Annons

Mattskiva till 600D

Produkter
(logga in för att koppla)

levitte

Aktiv medlem
Hej

jag har funderat en del på mattskivor, är lite trött på hur svårt det är att fokusera manuellt med den som finns i min 600D från början (motsv EG-A om jag förstår rätt)... nu är ju det en kamera man inte kan byta mattskiva i... om man frågar Canon. Jag har dock spanat lite hos Focusingscreen.com, de verkar ju ha såna (dyyyyra, men jag blundar lite för det för ögonblicket).

Samtidigt följer jag diskussionen i en annan tråd och hajjar till på det här inlägget, för naturligtvis finns det inget sätt att tala om för en 600D att man har en annan mattskiva än den som normalt finns i.

Sådär att bara byta mattskiva ser inte så jättekrångligt ut i sig, men nu börjar jag undra vad effekterna i efterhand kan bli... kan man råka välja en mattskiva som sätter ljusmätningen ur spel, helt eller delvis?

Råd, tips, funderingar mottages tacksamt.

Mvh,
Richard (som inte har råd att skaffa ett dyrare hus, eller ens ett till för närvarande)
 

wfrank

Aktiv medlem
Ljustmätningen, till skillnad från AF, kan påverkas av mattskivan. Hr Persson införde begreppet gryn som är boven som påverkar detta. Alltså ljusmätningen.

I praktiken behöver det inte betyda så mycket - iaf inte om du kan din kamera. Normalt kan det betyda att kameran konsekvent över- eller underexponerar (sannolikt över). Lär du dig det så kan du lätt kompensera med en standardomställning av exponeringskompensationen (om du använder Av/Tv, vid M kompenserar du själv)

Det finns faktiskt en faktor till, objektivet. Dvs om du råkar använda helmanuella (ibland gamla via adapter, ibland nya som tex Samyang) som saknar elektronisk kommunkation med kameran. När kameran mäter ljuset så tar den inte bara hänsyn till ljuset som faller på ljusmätaren utan även vilket objektiv som sitter på - vilken bländare/brännvidd mm som bilden ska tas med (ljusmätningen sker alltid helöppet). Men har du manuella objektiv gäller inte det längre. Dom kan bete sig lite hur som helst, så där gäller det att lära sig vilken kompensation som är aktuell för vilket objektiv. Man kan skaffa små chip för att berätta F och brännvidd för kameran - men det räcker inte för det kan bli fel ändå.

Men om du inte använder något av alla dessa skojiga objektiv kan du bortse från sista stycket ovan.
 
Senast ändrad:

levitte

Aktiv medlem
I praktiken behöver det inte betyda så mycket - iaf inte om du kan din kamera. Normalt kan det betyda att kameran konsekvent över- eller underexponerar (sannolikt över). Lär du dig det så kan du lätt kompensera med en standardomställning av exponeringskompensationen (om du använder Av/Tv, vid M kompenserar du själv)
Mm, sant, och jag brukar hålla ett öga på resultat ändå (kör normalt Av, går oftast över till M då jag inte är överens med kameran).

Men om du inte använder något av alla dessa skojiga objektiv kan du bortse från sista stycket ovan.
Då gör jag nog det än så länge. Såna skojiga objektiv är jag inte riktigt redo för (och den dan jag är det gissar jag att jag skaffat ett annat hus).

Mvh,
Richard
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Jag köpte en "super precision matte" från focusingscreen.com till min 7D. Jag är helnöjd.
Påverkar inte AF. Men ljusmätning. Man får kompensera 2/3 steg. Det blir också lite mörkare i sökaren. Men man vänjer sig fort vid det.

När du handlar från focusingscreen tillkommer svensk moms och lite annat som du får betala vid uthämtningsstället. Ungefär 250 spänn tror jag det var.

Petter ...
 

levitte

Aktiv medlem
Jag köpte en "super precision matte" från focusingscreen.com till min 7D. Jag är helnöjd.
Skönt att höra :)
Super Precision Matte, det är den de kallar "S TYPE" (här), eller hur? Den verkar de tyvärr inte ha för 600D (se länken jag angav ovan).

Helt apropå de olika mattskiveytorna, är det nån som har nån aning om vad de olika typerna har för egenskaper? Det finns ju ett antal; "Precision Matte" (Ec-A, Ec-B och Ec-L) och "Hexagon Matte" (K3) för de som finns tillgängliga för en 600D, vad innebär de?
Fast... ska man döma av bilderna som finns på den sidan tycks det mig som att alla ger mer av den där känslan av djup än vad "S TYPE" (standardskivan), om jag fattat rätt, så jag kanske borde sluta nojja över ytan och plocka den av de tillgängliga som jag gillar bäst...

Påverkar inte AF. Men ljusmätning. Man får kompensera 2/3 steg. Det blir också lite mörkare i sökaren. Men man vänjer sig fort vid det.
Att det blir lite mörkare i sökaren gör mig inte så himla mycket... dessutom har jag visst en förkärlek för ljusstarka objektiv, och då har jag förstått det som att problemet är rätt litet. Tack för infon.

När du handlar från focusingscreen tillkommer svensk moms och lite annat som du får betala vid uthämtningsstället. Ungefär 250 spänn tror jag det var.
Ah, tack för påminnelsen!

Mvh,
Richard
 
ANNONS