Annons

Sony Nex-7

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det kan förstås finnas många skäl, och ett av dem kan vara att det krävs styrelektronik som inte får plats i den inbyggda blixten.

Jag blir tyvärr mer och mer besviken på NEX-7. När den presenterades såg det ut som exakt den kamera jag hade väntat på i flera år, men ju mer jag lär mig om den desto sämre blir den. Den är säkert en utmärkt kamera i sig, och passar många bra, men jag tror att jag skippar den.

Jag blir mer och mer övertygad om att NEX-systemet inte är konstruerat av samma team som gör Alpha-kamerorna.
Nä det är det säkert inte men det har nödvändigt inte alls med teamet att göra utan snarare de designmål man satt upp och de har ju lett till att man hamnat där man är. Man har prioriterat storlek och då åkte både fokusmotor och antiskak. Jag fårstår hur de tänker och det är en bra kompromiss om man ser till filmningen men det leder ofelbart att en stor del av de objektiv man kan skruva på med adapter blir odämpade. Det blev inte bättre av att Sigma slutar med OS Sony-objektiven. Ska vårda mitt 17-70mm ömt.

NEX 7 är som sagt som allt en kompromiss. Husets litenhet gör nog trots allt att man inte får plats med allt även om man fått plats med väldigt mycket. Det är faktiskt trots allt så att storleken sätter restriktioner och prisnivån också. Var och en måste gå till sig själv precis som du just gjort och fråga sig om man kan leva med den kompromiss denna kamera trots allt är. Blixtsystemet kan säkert vara en sådan deal breaker för vissa.
 
Senast ändrad:

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Men Mats, det där har vi ju redan rett ut att vi Canon-fotografer har fattat nu när Canon har infört samma finess på EOS-kamerorna.

Vissa av oss hade faktiskt redan fattat det sen länge ...
Per, jag har aldrig sett någon enda fotograf med Canonutrustning plocka av blixten och fotografera trådlöst, men jag har å andra sidan inte träffat dig heller än.

Alltså, med en Sony knäpper man loss blixten, trycker på knappen för att fälla upp den interna (görs i samma handgrepp) och fotograferar vidare trådlöst med fullständig ADI (=utökad TTL med avståndsmätning) exponeringsautomatik.

Beskriv gärna hur man gör med Canon och vilka kombinationer av kameror och blixtar det fungerar med och hur länge det fungerat och hur utbrett det är bland fotogafer som använder Canonutrustning, stämmer nog rätt bra att de flesta inte förstår nyttan även om de senaste kameramodellerna och ett par blixtar har liknande funktion. Jag är tveksam till att det är samma sak.


/Mats
 

Photocon

Aktiv medlem
Vet inte hur det ligger till på Canon 600D, men på 7D räckte det förvisso att fälla upp inbyggd blixt för att styra en annan blixt. Tyvärr blev resultaten mycket blandade med rejäla över- och underexponeringar. Det finns en hel lååååååång tråd om detta om detta på FS.

Hur som helst gav jag f-n i att använda mig av denna s k finess efter att testat ett antal gånger. Enl min åsikt är Canons blixsystem ganska risigt. Jag bytte till Canon från Nikon 2003 och det första som slog mig var hur bra blixtsystem Nikon hade i jämförelse vad gällde i princip allt. Å andra sidan var Canon just då bättre på i stort sett allt annat.

Sonys Alpha blixtsystem är ju väldigt smart uppbyggt, anser jag.

//Lennart
 

PMD

Aktiv medlem
Jag använder två 430EX II tillsammans med en EOS 60D och brukar få välexponerade bilder. Möjligen fanns det en bugg i EOS 7D när det gäller trådlöst blixtrande. Det var ju Canons första kamera med inbyggd trådlös blixtstyrning. Tidigare hade man varit tvungen att använda en styranordning eller en styrblixt monterad i blixtskon.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag har förstått det som att LA-EA2 bygger på A55. Den har samma autofokussystem etc. Så det finns en uppenbar risk att ghostingproblemen kvarstår. Adaptern är intressant, men på tok för dyr i Sverige. Jag har inte köpt någon av Sony-adaptrarna ännu och ska fundera på vilken som känns mest aktuell. En sak jag inte har fått något bra svar på är hur mycket den påverkar batteritiden på en NEX. Förmodligen drar adaptern en del kräm ur de ganska små batterierna...
Jag äger i och för sig ingen LA-EA2 adapter, men jag kan i alla fall inte se att denna skulle dra mera ström än LA-EA1 förutom möjligen ifall man använder skruvdrivna objektiv. I detta fall skulle adapterns fokusmotor EVENTUELLT kunna dra mer ström än ifall man använder objektiv med inbyggd AF-motor. Men även objektivmotorn behöver ström, så det är inte säkert att det blir någon skillnad ens vid användning av skruvdrivna objektiv.
.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det kan vara troligt, som jag också antydde, men det är inte säkert att skillnaden blir så stor. Jag har inte märkt någon skillnad alls vid praktisk användning av kamerahusdrivna objektiv eller mikromotorförsedda. Ultraljud-ringmotorförsedda objektiv har jag använt så lite att jag inte kunnat märka något, men jag kan tänka mig att dessa eventuellt kan dra mindre ström. Dock tror jag att de senare pga sin större snabbhet kanske håller på och jobbar och finjusterar mera fram och tillbaka, så de skulle eventuellt t.o.m. kunna dra mera ström.

