Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur lagrar du dina bilder, video mm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bildfilerna blir större och större och likaså videofilerna nu när 4K UHD har kommit men även 1080p Full HD Blu-Ray gav ju stora filer. Så min fråga är hur du lagrar dina bilder och videofilmer för framtiden och för våra efterlevande?

Jag har själv ett 50-tal 3,5" interna hdd på allt ifrån 500GB till 1TB och 2TB. Dock inga större än 2TB då jag anser att du håller för låg kvalitet. Kör dom i externa hårddiskchassi typ DELTACO SI7908A. Problemet är att jag förr eller senare är medveten om att en vacker dag så kraschar diskarna. Och att få igång diskarna om 50 eller 100 år är kanske inte heller realistiskt.

Så vad är alternativet? Köpa några hundra svindyra SSD-diskar och hoppas på att de inte tappar minnet innan 2020 eller 2030?

Köpa en Blu-Ray brännare och några hundra eller några tusen svindyra M-DISC och bränna över allt på?

Att tanka över allt på något "moln" ute i cyberrymden är inte aktuellt för oss som bor på landet och som sitter på en 2,5 Mbit nedströms och 0,5 Mbit uppströms Telia ADSL-anslutning.

Så vad jag sitter och grubblar över är hur du och alla andra lagrar sina 10 TB, 25 TB och 100 TB för framtiden på smidigaste sätt?

Ha en trevlig Trettondag. Det är bara 74 dagar kvar till Vårdagjämningen. :)

Cheers...
 

kiwi

Aktiv medlem
Lösningen, om än inte komplett kanske i ditt fall, stavas NAS.

Det känns både kostnadseffektivt och relativt säkert, jämfört med att lägga över sitt material på diskar som sedan ligger i ett skåp i några år och som man inte vet statusen på förrän man någon gång kollar.

Däremot borde du se till att skaffa bättre uppkoppling, så att du kan få hjälp av molnet. ;)


/ Kiwi
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Ett sätt att börja med kan ju vara att sålla, organisera materialet. Det är ett femtiotal diskar, 10-100TB... Det kommer att ta längre tid att gå igenom det än att städa ur bostaden.

Bara ett litet perspektiv, menar inte att du trillar av pinn imorgon.

Mängden material kan också göra det ointressant, det blir helt enkelt för mycket, och "livet går vidare" även för de efterlevande.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har 1 disk i chassit och 2 kopior. Ena hemma o andra på jobbet.
Fast 50 diskar låter extremt. I det fallet hade jag köpt stora diskar och ersatt de mindre och sen ge bort de mindre. Kanske behållit några större som backup för os och program.
Låter heller inte som att du rensar bort oönskat material. Kanske börja där. ... samtidigt som man lägger över material på större diskar.
Lycka till
 

Poteta

Aktiv medlem
Jag hade börjat med att rensa bort. Det kan inte vara rimligt att dina efterlevande eller andra skulle vara intresserade av såna mängder bild och film.
Själv har jag under mina 46 år samlat på mig kanske max 1,5 TB material. Jag tror däremot inte någon skulle vilja eller orka titta igenom det. Då har jag i och för sig sparat de mesta filmerna på Youtube och Vimeo.
Mina bilder sparar jag på en extra disk i datorn som backas upp mot en NAS som står i förrådet. Visst, skulle huset brinna ner förlorar jag allt men det känns som ett litet bekymmer jämfört med att huset brinner upp.
 

reboot81

Aktiv medlem
Jag hade börjat med att rensa bort. Det kan inte vara rimligt att dina efterlevande eller andra skulle vara intresserade av såna mängder bild och film.
Själv har jag under mina 46 år samlat på mig kanske max 1,5 TB material. Jag tror däremot inte någon skulle vilja eller orka titta igenom det. Då har jag i och för sig sparat de mesta filmerna på Youtube och Vimeo.
Mina bilder sparar jag på en extra disk i datorn som backas upp mot en NAS som står i förrådet. Visst, skulle huset brinna ner förlorar jag allt men det känns som ett litet bekymmer jämfört med att huset brinner upp.
För under tusenlappen får du en 2TB hårddisk som du kan köra manuell backup (kopiera) till ett par gånger om året. Denna kan du sedan lägga på annan plats, hos vän eller släkting.

TS: Du anser att diskar >2TB har för låg kvalitet, har du något belägg för det? Jag håller med om att större diskar medför risker, men att även 1TB diskar är ute och "pushing the enevelope" (att man är kaxig och balanserar på gränsen på vad som faktiskt är möjligt, vad säger man på svenska?)

Det finns stora diskar 6-8TB med 5års garanti. Är man intresserad av att bevara data så har man säkerhetskopior.

"Receptet" på hur man förvarar 10TB är: 2x5TB + 2x5TB som säkerhetskopia, 4x3300kr.

