Annons

Nikon D7000 inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

natha-mjau

Avslutat medlemskap
Jag har haft min D7000 i snart 1 år och jag kommer inte överens med den.
Hade tidigare en D5000 som jag älskar.
Får aldrig riktigt till det med D7000, tycker fotona blir grumliga, seg AF, dålig fokus osv.. Ingenting blir bra.
Så jag har försökt att googla om jag har helt fel inställningar (jag kallar mig inte amatör fotograf men jag känner mig verkligen som en med denna kameran, den kanske är för avancerad för mig eller så är något fel på den)

Så nu som har D7000, kan inte ni skriva vad ni har för inställningar? Alla!
tycker det är jättetråkigt att inte gå ut&fota för att jag inte får ordning på kameran.

Brukar fota kaninhoppning mycket, men det kan jag inte göra med D7000 för alla bilder blir suddiga. Fotar jag där emot med D5000 med samma objektiv och inställningar blir bilderna perfekta...
 

eskil23

Aktiv medlem
Kolla att okjektivet fokuserar rätt på den kameran genom att fotografera t.ex. en lutande linjal. Om fokus hamnar för långt bak eller för långt fram så går det att justera på D7000 (något som inte går på D5000).
 

natha-mjau

Avslutat medlemskap
Jag ska försöka hitta en linjan!
Hur ändrar jag fokusen på D7000 så att den är över hela bilden tillexempel?
För det blir alltid suddigt i kanterna hur jag än vrider och vänder
 

warmiz

Aktiv medlem
Vad använder du för inställningar vanligtvis?

Misstänker att det kan ha att göra med vilken typ av autofokusmetod du använder dig av om du i övrigt faktiskt använder samma inställnigar vad gäller slutartider, iso osv. Skulle tro att det är lättast med AF-C och begränsat antal punker i mitten (eller enbart mittpunkten).

Har dock aldrig fotat nåt liknande så det finns många andra som har bättre koll, men jag gissar att detta går ganska fort med små rörelser i sidled osv och kanske i dålig belysning inomhus? Ganska svåra förutsättningar för autofokusen mao men din nya kamera bör iaf vara bättre på detta än din gamla.
 

natha-mjau

Avslutat medlemskap
Jag försöker alltid hålla så låg Iso som möjligt, runt 100. och slutartid beror på vart jag är/vad jag ska fota men normalt runt 100-200 kanske.
Brukar ha AF-S eller AF-A, sällan jag använder AF-c

Kaninhoppningen är utomhus så det är bra ljus. :)
 

warmiz

Aktiv medlem
Jag försöker alltid hålla så låg Iso som möjligt, runt 100. och slutartid beror på vart jag är/vad jag ska fota men normalt runt 100-200 kanske.
Brukar ha AF-S eller AF-A, sällan jag använder AF-c

Kaninhoppningen är utomhus så det är bra ljus. :)
Skulle tippa på att du bör ha ännu snabbare slutartid för att frysa rörelsen på kaninen (om det är det som du är ute efter), detta kan ju vara en orsak till suddiga bilder om du får rörelseoskärpa i bilderna. Upp med ISO och större bländare isf!
Kan du ladda upp nåt exempel på bild du inte är nöjd med?

AF-S fokuserar en gång och håller sedan denna fokuspunkt så länge du håller ner avtryckaren halvvägs eller helt, om kaninen då kommer närmare eller längre ifrån dig kommer den då snabbt ut fokus om ditt skärpedjup är lite snävare. AF-A tror jag försöker välja lämpligaste fokusmetoden automatiskt och detta kan nog ta lite extra tid ibland och resultera i lite olika resultat.
 
ANNONS