Anser att den största energin går åt för att accelerera och flytta linsmassa fram och tillbaka (inte till diverse förluster), vilket borde betyda att objektiv där man flyttar hela linspaketet fram och tillbaka drar mera ström än objektiv där man bara behöver flytta någon enstaka lins. Vanligt vid långa teleobjektiv, och Canon säger ju också att deras supertelen fokuserar snabbast bland deras. Fast dessa är säkert i och för sig också försedda med de starkaste ringmotorererna.
,
 

Photocon

Aktiv medlem
Luminous Lanscapes NEX 7 testning rullar på. Nu med en jämförelse av NEX 7 och Leica M9.

http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/sony_nex_7_rolling_review.shtml#style

Det går inte längre att få tag på Leicaobjektiv tydligen. Många vill ju ha dem på NEX och efterfrågan har stigit.
Jag tror inte det är något problem annat än för de som vill ha Leicaloggan. Leizgluggarna är i många fall väldigt bra i M-utförande, men en del är upphaussade och det har kommit bättre o billigare lösningar.

Jag är övertygad om att vi får fler smidiga gluggar med AF-drift och OSS från Sony samt fristående tillverkare framöver som minst kommer att matcha Leitzgluggarna rent bildmässigt. Att sedan en 35/2 M-Leicaglugg har en härlig kvalitetskänsla är en annan sak.

//Lennart
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag använder två 430EX II tillsammans med en EOS 60D och brukar få välexponerade bilder. Möjligen fanns det en bugg i EOS 7D när det gäller trådlöst blixtrande. Det var ju Canons första kamera med inbyggd trådlös blixtstyrning. Tidigare hade man varit tvungen att använda en styranordning eller en styrblixt monterad i blixtskon.
Men då så-. Härligt, då är det ju nuförtiden nästan same-same.

Tror dock att du är en ganska ovanlig Canon-användare som använder blixt på det här viset. Bland de med Sony-utrustning är det snarare regel, bl.a. för att Gary Friedman har varit så stark advokat för det och att det också varit en av skälen till mångas val av Sony-systemet, i alla fall i högre grad än Canon.


/Mats
 

wfrank

Aktiv medlem
Jag tror inte det är något problem annat än för de som vill ha Leicaloggan. Leizgluggarna är i många fall väldigt bra i M-utförande, men en del är upphaussade och det har kommit bättre o billigare lösningar.
Jag tror inte det bara gäller Leicaobjektiv, dessa är ju dessutom rätt dyra. Priserna har gått upp en del överlag, har letat flera månader efter vissa icke-Leitz. Olympus PEN F (originalets) 35mm ljusstarka gluggar verkar i stort sett borta från marknaden, eller mycket dyra. Det finns också ett antal Olympus (vidvinkliga, dvs som gjorda för APS-C) som har blivit dyra. Några Contax G Zeissar har också gått upp rejält i pris (och har optisk kvalitet i paritet med Leitz). Ett antal unika Rokkor (tex 58/1.2) verkar säljas för nästan det dubbla mot för något år sedan. T.o.m vissa Canon FD objektiv (tex 24/1.4L) får man leta efter länge. Osv.


