Annons

I vilken färgrymd levererar ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Levererar bilder för hemsidor, epost, o s v, i sRGB och bilder som ska framkallas, eller tryckas i AdobeRGB. Jag brukar även nämna det när jag skickar bilderna.

Hur gör ni? Väljer ni någon annan färgrymd? Bara en?

Behöver man påpeka vilken färgrymd bilderna är i när man skickar dem till magasin/tidningar, eller är sådant allmänt känt?
 

cls

Aktiv medlem
Om jag har fått önskemål/instruktioner om filformat, upplösning, färgrymd etc så följer jag dem och är nog inte så noga med att redovisa (eftersom det är vad som förväntats).

Har jag inte fått några tydliga riktlinjer så talar jag om hur jag valt att göra och ber dem återkomma om de skulle föredra något annat. Jag skickar inte bilder i dubbla uppsättningar annat än om jag uttryckligen blivit ombedd att göra det.
 

alfin

Aktiv medlem
Det enklaste är väl att bädda in färgprofilen i bilden när den sparas, så att alla enkelt kan se vilken färgrymd den befinner sig i.
 

Arlemo

Aktiv medlem
Om jag har fått önskemål/instruktioner om filformat, upplösning, färgrymd etc så följer jag dem och är nog inte så noga med att redovisa (eftersom det är vad som förväntats).

Har jag inte fått några tydliga riktlinjer så talar jag om hur jag valt att göra och ber dem återkomma om de skulle föredra något annat. Jag skickar inte bilder i dubbla uppsättningar annat än om jag uttryckligen blivit ombedd att göra det.
Och hur brukar du välja att göra, d v s vilken/vilka färgrymder väljer du om du inte fått några riktlinjer?
 

cls

Aktiv medlem
Och hur brukar du välja att göra, d v s vilken/vilka färgrymder väljer du om du inte fått några riktlinjer?
Som tumregel blir det sRGB eftersom jag oftast lämnar bilder till privatpersoner och andra mottagare som jag inte förväntar mig ha nån direkt koll på färgrymder etc. I de (få) fall jag levererat till tidningar eller för annat tryck har jag valt aRGB eftersom jag gissat att de föredragit det (och kan hantera det).
 

Anjou

Aktiv medlem
Absolut, och då var min fundering om sådant är allmänt känt? Sköts det rent av automatiskt vid tryck?
Döp bilderna med aRGB så blir det inget missförstånd.

Är du osäker på vad kunden vill ha så leverera både sRGB som jpg och aRGB som tiff.
Då har man bilder både för webb/powerpoint samt för tryck.


/ Kalle
 

Kiboko

Aktiv medlem
Absolut, och då var min fundering om sådant är allmänt känt? Sköts det rent av automatiskt vid tryck?
Om detta med profiler är allmänt känt vet jag inte ...

Men jag skulle om inget annat anges i beställningen lämna i aRGB.
Ska jag lämna till tryck, samma sak - aRGB.

Sen sker inget automatiskt:
De som gör tryckproduktionen har säkert en färg-profilinställning de fått från tryckeriet, så de gör själva om dina bilder att passa deras tryck.
De gånger jag får bilder för tidningen jag jobbar på, är jag glad om de kommer i aRGB, men blir inte ledsen om de kommer som sRGB. Däremot blir jag "sur" om de som levererat bilderna gjort om dem i någon CMYK-profil ... Så om inte beställningen tydligt säger det lämna aldrig CMYK-ade bilder! Om du ska CMYK-a, se till att du gör det i rätt profil ... för just det tryckeriet och för just det papperet.

edit: sedan är det inte alltid tryckerier vill ha CMYK-ade bilder ... många digitala tryckerier (Fotoböcker, kalendrar vill ha aRGB eller sRGB ... CMYK i det sammanhanget blir inte kul :(
 
ANNONS