Annons

Billig butik/person som scannar dia-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

jnoren

Ny medlem
Hej

Jag har cirka 8000 inramade diabilder som jag vill scanna in till digitalt format. Vet ni någon butik som kan göra detta billigt, alternativt någon privatperson som är intresserad av ett eventuellt byte, till exempel mot en professionell dia-scanner?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Känner inte till någon billig, BGA tex tar väl ung 6:- st och med ditt antal så blir det ung 50.000:-

Eftersom du föreslår byte med diascanner så misstänker jag att du försökt själv, hade själv det jobbet för några år sedan då jag nog scannade in kanske 5000st. Använde en nikon scanner som gick att ladda med magasin och där jag valde en ganska fixt program vid scanningen och sparade bilden som nikons rawformat. Själva scanningen höll nog på någon vecka då den vissa dagar gick från 6 på morgonen till 12 på kvällen. Jag kan förstå att du vill lägga ut det :). Jag har nu lagt bilderna på HDD, men jag har ännu inte fått mig för att göra slutredigeringen.

Andra möjliga alternativ är flatbäddscanner, testa med den jag hade som också hade den möjligheten men gav sämre resultat, tar mer tid än ovan.

Ytterligare en variant är att rigga upp en kamera med makroobjektiv på ett stativ och använda ett ljusbord, testa det också men man måste ju sitta med hela tiden, även om bilden tas snabbt
 

jnoren

Ny medlem
Dia-scanner

Hej igen

Diascannern var min pappas som var väldigt fotograf-intresserad men jag har inget intresse av att scanna alla bilderna iom att jag har förstått att det tar mer tid än jag har. Kan kontrollera senare vilket märke den är om någon är intresserad av den, ser gärna att den hamnar i någons händer som har användning för den.

Kan även tänka mig att byta inscanningen mot en professionell hemsida.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag köpte en magasinmatat Reflecta till mina diabilder. Den är dyr, men det blev ju ändå mindre än en krona per bild, arbetet oräknat.
 
ANNONS