Annons

Sony Nex-7

wfrank

Aktiv medlem
Kom inte A900 och 5D2 samtidigt? Det har gått att styra tre blixtgrupper med olika ratios sedan dess (åtminstone). Mycket användbart vid produktfoto tex. Har gjort det med både 5D2 och 7D (två 430EX och en 580EX).
 

PMD

Aktiv medlem
Per, hur går det med din Minolta 9000 förresten. Har du fått igång blixten än?
Själva blixten har alltd fungerat. (Den synkar med den Minolta 7000 som följde med blixten).

Min Minolta 9000 lyckas däremot inte utlösa blixten. Jag har inte haft mycket tid att leka med den denna vecka. Det får bli efter julafton.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Exakt! Mark II:an kom mycket riktigt åtta dagar efter A900:an :)

Men den egentliga anledningen till att jag skrev inlägget ifråga var ju annars för att du formulerade ditt eget så att det verkade vara en fråga - att du inte var helt säker på att dessa båda kameror lanserades nästan samtidigt. Ville alltså bekräfta att så var fallet.

Samt att jag för tillfället har kommit in i en nix-period... :)
.
 

Sabud

Aktiv medlem
Det blir ingen NEX-7..för mig. Har skaffar mig en 5N och inbillar mig att resultatet från 7:an inte är värt merpriset.

Däremot tror jag helt på ryktet från Sony Roumers som säger att det runt september 2012 kommer
en `NEX-7FF´ . Något större än dagens 7:a med ett hybridfäste för FF(A) / E-mount. Med dagens E-mountoptik skulle man få en crop men med adapter och en gammal goding skulle det bli FF;)

Om Sony är smarta och låter `A-laget´ ta hand om mjukvaran kan nog denna kamera skaka om
Leica ordentligt för att inte nämna NiCan.''

God Jul

/Stephan
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
http://www.sony.net/Fun/design/activity/product/nex-7/01.html

Vi har ju tidigare diskuterad vilka designmål Sony kan ha haft med NEX i allmänhet och NEX 7 i synnerhet.

I denna artikel finns en intervju med 4-5 medlemmar av designteamet. Som jag fattar det så är det viktigaste med NEX att den är liten och inte bara blir en mindre DSLR. NEX 7 var det enda man utgick från användargränssnittet med tre rattar. Allt annat anpassades efter detta och kompromissen bestod i att få med både EVF och blixt utan att tumma för mycket på storlekskravet. Viktigt var också att man skulle kunna manövrera kamerans inställningar utan att ta ögat från EVF:en. Det bör ha styrt ut EXF:en mor vänstra övre hörnet av kameran för att frigöra högra delen för de nya kontrollerna.

Jag är förvånad över att de verkar så unga fast de är senior designers. Häftigt!
De ser sig mer som uppfinare än fast i traditioner kring hur kameror bör se ut och fungera. Det lovar gott för framtiden om de bara lyckas behålla dem.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Idag 30 dec hämtade jag min NEX 7 på SC i Stockholm :)

Igår ringde Sony Center och frågade om jag fortfarande var intresserad av en NEX 7. De hade fått in sju hus igår utan objektiv i den första sändningen. Jag tackade ja förstås. Så det blev inte i slutet av januari utan i slutet av december, för mig och sex till åtminstone. Läste på Luminous Landscape att NEX 7 hade börjat levereras i USA, så då antog jag att det inte skulle dröja så länge i Sverige heller med lite tur.

Idag hämtade jag den tillsammans med ett kitobjektiv och en A-mountadapter. Jag var nummer tre i ordningen så några hade redan varit inne och hämtat sina grejor. Tyvärr kommer inte sändningen med kitobjektiv förrän i februari trodde man, så då tyckte jag valet var enkelt. Jag sörjer inte att jag fick köpa ett silverfärgat kitobjektiv istället för att få ett svart. Jag har ändå inte tänkt ha det som primära objektiv senare.

Så vill ni ha en NEX 7 NU så får ni nog vara snabba. Intresset har varit stort och SC trodde sig ha kunnat sälja minst ett hundratal om de funnits till julhandeln och på Ebay har några hus förirrat sig för 2000 U$ tydligen.
 
Senast ändrad:

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
GRATTIS Sten-Åke!

Ser fram emot att höra lite synpunkter. Tror det blir NEX-7 för mig med småningom när det finns lite överskott i kassan. Hoppar över A77 eller A65 och får se sen om det blir en kommande A99 eller vad det nu blir för nåt.

