Annons

Fota av dia i projektor - vilken carousel passar bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffanp

Aktiv medlem
Jag har funderat på att ha en blixt i men jag tror inte att jag får plats. En svagare lampa med bra färgtemperatur känns säkrare.
 

Staffanp

Aktiv medlem
Å andra sidan är det inte fel att genomlysa så många av de eventuella problem som kan uppstå... Inte kul att lägga tid på saker som man i slutändan inte är nöjd med och måste göra om. Gissar att rätt många har rejäla samlingar av diabilder och har gedigen erfarenhet av diaprojektorer som ju var ett hyfsat vanligt sätt att visa bilder förr. Så även om ingen fotat av i projektor är det ändå många som har upplevt de saker som kan gå snett i just en projektor.

EDIT: i moderna projektorer går det att dimma lampan till väldigt låg effekt.
Jag är beredd att lägga lite tid på att försöka få ihop en bra lösning. Jag tycker att det är ett intressant projekt och kul om jag lyckas. Blir det inte bra får jag köpa en skanner för drygt 10.000kr och skanna allt istället.

Tack alla ni som belyst problemen men jag står fast vid metoden tills och byter bara om resultatet inte blir bra. Lyckas jag kan det blir ett referensprojekt för andra som vill digitalisera men inte kan lägga ut 10-15000kr på en bra skanner. Även om den går att sälja vidare efteråt så är det rätt mycket pengar att ligga ute med.

Ni som kommer med kostruktiv kritik / förslag får gärna fortsätta skriva.

Jag kommer självklart inte fotografera av ett par tusen bilder och se om det blir bra eller ej. Jag testar med ett magasin och ser om jag kan få ett konsekvent resultat. Om det går bygger jag ihop allt lite stabilare och fotograferar av resten.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag är beredd att lägga lite tid på att försöka få ihop en bra lösning. Jag tycker att det är ett intressant projekt och kul om jag lyckas. Blir det inte bra får jag köpa en skanner för drygt 10.000kr och skanna allt istället.

Tack alla ni som belyst problemen men jag står fast vid metoden tills och byter bara om resultatet inte blir bra. Lyckas jag kan det blir ett referensprojekt för andra som vill digitalisera men inte kan lägga ut 10-15000kr på en bra skanner. Även om den går att sälja vidare efteråt så är det rätt mycket pengar att ligga ute med.

Jag kommer självklart inte fotografera av ett par tusen bilder och se om det blir bra eller ej. Jag testar med ett magasin och ser om jag kan få ett konsekvent resultat. Om det går bygger jag ihop allt lite stabilare och fotograferar av resten.
Tror du är ute och cyklar lite.
http://www.pricerunner.se/pl/50-2918016/Skanners/Canon-CanoScan-9000F-Mark-II-priser
Det är den skanner jag har idag. Det är den bästa skanner jag någonsin haft. Tidigare har jag ägt skanners som kostat 4-5 gånger mer och varit sämre. Var har du fått för dig att en vettig skanner kostar 10-15 000 kr?

Så förmodligen kommer du lägga ner fler kronor på din lösning än vad en vettig skanner med programvara kostar idag. Fast du har ju redan stakat ut din riktning. Så kör på. Det finns ju en liten chans att du lyckas.
 

Staffanp

Aktiv medlem
Tror du är ute och cyklar lite.
http://www.pricerunner.se/pl/50-2918016/Skanners/Canon-CanoScan-9000F-Mark-II-priser
Det är den skanner jag har idag. Det är den bästa skanner jag någonsin haft. Tidigare har jag ägt skanners som kostat 4-5 gånger mer och varit sämre. Var har du fått för dig att en vettig skanner kostar 10-15 000 kr?

Så förmodligen kommer du lägga ner fler kronor på din lösning än vad en vettig skanner med programvara kostar idag. Fast du har ju redan stakat ut din riktning. Så kör på. Det finns ju en liten chans att du lyckas.
"Fast du har ju redan stakat ut din riktning. Så kör på. Det finns ju en liten chans att du lyckas"

Det är den här attityden jag tycker är så tråkig. Har du över huvud taget förstått varför jag vill fotografera av i en projektor? Jag vill utnyttja att alla bilder ligger i magasin och jag kan mata på dessa i bra takt i en projektor.

