Annons

Pentax KP

Produkter
(logga in för att koppla)

JaQoB

Aktiv medlem
Ryktet just nu verkar se ut såhär :)

- New generation 24.33 Mpix APS-C CMOS sensor
- 'PRIME IV' image processing engine with image accelerator unit
- 5-axis 'SR II' in-body image stabilisation (5-stop correction)
- 27-point 'SAFOX 11' autofocus system (25 cross-type)
- Sensitivity: ISO 100-819,200
- Continuous drive: 7 fps
- Maximum shutter speed 1/24,000 s (electronic shutter)
- Dust-proof and drip-proof casing with 67 seals; cold resistance up to minus 10℃
- Pixel Shift
- Optical viewfinder with 100% coverage
- 3-inch tilting LCD screen
- Video: Full HD
- DR II
- Dimensions: 131.5 x 101 x 76.0mm
- Weight: 643g.

(från http://www.nokishita-camera.com/2017/01/pentax-kp_25.html, via https://www.dpreview.com/forums/thread/4108814)

Synd att den saknar "top-lcd", men annars verkar det som en ganska intressant kamera. Dock känns det som att priset, som det ryktas nu, ligger lite högt. (The rumored price of the Pentax KP in the UK is £1,099 (around $1,350$ or €1,270, från http://photorumors.com/2017/01/24/first-picture-of-the-pentax-kp-dslr-camera-leaked-online/)

För en lägre summa så är det ju svårt att inte välja t.ex. Fujifilm X-T20 istället...
 

JaQoB

Aktiv medlem
Den finns upplagd på cyberphoto nu. För 13 490 SEK...
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=KPsilver

Det är säkert en väldigt trevlig kamera, men vem är målgruppen? K3-II, som väl är likvärdig på många sätt och bättre på vissa, kostar 7 490 kr. Det är 6000 kr i skillnad. K-70 kostar mindre än hälften. Visst för att kameror generellt har blivit dyrare, men jag tror att målgruppen som är beredd att betala över 13000 kr för en kamera, men inte väljer fullformat, är ytterst begränsad.
 

martinot

Aktiv medlem
Den finns upplagd på cyberphoto nu. För 13 490 SEK...
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=KPsilver

Det är säkert en väldigt trevlig kamera, men vem är målgruppen? K3-II, som väl är likvärdig på många sätt och bättre på vissa, kostar 7 490 kr. Det är 6000 kr i skillnad. K-70 kostar mindre än hälften. Visst för att kameror generellt har blivit dyrare, men jag tror att målgruppen som är beredd att betala över 13000 kr för en kamera, men inte väljer fullformat, är ytterst begränsad.
Kan inte uttala mig om just denna modellen (känner till Pentax för dåligt), men både Canon och Nikon har proffs-APS-C DSLR:er klart ovan denna prisklass.

På spegellöst så finns det även m43-kameror ifrån Olympus och Panansonic i denna prisklassen, och även klart dyrare APS-C-kameror ifrån Sony och Fujifilm.

Leica kanske inte behöver nämnas, men de är ju alltid i en prisklass för sig (även på APS-C-hus).
 

JaQoB

Aktiv medlem
Kan inte uttala mig om just denna modellen (känner till Pentax för dåligt), men både Canon och Nikon har proffs-APS-C DSLR:er klart ovan denna prisklass.

På spegellöst så finns det även m43-kameror ifrån Olympus och Panansonic i denna prisklassen, och även klart dyrare APS-C-kameror ifrån Sony och Fujifilm.

Leica kanske inte behöver nämnas, men de är ju alltid i en prisklass för sig (även på APS-C-hus).
Problemet med den här, efter vad de verkar, är ju att det inte är en "proffs APS-C". Den har ingen top-lcd, den har inte dubbla minneskort, den verkar ha ett ganska snålt batteri. "Alla" verkar vara överens om att den verkar ligga ett halvt steg under K3-II på de allra flesta sätt. Risken är att det snart kommer en K3-III som kostar klart mer än den här gör.

Det är dyra (och tråkiga) tider att vara "entusiastisk amatör".
 

martinot

Aktiv medlem
Ok.

Då är jag med lite mera (sedan har inte heller alla spegellösa varken display eller framför allt kanske den viktigare funktionen med dubbla minneskort, även över den prisklassen, men det håller jag med om att de borde ha).
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Inte helt oväntat, men jag har ändå svårt att se hur de ska positionera den.

KP kostar 13 490:-
K-1 kostar 19 490:-

Utrymmet för en kamera där emellan är inte särskilt stort.
Jag tycker priset på KP är alldeles för högt, kanske ett försök att höja priserna över hela linjen. Jag kan tänka mig att jordbävningarna förra året och tidigare har knaprat på vinsten.
Kanske sjunker priset en hel del.

