Annons

Program för bildvisning, lagring, säkerhetskopiering, redigering

Produkter
(logga in för att koppla)

jimmi

Ny medlem
Hej

Vill ha ett enkelt sätt att importera bilder till dator och NAS (har, som alla andra, flera olika källor - systemkamera, iPhones och andra digitala kameror), en smidig lösning på säkerhetskopiering samt något bra sätt att visa bilderna på - som ska funka på telefoner, iPads, Apple TV, smart TV osv (typ iPhoto).

Jag har cirkus 60-70’000 bilder i mappar efter år>månad/händelser, en struktur som jag gärna vill behålla. Har provat iPhoto/Aperture men gillar inte inlåsningen i Applevärlden utifall att jag någon gång vill kunna arbeta/titta på bilderna från en PC. Dessutom skapar iPhoto/Aperture en egen fet ”bildfil”, vill helst basera det på en vanlig enkel mappstruktur för att inte låsa fast mig till en programsvit.

Alltså:
1 Bildbibliotek att kunna köra på flera enheter (Apple TV, iPhone, iPad, Android mm)
2 Smidigt tanka över bilderna till datorn/NASen
3 Säkerhetskopiera på ett enkelt sätt
4 Redigeringsmöjigheter
5 Plattformsoberoende

Idag lyckas jag lösa 2-5 ovan, men hittar inget schyst sätt att visa bilderna.

Hur gör ni andra detta? Jag har svårt att tro att jag är den enda som vill ha det så.

Mvh
Jimmi
 

reboot81

Aktiv medlem
Kikat på nya LR med molnstöd? LR låter dina filer ligga i sin nuvarande struktur.

1 Bildbibliotek att kunna köra på flera enheter (Apple TV, iPhone, iPad, Android mm)
-LR fixar Mac, PC, iPryl (ej Android?)
2 Smidigt tanka över bilderna till datorn/NASen
-fixar LR
3 Säkerhetskopiera på ett enkelt sätt
-Crashplan. Billigt och bra, jobbar automatiskt. Obegränsad backup, kan köra mot deras servrar och mot extern disk/NAS (eller båda två)
4 Redigeringsmöjigheter
-LR fixar kungligt.
5 Plattformsoberoende
-Mac & PC, samt lite på iOS.

LR rör inte din originalfil, men å andra sidan är du "låst" till Adobes program. Men du verkar inte vara sugen på att byta till Aperture igen så det är väl inget problem.

Vill du verkligen ha möjlighet att visa 70000 bilder på iPaden? Varför inte göra automatiska smarta mappar i LR som samlar alla 4 eller 5 stjärniga bilder och exporterar dessa med ett klick till en dropboxmapp som du i sin tur synkar med iTunes till dina iPrylar.
Detta kräver ca 4 klick (starta LR, Publicera, starta iTunes, synkronisera).
 

FimW

Medlem
Säkerhetskopiering

Jag har ett mycket starkt behov av säkerhetskopiering, INTE synkronisering. Dvs när en fil har säkerhetskopierats så ligger den kvar där i evinnerliga tider även om man tar bort originalet.
Det program som jag har hittat och använder är idrive finns på www.idrive.com Billigt är det också, ca 300 kr/år för 300GB. Ytterligare en fördel med det paketet är att det är en automatisk versionshantering.
För ordningens skull: Jag är inte på något sätt lierad med företaget ifråga.
/Fim W.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag har ett mycket starkt behov av säkerhetskopiering, INTE synkronisering. Dvs när en fil har säkerhetskopierats så ligger den kvar där i evinnerliga tider även om man tar bort originalet.
Det program som jag har hittat och använder är idrive finns på www.idrive.com Billigt är det också, ca 300 kr/år för 300GB. Ytterligare en fördel med det paketet är att det är en automatisk versionshantering.
För ordningens skull: Jag är inte på något sätt lierad med företaget ifråga.
/Fim W.

Fungerar säkert jättebra för vissa. Dock så liggerfilen inte kvar där i evinnerliga tider utan endast så länge du betalar avgiften. Sedan så är ju inte 300GB speciellt mycket utrymme, för mig skulle det inte räcka långt med raw-filer och Full HD film. Ser man prismässigt så blir ju idrive svindyrt om man vill ha mycket utrymme. Min NAS har 12 TB, idrive tar för 12.5 TB 2249.62 DOLLAR årligen, dvs över 15 000 SEK, får ett antal NAS för samma pris.

Så jag föredrar nog en egen NAS där har man kvar filerna i evinnerliga tider :) Till en mycket billigare peng. Men som sagt, det är ett bra tips för dem där det fyller behovet, destå mer alternativ man har att välja mellan desto bättre :)
 

mjose

Medlem
Fungerar säkert jättebra för vissa. Dock så liggerfilen inte kvar där i evinnerliga tider utan endast så länge du betalar avgiften. Sedan så är ju inte 300GB speciellt mycket utrymme, för mig skulle det inte räcka långt med raw-filer och Full HD film. Ser man prismässigt så blir ju idrive svindyrt om man vill ha mycket utrymme.
Jag har ungefär 1TB foton och använder AllwaySync (köpte programmet för typ fyra år sen, kostade en dryg hundring) till lokal disk. Lokal disk (eller nas för den delen) ger dock dåligt skydd[1] mot vattenskada, brand och inbrott. Därför kompletterar jag med Backblaze som kostar 5 USD per månad för obegränsad lagring. Det finns fler tjänster som har fast pris för obegränsad lagring, se http://backup-guiden.se/obegransad-online-backup

[1]: Mer info på min blog http://mikaelfalkvidd.com/sakerhetskopiering/sakerhetskopiering-raid-vs-usb-disk-vs-onlinebackup-vs-nas/

För ordningens skull: Det är min egna blog jag länkar till och det är jag som skapat backup-guiden.se
 
ANNONS