Har skannern du visar magasinmatning? Hur många timmar måste jag sitta aktivt framför datorn om jag skall skanna med den? Plocka ut bild för bild och skanna.

Om jag inte lyckas med projektorn kommer jag skaffa en bra skanner som kan ta magasin i någon form. en skanner som klarar ett par bilder åt gången är inte aktuellt över huvud taget.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
"Fast du har ju redan stakat ut din riktning. Så kör på. Det finns ju en liten chans att du lyckas"

Det är den här attityden jag tycker är så tråkig. Har du över huvud taget förstått varför jag vill fotografera av i en projektor? Jag vill utnyttja att alla bilder ligger i magasin och jag kan mata på dessa i bra takt i en projektor.

Har skannern du visar magasinmatning? Hur många timmar måste jag sitta aktivt framför datorn om jag skall skanna med den? Plocka ut bild för bild och skanna.

Om jag inte lyckas med projektorn kommer jag skaffa en bra skanner som kan ta magasin i någon form. en skanner som klarar ett par bilder åt gången är inte aktuellt över huvud taget.
Du blir rosenrasande så fort någon ifrågasätter din strategi. Det får du nog ta med lite mer balans om du ställer frågan på ett forum. Vill du att alla skall stryka dig medhårs så sök en sajt där ni alla har samma idé.
Det finns skäl till att produkterna som finns på marknaden ser ut som de gör. Det finns filmscanners, flatbädd scanners och saker för avfotografering. De hette en gång i tiden diaduplikatorer men heter nu nog något annat. Om det enkelt gick att fota av bilder via projektorn. Tror du då inte dessa företag skulle sett affärsidén?
Du trodde också att en vettig skanner skulle kosta 10-15 000 kr. Jag gav dig fakta att en sådan kostar 2 000 kr. Det svarade du inte på. Är dina andra idéer också lika mycket från realiteten?
Jag är ledsen om detta är elakt. Fast du bad om det.
 

Staffanp

Aktiv medlem
Du blir rosenrasande så fort någon ifrågasätter din strategi. Det får du nog ta med lite mer balans om du ställer frågan på ett forum. Vill du att alla skall stryka dig medhårs så sök en sajt där ni alla har samma idé.
Det finns skäl till att produkterna som finns på marknaden ser ut som de gör. Det finns filmscanners, flatbädd scanners och saker för avfotografering. De hette en gång i tiden diaduplikatorer men heter nu nog något annat. Om det enkelt gick att fota av bilder via projektorn. Tror du då inte dessa företag skulle sett affärsidén?
Du trodde också att en vettig skanner skulle kosta 10-15 000 kr. Jag gav dig fakta att en sådan kostar 2 000 kr. Det svarade du inte på. Är dina andra idéer också lika mycket från realiteten?
Jag är ledsen om detta är elakt. Fast du bad om det.
Nej, jag blir inte rosenrasande. Bara trött.

En flatbäddsskanner som klarar fyra bilder åt gången är inte i närheten av den typen av produkt jag vill åt. Den effektiva upplösningen på den scannern du föreslår är dessutom bara runt 4 megapixel.
Läs mer på
http://www.filmscanner.info/en/CanonCanoScan9000FMark2.html

Jag har drygt 4000 bilder att digitalisera. Med en flatbäddsskanner som klarar fyra bilder åt gången måste jag starta om sanningsprocessen 1000 gånger. Det vill jag verkligen inte göra.

Varför har du så svårt att acceptera att jag vill testa den här metoden? Vad är problemet?