Det har klagats på att topp displayen har tagits bort, men eftersom KP har liknande vred på höger uppsida som K1 (som har en liten display) så finns det ännu mindre plats för den på KP som ju är en APS kamera.
Väljarvredet på uppsidan har oxå bara några få lägen.

Storleken är ju marginellt mindre, men den är lite lättare än K3, ca 85gr.
Den har bara en minneskortplats (borde finnas plats för 2) , ingen GPS men inbyggd blixt istället.
Utvikbara skärmen blir nog bra och det mindre batteriet bekymrar nog mest dom som väntar på K3 ersättaren, men jag tycker det finns alldeles för många olika batteristorlekar för kameror.

Om jag skulle köpa Pentax kamera framöver så blir det K70 istället för KP, men en K3III skulle det nog bli för mig om jag inte hade köpt K1.

Alltså 6000 i prisskillnad till K1, men en K3II som är ordentligt uppdaterad kan bli mycket snabbare än K1, så kanske 2-3000 under K1?
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Det jag hoppas på är att PENTAX kan få fram en riktigt vass autofokus med runt 60 punkter, där ligger man tyvärr efter dom andra tillverkarna............Vet många som backat från inköp av PENTAX just p.g.a autofokusen. När det gäller byggkvalitet tycker jag PENTAX är nr 1.
 

bony

Aktiv medlem
Nikons retro dslr

2013-14 kom Nikon ut med en retro dslr Nikon Df med 16 MP. Den kostar idag med 50mm f/1.8 från ca 23000. Så jämfört med den retro dslr:n ligger nya KP någorlunda i paritet prissmässigt. Df:n är ju i Nikons FX-format.

Känns snarare att Pentax med nya KP:n vänder sig till den som vill ha en retrostil och är villig att betala för det.
 

FotoZ

Aktiv medlem
Sensorn och bildprocessorn är ju uppgraderad jämfört med K-3 II, redan K70 ger ju en bättre bildkvalitet vid höga ISO än K-3 (ca ett EV stopp bättre i RAW-format) och KP använder en ny version av samma grundteknik så vi kan nog räkna med iaf två EV stopp bättre vid höga ISO - verkligheten kommer visa sig sen vid oberoende tester.

Men, om vi då säger att
K-70 ger ISO 6400 som K3 ger ISO 3200
KP ger ISO 12 800 som K3 ger ISO 3200
Så kanske KP blir mer intressant?

AF är tekniskt samma som K3 men med uppdaterade algoritmer. Formfaktorn är klassisk Pentax med inspiration från Pentax LX m fl, eller som en mindre K1 om man som vill. En modern retrovariant, den saknar XT20:s traditionellt uppmärkta reglage för slutare, exponeringskompensation och bländare, fast å andra sidan har KP HyperProgram och mer möjlighet att ställa in kamerans knappar och reglage. En vanlig slutarratt och bländarratt skulle ta bort möjligheten för HyperProgram. Jag tycker Pentax har gjort rätt val här. HyperProgram är en unik funktion hos Pentax.

Optisk sökare och vädertätning är ju unik för KP jämfört med flera av sina spegellösa konkurrenter. Prismässigt så ligger Olympus PEN-F i precis samma prisklass som KP, fast då utan optisk sökare och vädertätning. Däremot är PEN-F ännu mer kompakt och visst ser den stilig ut med sitt retroutseende. Men KP har ju en större sensor och klarar högre ISO och troligen ger bättre bildkvalitet vid höga ISO. PEN-F har nu visserligen en del kreativa bildjusteringar (går att påverka S-kurvan direkt i kameran!) men på det stora hela skulle jag ändå välja KP.

Olympus PEN-F verkar ju sälja rätt bra för detta pris så varför skulle inte KP kunna göra det? Jag ser inte KP som en direkt ersättare eller ens konkurrent till K-3, istället ser jag det som en helt egen modell med unik formfaktor och design för fotografer som gillar klassisk design. Den passar ju utmärkt ihop med Limited-serien designmässigt! Bättre än andra Pentax tycker jag. :) DA 20-50 Limited är ju klockren på denna, men även andra DA Limited objektiv.

En kamera för konnässörer. Om människor kan betala 60 000 för en Leica M10 och då har den inte ens autofokus så finns det nog en marknad för KP också. :)

Sen detta med proffskamera... Pentax har ju per tradition tolkat detta begrepp annorlunda än Canon och Nikon. När Canon lanserade sportfotografernas dröm EOS 1 så satsade Pentax på 645. Prisnivån var ungefär samma. Helt olika erbjudanden. Kan man säga att Canon var mer proffsig än Pentax? Nej, det tycker jag inte. Eller ta Pentax LX som levde länge som Pentax proffskamera trots att den bara hade manuellt fokus och saknade massor av den teknik som Canon hade...

Att en kamera inte skulle vara proffs för att den har en slimmad design utan dubbla minneskort, det argumentet köper inte jag. :)
 
ANNONS