Beskriv gärna hur man gör med Canon och vilka kombinationer av kameror och blixtar det fungerar med och hur länge det fungerat och hur utbrett det är bland fotogafer som använder Canonutrustning, stämmer nog rätt bra att de flesta inte förstår nyttan även om de senaste kameramodellerna och ett par blixtar har liknande funktion. Jag är tveksam till att det är samma sak.
Var din pappa bäst på allt när du var liten?
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag tror inte det bara gäller Leicaobjektiv, dessa är ju dessutom rätt dyra. Priserna har gått upp en del överlag, har letat flera månader efter vissa icke-Leitz. Olympus PEN F (originalets) 35mm ljusstarka gluggar verkar i stort sett borta från marknaden, eller mycket dyra. Det finns också ett antal Olympus (vidvinkliga, dvs som gjorda för APS-C) som har blivit dyra. Några Contax G Zeissar har också gått upp rejält i pris (och har optisk kvalitet i paritet med Leitz). Ett antal unika Rokkor (tex 58/1.2) verkar säljas för nästan det dubbla mot för något år sedan. T.o.m vissa Canon FD objektiv (tex 24/1.4L) får man leta efter länge. Osv.
Jag är till viss del medveten om detta. D v s att det inte enbart gäller Leitzobjektiv. Jag tror också att Sony samt tredjepartstillverkare är synnerligen medvetna om det och därför är jag övertygad om att en del nya gluggar kommer att dyka upp på marknaden.

Kul att du nämner FD-gluggarna. För bara 4 månader sedan hade jag kunnat köpt en hel binge med FD-gluggar för en spottstyver. Vissa var vi idag benämner primegluggar med hög ljusstyrka, andra "bara" mer normala men ändå fina glas. Han som ville kränga dem då fick istället för förväntad summa nästan det 10-dubbla. jag borde slagit till.

Mvh//Lennart
 

wfrank

Aktiv medlem
Jag är till viss del medveten om detta. D v s att det inte enbart gäller Leitzobjektiv. Jag tror också att Sony samt tredjepartstillverkare är synnerligen medvetna om det och därför är jag övertygad om att en del nya gluggar kommer att dyka upp på marknaden.

Kul att du nämner FD-gluggarna. För bara 4 månader sedan hade jag kunnat köpt en hel binge med FD-gluggar för en spottstyver. Vissa var vi idag benämner primegluggar med hög ljusstyrka, andra "bara" mer normala men ändå fina glas. Han som ville kränga dem då fick istället för förväntad summa nästan det 10-dubbla. jag borde slagit till.

Mvh//Lennart
Å sjutton. Ja en del FD är ganska högt skattade, även så "enkla" som 24/2.8. Det är dock inte särskild dyrt (ännu) - och det beror nog på att det är relativt stort jämfört med Olympus och några andra gamla 35mm's DSLR-objektiv. Voigtländer har också fått sig ett uppsving, CV12, 15, 20, 21 (pannkaka till DSLR, bla Canon), 25, 28 skrivs en hel del om i bästa NEX-kretsar. Inga nämnda här är särskilt snabba, för ska det vara snabbt blir det snabbt DSLR-storlek och då är det flera med mig som hellre drar med sig 5D2:an e.dyl. Däremot är dom små, snygga och coola :)
 

PMD

Aktiv medlem
Tror dock att du är en ganska ovanlig Canon-användare som använder blixt på det här viset. Bland de med Sony-utrustning är det snarare regel, bl.a. för att Gary Friedman har varit så stark advokat för det och att det också varit en av skälen till mångas val av Sony-systemet, i alla fall i högre grad än Canon.
Ja, det har ju helt klart varit enklare med Minolta/Sony i många år eftersom man inte har behövt någon separat styranordning. Fast från allra första början behövde man väl det?
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Ja, det har ju helt klart varit enklare med Minolta/Sony i många år eftersom man inte har behövt någon separat styranordning. Fast från allra första början behövde man väl det?
Från allra första början vet jag inte. Minolta grundades 1928, gick ihop med konica 2003 och köptes upp av sony 2006.

Det är i alla fall ett arv från Minolta-tiden. Fungerar precis likadant på min analoga Minolta Dynax 7 Limited och även på de första digitala Konica-Minolta kamerorna. Använde det flitigt på min KM D5D. På Sony alpha är det oförändrat och är implementerat likadant på samtliga kameror.

Den första generationens Sony-blixtar, HVL-F36AM och HVL-F56AM är identiska med Minolta 3600HS(D) respektive 5600HS(D) förutom loggan.

Uppgradering av protokolet kom med A900 och blixten HVL-F58AM och nu även med HVL-F43AM så att man kan styra blixtar i tre olika grupper där masterbliten kan utgöra en av grupperna med olika ratio. Har provat och använt det, men tycker att det ger väldigt lite och istället tillför en massa krångel som gör att tjusningen med enkelheten försvinner.


Per, hur går det med din Minolta 9000 förresten. Har du fått igång blixten än?


/Mats
 
ANNONS