Annons

Vad gäller?

Produkter
(logga in för att koppla)

digitell

Aktiv medlem
Ber om synpunkter på följande:

Säljaren erbjuder via Blocket ett objektiv för 800:- Jag som köpare tar mejlkontakt och skriver "jag köper objektivet. Meddela var vi kan träffas för att hämta resp. betala".

Inget händer. Nytt mejl skickas som påminnelse. Säljaren svarar då att objektivet har sålts till annan.

Personligen anser jag att både pris och köpbeslut borde gälla. Men jag har kanske fel.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Ber om synpunkter på följande:

Säljaren erbjuder via Blocket ett objektiv för 800:- Jag som köpare tar mejlkontakt och skriver "jag köper objektivet. Meddela var vi kan träffas för att hämta resp. betala".

Inget händer. Nytt mejl skickas som påminnelse. Säljaren svarar då att objektivet har sålts till annan.

Personligen anser jag att både pris och köpbeslut borde gälla. Men jag har kanske fel.
Du kanske har rätt i sak men det är ju inte så mycket att göra åt, dessutom så kan det ju ha varit sålt redan innan du skickade ditt första mail.

M
 

digitell

Aktiv medlem
Genom telefonkontakt vet jag att objektivet fanns vid tidpunkten då jag "bjöd". Det såldes under tiden efter att jag köpte det.
 

Kaffeperkulator

Aktiv medlem
Bara om han gav en accept på att han godkänner ditt anbud att köpa till hans pris, om jag förstått juridiken rätt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Säljaren angav det pris som jag senare accepterade. Han bör ju godkänna sin egen prissättning.
Nyckelordet här är ju senare. Om det var så att priset kom upp när ni pratade i telefon så har du inget anstånd med att acceptera säljarens anbud, om denne inte särskilt medger det. Ditt senare meddelande blir alltså ett nytt anbud. Om det är fråga om att säljaren avgett anbud i ett mejl blir frågan hur långt efter du accepterade det. Är tiden att anse som för lång är det även då ett nytt anbud från din sida.
 

digitell

Aktiv medlem
Förlåt Martin att jag redigerade under tiden Du svarade.

Telefonsamtal fördes gällande eventuell prutmån och om objektivet hade VR.
Dagen efter klockan 21 får jag ett mejl där säljaren anger att priset är utan prut och att VR gäller.
Jag mejlar då tillbaka efter en timme och köper.
 

Kaffeperkulator

Aktiv medlem
Fast som jag förstår det då så lämnar säljaren ett utbud i sitt mail, du svarar med ett anbud men det som saknas är en accept från säljaren
 

Kaffeperkulator

Aktiv medlem
Jag ångrar mig, det borde ses som ett anbud från hans sida när han mailar dig personligen och du svarar inom skälig tid. Du har nog rätten på din sida, men att dra det till rätten är nog rätt dödfött med bevisbörda osv.
 

digitell

Aktiv medlem
Tack Markus, inte blir det någon dragning till rätten, men ärendet kan kanske vara av intresse för andra.
 

iblis

Aktiv medlem
säljaren har ingen skyldighet att ge varan till dig efter överenskommet pris, vad jag ser så säger inte heller säljaren att han accepterar ditt pris eller dig för den delen.

Samma sak gäller vid försäljning av lägenhet, lägger du ett bud så måste inte säljaren acceptera dit bud.

inte ens ett företag har obligatorisk försäljning på en vara på ett specifikt pris. Se mediamarkt som exempel, de marknadsför varor på ett pris, väl i affär så är det andra priser.
inte ens där kan du yrka att satt pris gäller.

Endast vid redan lagd summa/utskriven faktura och dylikt kan du komma och yrka din rätt till priset och varan för det angivna priset.

dåligt, ja. olagligt, nej.
 

Anders Östberg

Guest
Det finns ingen rättighet att få köpa en sak, varken privat eller i en affär, finns det inget avtal så kan säljaren ångra sig eller sälja till någon annan ända tills han tagit emot dina pengar.

