jag har aldrig använt den, så jag vet inte hur lockande / bort-skrämmande just HVL-RLAM ringbelysningen är på insekter...

Min (i och för sig tämligen begränsade) erfarenhet när det gäller vilken sorts ljus som gillas av flygfän, är att på natten så attraheras de mycket mer av vanligt glödlampsljus (som innehåller mycket IR-ljus) än av lysdioder (en del av dessa emitterar nästan inget IR-ljus alls).

Men man vill ju inte heller att insekterna bara ska klänga på lysdioderna när man försöker fota dem... :)
.
 
Senast ändrad:

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Går det inte att styra en blixt som sitter på en NEX-5N, eller vad menar du med "saknar blixthantering"?
Det finns ju ett par småblitar som passar på NEX-5 m.fl., men man kan inte med dem använda protokollet för trådlös blixt och trigga riktiga Sony-blixtar. Eller funkar det på 5N? Det gjorde det i alla fall inte på 5an jag hade.

NEX-7 har dels inbyggd blit och även en iISO blixtsko.

Läste nyss i DP-Reviews test av NEX-7 att man kan sätta HVL-F20AM på kameran och använda som trigger. Verkar väldigt onödigt, det funkar väl med den inbyggda blixten, annars har Sony gjort en rejäl tabbe. (F20 är ju tänkt att använda på A850/A900 sominte har inbyggd blixt). Nån som vet detaljerna om det?


/Mats
 

Jumfer

Aktiv medlem
Vissst är 5N bättre, men den saknar ändå blixthantering och annat jag vill ha, så jag tänkte gå på 7an men ha nåt billigt under tiden.
/Mats
Jag tänker precis som du men skulle gärna vilja kunna synka blixtar redan innan jag äger en Nex7. Alltså ungefär som beskrivs här: http://www.gregoryjkemp.com/?p=154

Någon som har ett tips på en slavtändare som funkar med Nex5? Till försäljning i Sverige helst...

//R
 

mpetersson

Aktiv medlem
Det finns ju ett par småblitar som passar på NEX-5 m.fl., men man kan inte med dem använda protokollet för trådlös blixt och trigga riktiga Sony-blixtar. Eller funkar det på 5N? Det gjorde det i alla fall inte på 5an jag hade.

NEX-7 har dels inbyggd blit och även en iISO blixtsko.

Läste nyss i DP-Reviews test av NEX-7 att man kan sätta HVL-F20AM på kameran och använda som trigger. Verkar väldigt onödigt, det funkar väl med den inbyggda blixten, annars har Sony gjort en rejäl tabbe. (F20 är ju tänkt att använda på A850/A900 sominte har inbyggd blixt). Nån som vet detaljerna om det?


/Mats
Enligt Luminous Landscape funkar inte NEX-7:ans inbyggda blixt som trigger.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Haha! Nä, jag har aldrig använt den, så jag vet inte hur lockande / bort-skrämmande just HVL-RLAM ringbelysningen är på insekter...

Min (i och för sig tämligen begränsade) erfarenhet när det gäller vilken sorts ljus som gillas av flygfän, är att på natten så attraheras de mycket mer av vanligt glödlampsljus (som innehåller mycket IR-ljus) än av lysdioder (en del av dessa emitterar nästan inget IR-ljus alls).

Men man vill ju inte heller att insekterna bara ska klänga på lysdioderna när man försöker fota dem... :)
.
Helt värdelöst med en sådan LED-ring. Fjuttljus jämfört med riktiga blitar.
Om man vill använda det för Macro för att kunna frysa bilder och använda bländare 16 eller mindre för att få skärpedjup så är det inget att ha.

Jag brukar köra med kameran på frihand i ena handen och en trådlöst styrd blixt i den andra smo man riktar direkt på motivet. Funkar hur bra som helst.

Eller så kan man bygga sig en sån här elefant-konverter ;-)
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1679805#post1679805


/Mats
 
ANNONS