Tills vidare får jag nöja mig med den gamla A580 och mitt nya Zeiss 135/1.8 :)
(Jäklar vilken lycka det objektivet skänker.)


/Mats
 

pet

Aktiv medlem
Det blir ingen NEX-7..för mig. Har skaffar mig en 5N och inbillar mig att resultatet från 7:an inte är värt merpriset.

Däremot tror jag helt på ryktet från Sony Roumers som säger att det runt september 2012 kommer
en `NEX-7FF´ . Något större än dagens 7:a med ett hybridfäste för FF(A) / E-mount. Med dagens E-mountoptik skulle man få en crop men med adapter och en gammal goding skulle det bli FF;)

Om Sony är smarta och låter `A-laget´ ta hand om mjukvaran kan nog denna kamera skaka om
Leica ordentligt för att inte nämna NiCan.''

God Jul

/Stephan
En Nex-7 skulle blir betydligt mycket större än en Nex-7 om den görs för att använda sig befintliga A-objektiv på grund av det stora registeravståndet som A-objektiven kräver....en Nex-7FF för A-objektiv skulle inte blir mycket mindre än tex Sony A55.
 

pet

Aktiv medlem
Igår ringde Sony Center och frågade om jag fortfarande var intresserad av en NEX 7. De hade fått in sju hus igår utan objektiv i den första sändningen. Jag tackade ja förstås. Så det blev inte i slutet av januari utan i slutet av december, för mig och sex till åtminstone. Läste på Luminous Landscape att NEX 7 hade börjat levereras i USA, så då antog jag att det inte skulle dröja så länge i Sverige heller med lite tur.

Idag hämtade jag den tillsammans med ett kitobjektiv och en A-mountadapter. Jag var nummer tre i ordningen så några hade redan varit inne och hämtat sina grejor. Tyvärr kommer inte sändningen med kitobjektiv förrän i februari trodde man, så då tyckte jag valet var enkelt. Jag sörjer inte att jag fick köpa ett silverfärgat kitobjektiv istället för att få ett svart. Jag har ändå inte tänkt ha det som primära objektiv senare.

Så vill ni ha en NEX 7 NU så får ni nog vara snabba. Intresset har varit stort och SC trodde sig ha kunnat sälja minst ett hundratal om de funnits till julhandeln och på Ebay har några hus förirrat sig för 2000 U$ tydligen.
Grattis Sten-Åke....hoppas du kommer få stor glädje av kameran och att den kommer ge dig många fina bilder.
 

Bengf

Aktiv medlem
Igår ringde Sony Center och frågade om jag fortfarande var intresserad av en NEX 7. De hade fått in sju hus igår utan objektiv i den första sändningen. Jag tackade ja förstås. Så det blev inte i slutet av januari utan i slutet av december, för mig och sex till åtminstone. Läste på Luminous Landscape att NEX 7 hade börjat levereras i USA, så då antog jag att det inte skulle dröja så länge i Sverige heller med lite tur.

Idag hämtade jag den tillsammans med ett kitobjektiv och en A-mountadapter. Jag var nummer tre i ordningen så några hade redan varit inne och hämtat sina grejor. Tyvärr kommer inte sändningen med kitobjektiv förrän i februari trodde man, så då tyckte jag valet var enkelt. Jag sörjer inte att jag fick köpa ett silverfärgat kitobjektiv istället för att få ett svart. Jag har ändå inte tänkt ha det som primära objektiv senare.

Så vill ni ha en NEX 7 NU så får ni nog vara snabba. Intresset har varit stort och SC trodde sig ha kunnat sälja minst ett hundratal om de funnits till julhandeln och på Ebay har några hus förirrat sig för 2000 U$ tydligen.
Gratulerar StenÅke.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tack! Tro det eller ej men jag ska packa upp den först nu. Har haft annat att göra hela sista delen av dagen. Så jag ska göra det nu och kolla så det inte är något fel på grejorna.