Du verkar inte läsa vad jag skriver. Jag vill ha någon form av matning när jag skall scanna. Då måste man upp rätt mycket i pris. Sen kan man ju alltid sälja scannern vidare efteråt till ungefär samma pris om man vill.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ungefär samma pris är nog lite optimistiskt. Jag har en Reflecta. Kostar femsiffrigt belopp och tillverkaren säger att den håller för 20000 scanningar. Gör man fler gäller inte garantin, i alla fall.
Så att tro att den fortfarande är värd 10000+ efter det att man skannat kanske 15000 dia (som jag gjort), det är nog i överkant.

Jag tvivlar inte alls på att din metod kan fungera. Det gäller att få in en bra belysning i projektorn för bildkvaliténs skull och få till automatisk bildväxling/avtryck för automatiseringens skull. Annars får man ju sitta där hela tiden ändå, bara för att trycka på knappen. Det tar väl några sekunder för projektorn att byta bild och fotografera den, så 80 bilder (eller vad det nu går i ett Carouselmagasin) avverkar man på mindre än fem minuter. Lagom tid för att pyssla med att plocka fram och lägga undan magasin etc. under tiden. Reflectascannern är mycket långsammare, men dess programvara kan göra färgjusteringar och sånt i flykten, så det jämnar ut sig lite grand.

Här är förresten en sån där PLC som jag syftade på.
 

Staffanp

Aktiv medlem
Ungefär samma pris är nog lite optimistiskt. Jag har en Reflecta. Kostar femsiffrigt belopp och tillverkaren säger att den håller för 20000 scanningar. Gör man fler gäller inte garantin, i alla fall.
Så att tro att den fortfarande är värd 10000+ efter det att man skannat kanske 15000 dia (som jag gjort), det är nog i överkant.

Jag tvivlar inte alls på att din metod kan fungera. Det gäller att få in en bra belysning i projektorn för bildkvaliténs skull och få till automatisk bildväxling/avtryck för automatiseringens skull. Annars får man ju sitta där hela tiden ändå, bara för att trycka på knappen. Det tar väl några sekunder för projektorn att byta bild och fotografera den, så 80 bilder (eller vad det nu går i ett Carouselmagasin) avverkar man på mindre än fem minuter. Lagom tid för att pyssla med att plocka fram och lägga undan magasin etc. under tiden. Reflectascannern är mycket långsammare, men dess programvara kan göra färgjusteringar och sånt i flykten, så det jämnar ut sig lite grand.

Här är förresten en sån där PLC som jag syftade på.
Tack, det var bra att veta att det kan finnas ett maxtal för antalet scannade dia. Jag har tidigare sneglat på reflecta/braun och det är troligtvis en sådan jag skaffar om mitt sätt inte blir bra.

Jag räknar med en helg för att digitalisera alla bilder. Tanken är att göra det tillsammans med pappa, en flaska vin och lite mat. Det är en del som skall göras; fotografering, plocka fram alla dia, skriva nyckelord mm. En trevlig helg med andra ord!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Så låt oss då säga din metod fungerar. Bilderna hamnar i din dator.
Då ser man snabbt att kontrasten är åt fel. Svart är grått. Så man måste fixa till gråskalan. När man väl gjort det upptåcker man att bilderna är alldeles för mycket åt orange eftersom de var tagna i solnedgången. Dessutom har grönt och blått blekts så det knappats existerar.
Bilden måste göras om till svartvitt för att ha ett värde.
Dessutom måste bilderna taggas med metadata för att ha något värde. Ananrs är de inte sökbara.
Detta är något av det man gör medan nästa batch av bilder skannas.
Så att mata in bilderna snabbt i datorn lär inte lösa ditt problem.
Det är inte som att låta kameran ta bilder av verkligheten utanför. förnstret Var det så lätt hade jag också kunnat komma på en massa enkla sätt att ta han om mina gamla bilder.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack, det var bra att veta att det kan finnas ett maxtal för antalet scannade dia. Jag har tidigare sneglat på reflecta/braun och det är troligtvis en sådan jag skaffar om mitt sätt inte blir bra.