"500GB till 1TB och 2TB" på femtio diskar, du har alltså nånting mellan 27-97,5TB?
Jag har fem diskar i datorn, och ordning. Ändå tycker jag att det är svårt att få grepp om. Vanligt folk har en dator, en hårddisk. Hur förväntar du dig att någon efterlevande skall klara av att hantera 50+ diskar?
 

AFJ

Aktiv medlem
Så vad är alternativet? Köpa några hundra svindyra SSD-diskar och hoppas på att de inte tappar minnet innan 2020 eller 2030?
Varför skulle det bli bättre med SSD?

Oavsett hur du väljer att lagra dina data måste du ju ha en backup. Mekaniska hårddiskar måste väl ändå vara det mest kostnadseffektiva och fördelen med en sådan lösning är att den är förhållandevis lätt att "uppdatera". Lagring blir kontinuerligt billigare så även om man producerar mycket material så borde problemet ända vara lösligt.

Om man är amatör och fotar stillbild - ja då krävs ett väldigt aktivt avtryckarfinger för att "slå i taket" på vad som är praktiskt möjlig att hantera. Jag tror som andra varit inne på att man måste gallra hårt. Om jag t ex kommer hem från en dag på racerbanan så kanske jag har 1000 bilder eller mer att gå igenom. När jag är klar med gallringen så visar det sig att kanske 50 är värda att spara och sannolikt är det max en bild som verkligen blivit så bra att det är något som eftervärlden har något intresse av.

Jag tror man skall gallra hårt - det ökar chansen att ens arbete "lever vidare".

När det gäller video - där har jag ingen erfarenhet men jag kan tänka mig att datamängden där snabbt kan nå astronomiska proportioner om man är flitig. Gissar att det där blir ännu viktigare att gallra ut det som verkligen är värt att spara. Att bläddra igenom några tusen stillbilder kan man ju köra på något timme. Värre då att gå igenom massa oredigerade videofilmer!
 

Yeye

Aktiv medlem
Själv sparar jag alla mina bilder på en NAS och externa diskar som jag har låst in eller har hos vänner. Just nu är det nog runt 3TB.
Jag förstår inte de som sparar till efterlevande för det är ingen som kommer att orka titta igenom mina bilder för 99.9& har ingen som helst betydelse för dom. Det som jag har börjat med är att medvetet spara mina bästa eller de bilder som kan ha mest betydelse för min familj, typ bilder från när de var barn, födelsedagar och andra speciella händelser i Dropbox eller andra tjänster som inte kommer att försvinna på ett tag.
 

MichaelB

Aktiv medlem
Har man så mycket data & dessutom på separata diskar förutsatt att allt ska sparas
så är det vettigt med nån for av rejält NAS som tar typ 8st diskar & gå att bygga ut med
extra disklådor. Kör man sen Raid 6 så kan 2st diskar gå sönder utan att allt förloras.
Vill man dessutom ha backup får man köpa 2st enheter som speglas.

Själv kör jag dubblerade HP SAN med 10TB vardera kopplade vis SATA till 2st HP DL380
servar som kör Vmware ESX där b.la fileserven ligger. Detta backas i sin tur upp till en
FreeNas server som kör ZFS raidz2(raid6). På SAN kör jag Raid 6 på båda så i teorin
kan 2 diskar i varje SAN haverera samtidigt utan att något försvinner & jag måste återskapa
från backupen. Alla datorer mm i mitt nätverk backas upp till mitt SAN så det finns minst
3st kopior ifall nått skulle hända.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag förstår inte de som sparar till efterlevande för det är ingen som kommer att orka titta igenom mina bilder för 99.9& har ingen som helst betydelse för dom. Det som jag har börjat med är att medvetet spara mina bästa eller de bilder som kan ha mest betydelse för min familj, typ bilder från när de var barn, födelsedagar och andra speciella händelser i Dropbox eller andra tjänster som inte kommer att försvinna på ett tag.
Det låter som ett vettigt tankesätt. Men jag skulle inte förlita mig på molntjänster som förr eller senare kommer att försvinna om de inte är lönsamma. Elektroniska lagringsmedia har begränsad hållbarhet och det kommer att krävas aktiva handlingar för att behålla data över en längre tid.

Bilder som man tror har betydelse för andra kan man ju distribuera redan nu (kanske inte till de yngsta barnen då) så sprider man risken och lämnar över ansvaret till mottagaren att spara eller slänga.
De andra bilderna får man köra backuper på så länge man orkar och inte ha för stora förhoppningar om att de kommer att bestå därefter.

För egen del har jag flera hårddiskar i datorn med "allt", två större backupdiskar där alla "värdefulla" filer kopieras till en av diskarna varje månad och den förvaras sedan på annan ort. Alla originalband från videokameror finns kvar, men skulle kunna slängas om deras digitala kopior också backades upp.
 
ANNONS