Det känns faktiskt så här långt som att jag äntligen fått det jag velat ha hela tiden men inte kunnat hitta förrän nu. Sen är det ju inte fel att jag om jag verkligen vill skruva på några A-mountobjektiv att det går. Däremot tycker jag ju att adaptern är lite väl dyr även om den nu ger möjlighet till både fasdetekt AF och AF med äldre objektiv. Ska bli kul att kolla den med mitt Sigma 17-70mm men jag måste väl skicka in det objektivet på fixning kanske innan det funkar. Det som är bra med det objektivet är ju att det har inbyggd optisk bildstabilisering. Annars tappar man ju oftast det med andra objektiv. Jag har ju ett 24mm och ett 50mm Minolta och det kan ju bli en bra kombo kanske tills det kommer fler riktiga vassa NEX-objektiv. NEX säljs ju i långa inget Minolta Legacy at bry sig om så folk kommer nog i större utsträckning än för A-mount gå på orginalobjektiven då ju det garanterar att man får bildstabilisering som nog de flesta trots allt vill ha.
 

Bengf

Aktiv medlem
Tack! Tro det eller ej men jag ska packa upp den först nu. Har haft annat att göra hela sista delen av dagen. Så jag ska göra det nu och kolla så det inte är något fel på grejorna.

Det känns faktiskt så här långt som att jag äntligen fått det jag velat ha hela tiden men inte kunnat hitta förrän nu. Sen är det ju inte fel att jag om jag verkligen vill skruva på några A-mountobjektiv att det går. Däremot tycker jag ju att adaptern är lite väl dyr även om den nu ger möjlighet till både fasdetekt AF och AF med äldre objektiv. Ska bli kul att kolla den med mitt Sigma 17-70mm men jag måste väl skicka in det objektivet på fixning kanske innan det funkar. Det som är bra med det objektivet är ju att det har inbyggd optisk bildstabilisering. Annars tappar man ju oftast det med andra objektiv. Jag har ju ett 24mm och ett 50mm Minolta och det kan ju bli en bra kombo kanske tills det kommer fler riktiga vassa NEX-objektiv. NEX säljs ju i långa inget Minolta Legacy at bry sig om så folk kommer nog i större utsträckning än för A-mount gå på orginalobjektiven då ju det garanterar att man får bildstabilisering som nog de flesta trots allt vill ha.
Mycket attraktiv modell denna Nex 7 som du har köpt StenÅke. mina önskemål med Nex 7 hade varit inbyggd stabilisering och att som med andra Sony-modeller kunna skruva på alla minolta-objektiv utan att tänka på adaptrar av olika slag.

Visst den Nex 7 hade då blivit lite större, Nu har jag ännu inte haft förmånen att kunna känna på kameran, men jag gillar dom två hjulen för justeringar, ögonmusslan ger ett speciellt bildintryck av robusthet som är tilltalande.

Den lite dyra A-mountadaptern vart bestyckad med det äldre AF-systemet som A55an har, en fråga man ställer sig är att man spontant undrar hur denna avancerade adapter klarar sig under åren, den innehåller så mycket så att det är nästan är en liten kamera i sig själv.

Mycke medveten om att Nex 7 du nu köpt passar dina egna krav och vad du ville ha den till, jag liksom svävar ut lite om mina tankar hur den skulle se ut för att mera passa till mig.

Ser inte riktigt Nex 7 som en Folk-kamera, förmodlingen är nog A65 den modellen som konkurerar med Nikons D5100 och Canons 600D. Var placerar du in Nex 7an StenÅke, intressant att få höra då du är en mera driven fotograf än vad jag är.

Vänl./Bengt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Några små funderingar kring NEX 7.

Det som slår mig mest är hur välbyggt huset är och enkel, självklar, smart och effektiv styrningen av kameran är gjord. Det är det som är hela grejen med den här kameran. Gränssnittet är väldigt genomtänkt och anpassningsbart. Lätt som en plätt att se till att man även fick direktaccess till blixtkompensation som jag saknat lättillgängligt ända sedan min KM D7D. Genom att EVF:en sitter i kamerans övre vänstra hörn, så kan man ratta allt utan att vara i vägen md ansiktet.

Med adaptern som jag köpte till så kommer jag nu att få betydligt bättre användning av mina 24/2,8 mm och 50mm/1,7 Minoltaobjektiv. AF verkar funka perfekt, vad jag kan se vid en snabb koll. Ställer man dessutom kameran i DMF (direct manual focus) så frikopplar den efter fokusering och man kan direkt se med hjälp av peakingen var fokus ligger. Den går igång så fort kameran kopplar ur AF. Vill man är det enhelt att förstora bilden också för detaljprecision. Det här har jag längtat efter.

Jag har tidigare haft svåra bakfokusproblem med 24mm objektivet och det har nu fått ett nytt liv. Dessa små Minoltaobjektiv är t.o.m. kortare än E-kitet 18-55mm fast jag har adaptern påskruvad! Båda dessa objektiv är exakt lika små och smidiga så det blir ett bra streetkombo. Nu slipper de ligga där på hyllan till ingen vidare nytta längre. Peaking är underbart för oss med lite trötta ögon. Jag har alltid haft svårt med MF med alla mina digitalkameror.