Jag räknar med en helg för att digitalisera alla bilder. Tanken är att göra det tillsammans med pappa, en flaska vin och lite mat. Det är en del som skall göras; fotografering, plocka fram alla dia, skriva nyckelord mm. En trevlig helg med andra ord!
Lycka till.
Nog har jag hört en del optimister till projektledare. Fast du tar priset.

Ha en trevlig helg.
 

Staffanp

Aktiv medlem
Nu när Mats verkar vara nöjd kanske vi kan fortsätta diskussionen lite mer konstruktivt.

Jag sökte på gamla projektorer och kom fram till att S-AV 2050 har fasthållning i två riktningar så jag kommer att leta upp en sådan under våren.

Vad gäller lampan i projektorn är jag lite osäker på hur jag skall gå till väga. Kan jag ha en lampa med annan färgtemperatur än rekommenderat till diabilder och sedan korrigera detta i Lightroom? Eller kommer det på något sätt att påverka färgerna i bilden negativt?
 

Tomasz

Aktiv medlem
...
Vad gäller lampan i projektorn är jag lite osäker på hur jag skall gå till väga. Kan jag ha en lampa med annan färgtemperatur än rekommenderat till diabilder och sedan korrigera detta i Lightroom? Eller kommer det på något sätt att påverka färgerna i bilden negativt?
Du är envis du, att ställa ännu en fråga efter den uppläxning du fått ;) Jag tänkte föreslå att du skickar ett magasin till var och en av alla de som vet bäst, så får du veta hur du skulle gjort....

Jag har själv skannat några dia i en Reflecta fast de var så få att jag inte behövde fundera över optimering. Men jag är nyfiken på vad du kommer fram till i slutänden, så berätta gärna hur det blev.

Färgtemperatur borde inte vara något problem för lightroom, man kan ju fixa vanliga bilder tagna under de mest konstiga förhållanden.

Ledsen att jag inte kan bidra med några fler tips, trevlig helg!
 

Staffanp

Aktiv medlem
Så låt oss då säga din metod fungerar. Bilderna hamnar i din dator.
Då ser man snabbt att kontrasten är åt fel. Svart är grått. Så man måste fixa till gråskalan. När man väl gjort det upptåcker man att bilderna är alldeles för mycket åt orange eftersom de var tagna i solnedgången. Dessutom har grönt och blått blekts så det knappats existerar.
Bilden måste göras om till svartvitt för att ha ett värde.
Dessutom måste bilderna taggas med metadata för att ha något värde. Ananrs är de inte sökbara.
Detta är något av det man gör medan nästa batch av bilder skannas.
Så att mata in bilderna snabbt i datorn lär inte lösa ditt problem.
Det är inte som att låta kameran ta bilder av verkligheten utanför. förnstret Var det så lätt hade jag också kunnat komma på en massa enkla sätt att ta han om mina gamla bilder.
Jag missade detta inlägget så jag får väl svara på det med.

Att använda ordet "man" i argumentation blir ibland lite konstigt. Du skriver att det är något "man" gör medan nästa batch skannas. Skriv istället att det är något du gör medan nästa batch skannas. Jag kommer inte ha den möjligheten att skriva metadata mellan batcherna som du har haft (förutsatt att jag skulle scanna med flatbäddsskanner, vilket jag inte kommer att göra). Min pappa som vet vad som bilderna innehåller bor inte hos mig så vi får ses och ta alla bilder i ett svep. Det blir enklast och trevligast så för oss.

Jag är glad för din skull att du har funnit en metod och arbetssätt som fungerar bra för dig. Jag skall testa ett annat och jag förstår i ärlighetens namn inte varför du är så oerhört negativ till det jag skall försöka mig på. Om du är orolig för att jag kastar bort min tid så har jag redan skrivit att jag kommer att testa i liten skala och se om det fungerar. Fungerar det inte väljer jag en annan metod. Troligtvis diascanner med magasinsmatning.

Nu tycker jag att vi skiljs åt och konstaterar att vi inte tycker lika du och jag.
 

