Annons

Glasögon

Produkter
(logga in för att koppla)

Goran.P

Aktiv medlem
Behöver tydligen glasögon.Nu undrar jag ni som har. Fotar ni med dem eller utan.Man kommer ju inte ända in till ögonmusslan med dem på ?
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Utan ...

Ser dåligt på långt håll och får därför ändå lyfta på glasen när jag ska titta på menyer och knappar :(

Får kanske bli progressiva (eller vad det heter) nästa gång.
 

Kustbo

Aktiv medlem
Fotar alltid med glasögon och aldrig haft några problem med att jag har glasögon då, däremot vid kikaranvändning orsakar glasögon en del problem men Du kanske inte använder kikare också.
 

wfrank

Aktiv medlem
Värst vad alla verkar problemlösa :)

I alla de sökare jag tittat i (numer 5DMkII - samt f.ö. den utmärkta EVF:en till NEX 5N) så ser man alltid mer och bättre utan glasögon. Endast med ansträngning går det att se hela inställningsraden och hela kompositionen samtidigt och det knappt. Ta av dig glasögonen, ändra diopterinställningen och allt blir så mycket enklare. Men då ser man ju inte världen utanför kameran särskilt bra (själv är jag närsynt).

Men men, glad för alla ni som saknar dessa problem...
 

Makten

Aktiv medlem
Prova kontaktlinser istället, om du inte lider av alltför stor astigmatism. Jag hade glasögon förut och hatade det innerligt, men nu använder jag bara endagslinser. Jag fick lite problem med månadslinser efter lång tids användande, men det försvann direkt vid byte till endagslinser.

Även om glasögon kan vara problematiskt vid fotograferande så är alla andra problem mycket större tycker jag. Det går inte att se någon när det regnar, man måste vara försiktig så att man inte repar ner dem, man glömmer dem, och så vidare.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Får kanske bli progressiva (eller vad det heter) nästa gång.
Skaffade progressiva sist, och det är ett riktigt lyft. Man kan kolla på kamerans display eller mobilen utan att lyfta glasögonen med andra handen.

Problemet med kameran är ju att man inte kommer tillräckligt nära, men det hjälper om man tar bort ögonmusslan.

Med en bra kikare är det däremot inga problem, man får välja en modell med hyfsat lång "eye relief". Swarovski funkar utmärkt för mig.
 

gunte

Aktiv medlem
Proggresiva sen tre år men kan inte fotografera med dom, kollar över kanten. Byter ibland till läsglasögon med senilsnöre under fototurer.
 

levitte

Aktiv medlem
Närsynt här, och har provat både med och utan glasögon... utan blir det bättre, tveklöst, men jag har ändå inte riktigt lyckats vänja mig vid att ta av glasögonen under fotografering, det är helt enkelt för mycket bök, och skillnaden är inte tillräckligt stor för att göra det böket värt besväret.

Mvh,
Richard
 

Hankki

Aktiv medlem
Ta av dig glasögonen, ändra diopterinställningen och allt blir så mycket enklare.
Inte så lätt när diopterinställningen inte räcker till för mina supersuddiga ögon :) Närsynt så allt är suddigt utan glasögon om avståndet är mer än 15cm. Har aldrig haft problem med kamerasökaren men det är värre med kikare som någon nämnde.

Siktar ni med vänster eller höger öga?
Jag siktar med vänster och har höger öppet, prövar jag med höger så måste jag blunda med vänster.
 

Peterus

Aktiv medlem
Fotar alltid med glasögon och aldrig haft några problem med att jag har glasögon då, däremot vid kikaranvändning orsakar glasögon en del problem men Du kanske inte använder kikare också.
Det finns numera flera kikare som är anpassade för glasögonbärare.
Skaffade själv en för några år sedan som är en fröjd att använda med och utan glasögon.
 

Kustbo

Aktiv medlem
Det finns numera flera kikare som är anpassade för glasögonbärare.
Skaffade själv en för några år sedan som är en fröjd att använda med och utan glasögon.
Råkar den vara för marint bruk 7X50 så tar jag gärna tips för jag har inte funnit någon som är bra med glasögon på!

Ledsen att jag går lite OT men hoppas det är OK?!
 

wfrank

Aktiv medlem
Inte så lätt när diopterinställningen inte räcker till för mina supersuddiga ögon :) Närsynt så allt är suddigt utan glasögon om avståndet är mer än 15cm. Har aldrig haft problem med kamerasökaren men det är värre med kikare som någon nämnde.

Siktar ni med vänster eller höger öga?
Jag siktar med vänster och har höger öppet, prövar jag med höger så måste jag blunda med vänster.
Då blir det jobbigare - man får trycka glasögat mot sökaren och anpassa för att se det man är ute efter helt enkelt (siffrorna eller den övre delen av kompen). Tror inte riktigt på alla dom som inte ser skillnaden - men ett bra förslag har kommit och det är att ta bort gummit runt sökaren. Då kommer man lite närmare, men kan lida av ströljus istället.

Jag siktar med vänster, höger blundar. Mätsökarfans säger sig ibland ha ena ögat i sökaren och andra i riktiga världen men jag har aldrig klarat det - iaf inte att få ut nåt av det med mina kameror. Andra kanske klarar det bättre.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Råkar den vara för marint bruk 7X50 så tar jag gärna tips för jag har inte funnit någon som är bra med glasögon på!
Swarovskis modeller är, som jag nämnde, väldigt bra för glasögonbärare och det finns en 7x50. De håller dessutom extremt hög optisk kvalité, fast är förstås inte billiga. Å andra sidan är en sådan kikare en investering för livet. Själv har jag haft min Swaro i tio år, aldrig funderat på att byta och tycker fortfarande att det är ett av de bästa köp jag gjort.

Men att den passar mig innebär inte att den passar alla. Om du har möjlighet så skulle jag föreslå ett besök på Gunnar Olssons på Hornsgatan i Stockholm. Det är möjligen landets bästa kikarbutik, förklara för dem vad du har för behov och prova olika modeller tills du hittar det du vill ha.
 
ANNONS