Jag tror dock Mats skulle noja lite på EVF:en - i alla fall i "auto-läge". Det är en lag på 1/2 sekund när man sätter ögat till. Väljer man enbart EVF så är den lite snabbare, men då är ju skärmen helt avstängd. Den vaknar inte ens för uppspelning vilket man istället måste göra i EVF:en.

Jag var lite orolig för hur mitt Sigma 17-70mm skulle funka med adaptern. Det har ju glunkats om att objektiven måste chipas om (en gång till trodde jag) . Lyckligtvis så funkar det perfekt. Mitt objektiv var ju så pass nytt att det redan var förberett för problemen med A55:an som ju var först a generatioens SLT-hus. Jag hade dock uppfattat att det var ytterligare problem med dessa objektiv med A65/A77 så jag väntade mig det värsta. Det funkar som sagt perfekt och detta objektiv och NEX 7 är ett mycket lyckligt gifte. Det har mycket bra upplösning och passar nog sensorns höga upplösning bra men det har även Sigmas inbyggda bildstabilisering OS, trots att det ju byggts för Sony-hus, så nu får jag med detta både stabiliserad sökarbild och bildstabilisering trots att jag har adaptern påskruvad. Så mitt tips till folk som köper adaptern och ändå vill ha stabilisering är att försöka få tag på Sigma-objektiv med OS (optisk stabilisering). Minoltaobjektiven blir som ni förstår inte stabiliserade.

Det känns faktiskt som jag fått exakt det jag var ute efter och lite till som jag inte riktigt räknat med (vilket var lite turligt). Till Bengt som undrar var jag vill placera NEX 7 för egen del så säger jag att den för mig kommer täcka in alla mina behov utom ett och det är foto med mitt 70-400mm tele. Det kommer jag fortsatt att ha på min A580 så att jag får lite naturlig stabiliseringshjälp av SSS. Ska man ha det med NEX 7 så blir det alltid stativ tror jag. Den kommer att vara perfekt på resor tror jag.

NEX 7 tror jag kommer sälja enormt bra för den appellerar inte bara till Sony-fotografer utan även till Nikon- och Canon-fotografer, som har de kraven NEX 7 kan möta på sin "extrakamera", även om den aldrig kommer att vara en "folkmodell" som Bengt mycket riktigt påpekat och det handlar inte om priset i första hand utan om att det är en verkligt fullmatad kamera med alla tidens finesser vare sig de ursprungligen kommer från kompaktsidan eller är av mer entusiastkaraktär. Kameran kan nog upplevas som väl komplicerad av många även om det går att använda den som en "Kodak Klick" också. NEX 5n dock har väl stora förutsättningar att få en stor publik inte minst genom att också priset är lägre. Men själv tycker jag det gick väldigt snabbt att komma igång och förstå hur TRI NAVI-systemet var uppbyggt trots att jag läste manualen efteråt istället som ett litet experiment.

Jag tycker således inte att kameran i sig är avskräckande dyr men tillsammans med en adapter för 4 000:- spänn (som jag tror de flesta Sony-fotografer nog vill ha), så hamnar man ju på samma summor som en vanlig entusiastmodell kostar och då kommer säkert en del att välja en sådan kanske, främst för att inte få problemet med att egentligen leva med två parallella system - A-mount och E-mount. Adaptern löser dock som sagt dessa problem snyggt, ävenom man som sagt bara får inbyggd stabilisering med de A-mountobjektiv som har exv. OS (optisk stabilisering) inbyggt.

Slut för nu :)
 
Senast ändrad:

FlyerOne

Aktiv medlem
Mycket intressant att få synpunkter från någon som faktiskt har en NEX-7, Sten-Åke!

Det mesta som f.n. finns att läsa om NEX-7 är ju skrivet av folk som inte har någon - eller ens överhuvudtaget har sett någon...

Gäller även mig själv ännu så länge - har ju bara kunnat referara till andra ... :)
.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag kan hålla med Gunnar här, bra med en som äger Nex 7. Men extra bra att den personen är just StenÅke. Under så pass många år på dessa sidor så tror jag mig ha skaplig koll på hur just StenÅke ser på sitt eget kameraintresse, enklare uttryckt, sitt förhållningssätt till kameror som han köpt där han inte försvarar varje modell in i absurdum, och rycker värjan ur slidan för att våldsamt gå till attack när någon riktar kritk mot den inköpta guldklimpen.