Staffanp

Aktiv medlem
Du är envis du, att ställa ännu en fråga efter den uppläxning du fått ;) Jag tänkte föreslå att du skickar ett magasin till var och en av alla de som vet bäst, så får du veta hur du skulle gjort....

Jag har själv skannat några dia i en Reflecta fast de var så få att jag inte behövde fundera över optimering. Men jag är nyfiken på vad du kommer fram till i slutänden, så berätta gärna hur det blev.

Färgtemperatur borde inte vara något problem för lightroom, man kan ju fixa vanliga bilder tagna under de mest konstiga förhållanden.

Ledsen att jag inte kan bidra med några fler tips, trevlig helg!
Tack för svaret! Jag lovar att hålla er uppdaterade framöver men det finns en risk för ett antiklimax här. Jag kommer nämligen inte dra igång ordentligt förrän till hösten. Nu planerar jag mest i mitt huvud, därav den här tråden där jag ville ha tips på vilken projektor som kunde passa bra. Tanken var att sedan försöka hitta en sådan på loppis eller blocket under våren/sommaren.

Men som sagt, så fort jag har något nytt att rapportera kommer jag att göra det. Även om det blir ett stort personligt nederlag. :)
 

ldn99

Aktiv medlem
Efter sex sidor är det fortfarande ingen som brytt sig om att svara på TSs fråga.

Det måste betraktas som helt klart att avfotografering av dia med en modern systemkamera kan ge ett utmärkt resultat. Problemet med att foto av 1000 tals bilder är den manuella hanteringen. Diaprojektorn kan direkt ta de laddade magasinen och mata fram bilderna en i taget helt automatiskt och sköter också belysningen av bilderna. Projektorn blir i den här tillämpningen "bara" ett sätt att automatiskt mata fram bilderna. För mig framstår det som en mycket bra idé. Det gäller dock att få en projektor som matar fram diorna i exakt läge och TSs fråga var vilken projektor som gjorde det bäst.
 

Staffanp

Aktiv medlem
Efter sex sidor är det fortfarande ingen som brytt sig om att svara på TSs fråga.

Det måste betraktas som helt klart att avfotografering av dia med en modern systemkamera kan ge ett utmärkt resultat. Problemet med att foto av 1000 tals bilder är den manuella hanteringen. Diaprojektorn kan direkt ta de laddade magasinen och mata fram bilderna en i taget helt automatiskt och sköter också belysningen av bilderna. Projektorn blir i den här tillämpningen "bara" ett sätt att automatiskt mata fram bilderna. För mig framstår det som en mycket bra idé. Det gäller dock att få en projektor som matar fram diorna i exakt läge och TSs fråga var vilken projektor som gjorde det bäst.
Det kanske inte finns så många som sitter inne med svar på frågan. Jag tror att jag jag löst det själv med en carousel S-AV 2050. Det finns antagligen fler carousel som har den mekanismen.
 

Cica

Medlem
Bara en kommentar till alla som ifrågasätter (eller undrar) om det går att få ok kvalitet med att fotografera av diabilder i projektor.

Här är en bild på mig i härlig 70-talsoverall. JPG rakt av från EOS 5DII tagen med makro 100.
Inget gjort med bilden. Det är väl bara att avgöra själv om kvaliteten är ok eller ej. För mig duger den gott. Och som sagt relativt snabbt och enkelt är det.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/373459/3454001.htm
 

apersson850

Aktiv medlem
Här är ett exempel på hur det kan se ut scannat med min Reflecta scanner. Jag körde på näst högsta upplösningen och automatiska korrigeringar gjorda av mojängens tillhörande programvara. Jag var inte så mycket intresserad av att direkt använda bilden för något kvalificerat, utan sparade på så sätt en del tid. Vill jag använda en viss bild till något kan jag skanna om den med alla möjliga finesser.

Den första bilden visar en Leicaflex i bruk, för den som undrar. Kolla sen på den andra, så ser ni vad en pressfotograf kunde ha över axeln, när han skulle fotografera statsministern.

Bild

Nästa bild
 
ANNONS