Och oavsett juridik, vad kan du göra åt saken i praktiken annat än att leta efter något annat att köpa?
 

ztenlund

Aktiv medlem
säljaren har ingen skyldighet att ge varan till dig efter överenskommet pris, vad jag ser så säger inte heller säljaren att han accepterar ditt pris eller dig för den delen.

Samma sak gäller vid försäljning av lägenhet, lägger du ett bud så måste inte säljaren acceptera dit bud.

inte ens ett företag har obligatorisk försäljning på en vara på ett specifikt pris. Se mediamarkt som exempel, de marknadsför varor på ett pris, väl i affär så är det andra priser.
inte ens där kan du yrka att satt pris gäller.

Endast vid redan lagd summa/utskriven faktura och dylikt kan du komma och yrka din rätt till priset och varan för det angivna priset.

dåligt, ja. olagligt, nej.
Du har uppenbarligen inte förstått vad som står i Avtalslagen och hur anbud-acceptmodellen fungerar. Att t ex marknadsföring inte är del av ett bindande avtal är något helt annat. Sedan kan sådan vara föremål för rättsliga åtgärder enligt Marknadsföringslagen, men det hör inte riktigt hemma här. Sedan är det riktigt att avtalet i t ex en elektronikaffär tecknas med t ex säljaren som gör detta å butikens vägnar genom ställningsfullmakt.

Huruvida ett anbud och en accept förelegat här är svårt att som utomstående säkert fastställa, vilket är något helt annat än att man kan bete sig hursomhelst. Sedan är som nämnts tidigare i tråden också frågan om man verkligen kan bevisa att ett avtal förelåg. Muntliga avtal gäller ju, men är inte så lätta att bevisa.

Edit: Och vad gäller fastigheter och bostadsrätter så finns det formkrav som gör att ett avtal inte kan ingås muntligen. Man _måste_ ha ett skriftligt avtal som uppfyller lagens krav för att det ska gälla.
 

Kaffeperkulator

Aktiv medlem
Men avtal ingås när accept uppstått, som kan uppstå när anbud givits. Hur menar ni att det inte är ett anbud när säljaren mailar köparen och säger att priset X gäller, och att det inte är en accept när köparen säger att han accepterar det.

Och anders, du är nog lite ute och vinglar. Fastigheter är dock undantaget bestämmelser kring muntliga avtal, men annars gäller dom med.

Edit: Tvåa på bollen :)
 

Anders Östberg

Guest
Om det var mig du menade med "anders" så har jag inte pratat om fastigheter.

Svårt för övrigt att avgöra om avtal ingåtts när man inte vet vad som sagt i detalj. Ett mail med upplysning om att "priset är X kronor, färdigprutat" är inte samma sak som ett mail med svaret "OK, jag säljer till dig", rent juridiskt. Köparen kanske vill tolka det som att han fick en accept, men det är ju inte det som sägs.

Och som sagt, i praktiken är det väl bara att gå vidare, hur ska man kunna tvinga fram ett köp om varan redan sålts till någon annan?
 

digitell

Aktiv medlem
Jag är på inget vis ute efter att tillgripa rättsliga åtgärder och inte heller vill jag framtvinga en försäljning.

Det är Era synpunkter jag efterlyste och sådana har jag fått i överflöd och avger ett varmt tack!

Men av vilken anledning mejlades säljaren? Svaret är att jag gav mitt kitobjektiv till min dotter i Älta beroende på att hon köpt en Nikon D40X av en medlem på Fotosidan. Kameran saknade objektiv varför hon fick låna mitt. På ett vänligt sätt misstänker jag att jag inte får det tillbaka, utan måste skaffa ett nytt begagnat. Därför togs kontakt med säljare på Blocket, men det sket sig.

Genom Fotosidan köper jag gärna ett GII ED eller ett GVR 18-55.

per
 
ANNONS