Hade lite onda aningar att när Nex 7 och A77 kom, att två skilda läger skulle upprättas, för att försvara köpet av den ena modellen, så skulle den andra smutskastas lite.

Men glädjande så har det inte inträffat, även om tendenser kunde ses i början av släppen. Låg intresset till en början på Nex 7 så vill man gärna delge att modellen är efterfrågad ofta då mera intresse än för den andra modellen. Men när valet då går över till den andra så är den mera efterfrågad. Detta är nog ganska naturligt att tänka så, det kan själklart också vara sant att intresset skiftar mellan modellerna medan tiden går.

Annars kan det bli ett dilemma att man inte riktigt känner en person som berättar om sin kamera, utan först när han byter till en ny så kommer kritiken fram mot den gamla modellen, kanske en psykologisk motivation för att försvara nyköpet.

Men skall bli kul att höra vidare om Nex 7ans äventyr med StenÅke.

//Bengt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Killar, ni har ju båda fotograferat i många herrans år. Gunnar sedan 1956 och du Bengt sedan 60-talets slut. Jag började när jag fick en Zeiss Icon Contina farsan ropat in på stadsauktion. Han visste absolut inget om kameror och köpte den väl för att han fick den billigt. Den räckte ett bra tag och jag hade den sedan i början på 60-talet tills jag köpte men första egna Pentax systemkamera. Det är stor skillnad på dagens kameror och exv. NEX 7. Även en Pentax ME är en tämligen enkel kamera. Det fanns bara tre saker att bry sig om: filmkänsligheten (i ASA på den tiden men det är ju detsamma som ISO idag), bländarval (tiden ställdes sedan automatiskt av kameran med hjälp av exponeringsmätaren) och sedan gällde det att fokusera rätt manuellt, för AF var inte påtänkt ännu. Fokuseringshjälp i form av snittbild och mikroraster fanns i de flesta systemkameror på denna tid. Utöver detta kunde man också kompensera exponeringen i två steg åt vardera hållet, vid behov.

Vi är ju alla uppväxta med manuell fokusering men åtminstone jag har aldrig fixat det med dagens DSLR-kameror. Men det fantastiska har hänt med NEX 7 att det blivit lätt som en plätt att sätta skärpan manuellt. Med hjälpmedel som DMF som direkt övergår i peaking och möjlighet att zooma in vid fokuseringen har jag inga som helst problem med at fokusera manuellt nu. Det är den enskilt viktigaste funktionen i den kameran för mig. Nu är det svårt att skylla ifrån sig på kameran på bakfokusproblem med AF e.t.c.

Jag har faktiskt testat mikrojusteringen när adaptern är påmonterad och jag får väl instämma med Lennart att det funkar hyfsat på fasta objektiv som mina 24mm och 50mm. Jag tyckte de fokuserade OK vid ett första påseende men när jag kollade ordentligt, så vann båda två på en liten justering. Detta har gjort att mitt notoriskt hopplöst felfokuserande 24mm Minolta nu uppför sig som ett helt annat objektiv och har blivit riktigt användbart. Nu kommer mitt fotobeteende nog att "regrediera" en smula och jag kommer definitivt att börja använda MF mycket mer än tidigare och som sagt så har jag fått en hyfsad kombo med adaptern med dessa små 24mm och 50mm Minolta-glas som jag kan glida omkring på stan med. Den kombon sticker ut mindre än kameran och kitzoomobjektivet ihop gör, trots att adaptern är påskruvat.

Ska jag ha en kritiskt reflektion, så är det väl att jag frågat mig hur smart det är att ha 24 megapixel att hantera istället för 16. Jag tycket ju redan det var en hel del, om jag ska vara ärlig. Det tar ju som sagt en del mer plats och belastar datorer och diskar hårdare. Har köpt större och snabbare minnen än jag haft tidigare då ju kameran ska skyffla mer datat än mina tidigare behövt. Den här sensorn är omvittnat bra och klarar sig bra mot den äldre 16 Mpixelsensorn men frågar ni mig så kommer ju 24 att vara "overkill" i de flesta sammanhang även om det är underbart att kunna beskära ordentligt utan att få neuroser över att man kanske kastar bort för mycket data för att bilden ska hålla.
 
Senast ändrad:
ANNONS